Reilun kaupan tuotteiden myynti ylitti Suomessa 100 miljoonaa euroa

Eniten rahaa käytettiin kahviin, viiniin, kukkiin ja banaaneihin.

Sirpa repo

Reilun kaupan tuotteiden myynti ylitti Suomessa viime vuonna ensimmäisen kerran sadan miljoonan euron rajapyykin. Tuotteita myytiin yhteensä 102,7 miljoonalla eurolla, ja jokainen suomalainen käytti Reilun kaupan tuotteisiin keskimäärin 19 euroa. Eniten rahaa käytettiin kahviin, viiniin, kukkiin ja banaaneihin.

Kovimmassa kasvuvauhdissa oli Reilun kaupan kaakao, jonka myynti kasvoi 102 prosenttia. Suklaan kasvuprosentti oli 40, kukkien 30 ja viinin 27. Banaanien, appelsiinin ja Reilun kaupan puuvillasta valmistettujen tuotteiden myynnit laskivat. Tuotteiden kokonaismyynti kasvoi edellisvuodesta kymmenen prosenttia.

Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Janne Sivonen selittää jatkuvaa kasvua tunnettuudella ja Reilun kaupan herättämällä luottamuksella.

– Reilun kaupan menestyksen takana on koko suomalaisen yhteiskunnan läpäisevä vahva tuki. Suomessa on jo kuusi Reilun kaupan kaupunkia ja kuntaa, satoja Reiluun kauppaan sitoutuneita työpaikkoja, 94 Reilun kaupan seurakuntaa ja yksi Reilun kaupan yliopisto, Sivonen muistuttaa.

Tällä viikolla vietetään Herää reilumpaan maailmaan -kampanjaa, jonka tiimoilta järjestetään eri puolilla Suomea Reilun kaupan aamiaistempauksia. Esimerkiksi Helsingissä Luonto-Liitto yhteistyökumppaneineen tarjoaa reiluja aamiaisia työmatkapyöräilijöille tiistaina. Seinäjoella seurakunta kattaa sunnuntaina 2 000 ateriaa äideille.

Diakonia-ammattikorkeakoulu on saanut kampanjaviikon alla Reilun kaupan korkeakoulun arvonimen. Diakilla on neljä yksikköä eri puolilla Suomea ja yhteensä noin 3 000 opiskelijaa. Diakin opiskelijakunnan kokouksissa ja korkeakoulun virallisissa tilaisuuksissa tarjottavat teet ja kahvit on vaihdettu Reilu kauppa -sertifioituihin tuotteisiin. Diak on ensimmäinen Reilun kaupan ammattikorkeakoulu Suomessa.

Kansainvälistä reilun kaupan päivää vietetään lauantaina 12.5.

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä