Kuukauden koeajo: Volvo osaa soittaa apua onnettomuuspaikalle

Kuljettajalla on auton katossa kaksi nappia (On Call ja SOS), joilla saa ääniyhteyden VOC-keskukseen.

.

Volvo tuo nyt myös Suomessa markkinoille On Call -järjestelmänsä. VOC-järjestelmän kautta auto on aina puhelinsoiton päässä palvelukeskuksesta, joka tarjoaa apua onnettomuus- tai ongelmatilanteissa.

Järjestelmä hyödyntää sekä GSM- että GPS-tekniikoita. Kiinteästi autoon asennettava kommunikointiyksikkö sisältää GSM-puhelinmoduulin, vara-antennin, vara-akun sekä liitännän auton ulkoiseen antenniin.

Puhelu palvelukeskukseen onnistuu handsfree-yksikön kautta. Kuljettajalla on auton katossa kaksi nappia (On Call ja SOS), joilla saa ääniyhteyden VOC-keskukseen.

Miten järjestelmä käytännössä toimii?

Jos auton turvatyynyt laukeavat onnettomuudessa, automaattinen hätäapu lähettää viestin ja avaa puheyhteyden VOC-keskukseen. Puheyhteyden kautta VOC-keskus voi selvittää minkälaista apua tarvitaan.

Jos kuljettaja on loukkaantunut eikä pysty puhumaan, keskus voi ottaa yhteyden hätäpalveluun ja ilmoittaa heille auton sijainnin.

SOS-painikkeella kuljettaja voi hätätilanteessa soittaa itse VOC-keskukseen, vaikka auton turvajärjestelmät eivät olisi lauenneet.

 

Varastetun auton liikkeitä voidaan seurata ja sen sijainti ilmoittaa poliisille.”

VOC-keskus näkee paitsi auton sijainnin, myös paljon auton tietoja, kuten onko moottori käynnissä, liikkuuko auto, ovatko ikkunat suljettu ja jopa sisälämpötilan.

 

Volvon tiepalvelun käyttö on yksi VOC-järjestelmän peruspalveluista.

Kun On Call-painiketta painetaan, voimassa ovat normaalit takuun piiriin kuuluvia rikkoutumisia ja Volvon Tiepalvelua koskevat käytännöt.

Jos auto varastetaan tai varashälytin aktivoituu, järjestelmä lähettää siitä tiedon palvelukeskukseen.

Keskus soittaa ensin autoon ja omistajalle, ja varmistaa ettei kyseessä ole väärä hälytys. Auton liikkeitä voidaan tämän jälkeen seurata ja sen sijainti ilmoittaa poliisille.

Jos auton omistaja onnistuu lukitsemaan itsensä auton ulkopuolelle, ovien lukituksen avamaaminen onnistuu VOC-keskuksen kautta.

Jos kuljettaja antaa oikean PIN-koodin, autolle lähetetään viesti lukituksen avaamiseksi. Lukitus voidaan avata heti tai noin tunnin kuluessa sen mukaan, kuinka kauan moottorin sammuttamisesta on kulunut aikaa.

 

Jos niin ikävästi käy, että auto yritetään varastaa, omistaja saa siitä tiedon puhelimeensa.”

 

VOC-järjestelmä on käytössä 17 maassa, lähinnä Länsi-Euroopassa, mutta myös Venäjän länsiosissa. Suomessa otetu palvelu on käytössä myös ulkomailla matkatessa VOC-järjestelmään kuuluvissa maissa. Ulkomailla yhteys muodostuu paikallisen maan palvelukeskukseen, josta voidaan tarvittaessa ottaa yhteys Suomeen.

Lisäksi järjestelmässä on oma mobiilisovelluksensa. Sen avulla kuljettaja voi olla yhteydessä autoonsa matkapuhelimen välityksellä aina kun haluaa.

Mobiilisovelluksen avulla voi esimerkiksi tarkistaa auton sijainnin kartalla, jos ei muista mihin sen on pysäköinyt.

Lisäksi voi tarkistaa, että ikkunat ovat suljettu ja ovet lukittu. Puhelimen kautta ovet voidaan myös avata tai lukita.

Ja jos niin ikävästi käy, että auto yritetään varastaa ja hälytin laukeaa, omistaja saa siitä tiedon puhelimeensa.

Jos autossa on lisälämmitin, voidaan se ajastaa tai käynnistää puhelimen kautta.

Omistaja voi myös tarkistaa auton ajotietokoneen tietoja, kuten mittarilukema, polttoaineen määrä, keskikulutus ja jäljellä oleva ajomatka.

Työssään autoa käyttäville on hyötyä ajopäiväkirjasta. Kuljettaja voi tarkistaa omat ajonsa 40 päivän ajalta ja ne voidaan merkitä työajoiksi tai vapaa-ajan ajoksi. Tiedot ajomatkoista voidaan tallentaa ja siirtää kätevästi Excel-tiedostoksi tietokoneelle.

Volvo On Call -järjestelmä on saatavissa uusiin, vuosimallin 2013 autoihin tehdasasenteisena lisävarusteena.

Järjestelmän autoveroton hinta on 700 euroa, joka sisältää kahden vuoden palvelumaksut eli itse järjestelmän käytöstä ei tule lisäkuluja. Kahden vuoden jälkeen palvelumaksu on arviolta noin 10 euroa kuussa.

Mobiilisovellus on ilmainen ja se on ladattavissa iPhone tai Android -älypuhelimeen.

Automafia / Janne Suomalainen

Kuukauden koeajot tuottaa Automafia. Lue lisää ajankohtaisia autouutisia osoitteesta www.automafia.net

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Onhan se hienoa että vanhallakin mantereella saadaan tällainen systeemi lopulta käyttöön...USA:ssa GM toi OnStar-palvelun markkinoille vuonna 1996. Tekee samat temput ja vielä paljon muuta (paitsi ajopäiväkirja).

pragmatix (ei varmistettu)

niin, ja kyllä Volvo ( kiinalainen ) jatkossa tarvitseekin hätäapua tienpäällä... :)
aina kun jättää tielle niin voi pikaisesti hälyttää apua :)

KIINAAAA (ei varmistettu)

Miksi auton ostaja ei saa sähköistä ajopäiväkirjaa/huoltokirjaa käyttöönsä?
Tästä siis kävisivät ilmi mm ajetut kilometrit, tankkaukset kustannuksinneen, huollot kustannuksineen, korjaukset kustannuksineen, vikakoodit, katsastukset, asennetut lisävarusteet ja online myyntiarvon.

Hamsteri

"Tiedot ajomatkoista voidaan tallentaa ja siirtää kätevästi Excel-tiedostoksi tietokoneelle."
Kuinka helposti ajotietokoneeseen voidaan hakkeroida langattomasti?
Tavallisen pulliaisen ajoilla ei niin väliä - paitsi jos puolison toimeksiannosta etsivätoimiston pitäisi jäljittää matkat salarakkaan luokse.
Vartiointiliikkeen autojen liikkumisaikataulut olisivat tarpeen rikollisjärjestöille, julkkisten liikkumiset juorulehdille, johtajien ja erikoisasiantuntijoitten kulkemiset kilpaileville yhtiöille jne.

nettihakkerointia (ei varmistettu)

Kuski joka ei osaa ajaa niin epäilen myös vahvasti sitä osaakohan se edes
käyttää puhelintakaan joten on hyvä että auto arvioi tilanteen
ja soittaa valkotakkiset hakemaan kuskin pois.
Erityisesti volvokuljettajille!

Tonttu (ei varmistettu)

Keskustelu suljettu

Emme ota kommentteja vastaan viikonloppuisin. Voit osallistua keskusteluun jättämällä kommenttisi maanantai klo 8.00 ja perjantai klo 16.00 välisenä aikana.