Keskustassa ajetaan pian kolmeakymppiä

Paikalliset
Kommentoi 33

PORVOO | Tänä kesänä – ehkä jo lähiviikkoina – Porvoon ydinkeskustaan laitetaan liikennemerkit, joiden mukaan nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa.

Kaupunkikehityslautakunta päätti viime viikolla aluenopeusrajoituksen muutoksesta 30 kilometriin tunnissa kaupungin ydinkeskustassa joen, Mannerheiminkadun, Linnankoskenkadun ja Aleksanterinkadun rajaamalla alueella.

Päätös ei kuitenkaan vielä ole käytännön tasolla voimassa.

– Nopeusrajoitus astuu voimaan sitten kun merkit on laitettu, Porvoon kaupungin liikenneinsinööri Hanna Linna-Varis kertoo.

Tällä päätöksellä on sekä kannattajia että vastustajia Uusimaan netissä, turuilla ja torilla.

Jotkut äärivastustajat vetävät siihen myös Jumbo-kortin; väittävät, että ajaminen Helsingin liepeen palveluihin lisääntyy ja keskusta autioituu entisestään, kun täällä ei ydinkeskustassa saa ajaa 40 kilometriä tunnissa.

Lue lisää tiistain Uusimaasta.

33 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Eija Quinlan kuva
Eija Quinlan

Kommentit

22.5.2012 11:23

Aivan järjetön ratkaisuhan tuo on.
Jos perusteena on kävelijöiden ja pyöräilijöiden turvallisuus niin tärkeämpää olisi valvoa esim. punasia päin kävelijöitä , punasia päin pyöräilijöitä jne...

23.5.2012 11:02

Pyöräilijät ja kävelijät vastaavat käyttäytymisellään omasta turvallisuudestaan, autoilijat vaarantavat liiallisella tilannenopeudella omansa lisäksi muiden kaduilla kulkijoiden turvallisuuden. Ymmärtäkää tämä ero.

23.5.2012 11:16

Kyllä pyöräilijät vaarantavat omalla käyttäytymisellään myös jalankulkijat.

22.5.2012 12:30

samaa mieltä.... lisäksi vertailuna - mm. Huhtisissa löytyy 30km/h rajoitus, jossa bussit ja taksit paahtavat vähintäin 60km/h...
Montako kuolonuhria muuten tullut viime vuosina, jossa jalankulkija tai pyöräilijä jäänyt auton alle - muistan yhden vuosien takaa, jossa pyöräilijä jäi ammattiautoilajan yliajamaksi...

22.5.2012 14:51

Ihan asiaahan tuo muutos on.
Sillä alueella, mitä muutos koskee, on niin paljon liikennettä ja jalankulkijoita, että eihän siellä kovempaa voi edes ajaa - ainakaan turvallisesti.
Ja hitaampi vauhti antaa tilaa ja aikaa kaikille.
Ja pientä plänttiähän tuo koskee. Moisesta valittaminen on aika säälittävää.
Valittaa voi sitten kyllä valvonnan puutteesta, se on kyllä fakta.

22.5.2012 15:09

Taas Porvoolaista nysväämistä,kohta ei saa ajaa ollenkaan keskustassa ja jotkut on tyytyväisiä ja toiset ei

22.5.2012 15:55

Kielletään keskustassa autoilu kokonaan niin ei tule vaikeuksia valvonnassa!

22.5.2012 18:46

Loistava idea

23.5.2012 11:16

Loistava idea

22.5.2012 20:01

Päättäjät ja virkamiehet ovat nyt tehneet kaikkensa viimeisen vuoden ajan, jotta Porvoon keskustassa autoilu olisi mahdollisimman hidasta, hankalaa, kallista, saastuttavaa ja hermoja raastavaa. Kuka tässä hölmöilyssä voittaa? Kyseessä on lose-lose tilanne, koska turha joutokäynti ja pienillä vaihteilla ajaminen lisää päästöjä ja huonontaa ilmanlaatua. Minkä takia keskustan alueella pitää olla huonosti suunnitellut liikennevalot 40 metrin välein?

Ymmärtäkää nyt hyvät urpot siellä jossain, että Porvoo on infraltaan omanlaisensa n. 50k asukkaan kaupunki, jossa pinta-alaa per asukas on niin paljon, että autoilua pitäisi helpottaa ja sujuvoittaa koska joukkoliikenne ei tässä kaupungissa tule ikinä olemaan toimiva tai taloudellisesti järkevä vaihtoehto.

23.5.2012 09:39

Tuohtunut - Porvoo on ja pysyy "oravan-nahka kaudella" halutaan olla muka niin idyllistä että :)
Meille Porvoo on muuttunut pikkuhiljaa rauhalliseksi nukkumalähiöksi - käymme Helsingissä töissä ja olemme siirtäneet kaikki hankinnatkin sinne - siellä kun se onnistuu helposti ja vieläpä paljon edullisemmin - sitten ajelemme kotiin rauhalliseen lähiöön... vero-eurot ikävä kyllä menevät kokonaan Porvoolle - niille kun ei saa mitään vastinetta :(

23.5.2012 11:14

Voiko keskustassa ajaa kovempaa? Ihmiset hei ajatelkaa vähän

23.5.2012 11:23

Vaikken Yhdysvaltojen kulttuuria ja kovaa valkoisen miehen kapitalismipolitiikkaa kaikelta osin ihannoikaan, täytyy myöntää jenkkien olevan monessa asiassa hyvinkin järkeviä. USA:n talousmahti rakennettiin tiestöinfrastruktuurilla jossa pidettiin huolta siitä, että ihmiset, tavarat ja pyörät siinä alla pyörivät mahdollisimman tehokkaasti rannikolta rannikolle. Jenkeissä pääsee joka paikkaan autolla - mihinkään ei tarvitse kävellä kun koululaisillakin on jättimaastureilleen kouluissa omat parkkiruudut.

En tietenkään suosittele kenellekään tuollaista elämäntapaa, jossa kävellen ei liikuta metriäkään. Haluaisin vain näiden liikenneinsinöörien huomaavan minkälainen kaupallinen kuhina tuolla Porvoon Tarmolassa käy verrattuna keskustaan. Mistäköhän johtuu Tarmolan Kotipizzan suosio yhtenä Porvoon vilkkaimmista ruokaravintoloista? Olisiko sinne helppo ajaa monesta suunnasta puhumattakaan laajasta parkkialueesta ilmaisine pysäköintineen. Sama tietysti koskee Tarmolan Supermarkettia ja Alkoa.

Case Kuninkaanportti on osoittanut, että porvoolaiset haluavat asioida autolla (parkkitilaa tässä kylässä pitäisi riittää), joten miksi päättäjät eivät voi suunnitella kaupunkia niin, että tuo autoilu olisi tehty mahdollisimman helpoksi. Outoa demokratian kannalta kaiken kaikkiaan..

23.5.2012 12:42

Porvoossa ei osata hoitaa eikä ymmärretä liikenneasioita.
- Kuntalaiset kuluttavat polttoainetta liikennevaloissa seisomiseen 8 miljoonaa euroa vuodessa.
Ilman liikennevaloja pärjättäisiin aivan hyvin, jos rakennettaisiin suurimpiin risteysalueisiin liikenneympyrät.
- Liikennevalojen vihreää aaltoa ei ole saatu vaikka sitä on kuntalaiset vaatineet 30 vuoden ajan.
- Pysäköinnin rahastuspömpeleillä pysäköinnin tehokkuus laskee. Espoossa on purettu kaikki pysäköinnin rahastuspömpelit ja on nyt vain kiekkopaikkoja tai aikavapaapysäköintipaikkoja.
- Porvoossa kiekkopysäköinnin ajat ovat ärsyttävästi liian lyhyitä siihen tarpeeseen mitä kuntalaisten asiointi kaupoissa tarvitsisi.
- Parkkipirkkojen ärsyttävä kyttäys ärsyttää liian isojen parkkisakkojen pelossa. Ei ole oikein, että parkkiansaan joutunut maksaa 10% kuukausielämiseen tarkoitetuista varoista.
.. Kaupunkisuunnittelu voisi kysellä kuntalaisilta neuvoja ongelmien ratkaisuun.

23.5.2012 16:06

joo, liikenneympyrä joka risteykseen... heh heh - parempi siirtyä Porvoossa pikkuhiljaa hevoskärryjen käyttöön...

24.5.2012 11:31

Täällä Porvoossa ollaan vielä senverran maalaisjuntteja, että pitää aina päästä autolla suoraan oven eteen. (Kai perinteenä ajasta jolloin oli isot pihat ja vähän autoja.) Eihän oikeassa kaupungissa sellainen toimi.
Joutuu väkisinkin kävelemään.
Hesan-sukulaiset kun tulee kylään meille rivitalolle, ei heille ole mitään ihmeellistä jättä auto korttelin päähän mutta porvoolaiset vieraat jättää autonsa ahtaalle pihalle tukkeeksi. Hyvä että ei naapurin rappusille parkkeerata.
Pieni kävely tekisi junteillekin hyvää.

24.5.2012 12:37

Tämä 30 rajoitus on hyvä asia,se on askel tavoiteltua kävelykeskustaa,ei autoja enää.

24.5.2012 12:49

askel kohti autiokaupunkia... :) vain rollaatorit "temmeltää" :)

24.5.2012 13:12

Ukko-Gubbe, olen samaa mieltä - Junttila tämä tuppukylä onkin :) muualla kehitys ajanut jo ohi :) Täällä kohta suurin kauppa SIWA ja LIDL ja porukka ajelee hevoskyydillä maksaen ostokset oravan-nahoilla...

24.5.2012 13:42

Tarkoitit autoista autiokaupunkia,se on hyvä.Lopetetaan saastuttaminen.

24.5.2012 14:02

Porvoon keskusta on sen verran pieni, että pieni lasku ajonopeudessa ei kasvata kenenkään matka-aikaa olennaisesti. Sen sijaan liikennemelu pienenee huomattavasti. Eli fiksu muutos.

24.5.2012 14:17

Onko sinulla esittää faktoja paljonko liikennemelu pienenee kun nopeusrajoitusta lasketaan 30km/h:sta 40km/h:ssa? Ottaen huomioon myös liikenteen hitaamman etenemisen eli esim. kovaääninen ajoneuvo saattaa ajaa pienemmällä vaihteella ja moottorin suuremmilla kierroksilla.

24.5.2012 14:18

Siis lasketaan 40km/h:sta 30km/h:ssa.

24.5.2012 14:24

vihreä - älä saivartele - etkö ikinä liiku autolla, bussilla, lentokoneella, junalla... heh heh - muuta Nuorgamiin metsään asumaan ...

24.5.2012 14:26

päästöt kasvaa kun autot jurraa pinellä vaihteella hitaasti eteenpäin - kaksipiippuinen juttu ;)

24.5.2012 14:39

Pyöräilen ja julkisia sitten kun siihen on pakottava tarve,en omista autoa se on vakaumustani vastaan.Tottakai myös kävelen,luonnon arvojen mukainen eläminen ei ole saivartelua

24.5.2012 20:11

Ei tarvitse käydä kuin yhden kerran vuodessa keskieuroopassa, niin huomaa kuinka Suomessa eivät osaa autoilijat käyttää liikennesääntöjä.

Keskieuroopassa autoilijat antaa kävelijät mennä suojatien yli, olit sitten seisomassa suojatien vieressä tai tulossa suojatien viereen, niin autoilijat siellä näkee heti kävelijät ja pysähtyvät ja usein näyttävät kädellä, että mene vain.

Suomalaiset hyvin erottaa tuolla keskieuroopassa, keskellä päivää autoissa valot ja eivätkä anna kävelijät mennä suojatien yli.

25.5.2012 15:14

pienet on piirit vihreällä - oletko käynyt koskaan Porvoon ulkopuolella ? :)

25.5.2012 15:16

keskieuroopassa ei myöskään ajalankulkijat hypi autojen eteen vaan ymmärätävät joustavan liikenteen säännöt :)
Miksi ei muka voi odotttaa joskus jopa vain yhden auton ohimenoa vaan on hypättävä eteen "kun tässä on suojatie niin sinähän väistät" tyyliin...

25.5.2012 15:27

Mitenkäs vihreä elelee luonnon arvojen mukaan - lihaa et varmaankaan syö, kanamunia tuskin , koska kanojahan pidetään kehnoissa olosuhteissa jne jne
Kotisi lämpiää ilmeisesti maalämmöllä - muuhan ei ole hyväksyttävää...

30.5.2012 10:26

Ootteko huomannut nyt kun Mannerheiminkadulla on lähes viikon ollut muutamasta risteyksestä liikennevalot pois päältä niin ei ole ruuhkiakaan niissä risteyksissä. porvoossa liikeenne on niin vähäistä että likennevalot ovat ainoastaan haitaksi.
Turhaa seisomista liikennevaloissa ja valojen takia ruuhkautumista kun syntyy niin saastemäärät moninkertaistuu.. vaman aiheuttaa tuo 30km/h rajoitus.

30.5.2012 10:35

Ihan sama vaikka laskette sen nopeuden 15 kmh. En ole käynyt Porvoon keskustassa sitten Tammikuun alun. Huhtisissa kun on oma moottoritien liittymä, josta pääsee näppärästi Helsinkiin.

30.5.2012 12:19

joo Anzzi - liikenne ollut paljon sujuvampaa :) Normaalisti risteykset täysin tukossa kun "urpot" tayttävät risteysalueen vaikka punainen valo jo vaihtunut...

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.