Kuukauden koeajo: Kia Rio – talvikelpoinen pikkuauto

Uusi Rio seuraa Kian nykyistä muotoilukieltä. Autossa onkin nähtävissä samoja piirteitä kuin esimerkiksi aikaisemmin uusiutuneissa Sorento- ja Sportage-kaupunkimaastureissa.

Automafia

Suurin yllätys odottaa sisätiloissa: Riossa on tekniikkaa joka lähtöön.

Automafia

Kia Rio on uusiutunut täysin – ja sen myös huomaa. Auton ulkonäkö on ottanut valtavan harppauksen eteenpäin.

Uusi Rio seuraa Kian nykyistä muotoilukieltä. Autossa onkin nähtävissä samoja piirteitä kuin esimerkiksi aikaisemmin uusiutuneissa Sorento- ja Sportage-kaupunkimaastureissa.

Edeltäjään verrattuna Kia Rio on kasvanut pituutta 55 millimetriä. Akseliväli on venynyt huimat 70 millimetriä. Näin Rio on myös sisältä aikaisempaa tilavampi.

Ulkonäköä on hiottu myös estetiikan vuoksi. Jo perusmallissa kaikki pinnat, kuten puskurit, sivupeilit ja ovenkahvat, ovat saman väriset kuin kori.

Kattavammassa EX-varustelussa päiväajovalot ja takavalot on toteutettu vielä LED-tekniikalla. EX-varusteluun kuuluvat myös etusumuvalot, joissa on kulmavalotoiminto. Risteyksissä ja tiukoissa mutkissa sisäkurvin puoleinen sumuvalo syttyy automaattisesti valaisemaan pimeää sisämutkaa.

Rio yllättää iloisesti runsaalla varustelullaan.”

Kia Rio yllättää iloisesti todella runsaalla varustelullaan.

Vakiovarustelu sisältää muun muassa ilmastoinnin, ajotietokoneen ja radio/cd-soittimen.

Myös turvavarustelu on kattava.

Vakiona autossa on ABS, EBD, ESC, VSM, BAS ja HAC. Tämä lyhennerimpsu tarkoittaa, että Riossa on lukkiutumattomat jarrut elektronisella jarruvoiman jaolla, ajovakaudenhallintajärjestelmä, hätäjarrutehostin ja mäkilähtöavustin.

Myös kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, sivuturvatyynyt ja koko matkustamon mittaiset turvaverhot kuuluvat vakiovarustukseen.

EX-mallin varustelu on vielä kattavampi.

Mukana on muun muassa peruutustutka, pyyhkimien sadetunnistin ja lämmitettävä nahkapäällysteinen ohjauspyörä.

Jos tuntuu, että jotain jäi puuttumaan, on autoon saatavissa vielä Premium Pack -varustepaketti, johon kuuluvat vakionopeudensäädin, 16″ kevytmetallivanteet, bluetooth hands-free ja automaattinen ilmastointi.

Premium Packin kera varustelu on jo melkein täydellinen. Vain navigaattori puuttuu.

Moottorivaihtoehtoina on kaksi bensamoottoria ja kaksi dieseliä.

Tässä kokoluokassa bensamoottori on yleensä se suositumpi vaihtoehto.

Besnsamoottoreista pienempi on 1,2-litrainen. Se tuottaa tehoa 85 hevosvoimaa ja tarjoaa 5,1 litran keskikulutuksen.

Koeajettu 1.4-litrainen tarjoaa 109 hevosvoimaa tehoa ja 137 Newtonmetriä vääntöä. 1,4-litraisen yhdistetty kulutus on 5,5 l/100km:llä eli eroa pienempää ei ole kuin 0,4 litraa.

Maantieajossa eroa kulutuksessa ei ole kuin desi, mutta kaupunkiajossa melkein litra. Pienempi moottori pärjää kaupungissa 6,3 litralla, kun tällä isommalla kulutus on 7,2. Yleensähän näillä pienemmillä autoilla liikutaan eniten juuri kaupunkialueella.

Isomman moottorin etuna on kuusinopeuksinen manuaalivaihteisto – pienemmän moottorin vaihteistossa pykäliä on yksi vähemmän.

1.4-litrainen on saatavissa myös 4-portaisella automaattivaihteistolla, mutta tämä manuaalivaihteisto tulee varmasti olemaan suositumpi.

Kaupunkiajossa kulutusta pienentää automaattinen start/stop-toiminto, joka sammuttaa moottorin, kun auto pysähtyy ja kuljettaja vaihtaa vapaalle. Moottori käynnistyy uudestaan, kun kytkinpolkimen painaa alas.

Automaattinen start/stop-järjestelmä eli Kian kielellä ISG on vakiona kaikissa manuaalivaihteisissa Rio-malleissa.

Kaupunki-nopeuksissa auto on jopa pirteä ajettava.”

Kia Rion omamassa ei ole kuin vähän yli tuhat kiloa, joten 109 hevosvoimaa jaksaa liikuttaa autoa mukavasti.

1.4-litraisen suorituskyky on riittävä ja kaupunkinopeuksissa auto on jopa pirteä ajettava.

Kuusinopeuksinen vaihteisto parantaa suorituskykyä, pienentää kulutusta ja lisää myös matkustusmukavuutta matka-ajossa, kun moottorin kierrokset pysyvät matalampina. Uudella Kia Riolla lähteekin mielellään myös pidemmälle reissulle.

Kia Rio malliston hinnat alkavat 13 990 eurosta ja tämän 1.4-litraisen EX-varustellun mallin lähtöhinta on 16 990 euroa. (Hinnat ennen 1.4.2012)

Automafia / Janne Suomalainen

Kuukauden koeajot tuottaa Automafia. Lue lisää ajankohtaisia autouutisia osoitteesta www.automafia.net

Kia Rio 1.4 ISG EX EcoDynamics

Moottori: bensiini, 4-sylinterinen

Iskutilavuus: 1 396 cc

Teho: 80 kW (109 hv) / 6 300 rpm

Vääntö: 137 Nm / 4 200 rpm

Vaihteisto: 6-vaihteinen manuaali

Voimansiirto: etuveto

Kiihtyvyys 0–100km/h: 11.5 sekuntia

Huippunopeus: 183 km/h

Yhdistetty kulutus: 5,5 l/100 km

CO2-päästöt: 119 g/km

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta