Poliisi selvittää, miksi ambulanssin tulo kesti

PORVOO | Uusimaan Sana on vapaa -palstalla viime viikolla ollut kirjoitus ambulanssin tulon viivästymisestä on johtanut viranomaistoimiin. Kirjoittaja kertoi, että joutui soittamaan hätäkeskukseen useita kertoja, ennen kuin ambulanssi saapui noutamaan hänen miehensä. Kirjoituksen mukaan mies kuoli myöhemmin sairaalassa tajuihinsa tulematta.

Itä-Uudenmaan syyttäjänvirasto ja poliisi ovat nyt käynnistäneet tapauksen vuoksi selvittelyn hätäkeskuksen ja pelastuslaitoksen toiminnasta.

Lue lisää torstain Uusimaasta.

Written by:

Veikko Vaniala

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Surullista. Itse olen kerran joutunut soittamaan ambulanssin ja annoin osoitteen lisäksi hyvin tarkan ajo-ohjeen. Silti katsoin kun ambulanssi ajoi pillit soiden talomme ohi. Kevätkummussa vielä, ei edes missään maalla. Onneksi potilas selvisi...

Hyvä hyvä (ei varmistettu)

Olikohan vika taas tekniikassa. Hätäkeskusten toiminta perustuu yhä enemmän IT-tekniikkaan, jota myydään ymmärtämättömille päättäjille 100%:sti toimivina järjestelminä. Tosiasiassa ohjelmistot ovat aina virheellisiä ja testaantuvat vasta käytössä. Tietoliikenne voi pettää sähkönsaannin, kapasiteetin loppumisen, häiriösignaalien, kaivinkoneen tms. syiden takia. Kun lukuisiin häiriö- ja virhemahdollisuuksiin contact centereiden ja navigaattorien maailmassa lisätään paikallisen ymmärryksen puute contact centerissä on jopa ihme, että suuremmilta vahingoilta on vielä säästytty.

Teknikko (ei varmistettu)

Kyse on siitä että kokoomus lapioi meidän rahat Saksan ja Ranskan pankeille, sen jälkeen raha ei enää riitä pitämään perusaioita Suomessa kunnossa,, ja tässä nähdään tulos.
Terveydenhoito ajetaan alas
Puolustusvoimat ajetaan alas
Poliisi ajetaan alas
Maahanmuuttaja tulva ajetaan ylös
Rikollisuus ajetaan ylös
Työttömyys ajetaan ylös
ja tätä rataa...
jak aikki pääosin kokoomuksen toimesta...

Anzzi (ei varmistettu)

Jalat lähtee alta pois sen jälkeen taju. Tavallinen pulliainen ei välttämättä ymmärrä tai tiedä sitä, että syy edelliseen saattaa vaihdella äkkielottomasta verenpaineen laskun aiheuttamaan pyörtymiseen. Toinen näistä on erittäin kiireellinen tehtävä, toinen ei.

Miten tavallinen pulliainen erottaa nämä kaksi toisistaan? Ei välttämättä mitenkään, sillä ei niitä erota kaikki terveydenhuoltoalan ammattilaisetkaan (kaikella kunnioituksella heitä kohtaan).

En ota tähän uutiseen sen enempää kantaa, kun en tiedä faktoja, mutta hätäkeskuksen tehtävä on puhelinhaastattelun perusteella tehdä riskinarvio ja lajitella tehtävät kiireellisiin ja kiireettömiin, jolloin saadaan rajalliset resurssit kohdennettua niille, jotka apua kaikkein eniten kaipaavat. Tätä välillä hyvinkin haastavaa tehtävää voivat myös hätäkeskuksiin soittajat helpottaa vastaamalla asiallisesti esitettyihin kysymyksiin ja olla vähättelemättä kysymysten tarpeellisuutta.

Vaikka tilanne on vaikea ja hätä on suuri, niin puhelimeen huutamalla ja tiuskimalla sekä "kyllä minä nämä asiat sinua paremmin tiedän, laita nyt vaan sitä apua tulemaan ja äkkiä" -asenteella ei välttämättä saa sitä parasta mahdollista tarjolla olevaa apua. Parhaimman avun nopeimmin saa pysymällä rauhallisena, vastaamalla esitettyihin kysymyksiin sekä toimimalla annettujen ohjeiden mukaan. Ja tietämällä missä on.

http://www.112.fi/index.php?pageName=hatatilanne

Puupää (ei varmistettu)

olotila ei tainnut vaihdella vaan tässä tapauksessa potilas pysyi tajuttomana....
Artikkelissa ei myöskään kerrottu, että kyseinen vanha rouva olisi tiuskinut ja vaatinut kyytiä vaan kiltisti odotti ja soitteli uudelleen kun apua ei kuulunut...eli pysyi yllättävän rauhallisena kolme tuntia !
Puupää taitaa itse toimia alalla :)

peltiaivo (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun