Hockey Birdeja tehtiin liian vähän - isot lätkälinnut myytiin jo loppuun

Loppu! Nämä isot Hockey Bird pehmolelut myytiin loppuun jo ennakkomyynnissä. Muutama yksittäinen pehmolelu koristaa vielä kisamyymälän sisätiloja.

Aleksi Riikonen

Areenan sisällä on kahdeksan myyntipistettä virallisille kisatuotteille. Suomeksi palvelua ei saa, mikä voi tulla yllätyksenä monille. Työntekijät ovat kaikki Ruotsista, joten ruotsi ja englanti ovat kielet, joilla palvellaan.

Aleksi Riikonen

Perinteiset pelipaidat ja kaulahuivit ovat fanikaupan yleisintä tuotevalikoimaa. Radikaaleihin uudistuksiin ei NeH ole lähtenyt oheistuotteiden suhteen.

Aleksi Riikonen

Virallinen kisamaskotti Hockey Bird on ylivoimaisesti näiden jääkiekon MM-kisojen suosituin oheistuote. Suurimmat Hockey Bird pehmolelut on jo myyty ennakkomyynnissä loppuun ja muidenkin Hockey Bird tuotteiden osalta varastojen tyhjentyminen on todennäköistä.

 

Virallisista kisatuotteista vastaavan ruotsalaisen lisenssituotteisiin erikoistuneen NeHin kanssa yhteistyötä Suomessa tekevän Infrontin projektijohtajan Tomi Frickin mukaan yksi syy tuotteiden loppuunmyyntiin on huikean suosion lisäksi vähäiset valmistusmäärät.

– NeH teki sopimuksen Rovion kanssa joulukuussa ja siitä tuli tämä virallinen maskotti Hockey Bird. Tämän kysyntä on ollut niin järkyttävän kova, että NeH ei pystynyt ollenkaan vastaamaan siihen. Sopimus tehtiin niin myöhään, niin NeH ei ehtinyt valmistaa näitä tarpeeksi, Frick selvittää.

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun otetaan jokin valmis ja erittäin tunnettu hahmo maskottikäyttöön, Frick toteaa.

 

Maskottien ennakkotilausten määrät ovat pyörineet sadan tuhannen kappaleen lukemissa. Muuten NeH on myynyt eri kisoissa maskottituotteita ennakkoon noin 15 000 kappaletta.

– Sääli, että sopimus tuli niin myöhään, Frick pohtii.

Hockey Birdin mukaan tulo toi myös yhden välikäden lisää NeHin toimintaan. Kaikki viralliset tuotteet ovat IIHF:n hyväksymiä, mutta Hockey Bird tuotteet NeHin piti hyväksyttää IIHF:n lisäksi myös Roviolla.

NeHillä on Hartwall Areenalla kahdeksan myyntipistettä sekä suuri myymälä Areenan edustalla. Tuotteina löytyy perinteistä fanitavaraa pelipaidoista ja kaulahuiveista aina pinsseihin ja muuhun pienempään tavaraan asti.

NeH on ainoa yritys, joka saa myydä tuotteita virallisella kisatunnuksella, mutta myös muut yritykset pyrkivät saamaan kaiken hyödyn irti epävirallisilla tuotteilla. Esimerkiksi MTV3:lla on omat leijona-tuotteensa.

NeHin toimitusjohtajan Peter Holmin mukaan oheistuotebisneksessä liikkuu kisojen aikana yhteensä yli miljoona euroa. Suomessa myynti tulee olemaan tänä vuonna isompaa kuin Ruotsissa, kun taas ensi vuonna osat vaihtuvat.

Tarkat luvut ja Holmin odotukset liikevoiton suuruudesta ovat liikesalaisuuksia.

Kaikki myyntiarsenaali mitä NeHillä on Suomessa, on tuotu Ruotsista. Jopa myyntipisteiden myyjät ovat Ruotsista, joten palvelu pelaa vain ruotsiksi tai englanniksi.

NeHin toiminta Suomessa ei jää vain Jääkiekon MM-kilpailuihin, sillä NeH on ostanut myös tulevien Yleisurheilun EM-kisojen lisenssin ja tulee myymään virallisia kisatuotteita myös tuolloin.

Written by:

Aleksi Riikonen

Ota yhteyttä