Kovat parkkimaksut vievät asiakkaat keskustasta

Paikalliset
Kommentoi 46

PORVOO | Porvoon keskustassa toimivat yrittäjät ovat huolissaan alueen kovista parkkimaksuista ja pysäköintipaikkojen vähyydestä. He pelkäävät parkkipaikkaongelman karkottavan asiakkaat keskustasta.

Piispankadun Kar-Fotossa keskiviikkona asioinutta Nathalie Lainetta maksullinen pysäköinti ei haittaa. Lyhyellä pysähdyksellä maksu ei käy lompakolle ja pidempiaikaisella asioinnilla ilmainen paikka löytyy Plussa-kortin omaavalle Laineelle Citymarketin parkkihallista tai kauempaa kadun reunasta.

– Joskus paikan saaminen on hankalaa, mutta sitten vien kauemmaksi. Sehän on vain hyötyliikuntaa, Laine kuittaa kävelymatkasta.

Keskustasta Laine jatkoi autollaan Kuninkaanporttiin, jonne häntä ei houkuttele ilmainen pysäköinti vaan pätevä eläinkauppa.

Kar-Fotossa Lainetta palvellut valokuvaaja Sami Vallas sen sijaan laskisi pysäköintimaksun hintaa. Hän huomauttaa, että asiakkaiden lisäksi kovista hinnoista kärsivät keskusta-alueen työntekijät. Hän tosin kulkee työmatkansa polkupyörällä.

Kaupungin suunnittelupäällikkö Kari Hällström lupailee pientä helpotusta tilanteeseen Raatihuoneenkadun ja Runeberginkadun uusista parkkiruuduista. Myös Jokikadulle ollaan aiemmista suunnitelmista poiketen jättämässä kadunvarsipysäköinti.

Lue lisää torstain Uusimaasta.

46 kommenttia Kommentoi
Marjo Rämö

Kommentit

9.8.2012 15:20

näin on - en ole aikoihin käynyt...

15.8.2012 11:53

Ikävä juttu keskustan kokouspalvelujärjestäjille nuo parkkimaksut, koska monessa saa laittaa vain 2 h ja jos on koko päivän kokous, niin pitäisi juosta parin tunnin välein lisäämään rahaa automaattiin; tästä syystä ainakin meidän yhtiön kaikki kokoukset täytyy järjestää keskustan ulkopuolella, koska Porvoon kaupunki ei näytä ymmärtävän, että tässä kärsivät eniten yrittäjät Porvoon keskustassa.

9.8.2012 20:48

Onhan se ärsyttävää jos joutuu asioimaan keskustassa auton kera (vanha ihminen joka viedään lääkäriasemalle, kelaan jne), eipä niitä ruutuja pahemmin löydy mihin pysähtyä ja kun löytyy niin juostaan parkkiautomaatille ja takaisin ja yritetään ennättää autolle ennenkuin ParkkiPirkko on löytänyt auton. Sehän tässä eniten ärsyttääkin kun parkkiliisoista löytyy yksi joka todella nauttii työstään ja on vielä häpeämättömän epäkohtelias, tämän takia en tuo autoa keskustaan. Onneksi löytyy vaihtoehtoja tuolla Tarmolassa ja länsirannalla... lisää vaan näitä suurmarketteja kaupungin kupeelle, lääkäriasemakin onneksi siirtyy Näsiin pian. Pitäkää ruutunne :)

9.8.2012 21:38

Koko Espoon kaupungin alueelta on poistettu parkkimaksu rahastuspömpelit. On ilmaisia paikkoja tai sitten parkkikiekkoajallistettuja paikkoja. Lisäksi pysäköintiajat ovat tarpeeksi pitkiä.
Porvoo voisi tehdä saman muutoksen.
Porvoo voisi myös antaa lopputilit parkkipirkoille, sen verran ärsyttävästi he käyttäytyvät ettei se ole kaupungin imagolle hyväksi.

9.8.2012 21:45

Monet meistä askolalaisista onkin siirtynyt yhä paranevaan Mäntsälään tai Järvenpäähän tekemään ostokset. Porvoon toiminta on nihilististä ja ahnetta, äänestän siis minäkin jaloillani...tai autonrenkailla.

9.8.2012 22:37

"Myös Jokikadulle ollaan aiemmista suunnitelmista poiketen jättämässä kadunvarsipysäköinti."

Kaunis kiitos tästä! Muuten olisi ensi kesä ollut tuskaa jos ne paikat olisivat kadonneet. Olen huomannut että moni turisti pysähtyy juuri jokikadulle matkalla kaupungin läpi. Ja kesällä onkin ollut hieman tunkua jokikadun paikoille.

9.8.2012 22:43

Käännetään asia toisin päin - kauppiaat voisivat hyvittäää parkkimaksun ostoksista. En kuitenkaan usko, että 1 - 2 € parkkimaksu voi olla esteenä tulla ostamaan tuotetta jota asiakas kovasti haluaa.

10.8.2012 10:09

Ei tuo 1-2 euroa ole ongelma, jos keskustaan tullessa on tarkka tieto siitä mitä haluaa. Ongelmahan vain on, että kaupungin keskustaan tullaan ostoksille, jolloin aikaa kuluu jonkin verran kauemmin. Siinä ei neljä euroa kertaa kohden riitä, koska aikaa kuluu yli kaksi tuntia.
Sinun lisäksesi Porvoossa kaikki virkamiehet luulevat ostoksien tekemisen olevan vain tiettyjen tavaroiden noutamista kaupasta, jota ostoksilla käynti ei suinkaan ole. Tämän vuoksi on helpompaa ja käytännössä edullisempaa mennä ostoksille pääkaupunkiseudulle.
Siitä miten rahoitettaisiin kaupungilta saamatta jäämät tulot, voi tietysti keskustella. Mehän kuitenkin verovaroilla olemme rahoittaneet kaikki katujen rakentamiset. Kuinkahan paljon oikeasti pysäköintimaksut tuottavat, koska tuleehan niistä myös paljon kuluja. Parkkisakkoja ei pitäisi tähän laskelmaan sekoittaa, koska sakottaminen ei pitäisi olla kaupungin ansaintakeino.

10.8.2012 01:20

Se mikä edstää autotonta keskustaa on hyvä,ja mahdollisimman korkeat parkkimaksut.

10.8.2012 08:55

Näille jotka haluavat autotonta keskustaa, niin muuttaisivat yhdessä metsään asumaan, siellä ei ole kun korkeintaan metsätraktoreita ja niitäkin vain hyvin satunnaisesti.

Itse asun sipoossa ja välttelen porvoota juuri tämän takia, käyn Jumbossa tai Keravalla.
Kahden euron tuntimaksu on järjettämättömän iso, aina ei voi tietään kauan parkki aikaa tarvitsee. En ole kuin kerran tullut porvooseen ravintolaan syömään tai muutenkaan yleensä muutenkaan viettämään aikaa juuri tämän ongelman takia. Porvoo menettää tällätavalla tuloja hyvin paljon, no ei ainakaan multa ole niitä saanut.

10.8.2012 09:58

Kun autot jättäisivät keskustan niin vihreät voisivat taapertaa keskustassa jossa ei
myöskään olisi liikkeitä , pelkkien vihreiden ostovoimalla liikkeet kuolevat .

10.8.2012 12:29

VIHREÄ - haluaa aution keskustan :)

10.8.2012 12:59

Olen autoilijana tyytyväinen kunnollisiin parkkimaksuihin. Tämän ansiosta ei autoja enää makuuteta keskustan parkkipaikoilla, ja on helpompi löytää parkkipaikka. Kun paikkojen kierto on nopeampi, yhä useampi pystyy käymään autolla keskustassa. Itsekin käyn nykyään paljon enemmän. Maksetut parkkirahat eivät mene hukkaan, vaan tulevat yhteisen hyväksi kaupungin kassaan. Siis parkkimaksut ovat aivan paikallaan.

10.8.2012 13:13

Taidat olla valehtelija, luulenpa, että sinulla ei ole edes autoa.
Missä muka aikaisemmin kävit, nykyään on paljon vähemmän syitä käydä porvoossa keskustassa, kun kaupat on siirretty muualle.

Taidat olla jopa parkkipirkko.

10.8.2012 13:08

Ja todettakoon, että en ole mikään vihreä vaan ihan autoileva perusporvari, joka ajaa vuosittain kymmeniä tuhansia kilometrejä. Ei mikään voi olla ilmaista, se johtaa vain tuotteiden ja palveluiden tuhlaavaan käyttöön.

10.8.2012 13:50

Nyt sitten on saatu uusi ongelma Runeberginkadulle, kun parkkipaikat vievät tilan kadun oikeasta reunasta, ja nämä tontut jotka jonottavat vasemmalle citymarketin parkkiin päästäkseen, eivät tajua että kadulla jonottaminen on kiellettyä. Oikealta ei pääse ohi ja seuraavaksi Manskun sillalta oikealle kääntyvät jonottavat tukkien risteyksen, ongelma varmaan paha perjantai iltapäivällä ja lauantai päivisin. Toivottavasti poliisit käyvät usein paikalla ohjaamassa parkkihalliin jonottajia.

10.8.2012 15:12

HH - missä lakipykälässä lukee, että et voi jonottaa parkkihalliin ?? pitäiskö ajaa porukalla ympyrää ja yksitellen "sujahtaa" halliin vuoronperään - sakothan tulisi "korttelirallista"... :)

10.8.2012 15:48

Käveleekö Porvoossa kukaan muu kuin koululaiset,kaupunginhallitushan päätti että koululaiset kävelee!!??Koulumatkan pituus verrattuna ostosmatkoihin kaupungin sisällä!Sopii ajatella....

13.8.2012 08:12

Mäntsälään on avattu tilava ja toimiva city-market ilmaisine parkkihalleineen. Varmaan Porvoon pohjoispuolen ostovoima alkaa valumaan sinnepäin. Muutenkin Mäntsälän palvelut ovat kehittyneet valtavasti, ja liikkuminen helpooa. Hyvä Mäntsälä!

13.8.2012 12:46

Täysin käsittämätöntä tämä Porvoon yrittäjien ajojahti. Kun suomalainen ajaa kymmeniä
kilometrejä jonkun kahvitarjouksen perässä, niin jokainen ajatteleva ymmärtää, mitä
merkitsee pari euroa tunnilta pysäköinnistä ja jos on mielenkiintoista ostettavaa löytynyt
ja unohdat pysäköineesi tunti sitten, on tulossa 50 euron sakot valonnopeudella.

13.8.2012 12:56

Kyllä autoilialla on varaa maksaa pysäköinnistä,voi siellä keskustassa liikkua pyöräillen ja kävellenkin,se olisi paras vaihtoehto.

13.8.2012 14:43

ei ole vihreallä oikein suhteellisuudentajua - kuinka ajelet pyörällä Ilolasta ja tuot samalla 6 henkisen perheen ostokset mukana ?
vihreä väri ei muuten ole enää muodissa :)

13.8.2012 17:39

Vihreä väri on ikivihreä. Keskusta on vihreä. Joku voi olla vihreä kateudesta
mutta yrittäjien ei kannata tehdä niin vaan yhteistyössä ajaa porvoolaisten
asiaa sekä keskustassa, laidalla että kuningasportillakin. Ei kaikkea tarvitse
keskittää mutta hajauttamisella on riskinsä joka voi karkoittaa ostovoiman
ja kaupanteon pois seudulta. Hyvä palvelu olisi vahva valtti.

14.8.2012 08:09

Kadun päässä kieltomerkki joka kieltää pysähtymisen.

14.8.2012 10:40

Jos liikenne ei vedä tai jos on vaikka punainen valo, niin kyllä laki vaatii pysähtymistä, eikä pysähtymiskielto vaikuta tähän millään lailla.

14.8.2012 09:28

En ole mikään vihreä vaan tiukan sininen, mutta en ymmärrä miksi vastustaa näitä parkkimaksuja. Ne hyödyttävät meitä kaikkia: parkkipaikkoja on nyt help0mpi löytää, kun niiden kierto eli hyötykäyttö nopeutunut, ja tästä hyötyvät sekä asiakkaat että yrittäjät. Lisäksi kaupungin kassa kiittää tästä. Parkkimaksut ovat ihan OK.

14.8.2012 11:20

nimenomaan - parkkipaikkoja on nyt helpompi löytää kun porukka karttaa keskustaa :)
Yrittäjiä varmaan hyvödyttää samoin kun kaupungin kassaa - jostain olin lukevinani ettei rahaa ole kertynyt odotetulla tavalla korotuksen jälkeen :)
Että sillei...

14.8.2012 11:21

pyöräilijä - vai yrittäjien pitäisi tehdä yhteistyötä... yksinkö - kaupunki kun sitä ei tee lainkaan...

14.8.2012 11:44

Olen ihan samaa mieltä, aiemmin oli vaikeampi tulla keskustaan ostoksille, kun autoja makuutettiin turhaan parkkipaikoilla. Nyt kun kierto on nopeutunut - kiitos parkkimaksujen - niin käyn keskustassa ostoksilla selvästi useammin. Kyllä parkkipaikkojen tehokas käyttö on hyödyksi kaikille.

14.8.2012 13:39

nostetaan vielä eurolla / tunti niin saatte ihan rauhassa käydä asioilla...:)
heh heh - ja Jumbon kauppiaat taputtaa karvaisia käsiään...
Mitenkä tuo on tehokasta käyttöä jos paikat on tyhjillään :)

14.8.2012 14:36

Cittarin parkkihalli oli aina täynnä - ennen kuin sinne tuli maksuautomaatti. Nyt on jotakuinkin aina tilaa.

Mutta mielellään, kiitos, ilmainen pysäköinti torille. Voin sitten jättää autoni siihen ilmaiselle paikalle, kun menen bussilla päiväksi Helsinkiin töihin, eikä enää tarvitse kävellä bussille.

14.8.2012 14:54

Kannattaa opetella laskemaan: Jumbossa käynti se vasta maksaakin, jo polttoaineisiin menee 8 - 15 euroa, muista autokuluista puhumattakaan. Ja ajoaikakin maksaa pienipalkkaisenkin kohdalla n. 15 euroa. Miksi siis maksaa näin paljon ylimääräistä Jumbossa tai Mäntsälässä (jossa ei ole edes yhtään mitään ostettavaa) käymisestä, kun muutamalla lantilla asiat hoituvat hienosti Porvoossa.

14.8.2012 15:35

Kannattaa myös vertailla hintoja - Jumbossa käynti säästää ostoskorin hinnassa
bensat sekä parkkimaksut - parkki kun ei maksa mitään :)
Itse ostan viikon ruoat kerralla, samalla tarvittavat vaateostokset niin säästöä Porvoonlisällä varustettuihin hintoihin verrattuna kertyy huomattavasti.
Kannattaa joskus käydä Porvoon ulkopuolella katsomasa muailmaa... :)
Talousjohtaja taitaa olla Porvoolaisessa yrityksessä töissä :) :) Meidän yrityksessämme vertaillaan kyllä hintoja ennen ostoksia... ei pelkkiä rahtikuluja :)

14.8.2012 16:25

Porvoon liikkeet ovat pienempiä ja sijaitsevat keskustassa, ja sen vuoksi kustannukset ja hinnat ovat korkeammat. Vaikka käynkin Helsingissä töissä, niin arvostan porvoolaisuutta ja sen vuoksi teen ostokseni Porvoossa enkä missään vantaanperällä, vaikka pysäköinti onkin siellä ilmaista. Toivottavasti muutkin ajattelisivat välillä kotikunnan etua, eivätkä marmattaisi kaikesta turhasta.

14.8.2012 16:52

Tilastokeskus tuossa julkaisi inflaatioluvut. On siinä 3%:n pinnassa. Ei koske
Porvoota kun pysäköintisakkoja ja -maksuja hilataan ylös ollaan aina kaksinumeroisia korotuksilla. Kuninkaanporttiin kun vielä saatte maksullisen
pysäköinnin niin se on sitten goodnight koko paikalle. Niin tärkeää on asialliset
parkkipaikat kovassa kilpailussa. Muuten; miksi Nokia on nokillaan? On ollut pari viimeistä dirigaa talousjohtajia. Mutta ehkä Elop vielä nokittaa!

14.8.2012 20:08

Porvoon maksullisten parkkipaikkojen käyttöasteesta voisi tehdä selvityksen, ja jos se on aamupäivällä alle 10% ja iltapäivällä alle 20%:a niin vastuullisille muita tehtäviä, koska tilankäytön suunnittelua ei hallittu riittävän hyvin.

14.8.2012 21:49

talousjohtaja - onneksi et ole meidän yrityksen talousjohtaja :) Heti kun Porvoon päättäjät alkavat ajatella kuntalaisten parasta niin minä ajattelen Porvoon parasta...
siihen saakka meille nukkumalähiö.Paljon saa palvelut parantua, että muuksi muuttuu...
Pikkusielujen temmelyskenttä jossa päättäjät ajattelevat vain omaa parastaan - sorry vaan...Vantaa valovuoden Porvoonperää edellä...
Itsekin käyn pääkaupungissa töissä,käytän työterveydenhuoltoa kun kunnallinen on täälllä kivikautisella tasolla , tennostokseni hurjasti halvemmalla Jumbossa jne. jne. - eli veroeuroni menevät täällä kankkulan kaivoon - omalta osaltani siis tuen tätä tuppukylääveroineni - ihan kiva kyllä asumalähiönä :)

15.8.2012 09:05

Tuo tuppukyläläisen asenne ei tietysti yhtään paranna Porvoon tilannetta. Monet asiat ovat täällä loistavalla tolalla, mutta toki jotkut asiat taas eivät niin mallillaan. Tuppukyläläisestä maalaisahdistuksesta kannattaa nousta hieman ylös ja yrittää nähdä asiat vähän laajemmin. Porvoo on edelleen loistava vaihtoehto asumiselle ja asioimiselle Vantaa peltoihin verrattuna. Mutta jos joku siellä haluaa käydä, niin eihän siinä ole mitään ongelmaa. Jokainen käyttää aikansa ja rahansa ihan kuten itse haluaa. Hieman perspektiiviä sinne tuppukylään!

15.8.2012 09:08

Minua ei ainakaan yhtään häiritse nuo parkkimaksut, ne ovat ihan sopivalla tasolla. Aikaisemmin ne olivat oikeastaan liian pieniä.

15.8.2012 11:14

Parkkimaksut ovat ihan sopivalla tasolla. Parkkipaikkoja tarvittaisiin kuitenkin enemmän. Olisi todella loistavaa, jos keskustaan saataisiin parkkiluola (tietenkin maksullinen). Luola palvelisi keskusta-alueen yritysten henkilöstön pysäköintiä, vanhan kaupungin ja keskustan automatkailijoita, tietysti kauppojen asiakkaita ja varmasti jotkut asukkaatkin saattaisivat vuokrata autopaikan itselleen. Parkkihalli on muistaakseni tulossa, mutta nuo kerrostilat olisivat hyödyllisemmässä käytössä liike- tai asuintiloina. Parkkitilat joutaisivat maan alle.

15.8.2012 14:56

Mitä korkeammat parkkimaksut, sitä vähemmän liikennettä kaduilla, joten tienkunnostamisisssa säästetään. Eikä liikenne häiritse kaupungin herroja.
Loppujen lopuksi virkamiesten kannalta olisi parasta, että Porvoo on ja pysyy nukkumalähiönä varakkaille Helsingissä töissä käyville. Olisi verotuloja, eikä menoja, joten kaikki kaupat voisivat myös muuttaa pois Porvoosta. Lapsiakaan ei saisi noilla varakkailla asukkailla olla, koska nehän vasta kaupungille kalliiksi tulevat.

27.8.2012 08:25

Oli viimosen päälle hyvä juttu sunnuntain Uusimaassa Porvoon parkkirahastuksesta. Pari asiaa kuitenkin ihmetyttää:poliittinen asiantuntija oli kovasti reipas ja nuori. Tuollainen normieläkeläinen kuluttaa helposti 5 minuuttia etsiessään kauppakassia ja varmistaessaan että pysäköintikiekko on kohillaan. Vaikka ei tuossa pääkuvan (s. 3) paikassa kiekkoa edes tarvita. Kiekossa nimittäin vähäinenkin säätövirhe tuo 50 euron pikavoiton. Toinen asia on että en ole löytänyt tuollaista viikon pysäköintipaikkaa. Sen sijaan noilla kulmilla on pysäköintikielto toisella puolella katua parillisina ja toisella puolella parittomina päivinä tiettävästi lumenaurauksen takia vaikka sitä ei säästösyistä edes tehdä.

27.8.2012 10:16

Joo, rouva vihreä artikkelissaan kehuskeli miten helppo oli löytää parkkipaikka > kyllä parkkipaikka löytyy 13.40 päivällä jolloin kaikki on töissä... meneppä neljän jälkeen etsimään niitä paikkoja... itse teen jatkossakin ostokseni Jumbossa työstä palatessani ja ilmaisella parkilla :)
Muuten tuo keskustan autioituminen / nätisti sanottuna kävelypainotteinen keskusta... taidetehtaan kaupat näkyvät myös vieveän ihmiset pois keskustasta... :)

27.8.2012 10:19

Talousjohtajalle - olen muuttanut tänne asumalähiöön / tuppukylään pääkaupungista. Siinä olet oikeassa, että Porvoo on ja pysyy mukavana nukkumalähiönä - palvelut kun täällä ovat todellakin tuppukylän tasoa mutta hinnat Pariisin yläpuolella :)
Viihdymme täällä oikein hyvin - rauhassa nukkuen...

29.8.2012 23:11

Mökkimatkalla Espoosta Myrskylään on ollut mukavaa poiketa Porvoossa. Porvoon rauhallisessa miljöössä voi nauttia jäätelön ja käydä Brunbergilla. Samalla voi ostaa viikonlopun ruokatarpeet CityMarketista.

Tänä kesänä on parkkimaksupolitiikka muuttunut selvästi. Ainakin meidän perheessä se on saanut aikaan sen, että ruokaostokset tehdään Porvoon sijasta Munkkivuoressa, ja Porvoo ohitetaan vetävää moottoritietä pitkin.

Porvoon viesti tuntuu olevan, että Porvoo ei halua vierailijoita keskustaansa. Sen estävät ylisuuret parkkimaksut ja parkkihaukat, joiden kanssa ei minuutin ylityksistä keskustella.

Porvoosta on tullut epäystävällinen, vierailijoita kyykyttävä kaupunki. Tästä kärsivät taatusti Porvoon keskustan yritykset. Ja vierailijoille tulee rahastetuksi tulleen paha olo. Sääli.

29.8.2012 23:27

Osui vielä silmiini haastattelu, jossa väitetään, että "Porvoon keskusta on liian arvokas autoille". Mutta kun asiakkaat tulevat kauppoihin autoilla. Jos näin ei ole, ei ole kauppoja, eikä asiakkaita. Porvoon keskusta slummiutuu. Porvoon keskustan omat, kävelymatkan päässä olevat asiakkat eivät voi Porvoon elävää keskustaa yksin ylläpitää.

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.