Keskustassa ajetaan pian kolmeakymppiä

Jos lasketaan 30 km/h tunnissa niin noudattaako sitä kukaan? Riittääkö resurssit valvomaan? Ja tuleeko siitä turhan hidasta? Ja onko autollekaan hyväksi, kun pitää tyhjäkäynnillä jurnuttaa? tiedustelee Ismo Niemi Askolasta. Ihmiset ajaa itsekkäästi, pitää antaa jalankulkijoille tietä, huomauttaa Viveka Niemi (toinen vas). Pia Savolainen (edessä) ja Riina Kantola ovat samoilla linjoilla ajatuksineen.

Matilda Isohella

PORVOO | Tänä kesänä – ehkä jo lähiviikkoina – Porvoon ydinkeskustaan laitetaan liikennemerkit, joiden mukaan nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa.

Kaupunkikehityslautakunta päätti viime viikolla aluenopeusrajoituksen muutoksesta 30 kilometriin tunnissa kaupungin ydinkeskustassa joen, Mannerheiminkadun, Linnankoskenkadun ja Aleksanterinkadun rajaamalla alueella.

Päätös ei kuitenkaan vielä ole käytännön tasolla voimassa.

– Nopeusrajoitus astuu voimaan sitten kun merkit on laitettu, Porvoon kaupungin liikenneinsinööri Hanna Linna-Varis kertoo.

Tällä päätöksellä on sekä kannattajia että vastustajia Uusimaan netissä, turuilla ja torilla.

Jotkut äärivastustajat vetävät siihen myös Jumbo-kortin; väittävät, että ajaminen Helsingin liepeen palveluihin lisääntyy ja keskusta autioituu entisestään, kun täällä ei ydinkeskustassa saa ajaa 40 kilometriä tunnissa.

Lue lisää tiistain Uusimaasta.

Written by:

Eija Quinlan

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Aivan järjetön ratkaisuhan tuo on.
Jos perusteena on kävelijöiden ja pyöräilijöiden turvallisuus niin tärkeämpää olisi valvoa esim. punasia päin kävelijöitä , punasia päin pyöräilijöitä jne...

Anzzi (ei varmistettu)

Pyöräilijät ja kävelijät vastaavat käyttäytymisellään omasta turvallisuudestaan, autoilijat vaarantavat liiallisella tilannenopeudella omansa lisäksi muiden kaduilla kulkijoiden turvallisuuden. Ymmärtäkää tämä ero.

de luxus (ei varmistettu)

samaa mieltä.... lisäksi vertailuna - mm. Huhtisissa löytyy 30km/h rajoitus, jossa bussit ja taksit paahtavat vähintäin 60km/h...
Montako kuolonuhria muuten tullut viime vuosina, jossa jalankulkija tai pyöräilijä jäänyt auton alle - muistan yhden vuosien takaa, jossa pyöräilijä jäi ammattiautoilajan yliajamaksi...

AJT (ei varmistettu)

Ihan asiaahan tuo muutos on.
Sillä alueella, mitä muutos koskee, on niin paljon liikennettä ja jalankulkijoita, että eihän siellä kovempaa voi edes ajaa - ainakaan turvallisesti.
Ja hitaampi vauhti antaa tilaa ja aikaa kaikille.
Ja pientä plänttiähän tuo koskee. Moisesta valittaminen on aika säälittävää.
Valittaa voi sitten kyllä valvonnan puutteesta, se on kyllä fakta.

Ukko-Gubbe (ei varmistettu)

Taas Porvoolaista nysväämistä,kohta ei saa ajaa ollenkaan keskustassa ja jotkut on tyytyväisiä ja toiset ei

Autoilija (ei varmistettu)

Päättäjät ja virkamiehet ovat nyt tehneet kaikkensa viimeisen vuoden ajan, jotta Porvoon keskustassa autoilu olisi mahdollisimman hidasta, hankalaa, kallista, saastuttavaa ja hermoja raastavaa. Kuka tässä hölmöilyssä voittaa? Kyseessä on lose-lose tilanne, koska turha joutokäynti ja pienillä vaihteilla ajaminen lisää päästöjä ja huonontaa ilmanlaatua. Minkä takia keskustan alueella pitää olla huonosti suunnitellut liikennevalot 40 metrin välein?

Ymmärtäkää nyt hyvät urpot siellä jossain, että Porvoo on infraltaan omanlaisensa n. 50k asukkaan kaupunki, jossa pinta-alaa per asukas on niin paljon, että autoilua pitäisi helpottaa ja sujuvoittaa koska joukkoliikenne ei tässä kaupungissa tule ikinä olemaan toimiva tai taloudellisesti järkevä vaihtoehto.

tuohtunut.. (ei varmistettu)

Tuohtunut - Porvoo on ja pysyy "oravan-nahka kaudella" halutaan olla muka niin idyllistä että :)
Meille Porvoo on muuttunut pikkuhiljaa rauhalliseksi nukkumalähiöksi - käymme Helsingissä töissä ja olemme siirtäneet kaikki hankinnatkin sinne - siellä kun se onnistuu helposti ja vieläpä paljon edullisemmin - sitten ajelemme kotiin rauhalliseen lähiöön... vero-eurot ikävä kyllä menevät kokonaan Porvoolle - niille kun ei saa mitään vastinetta :(

junttila (ei varmistettu)

Vaikken Yhdysvaltojen kulttuuria ja kovaa valkoisen miehen kapitalismipolitiikkaa kaikelta osin ihannoikaan, täytyy myöntää jenkkien olevan monessa asiassa hyvinkin järkeviä. USA:n talousmahti rakennettiin tiestöinfrastruktuurilla jossa pidettiin huolta siitä, että ihmiset, tavarat ja pyörät siinä alla pyörivät mahdollisimman tehokkaasti rannikolta rannikolle. Jenkeissä pääsee joka paikkaan autolla - mihinkään ei tarvitse kävellä kun koululaisillakin on jättimaastureilleen kouluissa omat parkkiruudut.

En tietenkään suosittele kenellekään tuollaista elämäntapaa, jossa kävellen ei liikuta metriäkään. Haluaisin vain näiden liikenneinsinöörien huomaavan minkälainen kaupallinen kuhina tuolla Porvoon Tarmolassa käy verrattuna keskustaan. Mistäköhän johtuu Tarmolan Kotipizzan suosio yhtenä Porvoon vilkkaimmista ruokaravintoloista? Olisiko sinne helppo ajaa monesta suunnasta puhumattakaan laajasta parkkialueesta ilmaisine pysäköintineen. Sama tietysti koskee Tarmolan Supermarkettia ja Alkoa.

Case Kuninkaanportti on osoittanut, että porvoolaiset haluavat asioida autolla (parkkitilaa tässä kylässä pitäisi riittää), joten miksi päättäjät eivät voi suunnitella kaupunkia niin, että tuo autoilu olisi tehty mahdollisimman helpoksi. Outoa demokratian kannalta kaiken kaikkiaan..

tuohtunut.. (ei varmistettu)

Porvoossa ei osata hoitaa eikä ymmärretä liikenneasioita.
- Kuntalaiset kuluttavat polttoainetta liikennevaloissa seisomiseen 8 miljoonaa euroa vuodessa.
Ilman liikennevaloja pärjättäisiin aivan hyvin, jos rakennettaisiin suurimpiin risteysalueisiin liikenneympyrät.
- Liikennevalojen vihreää aaltoa ei ole saatu vaikka sitä on kuntalaiset vaatineet 30 vuoden ajan.
- Pysäköinnin rahastuspömpeleillä pysäköinnin tehokkuus laskee. Espoossa on purettu kaikki pysäköinnin rahastuspömpelit ja on nyt vain kiekkopaikkoja tai aikavapaapysäköintipaikkoja.
- Porvoossa kiekkopysäköinnin ajat ovat ärsyttävästi liian lyhyitä siihen tarpeeseen mitä kuntalaisten asiointi kaupoissa tarvitsisi.
- Parkkipirkkojen ärsyttävä kyttäys ärsyttää liian isojen parkkisakkojen pelossa. Ei ole oikein, että parkkiansaan joutunut maksaa 10% kuukausielämiseen tarkoitetuista varoista.
.. Kaupunkisuunnittelu voisi kysellä kuntalaisilta neuvoja ongelmien ratkaisuun.

Laskentaa (ei varmistettu)

Täällä Porvoossa ollaan vielä senverran maalaisjuntteja, että pitää aina päästä autolla suoraan oven eteen. (Kai perinteenä ajasta jolloin oli isot pihat ja vähän autoja.) Eihän oikeassa kaupungissa sellainen toimi.
Joutuu väkisinkin kävelemään.
Hesan-sukulaiset kun tulee kylään meille rivitalolle, ei heille ole mitään ihmeellistä jättä auto korttelin päähän mutta porvoolaiset vieraat jättää autonsa ahtaalle pihalle tukkeeksi. Hyvä että ei naapurin rappusille parkkeerata.
Pieni kävely tekisi junteillekin hyvää.

Ukko-Gubbe (ei varmistettu)

Ukko-Gubbe, olen samaa mieltä - Junttila tämä tuppukylä onkin :) muualla kehitys ajanut jo ohi :) Täällä kohta suurin kauppa SIWA ja LIDL ja porukka ajelee hevoskyydillä maksaen ostokset oravan-nahoilla...

AJT (ei varmistettu)

Porvoon keskusta on sen verran pieni, että pieni lasku ajonopeudessa ei kasvata kenenkään matka-aikaa olennaisesti. Sen sijaan liikennemelu pienenee huomattavasti. Eli fiksu muutos.

Rust never sleeps (ei varmistettu)

Onko sinulla esittää faktoja paljonko liikennemelu pienenee kun nopeusrajoitusta lasketaan 30km/h:sta 40km/h:ssa? Ottaen huomioon myös liikenteen hitaamman etenemisen eli esim. kovaääninen ajoneuvo saattaa ajaa pienemmällä vaihteella ja moottorin suuremmilla kierroksilla.

NOJATUOLITILASTOMIES (ei varmistettu)

Pyöräilen ja julkisia sitten kun siihen on pakottava tarve,en omista autoa se on vakaumustani vastaan.Tottakai myös kävelen,luonnon arvojen mukainen eläminen ei ole saivartelua

Vihreä (ei varmistettu)

Ei tarvitse käydä kuin yhden kerran vuodessa keskieuroopassa, niin huomaa kuinka Suomessa eivät osaa autoilijat käyttää liikennesääntöjä.

Keskieuroopassa autoilijat antaa kävelijät mennä suojatien yli, olit sitten seisomassa suojatien vieressä tai tulossa suojatien viereen, niin autoilijat siellä näkee heti kävelijät ja pysähtyvät ja usein näyttävät kädellä, että mene vain.

Suomalaiset hyvin erottaa tuolla keskieuroopassa, keskellä päivää autoissa valot ja eivätkä anna kävelijät mennä suojatien yli.

Yksi kävelijä (ei varmistettu)

keskieuroopassa ei myöskään ajalankulkijat hypi autojen eteen vaan ymmärätävät joustavan liikenteen säännöt :)
Miksi ei muka voi odotttaa joskus jopa vain yhden auton ohimenoa vaan on hypättävä eteen "kun tässä on suojatie niin sinähän väistät" tyyliin...

joustavuutta pu... (ei varmistettu)

Mitenkäs vihreä elelee luonnon arvojen mukaan - lihaa et varmaankaan syö, kanamunia tuskin , koska kanojahan pidetään kehnoissa olosuhteissa jne jne
Kotisi lämpiää ilmeisesti maalämmöllä - muuhan ei ole hyväksyttävää...

musta (ei varmistettu)

Ootteko huomannut nyt kun Mannerheiminkadulla on lähes viikon ollut muutamasta risteyksestä liikennevalot pois päältä niin ei ole ruuhkiakaan niissä risteyksissä. porvoossa liikeenne on niin vähäistä että likennevalot ovat ainoastaan haitaksi.
Turhaa seisomista liikennevaloissa ja valojen takia ruuhkautumista kun syntyy niin saastemäärät moninkertaistuu.. vaman aiheuttaa tuo 30km/h rajoitus.

Anzzi (ei varmistettu)

Ihan sama vaikka laskette sen nopeuden 15 kmh. En ole käynyt Porvoon keskustassa sitten Tammikuun alun. Huhtisissa kun on oma moottoritien liittymä, josta pääsee näppärästi Helsinkiin.

ilta (ei varmistettu)

joo Anzzi - liikenne ollut paljon sujuvampaa :) Normaalisti risteykset täysin tukossa kun "urpot" tayttävät risteysalueen vaikka punainen valo jo vaihtunut...

AJT (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun