Pyöräilysäännöt ovat monella hakusessa

Tässä ajetaan Mannerheiminkatua ylöspäin ihan esimerkillisen oikein, peräkkäin, jaetun jalkakäytävän pyörätiellä.

Juha Perämäki

PORVOO | Keskusta-alueella näkee varsin kirjavaa pyöräilyä, esimerkiksi jalkakäytävillä ajetaan aivan estottomasti, vaikka jalkakäytävällä eivät saa pyöräillä kuin alle 12-vuotiaat.

Myös siitä on ilmeistä epätietoisuutta, kenen tulee väistää ja kenen ei, autojen vai pyöräilijöiden.

Kaiken kukkuraksi vauhdikkaan näköiset, ikään kuin tyhjästä ilmaantuvat kilpapyöräilijän näköiset menokiitäjät ovat säikäyttäneet jalankulkijoita keskusta-alueella, esimerkiksi Aleksanterinkadun sillalla.

Nämä eivät kuitenkaan ole Porvoon Akilleen pyöräilyjaoston kilpapyöräilijöitä, vakuuttaa pyöräilyjaoston varapuheenjohtaja Mika Suvisaari.

– Meidän kilpapyöräilijöillä ei ole mitään tarvetta ajaa keskustassa. Ne ovat yksittäisiä harrastajapyöräilijöitä, jotka keskustassa ajavat. Ei siitä varmaan tykkää kukaan, ihminen säikähtää sellaista, hän huomauttaa.

Lue lisää lauantain Uusimaasta

Written by:

Eija Quinlan

Ota yhteyttä

Kommentit (10)

Kommentit

Jutussa todetaan kilpapyöräilijöiden ajavan maantiellä jonossa, joka ei pidä paikkaansa. Kilpapyöräilijät levittäytyvät hanhilaumaksi ja vievät ainakin puoli kaistaa tiestä.
Porvoon keskustassa pyörätiet ovat entisiä jalkakäytäviä, eivätkä kapeutensa takia sovellu kaksisuuntaiseen pyöräilyyn. Mitä järkeä on rakentaa pyörätietä molemmille puolille katuja? Ainoastaan toiselle puolella ja vähän leveämpänä. Näin jalankulkijat luonnostaan siirtyisivät toiselle puolelle. Lisäksi keskusta-alueella pyöräteillä pitäisi rajoittaa pyöräilijöiden nopeuksia.

Suunnitelulla t... (ei varmistettu)

Pyöräilynvauhti pitää toki aina sopeuttaa tilanteeseen ja paikkaan. Siksipä moni maantiepyöräilyä harrastava liikkuukin mieluummin ajotiellä kuin pyörätiellä. Tämän taas kokevat monet autoilijat oman reviirinsä loukkaamiseksi:(.

Itse olen kuitenkin mieluummin valmis kestämään autoilijoiden usein vaarallisetkin mielenosoitukset kuin otan riskin siitä, että pyörätiellä isä pikkutyttöineen pysähtyy yllättäen koko tien tukkeeksi ja lukkopolkimilla varustettuna saa sitten puolessa sekunnissa valita ajaako tytön päälle vai kaataako itsensä ojaan.

Ymmärtääkseni Aleksanterinkadun silta on tarkoitettu sekä jalankulkijoille että pyöräilijöille (autojen lisäksi) ja molempien tulisi antaa toisilleen näiden tarvitsema tila. Maantiepyöräilijän(kin) on pakko käyttää jotakin siltaa päästäkseen joen toiselle puolelle. Valitettavan usein nähdään vain se malka ainoastaan toisen silmässä, vaikka myös omassa liikennöinnissä voisi muutkin tienkäyttäjät huomioida paremmin. Tämä koskee niin jalankulkijoita, pyöräilijöitä kuin autojakin.

H2O (ei varmistettu)

"Kilpapyöräilijät" todellakin ovat kuin sonnilauma maantiellä ajaessaan.
Lähes poikkeuksetta kun heitä on enemmän kuin yksi niin koko ajokaistan leveys on täytetty ja väistämisestä ei ole tietoakaan. Myös lähes poikkeuksetta kun tällaisen sonnilauman ohittaa (ajettuaan ensin pitkän matkan perässä) nousee sieltä yksi tai kaksi mielenosoitus keskisormea pystyyn.
Miksei "kilpapyöräilijät" voi ajaa peräkkäin?

Toinen asia mikä ihmetyttää , miksi näihin lainvastaisiin kilpapyörien käyttöön liikenteessä ei puututa.
"- Polkupyörässä tulee olla etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet. Sivuheijastimet on oltava polkupyörän sekä etu- että takaosassa kummallakin sivulla. Etuheijastimen tulee olla valkoinen, takaheijastimen punainen sekä poljin- ja sivuheijastimien ruskeankeltaisia. Sivuheijastimina hyväksytään myös heijastavat renkaat.
- Polkupyörässä tulee olla äänimerkinantolaitteena soittokello."

Nämä puuttuvat poikkeuksetta kaikista kilpapyöristä., syynä kuulemma on pyörän keventäminen.
Jos tuo muutama sata grammaa ratkaisee asian niin olisi ehkä siirtyä autoon tai muuhun konevoimalla toimivaan.
Poliisin pitäisi puuttua pakollisten varusteiden puuttumiseen.

Anzzi (ei varmistettu)

No mutku ne poliisithan on siellä "sonnilaumassa" mukana ! Ei kai ny kaveria sakoteta ..... Ja itelle ei kai voi poliisikaan sakkoo kirjoittaa... ;-)

Fillarin selkää... (ei varmistettu)

Tämän voi ratkaista niin,että otetaan maanteitä käytöön jossa toimitaan täysin pyöräiliöiden ehdoilla ja merkitään ne pyöräilyajoradoiksi,esim porvoo hinthaara väli jossa on jo 60 km/h nopeusrajoitus.

Vihreä (ei varmistettu)

Kas kun et keksinyt muuttaa koko tietä pyöräilyajoradaksi Turusta Vaalimaalle ja muuttaa nimeä Kuninkaantiestä Kuninkaanpyörätieksi.

Maantiepyöräilijöiden ajaminen rinnakkain on ollut taas tänä kesäsä perinteisen härskiä touhua, ilmeisesti ei kiinnosta liikenteen sujuvuus, pienempi ilmanvastus peesauksen harjoittelulla eikä oma henkikulta.

Jo harjoittelukilpapyörälläkin saattaa muuten ajaa ylinopeutta alamäessä sillä 60km/h Hinthaarantiellä.

SÄÄMISKÄHAARU (ei varmistettu)

En tarkoita,että pyöräiliät koko tien täyttää vaan niiden esiintyminen on runsaampaa kuin muualla ja se liikennemerkein ilmaistaan.Ei sitä 60km/h nopeutta koko matkalla ylitetä,autoiliat sen ylityksen tekee.

Vihreä (ei varmistettu)

Mitenkäs ajattelit niiden liikennemerkkien parantavan pyöräilijöiden tilannetta tuolla tiellä, jolla piennarta ei ole juuri ollenkaan? Aivan väärä tie pyöräillä ylipäätään. Bussin kyytiin ja pyörä tavaratilaan. Hetkellinenkin ylinopeus on kielletty sekä autolla että munamankelilla.

SÄÄMISKÄHAARU (ei varmistettu)

Suomalainen perusluonteeseen kuuluu "kiusata" muita, ei minkäänlaista suvaitsevaisuutta ilmenen ainakaan pyöräilijöitä kohtaan. Se vaan on kummallista kun esim. etelän maissa jossa on verrattain paljon enemmän pyöräilijöitä kun täällä kaikilla on esim aikaa jos ei heti pääse ohi.
Uskaltaisin väittää ettei pyöräilijöiden keskisormet nouse sen herkemmin kun kenenkään muunkaan jos heidät ohitetaan ilman äänimerkkiä kohdalla tai jotain muuta mielenilmaisia heitä kohtaan. Suvaitsevaisuuttaa molemmin puolin!

Melkein pyöräilijä (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun