Poliisi alkaa valvoa mopomelua mittareilla

Poliisi tiukentaa moottoripyörien, mopojen ja skootterien meluvalvontaa. Avuksi tulevat desibelimäärän kertovat melumittarit.

Juha Perämäki

PORVOO | Keväinen keskusteluhetki toripenkillä keskeytyy mahtavaan pärinään. Jack Ottman ja Risto Yli-Suvanto jatkavat juttelua vasta, kun mopoilija on poistunut paikalta. Yli-Suvantoa päristely ei silti häiritse, ja Ottmaniltakin löytyy ymmärrystä nuorisoa kohtaan.

– Äänellä viestitetään, että huomatkaa nyt minut. Poikien kohdalla se on vähän sama asia kuin naisilla korkokengät. Että katsokaa, minä menen nyt tässä, Ottman pohtii.

Mopomelu on jokakeväinen ilmiö, josta poliisi alkaa saada asvaltin paljastuessa valitussoittoja. Nyt valvontaa on päätetty tehostaa. Avuksi otetaan melumittarit, jotka kertovat desibelimäärän tietyillä kierrosmäärillä.

Lue lisää torstain Uusimaasta

Ärsyttääkö mopojen pärinä?

Written by:

Ulla Mether

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Nyt ollaan oikealla asialla. Liikkumiseen moottoriajoneuvolla ei nykyisin tarvitse liittyä mieletöntä meteliä. Tekniikka on kehittynyt ja mahdollistaa alhaisen moottorimelun, ainoastaan ihmisyksilöiden oma kehitystaso on enää esteenä melusaasteen torjunnassa.

Kannattaa lukea Satu Kaurasen kirjoitus "Hiljaisuutta kiitos". Tekstin ajatus kun tulisi ymmärretyksi ihmisten ajatusmaailmassa, ihmiskunta loikkaisi aimo harppauksen kohti sivistyneempää elämänmuotoa. ( Google-haulla löytyy).

Melusaaste kuriin (ei varmistettu)

Vielä kun moottoripyörille pakollinen eturekisterikilpi (tolppakemeroita varten) ja vuosikatsastus niin ollaan jo hyvällä mallilla.

MC PRÄTKÄHIIRI (ei varmistettu)

Edellisessä tekstissäni nimivirhe, "Hiljaisuutta kiitos" tekstin kirjoittaja on Satu Kauramäki.

Melusaaste kuriin (ei varmistettu)

Hyvä juttu tuokin..

Vaan olisi Poliisilla syytä valvoa myös esim. linja-autoliikennettä...
On meinaa viimeisen kahden viikon aikana 2 kertaa meinannut ajaa linja-auto mun päälle suojatiellä.
Kummallakin kerralla yhdistäviä tekijöitä on ollut kaksi kappaletta:
1. Kyseessä Porvoon Liikenne
2. Molemmilla kerroilla kuljettaja puhui kännykkään ja aika ei siten riittnyt liikenteen seuraamiseen.

Muutoinkin olen täsä viime aikoina kiinnittänyt huomiota Porvoon likenteen linja-autoihin ja kuljettajiin... puolet kuskeista puhuu kännyyn ajaessa... eikö laki koske heitä..
Jos poliisi ei pysty valvomaan asiaa niin olisiko porvoon liikenteen johdon syytä kurssittaa kuskejaan.

Anzzi (ei varmistettu)

Mopoille myös vuosittainen melumittaus katsastusasemilla. Ei vaadi isoja resursseja, desibelimittari katsastusaseman varustukseen. Mittauksen hinnalla työllistää yhden katsastusinssin.

Pärrä romuttamolle jos desibelit ylittyvät ratsiassa. Sakko ainakin 10 kertaa besibelit.

Ja jos pärrääjä hankkii uuden moottoriajoneuvon, se voidaan välittömästi ulosmitata maksamattomista sakoista.

Onkohan nukyihmisen aivan pakko pärrätä ja pörrätä polttomoottoreilla joka päivä ja useita kertoja päivässä. Miten ihmeessä meidän isät ja äidit isoisät ja isoäidit tulivat enne toimeen?

Melusaaste kuriin (ei varmistettu)

Vanhemmat voisivat myös ottaa vastuulleen oman jälkikasvun mopolla pörräämisen ja ajokin kunnon sekä äänen voimakkuuden. Onhan se mukavaa, kun se teini on edes jostakin kiinnostunut ja helpottavaa, kun lähtee edes mopolla "pyörimään" yötä myöten. Kotona kannattaisi myös tarkistaa millaisessa ajokunnossa tullaan kotiin.
Keskutelkaa ja tehkää selvät säännöt sekä rangastuskin selväksi. Ennen kaikkea noudattakaa sitä mitä laki vaatii ja mitä teidän perheen omat arvot vaativat. Välittäkää ja olkaa läsnä! Ei mopo/skootteri onnettomuuksia eikä kuolemia tänä kesänä.

desipeli (ei varmistettu)

Terve vaan Anzzi, sinä "poroporvari". Olet taas valppaasti ottamassa kantaa asiaan kuin asiaan. Yksityisautoilu ja yksityismopoilu on varmasti sydäntäsi lähellä. Niin minunkin mielestä voi autoilla ja mopoilla, mutta toiset ihmiset huomioiden. Yksilön vapaus ei saa mennä liian pitkälle.

Hyvä olisi jos kodeissaan ihmiset voisivat asua ilman moottorimelua ja pakokaasusaastetta. Onko liian vähän aikaa kulunut siitä, kun ihmiseksi kutsuttu laji eläinkunnasta kapusi alas puusta ja alkoi tutustua maan ihmeisiin.

Melusaaste kuriin (ei varmistettu)

Mikäs Anzzin kommentissa satutti "Melusaaste kuriin" nimimerkkiä ? Oletko Porvoon liikenteen linja-auton kuljettaja??

Heti ensimmäisessä rivissäni totesin että "hyvä juttu tuokin" ,, eli sehän tarkoittaa sitä että hyvä juttu että Poliisi valvoo etenkin mopojen desibelejä.. kannatan sitä asiaa täysillä , sen verran hurjia on mopojen äänet nykyään... onneksi tuli nuo skootterit kuvaan jokunen vuosi sitten, ovat paljon hiljaisempia.
Poroporvaria tai "poroporvaria" minusta ei saa tekemälläkään, hyväksyn silti yksityisautoilun ja yksityismopoilun ihan vaan siitä järkisyystä että meillä ei käytänössä ole toimivaa julkista liikennettä muualla kuin pääkaupunkiseudulla , eikä sielläkään poikittain.
Yksityisautoilu on Suomessa siis välttämätön "paha" , ei ole vaihtoehtoa..
25 vuoden aikana minulle on kertynyt ajokilometrejä yli MILJOONA joista työmatka ajoa n. 70%.. julkisella liikenteellä kyseiset työmatkat olisivat olleet mahdottomia..

Anzzi (ei varmistettu)

Kiitos Uusimaa kommentoitavasta artikkelista ja poliisi, että valvoo huliganismia ja meluterroria.
Täällä Hamarissa on liikkunut vihreä , neljällä pyörällä kulkeva" koirankoppi", jossa on panssarivaunun äänet.
Uutisen julkaisun jälkeen melukopin äänet puolella hiljeni. Kertoo, että melua tehdään tarkoituksella. Kun rahallisen menetyksen pelko tuli, mielipuolisen metelin taso kuin taikaiskusta katosi. Mistään mitään välittämättömät, minä itse- tyypit näitä mopoautoja ja pyöriä virittelevät. Heti kun laite saadaan, siitä riisutaan ilmansuodattimet ja pakoputket vaihdetaan "tehoputkiin". Tällaiset pirullisuudet häiritsevät asuntoalueen rauhaa, joka on kaikille tärkeää. Joittenkin pärrääjien ohiajosta TV:n digiboksi sekoaaja lähes minuutiksi. Harmittavaa uutisten aikaan ja muutoinkin Ja mitä kaikkea nämä virittelyn taitajat osaavat tehdä, se tehdään ja meteli sen kuin yltyy.

Kaikki moottoriajoneuvot, mopoautot, mopot, MP:t, mönkijät, kelkat, mikä vaan kulkee, pärisee ja metelöi on saatettava katsastuksen piiriin.

Hyvä kirjoitus Satu Kauramäen Hiljaisuutta kiitos. Viestiketjun alussa mainittu.

Infernaalinen melu (ei varmistettu)

Testasin omat mopot. Vuosimallit 1998 ja 2003 . Tehtaan jäljiltä. Porukka kuuntelemassa ja ääntä ei kuulu kuin vasta ikkunan alla vaimeasti.
Mölymopot painavat katua pitkin ja tuntuu kuin ne ajaisi huonetilojen läpi. Ne on niitä mölypyöriä, joiden ääni kantaa kilometrien päähän.
Omilla mopoilla ajetaan kaksi kertaa päivässä eli lähdetään ja tullaan.

Jostain syystä mölymopoilla on jatkuva ajamisen tarve.

Infernaalinen melu (ei varmistettu)

kyllä ne suurimmat melut lähtee keski-ikäisten ja vähän vanhempien miesten leluista - Harrikoista jne.... mopopoikia täällä vain syytellään ja nuo jopa yli 1300 kuutioiset melulelut saavat rauhassa terroroisoida :)

aina nuorison vika ? (ei varmistettu)

yhden nimimerkin "aina nuorison vika" mielipiteeseen, toki joistain mopoista ääntäkin lähtee...

yleistämistä (ei varmistettu)

edittiä aiemmin kirjoittamaani, tarkoitin yhdyn

yleistämistä (ei varmistettu)

Tämä kirjoitus oli Iltalehden Keskustelupalstalla. Olen täydellisesti samaa mieltä ja samoin voisin kirjoittaa. Haluan tuoda Uusimaan lukijoiden tietoon tämän erinomaisen ajatuksen mopojen ja moottoripyörien katsastuksesta. On käsittämätöntä, ettei kaikilla liikenteessä liikkuvilla ajoneuvoilla ole katsastusvelvollisuutta. Oma, uusi ja viaton autoni joutuu joka vuosi ajamaan katsastusaseman läpi ( esim. 5 v.vanha auto ajettu 48000 km , katsastusmaksu 93-103 euroa).
Se kirjoitus:
On kyllä todella merkillistä, miksei mopoja tarvitse katsastaa. Jos "mopo" on neljällä pyörällä, niin Suomen virkamies edellyttää katsastusta, mutta kahdella pyörällä saa ajaa millaisella "räikällä" hyvänsä.
Mopoauto pitää siis katsastaa. Se on sen verran arvokas laite, että luulisi sen hankkineiden huolehtivan sen liikennekelpoisuudesta muutenkin.

Mutta nämä kaksipyöräiset, ilman äänenvaimennusta tai muuten viritetyt moporäikät, joilla ajellaan asuntokatuja pitkin ihmisten kiinteistöjen vierellä ulvottaen, nämä ovat niitä "pikkupoikien ja heidän yksinkertaisten isiensä" laittamia ja virittelemiä ajoneuvoja, joilla ei ole minkäänlaisia lain määrittelemiä ominaisuuksia. Ovat vain asuinalueiden harmina.
Liikennekelpoisuuden toteamiseksi jokainen MP ja kaksipyöräinen mopo tulee katsastaa. Desibelit ja muu kunto. Jos melu ylittää tietyn desibelirajan, on sakkosanktio 100Xdesibelit. Esim 78dB x 100 = 7800 euroa.
Tämä on ulosottokelpoinen. Kaikki polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot voidaan ulosmitata välittömästi. Ajokorttia ei voi suorittaa ellei sakkoa ole maksettu.

Pärräjulli miettii ehkä pitempään, ennenkuin alkaa muutoksia tekemään tehdasasennettuun pakoputkistoon ja terrorisoimaan asuntokatuja.

Nämä vinkit lainsäätäjille. Ei k-päihin tehoa mikään muu kuin niiden etujen kaventaminen ja lompakolle meno. Kumma, kun silloin siellä "yläkerrassa" alkaa liikehdintää tapahtua.

mopopoikien pyy... (ei varmistettu)

Mukavaa, kun putkahtaa tällainen tämänvuotinen vanha ketju esiin.
"Melusaaste kuriin" nimimerkillä kirjoitettu mielipide sai nimimerkkillä "Anzzi"kirjoittaneen henkilön kovasti kantaa ottamaan ja mollaamaan julkista liiennettä ja sen työntekijöitä . Porvoon Liikenteen työntekijät "Anzzin" mukaan ajelevat täysin holtittomasti ja ovat kännykkäviihteen pauloissa työtehtäviään hoitaessaan.
Voisikohan tämä Anzzi edes joskun tolkkuuntua, ja miettiä mitä kirjoittaa. Kuinka paljon yksityisautoilu Porvoossa aiheuttaa liikenneonnnettomuuksia verrattuna julkiseen liikenteeseen?Kerroppa se Anzzi ja höperehdi sitten lisää.

Melusaaste kuriin (ei varmistettu)

Vihdoinkin.

Älytön pärinä (ei varmistettu)

Mielipuolinen mopomelu on todella saatava kuriin.

Autotehtaat tekevät hurjaa työtä saadakseen päästöt ja melun minimiin.

Katurakentajat ja asfalttifirmat koettavat saada aikaan hiljaista asfalttia.

Isi hommaa halvalla 15-vuotriaalle mopon. Jullin on pakko virittää, että olisi "kuuli" jätkä. Ja sitä "kuulimpi" mitä enemmän on pärinää.

Miksi tuonikäisille annetaan oikeus ajaa moottorikäyttöistä laitetta, kun näille pärrääjille toisten ihmisten huomioon ottaminen on ihan vieras laji.

On paljon nuoria, joita bensankatku ja älytön pärinä ei kiehdo. On maailmalla toivoa.

Älytön pärinä (ei varmistettu)

Mopot pärrää ja pakokaasut tunkee sisätiloihin. Ulkoa haihtuu kymmenessä minuutissa, sisältä ei koskaan. Aina ne katkut jää.

Hiilivetyjä jat... (ei varmistettu)

Mopot katsastukseen, ne ovat yleisillä teillä kulkevia moottoriajoneuvoja. Miksi ihmeessä täällä Suomessa voi tieliikennesääntöjen alaisilla teillä ajella katsastamattomilla , millaisilla moottorikäyttöisilä ajoneuvoilla hyvänsä. Täällä Etelä-Suomessa ajetaan autoilla joita ei ole katsastettu. Mitenhän ajetaan siellä pohjoisen teillä. Suurintaosaa autoista ei ole katsastettu, ei niitä ole verotettu niin kuin ei ole mopojakaan. Joku on malliksi.
Autoilijoita on niin helppo rahastaa. Tuleeko hankaluuksia näitten mnopopirujen kanssa. Eikös laki koske niitä myös?

Vapaamatkustajat (ei varmistettu)

Mitäpä tuumaistte, jos naapuriinne muuttaisi mopovarikko. Pärrät viritellään ja koeajetaan eestaas ikkunanne alla. Mielipuolinen meteli ja etova katku olisi läsnä jatkuvast, eikä haihdu ihan heti huonetiloista. Kavereita riittäisi lähiseudun kerrostaloalueelta. Kymmeniä krossipärriä testaillaan ja viritellään ihan lähietäisyydellä.
Tämä ei ole kuvitelmaa. Vanha pariskunta muutta pois ja myy asuntonsa pärräporukalle . Murphyn laki toteutuu, pirullisin mitä voi kuvitella, mopopärrät tulevat aivan lähietäisyydelle.Tähän asti niitä on inhonnut, kun ne ajavat lähikadulla kiinteistön ohi, nyt ne ovat tuossa haisemassa vieressä. On kuin itse perkele olisi asian järjestänyt.

Mopovarikko (ei varmistettu)

Kumpa poloiisi alkaisikin valvomaan mopomelua. Infernaalinen meteli ei enää nykypäivänä kuulu liikkumisen yhteyteen. Moottori kuin moottori saadaan toimimaan hijaisella äänellä.

Mitä kovempi meteli sitä pöljempi pöristäjä. Jos joku tykkää metelistä, sekin on nykytekniikalla mahdollista toteuttaa.

Kaasukahva toimii volyyminappulana ja kypäräkaiuttimet ulvottaa moottoriääntä siitä nauttivan korviin.. Kun pärräpoika kääntää kahvaa ja kypärän maalit rapisee, niin menoa seuraava tietää, että nyt nautitaan äänimaailmasta. Kumpikin, pärräpoika metelistä ja menoa seuraava hiljaisuudesta

Mopovarikko (ei varmistettu)

Hei liikenneministeriön virkamiehet ja-naiset. Hyvin yksinkertainen asia haalia valtiolle rahaa. Mopot ja MP:t katsastuksen piiriin ja tehostettu pärrien ja pätkyttimien tarkkailu sanktioineen voimaan. Ne desibelit, mieliuolinen meteli pitää saada kuriin, melu on saaste.
Asuntokatujen asukkaiden kotirauha ja asumisviihtyisyys kai on tärkeämpää kuin haiseva ja meluava mopopärrä. Kiinteistöstä maksetaan veroa ja kiinteistön asukkaat käyvät töissä, tai ovat eläkkeellä. Tuntuu, että laki suojelee näitä päriseviä mopoja ja niitten tampiokuskeja. Tyyppejä, jotka eivät toisia ihmisiä pysty ottamaan huomioon. Empatiokyvyttömiä, mistähän johtuu, että näin aina on. Minä itse tyyppejä.
Nuoret, voimakkaat ihmiset, mikseivät aja polkupyörällä. Kun liikkumiseen tarvitsee muutamia kilometrejä. Tästä hyötyy tulevaisuutta ajatellen, tulee mahdollisuus kävellä vanhana. Perse pärrän päällä tappaa lihaksiston ja vie pyörätuoliin. Voihan se olla, että pyörätuolikin käy tulevaisuudessa pärräävällä polltomoottorilla. Käyköhän se, tuskin, mutta olisi varmaan mukavampi omin jaloin liikkua.

Tulevaisuus (ei varmistettu)

Ei armeijassakaan Sotkuun ja ruokailemaan mennä mopopärrällä. Metsässä pitää ihan itse kävellä ilman polttomoottoriavusteista pärrää perseen alla.
Talvella ei ole moottorikelkkaakaan takapuolen alla pärisemässä. Ihan ite pitää suksilla hiihtää. , voi voi äiti kulta.

Pärrräpärräpärrä (ei varmistettu)

Kiva että teillä on ikävä..
Siksi otin esille kevääll äPorvoon liikenteen ja sen kuljettajat... koska tilanne todellakin oli se mitä silloin sanoin.. samalal viikolla kaksi kertaa olin jäädä valo-ohjatussa risteyksessä SUOJATIELLÄ kääntyvän porvoon liikenteen bussin alle ja kuljettajat kummallakin kertaa keskittyivät kännykkäänsä.. asian esilel otto tässä yhteydess äsiksi että he OVAT AMMATTILAISIA.. mopo pojat eivät ole

Tottahan toki yksityisautoilu tuottaa enemmän onnettomuuksia kuin julkinen liikenne,, muut, paitsi "melusaaste kuriin" , varmaan ymmärtävät että ykstyisautoilua on myös monisatakertaista verrattuna julkiseen liikenteeseen. Tässäkin voin todeta että julkisen liikenteen kuskit toimivat AMMATTIKULJETTAJINA, yksityisautoilijat eivät.

Porvoossa yksityisautoilu on enemmän kuin "MUST" koska julkinen liikenne on olematonta, ja se mikä on törkyhintaista.
On sanomattakin selvää että nuoret tarvitsevat mopojaan kulkemiseen edellämainituista syistä.. Porvoo on kuitenkin kohtuu kookas kaupunki jossa asutaan muuallakin kuin keskustassa.

Anzzix (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun