Epe Helenius lämpeni Suvi Isotalon rootshenkisille lauluille

Suvi Isotalon viimeisin levy on sävyltään tumma ja melankolinen. Sen kantavina teemoina ovat pelot ja mielen sisäiset maailmat.

.

29-vuotias laulaja-lauluntekijä Suvi Isotalo on ollut hyvin esillä rootshenkisten laulujensa kautta. Isotalon laulut ovat soineet taajuuksilla ja keikkojakin on ollut mukavasti.

Lupaava Isotalo on myös saanut taustavoimakseen suomalaisen rockin merkittävän pioneerin Epe Heleniuksen, jonka uusi levy-yhtiö tarjosi nuorelle lahjakkaalle ja persoonalliselle kyvylle myös mahdollisuuden levyttää musiikkiaan.

– Epe on kunnioitusta herättävä tyyppi. Jo ensimmäisessä tapaamisessamme hän halusi varmistaa, että olen vakavissani ja valmis tekemään paljon työtä enkä vain asennoitua yhden levyn artistiksi, Suvi Isotalo sanoo.

 

Levyllä fiilis on rauhallisempi kun taas keikoilla on elämää sitäkin enemmän.”

 

Isotalon toinen pitkäsoitto ”P.S.Maj’lle” ilmestyi viime vuoden syksyllä. Levy sai hyvän vastaanoton.

– Viimeisin levyni on sävyltään tumma ja melankolinen. Sen kantavina teemoina ovat pelot ja mielen sisäiset maailmat. Albumin tekoprosessi oli jollain tapaa helpompi kuin ensimmäisen. Kokonaisuus oli jo varhaisessa vaiheessa selkeänä mielessäni, Isotalo sanoo.

– Kirjoitan tekstin ja musiikin samaan aikaan. Tämän jälkeen alan hioa kokonaisuutta. Nuotinnan biisini ennen kuin esittelen ne bändille. Työprosessini kulkee näin. Fiilis on monesti levyillä rauhallisempi kuin trioni keikoilla, joissa elämää on sitäkin enemmän, hän kuvailee.

Suvi Isotalo on säveltänyt myös teatterimusiikkia.

Tuoreimmista töistä ”Tyttö nimeltä Tsunamika” (2011) on koko perheen musiikkinäytelmä, jonka tarina on saanut alkunsa Intian kalastajakylissä vuoden 2004 tsunamin jälkeen. Näytelmä kiertää edelleen ympäri Suomea Susanna Haaviston ja Isotalon esittämänä. ”Nainen kaikkivoipainen” (2012) on taas lauluyhtye Kuumien Alttojen (keski-ikä 67 vuotta) lauluilta, jossa käsitellään ikääntymistä, kuolemaa, naiseutta ja isovanhemmuutta usein huumorin keinoin.

Written by:

Pauli Saarinen

Ota yhteyttä

Kommentit

Osallistu keskusteluun