Kuukauden koeajo: Kia Rio – talvikelpoinen pikkuauto

Uusi Rio seuraa Kian nykyistä muotoilukieltä. Autossa onkin nähtävissä samoja piirteitä kuin esimerkiksi aikaisemmin uusiutuneissa Sorento- ja Sportage-kaupunkimaastureissa.

Automafia

Suurin yllätys odottaa sisätiloissa: Riossa on tekniikkaa joka lähtöön.

Automafia

Kia Rio on uusiutunut täysin – ja sen myös huomaa. Auton ulkonäkö on ottanut valtavan harppauksen eteenpäin.

Uusi Rio seuraa Kian nykyistä muotoilukieltä. Autossa onkin nähtävissä samoja piirteitä kuin esimerkiksi aikaisemmin uusiutuneissa Sorento- ja Sportage-kaupunkimaastureissa.

Edeltäjään verrattuna Kia Rio on kasvanut pituutta 55 millimetriä. Akseliväli on venynyt huimat 70 millimetriä. Näin Rio on myös sisältä aikaisempaa tilavampi.

Ulkonäköä on hiottu myös estetiikan vuoksi. Jo perusmallissa kaikki pinnat, kuten puskurit, sivupeilit ja ovenkahvat, ovat saman väriset kuin kori.

Kattavammassa EX-varustelussa päiväajovalot ja takavalot on toteutettu vielä LED-tekniikalla. EX-varusteluun kuuluvat myös etusumuvalot, joissa on kulmavalotoiminto. Risteyksissä ja tiukoissa mutkissa sisäkurvin puoleinen sumuvalo syttyy automaattisesti valaisemaan pimeää sisämutkaa.

Rio yllättää iloisesti runsaalla varustelullaan.”

Kia Rio yllättää iloisesti todella runsaalla varustelullaan.

Vakiovarustelu sisältää muun muassa ilmastoinnin, ajotietokoneen ja radio/cd-soittimen.

Myös turvavarustelu on kattava.

Vakiona autossa on ABS, EBD, ESC, VSM, BAS ja HAC. Tämä lyhennerimpsu tarkoittaa, että Riossa on lukkiutumattomat jarrut elektronisella jarruvoiman jaolla, ajovakaudenhallintajärjestelmä, hätäjarrutehostin ja mäkilähtöavustin.

Myös kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, sivuturvatyynyt ja koko matkustamon mittaiset turvaverhot kuuluvat vakiovarustukseen.

EX-mallin varustelu on vielä kattavampi.

Mukana on muun muassa peruutustutka, pyyhkimien sadetunnistin ja lämmitettävä nahkapäällysteinen ohjauspyörä.

Jos tuntuu, että jotain jäi puuttumaan, on autoon saatavissa vielä Premium Pack -varustepaketti, johon kuuluvat vakionopeudensäädin, 16″ kevytmetallivanteet, bluetooth hands-free ja automaattinen ilmastointi.

Premium Packin kera varustelu on jo melkein täydellinen. Vain navigaattori puuttuu.

Moottorivaihtoehtoina on kaksi bensamoottoria ja kaksi dieseliä.

Tässä kokoluokassa bensamoottori on yleensä se suositumpi vaihtoehto.

Besnsamoottoreista pienempi on 1,2-litrainen. Se tuottaa tehoa 85 hevosvoimaa ja tarjoaa 5,1 litran keskikulutuksen.

Koeajettu 1.4-litrainen tarjoaa 109 hevosvoimaa tehoa ja 137 Newtonmetriä vääntöä. 1,4-litraisen yhdistetty kulutus on 5,5 l/100km:llä eli eroa pienempää ei ole kuin 0,4 litraa.

Maantieajossa eroa kulutuksessa ei ole kuin desi, mutta kaupunkiajossa melkein litra. Pienempi moottori pärjää kaupungissa 6,3 litralla, kun tällä isommalla kulutus on 7,2. Yleensähän näillä pienemmillä autoilla liikutaan eniten juuri kaupunkialueella.

Isomman moottorin etuna on kuusinopeuksinen manuaalivaihteisto – pienemmän moottorin vaihteistossa pykäliä on yksi vähemmän.

1.4-litrainen on saatavissa myös 4-portaisella automaattivaihteistolla, mutta tämä manuaalivaihteisto tulee varmasti olemaan suositumpi.

Kaupunkiajossa kulutusta pienentää automaattinen start/stop-toiminto, joka sammuttaa moottorin, kun auto pysähtyy ja kuljettaja vaihtaa vapaalle. Moottori käynnistyy uudestaan, kun kytkinpolkimen painaa alas.

Automaattinen start/stop-järjestelmä eli Kian kielellä ISG on vakiona kaikissa manuaalivaihteisissa Rio-malleissa.

Kaupunki-nopeuksissa auto on jopa pirteä ajettava.”

Kia Rion omamassa ei ole kuin vähän yli tuhat kiloa, joten 109 hevosvoimaa jaksaa liikuttaa autoa mukavasti.

1.4-litraisen suorituskyky on riittävä ja kaupunkinopeuksissa auto on jopa pirteä ajettava.

Kuusinopeuksinen vaihteisto parantaa suorituskykyä, pienentää kulutusta ja lisää myös matkustusmukavuutta matka-ajossa, kun moottorin kierrokset pysyvät matalampina. Uudella Kia Riolla lähteekin mielellään myös pidemmälle reissulle.

Kia Rio malliston hinnat alkavat 13 990 eurosta ja tämän 1.4-litraisen EX-varustellun mallin lähtöhinta on 16 990 euroa. (Hinnat ennen 1.4.2012)

Automafia / Janne Suomalainen

Kuukauden koeajot tuottaa Automafia. Lue lisää ajankohtaisia autouutisia osoitteesta www.automafia.net

Kia Rio 1.4 ISG EX EcoDynamics

Moottori: bensiini, 4-sylinterinen

Iskutilavuus: 1 396 cc

Teho: 80 kW (109 hv) / 6 300 rpm

Vääntö: 137 Nm / 4 200 rpm

Vaihteisto: 6-vaihteinen manuaali

Voimansiirto: etuveto

Kiihtyvyys 0–100km/h: 11.5 sekuntia

Huippunopeus: 183 km/h

Yhdistetty kulutus: 5,5 l/100 km

CO2-päästöt: 119 g/km

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Korjaamoalan ammattilaisena sanoisin suoraan että kenenkään ei pitäisi uskoa tuollaisia yliampuvia mainostekstejä. Kiat on autoja jotka toimii varmaankin kohtalaisesti siellä minne ne pääsääntöisesti on suunniteltukin toimimaan, mutta ei karuihin pohjoismaisiin talviolosuhteisiin. Ennen ostopäätöksiä ihmisten kannattaisikin lukea katsastushylkäys raportteja joissa Kia keikkuu kärjessä.
Ei liene mikään sattuma että liikenteessä noitakin automerkkejä näkee useasti naisilla ja eläkeikäisten pariskuntien käytössä, helppo arvata miksi.

Jore (ei varmistettu)

Halpa ei ole koskaan hyvää, näitä autoja on romuttamot täynnä, viimeistään 10 vuotiaina. Auto on kun nainen, huononko ottaa sitä katuu loppuelämän.
Kuusankoski pitää huolen näistä loppupeleissä.
Saksalaisen kun valitset, ei ole huolenhäivää. Autoa ei kannata ostaa, jos ei ole valuttaa, siitä kärsii koko ruumis.

Rambo

Nyt näyttää siltä, koko toimitus on rambon kinpussa. Onko vielä Puomilakin.
Kia-autot eivät ole suomalaisia varten, he menettävät järkensä ja rahansa.
Saksalainen on ykköslaatua, siinä rambo on varmasti oikeassa.

Amadeus

Olen jo muutaman vuoden, ihaillu tätä nuorta miestä ramboa

Tapasin hänet sattumalla, sellaisessa paikassa, jota en meinannut uskoa millään.
Lohjan torilla kalatiskillä, oltiin vuorossa peräkkäin.
Siitä se juttu lähti ja pääsin kat

tsomaan hänen talliinsa, näky ainakin vakuutti minut.
Näistä kia-autoista tulee lopussa, ongelmajätettä yhteiskuntaamme.

Joten halpa tuote ei kannata, loppupeleissäkään.

Amadeus

Meniköhän länskärin toimitus liian pitkälle. tässä rambon jutussa.
Ilmeisesti kertoi asiat niinku ne on, sekään ei näyttänyt kelpaavan.
En ole nähnyt hänen kirjoituksiaan, ainakaan kuukauteen.
Olen lukenut aikasemmin jo, Rambo on tulossa, ykköstykiksi kunnallisvaaleihin, joten hänen jutut on aiwan pakko sensuroida.
Länskäri on piilo -poliittinen lehti, jossa ei ymmärretä demokratiasta mitään.
Ei länskärin tarvi välttämättä sensuroida, länskäri tulee katoamaan, samalla kun Puomila lähtee eläkkeelle. Kukaan ei maksa tuota summaa, ilmaislehden koosta.
Jututkin on jo kolme päivää vanhoja, ketä mahtaa kiinnostaa.

Amadeus

Kiitos amaudukselle kauniista sanoista. Minun textit poistettiin, todella sopimattomina. Eli minäkään en saa sanoa mitään. Kun super-koulutettu mies sanoo jotain, se ei tietenkään sovi joukkoon. Anteeksi en pyydä mitään, otan yhteyttä Jaakko Puomilaan ja pyydän kunnon perustelut. Kiia on edelleen romuauto syntyessään, todellinen häpeä suomen-oloissa.

Rambo

Kia on normaali eurooppalainen tuote. Ei edes mitenkään kovin halpa hinnaltaan. Takuu kai
7 vuotta. Että siitä repikää.
Jos haluaa piiitkään huolettomia kilometrejä, osta Toyota. Volkkarissa liikaa näitä helv.
koiranluita tai vastaavia. Ei huono, vaan koko ajan remonttia. Taannoisista jakopäähommista
en viitsi edes mainita.

STTK (ei varmistettu)

Ethän tarkoituksella naurata. BMW:N ja AUDIN takaikkunassa lukee 10v takuu, siis ruostumattomuus takuu. Joka näyttää pitävän edelleen. Kiiaa odottaa Kuusankoski, ihan minä päivänä hyvänsä.

Rambo

Naura vaan koko ajan vaikka. Mikähän se BMW;n takuu lienee? Ko. kärryn ominaisuudet
lienevät muu kuin kestävyys. Senverran tuota nuorison touhua seurannut minäkin. Vanhat
Audit kestäviä, korikin oli silloin TÄYSsinkitty. Nuo ns. halpamerkit tuntuvat valtaavan
markkinoita. Skodallakin maine parempi kuin VW;llä. Vanhat Chevrolet-miehet nauroivat
kun Daewoo alkoi valmistaa Letukoita. Vaan moniko on nähnyt nykyisin UUDEN amerikan
Chevroletin? Maasturitkin tulevat Koreasta. Kuulin huhuja, että BMW siirtää tuotantoaan
Koreaan. Ensiksi nuo karvalakkimallit.

STTK (ei varmistettu)

7 vuoden takuu on kyllä houkutteleva, takuuehtoja katsoin niin se on 7 vuotta
yksiselitteisesti ja käsittää tietysti sen että normaalin kulumisen
myötä ei takuu kata. Jos 6 vuoden iässä laukee automaattiloota niin
takuu kattaa sen sitten. Mutta saahan tuolla 20 tuhannellaeurolla jo hondan, toyotan nyt pari mainitakseni mutta niissä on 3 vuoden takuu.
Vaikka kyllä hondan automaatissa on ollu ainakin 5 vuoden takuu.

KKCP (ei varmistettu)

Kialla bensiinimoottori.
Kannattaako nykyään enää ostaa uutta bensiinimoottoriautoa, ellei luovu sen käytöstä viimeistään 10 vuoden päästä?

Viime vuosikymmenen öljynhinnan voimakkaan nousun jälkeen on alettu tuottaa raakaöljyä Meksikon lahden syvyyksistä - ilmeisesti kunnon hintakatteella. Tämän jälkeen on jäljellä enää napaseudun merialueitten öljyvarat. - Kauanko nämä riittävät?
Toisaalta - kun raakaöljyn hinta nousee 200$/barrelin paikkeille, niin löytyy taas paljon uusia öljylähteitä.

Koko maailmassa valmistettiin autoja:
2000: 58 miljoonaa
2005: 66 miljoonaa
2010: 78 miljoonaa
2011: 80 miljoonaa
Vuonna 2010 Kiinassa valmistettiin 18 miljoonaa autoa eli enemmän kuin Euroopan unionissa (17 miljoonaa). Vielä vuonna 2005 Kiinassa valmistettiin vain 5,7 miljoonaa autoa.
(Lähde: Wikipedia/List of countries by motor vehicle production)
Vuonna 2007 koko maailmassa oli käytössä 806 miljoonaa henkilöautoa ja pakettiautoa. - Ne kuluttivat vuoden aikana yli miljardi kuutiometriä bensiiniä tai dieseliä.

öljyn hinta nousee (ei varmistettu)

sorry vaan pojat... samalla KIAlla ajellut jo vuosia - katsastuksesta aina läpi huomatuksetta eikä mitään ylimääräistä remppaa normaalien huoltojen lisäksi...
Bemarissani samassa ajassa meni jo rahaa vaikka mihinkä pieniin vikoihin

KIA rules :) (ei varmistettu)

Komento takaisin. laadun varmistamiseksi BMW ja Toyota aloittavat yhteistyöneuvottelut. Ei
siis korealaisten kanssa. Toyotan laatu laskee siis ja BMW;n nousee?

STTK (ei varmistettu)

Happy with Honda! - kunhan vaan ostaa ehtaa Japsia eikä mitään brittipaskaa.

STTK:lle sen verran korjausta, että Skodallahan alkoi vasta 90-luvun loppupuolella pyyhkimään kovaa, kun VW osti sen ja tekniikka on Skodassa ollu jo helvetin pitkää VAG-konsernin laatukamaa. Samoille pohjalevyille pusketaan esim. A3/Golf/Octavia/Leon ym.

Skoda sai hyvää nostetta Octaviasta, kun jengi hohksas, että täähän on ihan (..tai no lähes) sama auto kun Bora, mutta pienemmällä hintalapulla ja RS toi vähän sähinääkin väsyneeseen tsekkibrändiin. Skodalla alettiin ajeleen pää pystyssä sen jälkeen, kun Passattiin pohjautuva Suberb tuotiin markkinoille.

hienoa olla län... (ei varmistettu)

Pitää paikkansa. Tsekeissä kyllä tehtiin laatukamaa jo ennen sotia: Tatra, Pal, aseteollisuus ym. Sodan jälkeen myös kohtalaista: Jawa, (Z), Zetor, (nyt kulttikamaa) ym. Alamäki alkoi
Skodan takamoottorikaudesta. Ei kulttikamaa.
Nykyisin Skoda on lujaa vauhtia saavuttamassa emoyhtiönsä laadun ja suosion. Alkuperäiseen
aiheeseen senverran, että pitää olla melkoinen asiantuntija, jos osaa sanoa tänä päivänä,
missä mikin kulkuneuvo on valmistettu. Senverran ovat sotkeneet kuluttajan käsityksiä koko
ajan. Nuo autotehtaat.

STTK (ei varmistettu)

ei pahalla, mutta itse en Skodaa ostaisi vaikka on miten laatuauto nykyään - on vaan iskostunut niin syvälle tuo Skodan vanha maine... vaimolle kerran leikilläni ehdotin Skodan ostoa - sanoi ettei kyllä tule kyytiin jos ostan :) Samaa kategoriaan kuului kuin Lada ja Warre...

964 (ei varmistettu)

Hieno nimimerkki sulla, ainakin laulettuna! On totta, että pitkän takuun ehdot ovat aika vaa-
tivat ja kalliit. Vaan senverran 946, että jos se eukko ei Skoda Superbin kyytiin lähde, niin vaih-
da johonkin muuhun. Merkki tai eukko. Itsellä tässä mitään merkkiuskollisuutta. Japanilaisella
olen jo pitkään ajellut. Vaikea vaan enää saada.

STTK (ei varmistettu)

Skoda kuin Skoda oli sitten Fabia tai Superb... sama logo keulilla :) Vaimo sen verran mahtava että mieluummin ajan toisella merkillä, koska en itsekään tosiaan perusta vanhasta tsekkimerkistä oli sitten hyvä tai ei :)

964 (ei varmistettu)

kyllä Kialla on ihan normaalit huollot :) veljeni ajellut Kialla jo useita vuosia ja kaikki toimii, myöäs huollot. Itselläni kokemuksia Volvon huolloista Bilialla... huikea lasku ja "valohoitoa" reippaasti mukana :) merkki vaihtui heti...

AKO (ei varmistettu)

Kuusankoski tulee kauhistelemaan vielä näitä kiioja. Sinnehän päättyy näittenkin autojen tie.
Senverran pyytäisin teiltäkin, älkää verratko ruostuvia koslia, neljään ruostumattomaan saksalaiseen merkkiin. Saksalaisista saadaan sulattamalla kunnon terästä vielä, kioista ei saa mitään.
Saattavat menetellä samalla tavalla kuin ladat, lähetettiin venäjälle takaisin. Tekniikkaa sielläpäin jo osataan, mut korien rakenne on vielä lastenkengissä.

Rambo

Vaimo senverran mahtava? Mikähän merkki 964 nenänpäässä? Kai joku aatelisvaakuna vähin-
täänkin? Tiedätkö muuten, mitä Skodan merkki oikeasti tarkoittaa?

STTK (ei varmistettu)

Jää tai ei. Totuus kuitenkin, että laatumerkki VW;n automalleja on valmistettu ainakin 17 maassa. Mukaanlukien Venäjä, Kiina, Jugoslavia, Ukraina, Intia, Indonesia, tms. Elikkä se
siitä SAKSALAISESTA laatumerkistä.

STTK (ei varmistettu)

Neljäkymmentä kolme vuotta on ollut varaosapäällikkönä Jorma Malmström Volkkarin hom-
missa. Firmoja monta ja esimiehiä kai ainakin yhdeksän? Melkoinen työura Volkkarin palveluk-
sessa. Hän jos joku tietää nämä maavaihtoehdot laatumerkin osalta. Onnea vaan työuran
loppuessa. Toivottaa serkkumies.

STTK (ei varmistettu)

Skodan merkki on siivitetty nuoli eli intiaanin pää, jota koristaa viisisulkainen päähine. Pe-
räisin Skodan intiaanipalvelijalta. Auto sinänsä nykyisin täysin VW; konsernia. Huonoa tai
hyvää?

Kar-Air (ei varmistettu)

STTK taitaa ajella Skodalla :) vanhoja vitsejä >> Osta Skoda, helppo koota, neljä pyörää ja loota. Äiti työntää, isä ohjaa, lapset kantaa pahvipohjaa >> Skoda = Tsekkibemari jne :) :)

964 (ei varmistettu)

Joo, ei taida Skodaa Euroopan ulkopuolella kukaan kasata? Missähän se 964 lienee koottu?
Volvo ei kai tuollaista mallia tunne? Lienee joku traktori?

Kar-Air (ei varmistettu)

Jeah, yhtään korealaista ei ole näkynyt lahdenväylän varrella toimimattomana kovilla pakkasilla, mutta uusia hienoja audeja kylläkin :D Itekin halusin ostaa Audin aikoinaan, mutta miksi maksaa jos saa auton mikä jättää tielle. Kia varmasti parempi ja halvempi.

korealainen var... (ei varmistettu)

Siinä olet oikeassa, korealaisia siellä ei näy. Siihen löytyy yksinkertainen syy, "se on moottoritie" siellä ei saa traktoreilla ajaa. Pikkuteiden varsilta kiat löytyy.

Rambo

Eli korealaiset löytyy pikkuteiden varsilta ja saksalaiset moottoriteiden varsilta :D Aika sontaa tulee kummastakin maasta. Tosin korealainen selkeästi halvempi ja pidempi takuu, joten jos haluaa sontaa ostaa kandee sen olla korealaista. Koska näillä merkeillä sakalaisesta sonnasta jää suuhun vain ...no se itse :D

saksa + korea =... (ei varmistettu)

Niin ja pikkuteiden varsilta on turvallisempi kävellä pois kuin moottoriteiden. Ei tarvii pelätä että pakkasen jumittama audi ajaa päälle.

turvallisuus (ei varmistettu)

964 kasattiin aikoinaan Saksassa - ei ole valmistettu enää vuosiin - uudet mallit...
Rambo - näkyy nuo korealaiset muuten pärjäävän jo aika hyvin testeissäkin - enkä ole tosiaan minäkään nähnyt ainuttakaan Kia'a tien poskessa :)

964 (ei varmistettu)

Rambolle senverran: mikä lienee tuo bmv? Björneborgs motore vegen eli: Porin maamoottori-
tehdas? Alku hyvälle autolle?
Ok. vitsi vitsi. BMW on hyvä auto tietylle ryhmälle. Jos tarvitsee mainetta, kunniaa, imagoa,
arvostusta, tms. on ko. auto valintasi. Enkä nyt sorru mihinkään ---jatkeeseen. Hyvää löytyy:
laatua välillä, uudistusta haluaville, ajo-ominaisuuksia (mitä ne lieneekään), hyvää myynti-
palvelua. Konservatiivistä kehitystä: imago sinänsä vanhoillinen ja paikallaanpysyvä. Vaan se
tarpeen. Idoleja tarvitaan. Huonoa: Takaveto yleensä. Skandinaaviassa yleisesti huono kun
pitää päästä liikkeelle. Neliveto kallis ja myöhään toteutettu. Useimmiten tilat huonot perhe-
autoksi. Tilaratkaisut jääneet urheilullisuuden alle. Yleensä kallis ylläpito , valovuosia japani-
laisiin kaikkin merkkeihin. Kokonaisuus merkkihurahtaneiden varassa. Näillekö mitään
mahtaa?

BMV (ei varmistettu)

faktat löytyy GTÜ -katsastustilastoista 2011 tai tyyppivikalistoista. Ei Kia huonosti ole pärjännyt, vaikka en omaa kansanautoa siihen vaihtaisikaan.

autot.oikotie.fi/gtu/2011/1-3
autot.oikotie.fi/tyyppivika

Tilastoja (ei varmistettu)

Säteily tietysti on kiellettyä. Kääntösäde erityisesti. Se kun liikkuu molempiin
suuntiin. Vaan asiaan. Kia Rio hyvä talviauto. Etuveto, lämmityslaite, talvirenkaat saa
lisävarusteena. Tilava ohjaamo, samoin tavaratila. Katolle saa sukset. Muuta ei ongelmaa
kuin tuo Rio! Mieleen tuo tietysti Rio De Janeiron. Mitä helsk. talvea siinä?

Cobra (ei varmistettu)

Poikaset täällä meuhkaa automerkeistä......... miehet ostaa ja ajaa millä haluaa eikä siitä turhaa meuhkaa nostata....... mutta jatkakaa pojjaat ihan rauhassa vaan (jos ei parempaakaan tekemistä ole?)...... ei se mua haittaa.......

Herra 47 (ei varmistettu)

Näihin pitkiin takuuaikoihin ei nyt niin kovasti kannata luottaa. Ainakin vanhemmissa Kia
autoissa on eri osille määritelty tietyt kilometrimäärät joiden täytyttyä niitä ei enää korjata takuun puitteissa vaikka takuuaikaa olisi vielä jäljellä.

5 vuoden takuu (ei varmistettu)

Vain yksi, BMW. Vanhahtava auto, ei yhtään etuvetoista? Tässä olen hieman
epävarma. Mallimerkinnät yhtä sillisalaattia. Kuka tietää edes yhden etuvetoisen
(pelkästään) BMW;n? Myönnän erehtyneeni jos löytyy.

Kahti Arjalainen (ei varmistettu)

Minulla ollut nyt uusi Kiaa Rio vuoden, eikä mitää pahaa sanottavaa ole. Ei yhtään ainutta vikaa ja talvella on lämpöä piisannut. Ainut miinus on korkeahko melu isoilla nopeuksilla ajaessa. Juuri vein määräaikaishuoltoon merkkiliikkeeseen ja hinta sillä 180 euroa. Eli ei ne huollotkaan mitään järkyttäviä maksa.

VisitorQ (ei varmistettu)

Onpas paljon Kia:n omistajia kun on näin paljon tietoa. Kiasta en itse tiedä, mutta seitsemän erilaista Volvoa omistaneena voin sanoa että paska auto. Kallis ostaa, pitää ja korjata. Menin aikoinaan uskomaan kun kaverit kehu. Sen se opetti että ei kannata uskoa renkaanpotkijoihin.

kooäm (ei varmistettu)

Sivut

Keskustelu suljettu

Emme ota kommentteja vastaan viikonloppuisin. Voit osallistua keskusteluun jättämällä kommenttisi maanantai klo 8.00 ja perjantai klo 16.00 välisenä aikana.

Lisää aiheesta