Ruohonen-Lernerin poika ja tämän tyttöystävä ovat eduskunta-avustajia

Paikalliset
Kommentoi 85

PORVOO | Porvoolaisen kansanedustajan, Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtajan Pirkko Ruohonen-Lernerin poika, kauppatieteiden maisteri Lari Vilkman työskentelee eduskunnassa perussuomalaisten kansanedustaja Kike Elomaan eduskunta-avustajana.

Vilkmanin tyttöystävä, hallintotieteiden maisteri ja teologian ylioppilas Niina Perälä puolestaan avustaa samassa työpaikassa perussuomalaisten kansanedustajaa Hanna Mäntylää.

Ruohonen-Lerner sanoo, ettei hänellä ole yhteensattuman kanssa mitään tekemistä.

– Molemmat ovat hakeneet itsenäisesti kansanedustajan avustajan työpaikkaa ja tulleet haastattelujen jälkeen valituiksi. Minulla ei ole mitään roolia muiden kuin oman avustajani palkkaamisessa, hän toteaa.

Perussuomalaisten Porvoon valtuustoryhmä teki pari vuotta sitten aloitteen, että kesätyöntekijät pitäisi valita arpomalla juuri tasa-arvoisen kohtelun vuoksi, etteivät sukulaisuus- tai muut suhteet asettaisi määrättyä hakijaa etulyöntiasemaan.

Miten selitätte ristiriidan?

– Ei ole mitään ristiriitaa. Mielestäni kuntien kesätyöpaikat pitäisi arpoa sellaisten henkilöiden kesken, jotka täyttävät työhön vaadittavat kelpoisuusehdot, esimerkiksi henkilö on alan opiskelija. Kansanedustajan avustajan työ ei ole mikään palkintopaikka kuten poliittiset virkanimitykset, Ruohonen-Lerner lisää.

Hän muistuttaa, että avustajan palkka on 2 300 euroa kuukaudessa. Lisäksi työ on kansanedustajan mukaan vaativaa, vastuullista ja työsuhde edellyttää luottamusta. Työsopimukset kansanedustajan avustajien kanssa allekirjoittaa eduskunnan hallinto, joka toimii avustajan työnantajana. Kansanedustajan rooli on toimia esimiehenä.

– Minulla ei ole mitään roolia muiden kuin oman avustajani palkkaamisessa, porvoolainen painottaa.

Eduskunta-avustajilla ei ole pätevyysvaatimuksia, mutta kansanedustajilla on omia kriteerejään. Pirkko Ruohonen-Lerner sanoo löytäneensä avustajia hyvin Helsingin yliopiston rekrytointipalvelun kautta ja Kluuvin työvoimatoimiston kautta.

– Tiedän, että monet muutkin edustajat ovat toimineet tällä tavalla. Edellytän avustajapaikan hakijalta mielellään korkeakoulututkintoa, mutta kaikkein tärkeintä on se, että avustaja on luotettava, kansanedustaja toteaa.

Ruohonen-Lerner tietää, että eduskunnassa tehdään paljon virkanimityksiä puolueen jäsenkirjan perusteella. Kuinka yleistä on sukulaisten suosiminen?

– En tiedä, suositaanko eduskunnassa sukulaisia virkavalinnoissa. Minä en ole palkannut mihinkään tehtävään sukulaisia. Toisaalta en ole yrittänyt estääkään heidän palkkaamistaan, Ruohonen-Lerner sanoo.

85 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Tanja Kuisma kuva
Tanja Kuisma

Kommentit

19.9.2012 09:18

Tällainenkin asia nostetaan esille juuri nyt, kuinkahan kauan he ovat olleet jo avustajina. Uusimaa on selvästi politisoitunut lehti ja sen juttuja lukiessa pitää huomioida toimituksen poliittinen tausta. Äidin pitäisi varmaan varmistaa, ettei hänen poikansa vain pääse töihin. Saati sitten pojan tyttöystävä, jonka koulutuskin on niin työhön sopimaton eli hallintotieteen maisteri.
Tämä on yksi niistä kokoomuksen Porvoossa hallitsemista asioista; lehti, kunta ja ravintolat. Toista lehteä hallitsee RKP, joten aika vaikea lukea Porvoon alueelta riipumatonta uutisointia.

19.9.2012 09:44

Kyllä "persutkin"osaavat omiaan "hyysätä".Vastuuta ei vaan osata/haluta kantaa.

19.9.2012 09:45

Niinpä. Äskettäin uutisoitiin uudesta päällikkötason nimityksestä erääseen
"lakisääteiseen" palveluun länsirannalla. Kovasti oli tuttu nimi eräästä
ruotsinkielisestä aviisista. Aika tuttuja nimiä myös Uusimaassa ja erään
kaupungin palkkalistoilla. Ei taida tiedonvälitys kärsiä? Näitähän löytyy.
Vaikuttaa jutussa mainitut henkilöt ylikoulutetuilta Porvoon valtuuston mahtipuolueisiin.

19.9.2012 09:53

Muualla Suomessa asuneena totean, että liike-elämä, yritykset ja mm. lehdistö yrittävät kaikin tavoin rakentaa alueistaan vahvoja. Siihen kuuluu, että myös alueen kansanedustajista otetaan heidän työtään tukemalla täysi hyöty ulos. Miksi näin ei ole Porvoossa. Miksi Uusimaan toimitus on niin täysin kampittamassa P R-L:n tekemää työtä. Onko hän ansainnut jotenkin, että lehden pitää vuodesta toiseen johtaa hänen parjaamistaan. Porvoo ei tule koskaan kehittymään, jos keskinäinen kunnnioitus puuttuu.

19.9.2012 10:06

Aivan samaa mieltä!
Minusta nämä kaksi paikallislehteä ovat tehneet Porvoosta ja sen mielikuvasta: suvaitsematon. Ne eivät pyri tekemään juttuja taustoja kertoen ja sen kautta oikeata suvaitsevuutta hakien. Ne ovat menneet mukaan iltapäivälehti-tyyppiseen journalismiin, jossa kärpäsestä tehdään härkänen. Valtakunnalliset iltapäivälehdet tosin kohtelevat kaikkia puolueita pääosin tasa-arvoisesti, toisin kuin Porvoon paikallislehdet.
Kun Porvoon kaupunki yrittää nyt kiillottaa julkisuusjuvaansa, sen tulisi aloittaa se keskustelulla näiden paikallislehtien kanssa toimimisesta avoimina tiedonlähteinä. Keskustelujahan on käyty, mutta niillä on vain pyritty ja osittain saatukin lehtien kritiikki pois kaupungin tekemisistä päätöksistä. Ongelmahan vain on, että avoimeen tiedottamiseen kuuluu myös vastakkaisten näkemysten esittäminen.

19.9.2012 10:34

Sivuhuomiona Uusimaan päätoimittaja on entinen Iltalehden toimituspäällikkö.

19.9.2012 10:42

Kyse on siitä, että pitäisi elää niin kuin puhuu. Kaksinaamaisuus paljastuu joskus kuitenkin, kuten tässä nyt huomattiin. Jo oli aikakin, että aletaan kirjoittaa mitä kulisseissa tapahtuu.

19.9.2012 10:48

lueppa koko juttu ennenkuin alat räkyttää... itsekin hain samalle työpaikalle kuin isäni ja pääsin. Pitää kai syyttää isääni nepotismista vaikkei valintaani tehnytkään !
Voi hitsi näitä pikkusieluja :( Ja persuja syytetään toisten asioiden kaivelemisesta :)
Minusta tuli juuri nukkuva äänestäjä - ex kokoomus...

19.9.2012 10:44

eli et voi hakea samalle työpaikalle kuin joku sukulaisesi ?? haloo porukka !
Kyllä nyt tikusta sasiaa yritetään Pirkkoa vastaan saada !!
Nyt riitti minulle - entinen puolue vaihtuu ja jatkossa annan sympatiaääneni Pirkolle !!
Tutkikaapa vaikka aluksi Oslan kesätyöpaikat, ketkä sinne valitaan... :)

19.9.2012 10:51

Uusimaa sulkee keskustelut jos niissä haukutaan JG,tä, mutta itse kirjoittelee tämän tason juttuja ! HUH HUH - katsokaa peiliin !

19.9.2012 10:56

Ymmärrän Uusimaan uutisoinnin siinä valossa, että Pirkko kyllä ryöpyttää muita vastaavanlaisista sattumuksista, mutta omassakin pesässä sattuu tällaista. En lähde aprikoimaan, että onko sukulaisuudella ollut merkitystä tai onko kyse samanlaisesta korruptoituneesta vallankäytöstä tai hyvä veli- järjestelmästä kuin muissakin poliittisissa ryhmissä perussuomalaisiten teemoja lainatakseni. Voittaahan moni lotossakin.
Porvoon kesätyöpaikkojen täytössä olen samoilla linjoilla kuin Pirkko, toki ymmärrän ettei jokaista työpaikkaa voi arpoa, mutta osan voi. Mutta outoa on, että joku pääsee monena keesänä kaupungille töihin, joku toinen ei koskaan.
Olen tehnyt Lea Höökin kanssa aikoinaan aloitteen, että ryhtyisimme toimeen ja antaisimme kaikille tietyn ikäisille mahdollisuuden kesätyöhön lyhyeksi aikaa. Jos kaupunki ja yrittäjät yhdessä tarttuisivat toimeen, onnistuisimme.

19.9.2012 11:31

Sukulaisen palkkaaminen johonkin yritykseen on tietysti yrityksen sisäinen asia, sen sallii tai kieltää yritys itse. Joten näiden isukeidensuosituksella palkatut kesäapulaiset saavat olla ihan rauhassa.

Eduskunta on täysin eri asia, koska sen omistamme ja kustannamme me kansalaiset. Joten sukulaisten palkkaminen sinne meidän verorahoilla on varsin epämoraalista. Kun otetaan huomioon kuinka paljon Ruohonen-Lerner itse on tuonut esiin väittämiä korruptiosta, niin hänen oma toimintansa joutuu tässä tosi outoon valoon.

Olin jo ollut aikeissa äänestää perussuomalaisia kunnallisvaaleissa, mutta tämän epämiellyttävän episodin jälkeen ääneni kyllä päätyy jollekin toiselle puolueelle.

19.9.2012 13:36

Pirkko ei palkannut itselleen... lue juttu loppuun...

19.9.2012 11:33

Miksei Pirkon sukulaiset voisi olla töissä samassa paikassa, kysyn vaan !!!
Jättäkää jo ihmeessä Pirkko rauhaan ja antakaa työrauha hänelle. Pirkko on työlleen omistautunut tekee työtään suurella sydämellä. Kyllä kateelliset saisi katsoa itseään peilistä huh, hu mitä ne vielä keksivätkään

19.9.2012 11:38

Tunnen sekä tuon pojan että tyttöystävän ja voisin suositella heitä mihin tahansa työpaikkaan. Luotettavia, ahkeria, aikaansaavia ja sosiaalisesti tulevat hyvin juttuun kaikkien kanssa. Media hakee aina kaikesta pelkkää paskaa. Lisäksi pojan äiti sai tietää työpaikasta pojaltaan vasta kun sai paikan, myös edustajalle taisi vasta silloin selvitä. Eli paras valittiin.

19.9.2012 11:39

Eikö tuo nyt ole selvää, miksi aiheesta on kirjoitettu. Jos henkilön lähipiiristä, joka itse on ensimmäisenä epäilemässä ja syyttämässä muita hyväveli- sun muista kähminnöistä ja tekee siitä poliittista bisnestä, löytyy vastaava tapaus, tai sellaiselta ulospäin vaikuttava, tietenkin se nostetaan esiin. Olisi ilmiselvää PS-puolueen ja PR-L:n suosimista, jos tällainen asia vaiettaisiin. Jos vastaava kytkös putkahtaisi esiin jonkin toisen puolueen piiristä, PR-L virittäisi vuorenvarmasti siitä uuden veisuun, josta kuultaisiin monet, monet kerrat.
Älkää persut olko niin hemmetin herkkähipiäisiä. Kyllä teidänkin asioitanne saa käsitellä julkisuudessa, ei teillä ole yksinoikeutta muiden asioista kertomiseen ja arvosteluun.
Erikoista muuten, että PR-L asettaa korkeakoulututkinnon suorittaneet etusijalle avustajia valittaessa. Tapa suosia sekin. Ovatko kallispalkkaiset kansanedustajat sellaista materiaalia, että tarvitsevat pienipalkkaisia akateemisia avustajia hoitamaan työnsä?

19.9.2012 13:43

en ole persu enkä herkkähipiäinen. Kannattanut tähän asti Kokoomusta, mutta en enää - Porvoossa kun eivät tee muuta kun ajavat omia etuja ja uikuttavat muiden asioista :(
Monenkohan muun poliitikon sukulaisuudet on muuten eduskunnassa tutkittu ? Takuuvarmasti löytyy muitakin...
Ja Pirkko ei edelleenkään valinnut heitä joten turhaa Vesa syyttelet Pirkkoa valinnoista - ettekö te osaa ehdokkaat mitään muuta kuin arvostella muita - olen peräänkuuluttanut täällä monta kertaa, että äänestän heti ehdokasta joka kirjoittaa täällä jotain rakentavaa eikä vain hauku muita ! Niitä kyllä täällä riittää ! Kirjoituksillaan paljastavat kyllä itsestään todellisen luonteensa - pelkkiä herkkänahkaisia uikuttajia - hävetkää !

19.9.2012 14:13

Se että haluanko veronmaksajana kansanedustajille avustajia ylipäätään on vähintään kyseenalaista, mutta ymmärrän akateemisen koulutuksen arvostamisen avustajia valittaessa ainakin silloin, kun se on tehtäviä tukevalta alueelta. Työ avustajana kun saattaa olla vaikka tie ministeriön virkamieheksi enkä koe pahaksi, että virkamiehillä on käytännön kokemusta demokratiasta edes ajalta ennen norsunluutorniaan.

19.9.2012 11:48

Onko kyseessä perussuomalainen versio hallituksen ajamasta nuorisotakuusta?

19.9.2012 21:38

Hyvä havainto mutta mitä mieltä olet, tekikö Kokoomus varaslähdön jo vuonna 2008 kun palkkasi sen opiskelijapojan Turusta.

21.9.2012 10:22

Cicero, en nyt hoksaa, ketä opiskelijapoikaa tarkoitat. Toisessa jutussani mainitsin näistä kokoomuksen eduskunta-avustajien palkkauksista, jotka olivat selvää nepotismia. Kysymäsi varaslähtö otettiin kyllä jo ennen vuotta 2008.

21.9.2012 10:44

Ilkka Alava, kirjoitin opiskelijapojasta 19.9. 12:18 jutussa. En mielelläni kirjoita henkilöistä nimillä, jos nimet eivät oleellisesti kuulu käsiteltävään asiaan, samalla jäi sitten vuosilukukin mainitsematta. Pahoittelen.

19.9.2012 12:07

Toivottavasti PR-L pääsee valtakunnallisessa julkisuudessa selittämään saman, minkä hän jo Uusimaalle sanoi. En toivo hänelle ikävyyksiä, vaan sitä, että hänkin pääsisi kokemaan, miltä tuntuu, kun yhtäkkiä on (todennäköisesti) syyttömänä vastaamassa ikäviltä näyttäviin asioihin, kun kaikkien sormet osoittavat syyttävinä. Voisi tehdä hyvää saada seistä hetki niissä mokkasiineissa, joista itse tekee poliittista bisnestä.

19.9.2012 12:18

Tutkin asiaa hieman. "Sensaation"? henkilöllä on erinomainen koulutus (useimmilla muillakin on) tehtävään, jossa eduskunta on työnantaja ja siten palkanmaksaja.
En voi ottaa kantaa, miten henkilö on tässä lööppitapauksessa valikoitunut tehtävään kun en tiedä asiaa.
Hieman googlettamalla tuli muuta tietoa. Monien avustajat valikoituvat joko vahvan sukulaistaustan kautta puolueen tehtävissä tai sitten oman taustan kautta puolueessa.
Kokoomuksen kahden kansanedustajan yhteiseksi avustajaksi valikoitui opiskelija, joka oli toiminut aktiivisesti opiskelijapolitiikassa mm. Turun yliopiston Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtajana. Kyseisen henkilön Kokoomus nimitti hiljan poliittiseksi sihteerikseen, joka antaisi ymmärtää, että Kokoomus maksaa myös palkan. Henkilö on kuitenkin myös eduskunnan listalla Kataisen avustajana, joka tarkoittaisi, että eduskunta maksaa palkan.
Olisiko tässä pieni journalistinen juttu ja selvänotto, ositetaanko vai maksaako eduskunta kaiken. Asia liittyy myös tähän lööppiin, sillä jäin miettimään, missä se uutinen oli kun moni puolue varsin vahvasti näyttää osallistuvan avustajien palkkaamiseen eduskunnan kanslian puolesta.

19.9.2012 12:33

Turvallisuusseikat vaikuttavat nykyisin voimakkaasti ammattitaidon lisäksi monessa työpaikassa.Turvalliseksi arvioitu henkilö saa usein paikan . Turvallisuus määritellään työnantajan näkökulmasta, ja se ratkaisee myös osaltaan valintaprosessin päätöksen.
En ota nyt kuitenkaan kantaa tähän Pirkon tapaukseen.

19.9.2012 14:09

Voiko joku oikeasti kuvitella, että jonkun puolueen työhön valittaisiin henkilö, joka ei jaa puolueen arvoja. Kyllä kysymys todellakin on suuresta luottamuksesta...

19.9.2012 14:18

Nöyrästi voisin pyytää, että Pirkkoa käsiteltäisiin edes pienen hetken samoilla hansikkailla kuin aikoinaan KE Hellbergia.

19.9.2012 14:21

Ruohonen-Lernerin poika on siis palkattu Kike Elomaan eduskunta-avustajaksi. Ruohonen-Lernerin oma avustaja on nimeltään Maria Sainio. Kike Elomaalla on Hannu Sainio -niminen veli.
http://www.iltalehti.fi/perhe/200809018107456_ms.shtml

19.9.2012 14:37

Melkoisen erikoista, että sadoista hakijoista juuri Pirkon poika JA tämän tyttöystävä valikoituvat töihin eduskunta-avustajiksi...

19.9.2012 14:37

Onko tässä kytkentä? Kimmo - tiedätkö? Entä koulutus, autonasentaja vai
ylioppilas?

19.9.2012 16:26

Nimimerkki EX KOKOOMUS kirjoitti: "turhaa Vesa syyttelet Pirkkoa valinnoista".
Tyypillistä tyypillisempää vasemmisto/persuvääristelyä. Kerropas nyt "Ex Kokoomus", missä kohden olen syyttänyt Pirkkoa valinnoista? On turhaa edes pyytää tekemään se oikealla nimelläsi, koska et uskalla.

Nimim. EX PERSU, oikea nimi alla

19.9.2012 16:55

Kyllä tämä avustajameteli on aivan yhtä oikeutettu tai joutava kuin esim Porvoon kesäapulaisjupakka.Pirkko syökööt omat lääkkeensä.Se nainen pääsi liian vähällä siitä IPU matkasta Väli-Ameriikan banaanivaltiohin.Se ei hyödyttänyt veronmaksajia yhtään sen enempää kuin hänen oikeutetusti kritisoimia ystävyyskaupunkimatkojakaan.Ne IPU-matkat eivät ole mitään muuta kuin lomamatkailua päivärahakorvauksineen.Syy miksi banaanivaltiot ovat niin suosittuja lienee siinä ettei sivistysvaltiot viitsi ottaa vastaan meidän tuutiitotöötituu-matkalaisia.-Ja sitten ne jokavuotiset kielikurssit ulkomailla-eikös kansanedustajalla pitäisi olla riittävästi koulutusta ja osaamista omasta takaaa?
Asiasta toiseen; maisterintason tutkintoa ei tarvita siihen avustajahommaan ellei avustettava ole sitten aivan ulalla esim tietokoneen käytössä??

19.9.2012 17:02

Asiallinen uutinen tuo, sillä kuten moni täällä on todennut, käy P R-L itse torvet soiden vastaaviin tapauksiin kiinni ikään kuin niissä olisi aina toimittu jotenkin moraalittomasti. Jos leikkii ylintä moraalinvartijaa, niin juuri silloin olisi erityisen tärkeää pitää oma pesä puhtaana. Muuten uskottavuus kärsii pahasti, kuten tässä tapauksessa minusta on käynyt.

En kyllä ymmärrä yhtään mikä ero on kunnan duunilla ja eduskunnan duunilla tässä suhteessa. Molemmissa tapauksissa nepotismi on nepotismia, tapahtui se sitten suoraan tai hyvä veli ja sisko -verkoston kautta.

20.9.2012 08:19

on se jännä miten porukka lukee vain rivien välistä - Pirkko ei palkannut ketään ! Kuten A.Rauramo ym. ovat aiemmin tehneet. Onko porukka lukihäiriöisiä ???

20.9.2012 10:14

Se miten asia muodollisesti hoidetaan on sivuseikka. Onko Pirkko katsonut lieventäväksi asianhaaraksi kunnan kesätyöntekijöiden palkkaamisessa sen, jos kunnan työntekijän sukulaisen palkkaa joku muu kuin juuri hän itse?

20.9.2012 10:15

just joo... saivartelulinjaa

19.9.2012 17:09

On sukulaisten suosimista tapahtunut eduskunnassakin. Kokoomuksen Anssi Rauramo palkkasi vuosia sitten 16-vuotiaan poikansa avustajakseen. Saman puolueen Tuija Nurmi palkkasi isänsä. Kepulaisrovasti Juhani Alaranta palkkasi poikansa, että voisi paremmin tutustua tähän!

19.9.2012 17:14

Jos tämä onkin "maan tapa", se ei kai tee siitä mitenkään oikeutettua ja vähemmän moraalitonta. Varsinkaan niiden osalta, joille "maan tavan" arvosteleminen on liiketoimintaa?

19.9.2012 17:19

ei todella ole ristiriitaa kun ei ole tehnyt palkkauspäätöksiä tai sitten vaikuttanut niihin.

19.9.2012 17:25

Niin, sitähän emme tiedä, sen tietää ainoastaan Pirkko itse. Ehkä hän tai hänen luottohenkilönsä voisi kertoa sen ihan omalla nimellään esiintyen. Kaikki muu on pelkkää luulemista.

19.9.2012 19:05

mistä kukaan tietää esiinnytkö sinä omalla nimelläsi? olethan vain nimimerkki muiden joukossa.... minä en luota näihin nimimerkkeihin ollenkaan.

19.9.2012 17:27

Turha yleensä koko avustajajärjestelmä, kyllä kansanedustajat saisivat pärjätä ilman!

19.9.2012 17:29

Lukee artikkelissa

19.9.2012 17:30

Juuri niin. Työsopimus eduskunnassa on kansanedustajan, avustajan ja eduskunnan hallinnon välinen asia. Jokaisella edustajalla on OIKEUS palkata avustaja. Väittäisin että kaikilla kansanedustajilla on sen verran järkeä päässä, että palkkaavat itselleen mahdollisimman pätevän avustajan. Avustajan koulutuksella ei sinänsä ole väliä, mutta maisteri kirjoittaa keskimäärin sujuvammin kuin peruskoulupohjalla oleva henkilö nollatyökokemuksella. PRL:n toiminnassa ja roolissa en näe mitään ongelmallista. Moniko porvoolainen kansanedustaja tekee yhtä tunnollisesti töitä kuin hän?

19.9.2012 17:35

Vastaus on muuten 0

19.9.2012 17:39

Jos tässä nyt olisi pieni tyylivirhe niin kuin, että hänen olisi ehkä pitänyt sanoa nuorille, että he eivät hakisi tätä työtä, niin en näe tätä pahana.

19.9.2012 19:52

Voi sitä huolen ja murheen määrää, mitä tälläisistä pätkätöistä nyt taas nousee. Yrittäkää edes ajatella myönteisesti niin, että näistä nuorista työmyyristä kasvaa siellä meille entistä parempia edustajia ja lainsäätäjiä. Liittykää arvoisat marmattajat puolueisiin ja alkakaa toimimaan. Vain siten viisautenne tulee kaikkien hyödyksi.

19.9.2012 20:33

Minusta on ilahduttavaa että nimim. solisoliraatti jaksaa ajatella hieman
positiivisesti tässä valittajien kuorossa. Äänestäsin mielelläni Sinua, jos tietäisin
enemmän koulutus- ja työtaustaasi. Tänään muuten aamu alkoi TV:n uutisissa
jossa kerrottiin Nuorisosäätiön asiamiehen pitkän kokemuksen kiteytys:"En ole
havainnut toiminnassa laittomuutta." Niin kai. Onhan siis säätiön toiminta-ajatus avustaa Keskustapuoluetta ja sen ehdokkaita taloudellisesti ja auttaa näin nuoria itsenäistymään? Harmi vain että ei lukenut säätiön säännöissä!

19.9.2012 21:30

Kiitos Kokoomusta sivuavista mielenkiintoisista kommenteista.

En tiedä onko PRL-uutisessa itsessään villoja, mutta antoihan se onneksi jollain logiikalla aihetta taas Kokoomuksenkin haukkumiseen, joka on monille se keskustelun suola ja pääasia. Eikä siinä mitään, kannatamme innokasta ja elävää keskustelua. (Lisäksi hyökkäys on paras puolustus, eikä suunnasta väliä kunhan johonkin hyökkää).

Kiva myös kuulla että mielellään puolueettomana esiintyvä UM onkin Kokoomuksen (eikä erään toisen tahon) hallinnassa: tätä on syytä hyödyntää!

19.9.2012 21:32

Persut eivät ole sen kummempia kuin muutkaan. Piste.

20.9.2012 07:40

Helppoa journalismia. Hyvä toimittaja olisi marsinut Eduskuntaan ja selvitellyt Eduskunnan henkilöstöhallinnon kanssa menettelytapoja. Olisi myös saatu kuvaa vastaavista muista avustajien työsuhteita laajemminkin. Sitten olisi haastatellut näitä avustajia. Sitten PR-L:ä. Jos Uusimaalla ei ole varaa matkustuttaa toimittajaa Helsinkiin, olisi mennyt sinne PR-L:n kyydillä Porvoosta, joka olisi varmaan tarjonnut ilmaisen kyydin. Lopputulema on, että tämä ei ole aivan puhdas juttu, vaan sillä on ollut selvä tarkoitusperä.

20.9.2012 08:17

Erinomainen juttu siinä mielessä, miten paljon ja miten nopesti se synnytti kommentteja. Ja osoitti jälleen kerran, miten tiettyjen aiheiden käsittely aiheuttaa välittömästi suuren porun, miten "meitä taas sorsitaan". Ja miten jälkiviisaus on helppoa: "Hyvä toimittaja olisi marssinut... Sitten olisi haastatellut... Olisi mennyt sinne PR-L:n kyydillä... jne"
Toimittajan olisi siis pitänyt muistaa, että perussuomalaisista eikä etenkään PR-L:stä kerta kaikkiaan saa kirjoittaa mitään mikä pahoittaa hänen ja kannattajiensa mielen.

20.9.2012 08:24

Vesa - Pirkko on Porvoon median haukutuin henkilö jos palstamillimetrit laskee yhteen - pelkästään V.K on kirjoittanut yleisönpalstalle viime vuoden aikana tekstiä viikon hesaripinon verran :)
Keskusteluja häneen tai persuihin liittyen ei ole kertaakaan suljettu, kuten keskustelu joka kosketti Kokoomuksen iso G;tä - keskustelu suljettiin kun herraa arvosteltiin likaa - voi voi :)

20.9.2012 08:38

... niinpä, toimittajan tehtävä on taustoittaa asiat, tarkistaa, tarkistaa ja vielä kerran tarkistaa faktat. En epäile faktoja, mutta taustoitus puuttuu suhteutettuna kokonaisuuuteen avustajien työstä ja valintaprosesseista.

20.9.2012 08:49

Mainiota Karelin ! Hyvää lehtimiestapaa noudattaen asia olisi varmaan selvinnyt.
Tasapuolisella käsittelyllä toimittaja olisi myös kertonut, että RKP:n porvoolaisella Mikaela Nylanderilla on avustajana porvoolainen rkp:lainen Danica Vihinen valittuna tehtävään Svensk Ungdomista aivan normaalin käytännön mukaan.

20.9.2012 10:37

Tietääkseni porvoolaistaustainen on toiminut myös vasemmistoliiton eduskunta-
ryhmässä avustajana ja toimii tällä hetkellä ministerin erityisavustajana. Myös
sdp:n kansanedustajalla oli aikoinaan porvoosta avustaja. Miksi ei kokoomukselle
ole kelvannut? Saisimme "työväen kykypuolueesta" kasvamaan vihdoin myös
kansanedustaja-ainesta. Älkäämme olko aina niin kateellisia, olkaamme ylpeitä
Porvoosta kuten Robert Helenius sanoma-yhtiön printtikilpailijassa toteaa.

20.9.2012 10:51

Nylanderin avustaja lienee myös pätevä työhönsä. Tai ainakin Nylanderin itsensä mielestä. Aivan samoin kuten PS maisteriavustajat. Kansanedustajalla on oikeus valita avustajakseen käytännössä kuka vain muu paitsi oma perheenjäsen. Käytännössä avustajan valinnan pätevyyskriteerit määrittelee edustaja itse. Eli valinta eroaa tässä mielessä tuntuvasti ministeriön huippuvirkojen rekrytoinnista. Itselleni voisin valita eduskunta-avustajaksi vaikkapa ammattihierojan jos katsoisin, että tämä palvelisi parhaiten työntekoani. Ministeriön virkamiehet palvelevat ministeriötä ja virkoihin tulee valita parhaiten ministeriön tarpeita vastaavat henkilöt. Tämä edellyttää käytännössä poikkeuksetta ammattitaitoa, koulutusta ja kokemusta juuri kyseiseltä hallinnonalalata (vrt. Nerg). Eli kysyn toimittajalta. Onko tässä koko jutussa minkäänlaista uutisarvoa? Ja suosittelen toimittajaa soittamaan hallintojohtajalle kun tuntuu olevan vähän hakusessa eduskunta-avustajien työsuhde- ja palkkauskuviot. Entinen oli ainakin pätevä kaveri. Tästä uudesta demarista en tiedä.

20.9.2012 11:06

Pirkko, Pirkko. Ekana Kokoomus ja sitten vihreät ja nyt Perusuomalaiset onko seuraava puolue vasemmistoliitto?. Onpa uskottava puoluepuheenjohtaja. Surullista, jos ihmisen mielipiteet vaihtuu niin värikkäästi ja radikaalisti tai, että yhden ihmisen mielipiteet soveltuu niin monen puolueen sisälle . Mitä kävi Koskivuollekin? Ei annettu potentiaalisen kaverin toteuttaa itseänsä puolueen sisällä. Kyllä siellä taisi olla Pirkon pelko äänestäjien jakautumisesta tai muuta. Hyvin huvittavaa.

20.9.2012 12:05

Kenestä puoluepuheenjohtajasta kirjoitit?

20.9.2012 11:07

" Minulla ei ole mitään roolia muiden kuin oman avustajani palkkaamisessa, hän toteaa." Näin totesi Pirkko eilen.

Tämän päivän Hesari kertoo, että Pirkko oli ohjeistanut tekemään erään kansanedustajan avustajalle yhden vuoden työsopimuksen. Omalle pojalle ja tämän tyttöystävälle tehtiin nelivuotiset työsopimukset. Juttu meni käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Mahdolliset vahingonkorvaukset maksaa valtio.

20.9.2012 11:37

"Perussuomalaisten kansanedustajanReijo Hongiston entinen eduskunta-avustaja on haastanut eduskunnan ja valtion oikeuteen työsuhteensa lainvastaisesta määräaikaisuudesta ..." Näinhän Hesarin juttu alkaa. Jos korvauksia joskus määrätään, syyllinen osapuoli ne maksaa.
Juttu on pitkä ja monivivahteinen, löytyykö näyttöä esim. "Haastehakemuksesta käy ilmi, että Hongisto on pitänyt avustajan alkoholin liiallisesta käytöstä johtuvia kolmea poissaoloa työstä perusteena jälkimmäiselle määräaikaisuudelle ja avustajan vaihtamiselle. Avustaja kiistää väitteet."
Kuten totesin, käräjäoikeus arvioi kunkin näytöt aikanaan. Määräaikaisuuksiahan voi olla montakin peräkkäin, jos niille on perusteltu syy.
Hesarin juttu löytyy sivulta A 6, jos jotakuta kiinnostaa lukea asia kokonaisuudessaan, mistä on kyse.

8.10.2012 18:06

Hesarin juttu oli murto-osa....Kun lukee koko haastehakemuksen saa "oikean" kuvan. Hongisto ottanut "alkoholiasian" esille vasta sen jälkeen kun avustaja on kääntynyt liiton puoleen määräaikaisuuden perusteiden takia. Avustajan työsopimus on normaalisti vaalikauden mittainen ja Hongistokin luvannut sellaisen omalle avustajalleen mutta Ruohonen-Lernerin neuvosta tehnyt ensin yhden määräaikaisuuden jota jatkanut sit vielä 2kk määrä-ajalla. Miksi jatkoi, jos oli ongelmia?!Avustajan käännyttyä lakimiehen puoleen Hongisto pyytänyt hallintoa järjestämään kuulemistilaisuuden 27.8., johon ei itse osallistunut ja sen jälkeen 29.8. hallinto irtisanonut avustajan pestin päättymään 31.8., jolloin se olisi määräaikaisuudenkin perusteella päättynyt! Avustajat eriarvoisessa asemassa eduskunnassa. Avustajien vaihtuvuutta ja työsopimuksia (ovat julkisia asiakirjoja) olisi jonkun tahon todella hyvä tutkia.

20.9.2012 14:41

Kokoomuksen eduskuntaryhmän pj sanoi eilen A-studiossa sen mitä pitää.
Eli ihmetteli Metson ilmoitusta ylimääräisistä osingoista ja yt-neuvottelujen
aloituksesta parin viikon sisällä. Mainita sopii että valtio on Solidiumin kautta
Metson suuri osakkeenomistaja. Valtion osa-omisteisista yrityksistä viime aikoina on "kunnostautunut" mm. Finnair, Fortum ja TeliaSonera. Tarvetta olisi
siis työväenpuolueelle, mutta esimerkiksi irtisanomiset ja palkankorotukset
sekä osingot samanaikaisesti vievät totaaliseen moraaliseen umpikujaan. Joten
myös eduskunta-avustajilla olisi hyvä olla tietyt pätevyys- ja valintakriteerit
jotka kestävät julkisuuden.

20.9.2012 20:07

on se jännä, että Grönmania arvosteleva keskustelu suljettiin - Pirkon kuva taas pysyy etusivun ensimmäisenä uutisena ja keskustelu saa jatkua ! Ei todellakaan epäselvääkenen pussiin Uusimaa pelaa ! Häpeä päätoimittaja ! en uusi enää lehden tilausta ja kokoomus vaihtuu nyt persuihin ihan vain sympatian vuoksi !

20.9.2012 20:20

Pirkko R-L:n huoli nepotismista koululaisten palkkaamisesta kesätöihin oli vähän eri asia kuin tämä eduskuntajuttu. Kaupunki palkkaa n. 70 koululaista joka kesä neljäksi viikoksi alle 700 eurolla. Jos kaupungilla on n, 3500 työntekijää, jonkun näistä 70 on pakko olla jotain sukua kaupungin työntekijöille. Suhdeluku persujen edustajien avustajiin ja Pirkon sukulaisiin painii ihan eri sarjassa.

20.9.2012 20:23

ja hei Landepaukku - se ei ollut Pirkko joka heidät palkkasi - jokainen yliopisto-opiskelija on vapaa hakemaan avoimia työpaikkoja - tyhmähän Pirkko olisi jos olisi kieltänt heitä hakemasta ! Itse olen hakenut työpaikkaan jossa isäni oli - pääsin töihin - siis isääni pitäisi syytää nepotismista - äly hoi pilkun "piippaajat"

21.9.2012 01:15

On se erikoista, että jotain nimimerkkiä oksettaa. Tässä keskustelussa ei ole solvattu Pirkko R-L:ää ei herjattu häntä, eikä loukattu hänen kunniaansa levittämällä valheellista tietoa hänestä.
Keskustelussa on vain voimakkaasti paheksuttu Ruohonen-Lernerin toimintaa. Olisi muuten mielenkiintoista saada tietää kenen tytär on Pirkon eduskunta-avustaja...

21.9.2012 10:42

Kokoomuksen Niinistö nimisiä alkoi tulla eduskuntaan. Kyllähän maajussin poikiakin yleensä on maajussina ja teollisuudessa siellä työskentelevien lapsia. Siinä on sellainen etu että on jo kasvanut määrättyihin ammatteihin ja on ammattitaitoa tarttunut jo lapsuudessa. Lapsien pitäisi päästä helpommin seuraamaan vanhempien töitä, niin siinä tulisi luoontaista oppimista yleensäkin ja vähemmän syrjäytyneisyyttä.

21.9.2012 11:06

miksi Pirkko on aikaisemmin paheksunut tällaista ja nyt itse tekee samaa???

21.9.2012 12:23

Ilmeisen kiusallista kun Persujen hyvä sisar järjestelmä tuli julkisuuteen. Muutama päivä sitten Pirkko kehoitti ministeriä häpeämään tekemäänsä nimitystä ja nyt paljastui omasta lähipiiristä tämä...
Aika vähän myös aikanaan käsiteltiin julkisuudessa Timo Soinin avustaja Jusulalle räätälöimää palkkiovirkaa Brysselissä.
Hakukriteerit siihen työhön hoidettiin viimeisen päälle taidokkaasti koska tuskinpa kellään muulla virkaa hakeneella oli agnomin tai agrolin tutkintoa kuten Jusulalla. Kyseinen tutkinto oli ilmeisen tärkeä juuri tuossa avustajan virassa... Kyseessä oli tyylipuhdas uskollisen "aseenkantajan" palkitseminen ja vieläpä erittäin hyvällä palkalla!
Uskottavuus on kyllä kovalla koetuksella moisten sotkujen jälkeen.

Selviääköhän jo tänään kenen jälkeläinen on Pirkko R-L:n eduskunta-avustaja?
Eilen asiaa eivät persut halunneet kommentoida

21.9.2012 12:24
Tiedoksi keskustelijoille, että Hyvä sisar järjestelmä toimii -nimimerkin kirjoituksesta on poistettu osa, jossa oli toteennäyttämättömiä väitteitä Ruohonen-Lernerin toiminnasta. Myös kyseistä asiaa toistavat kommentit on poistettu. T: Jari Lammassaari, päätoimittaja Uusimaa
21.9.2012 12:35

niin olisi voitu tehdä myös JG;n osalta eikö sulkea koko keskustelua :(

21.9.2012 13:11

Näin toki teimmekin aluksi, mutta sitten alkoi tulla peräperää herjaavia kommentteja ja katsoin parhaimmaksi sulkea sen Grönman-keskustelun. Sellainenkin on toki mahdollista, että tiedotusväline  sulkee tietyiltä ip-osoitteilta pääsyn keskustelupalstoilleen toistuvien asiattomuuksien ja herjausten vuoksi. Uusimaassa sitä ei ole juuri tehty, muualla mediassa enemmänkin.

Asiallista keskustelua toivoen

Jari Lammassaari, päätoimittaja

21.9.2012 13:32

Heti seuraavassa kirjoituksessa väitetään Hesarin kirjoittaneen "Pirkon suosituksesta ...... ja hänen pojalleen ......
Hesari ei kirjoita Pirkon suosittaneen pojalleen.... moderaattoriko taas kehiin?

21.9.2012 14:12

ja tasapuolisuutta toivoen vaikka kuinka oikealle näkyy olevankin kallellaan... pitänee tilata pääkaupungin lehti... eli miksi tätä Pirkon juttua roikotetaan edelleen pääuutisena ? eikö ole tapahtunut mitään uutta ??? JG;n juttu on jo hävinnyt kokonaan...

21.9.2012 14:12

Tiettyjen IP-osoitteiden estämisessäkin on omat ongelmansa, koska useat eri käyttäjät ja koneet saattavat näkyä samana IP-osoitteena (esim. Saunalahden mobiililiittymät). Kyllä se asialinjalla pysyminen keskusteluissa olisi se paras vaihtoehto vaalivuodesta huolimatta.

21.9.2012 12:33

Voi herranen aika. Ei ole näytetty toteen, että Pirkko on hoitanut nimityksiä. Hesari kirjoitti, että Pirkon suosituksesta yhdelle avustajalle tehtiin vain vuoden sopimus ja hänen pojalleen ja tämän tyttöystävälle neljän vuoden sopimukset

Asiat kyllä tuppaavat olemaan niin kuin ne näyttävät...

Onko muuten Pirkko koskaan esittänyt mitään todisteita väittämistään suhmuroinneista?
No eipä ole, vain epämääräisiä vihjauksia vuodesta toiseen.

21.9.2012 12:50

Koko jutussa ei ole mitään ihmeellistä. Eduskunta-avustajien palkkaamisen perusteet ovat eri maailmasta verrattuna ministeriöiden huippuvirkojen kriteereihin. Toisekseen avustaja työskentelee yhdelle ihmiselle, joka näkemykseni mukaan on ainoa oikea taho päättämään omat valintakriteerinsä. Eduskunnan hallinnolla on varmasti ohjeet avustajien palkkaamiseen liittyen. Outo juttu että hallinto ei ole puuttunut koko asiaan? Hmm. Olisikohan kyse siitä että ettei mitään väärää ole tapahtunut?

21.9.2012 13:03

Juu niin ovat, jos vaan Pirkko olisikin aikaisemmin paheksunut vain niitä, mutta hän on paheksunut myös esimerkiksi kaupungin työntekijöiden lasten saamia kesätyöpaikkoja. Pitäisikö kaupungin työntekijöiden lapsilta kieltää hakemine kaupungin kesätöihin? Mutta Pirkko itse saa tehdä mitä vain eduskunnan (veronmaksajien) rahoilla.

21.9.2012 13:27

Olisi aivan erinomaista jos kaupungin kesätyöpaikoista voitaisiin osa arpoa, niin
olisi myös tavallisilla nuorilla mahdollista päästä kesätöihin. Sen ymmärrän että
esim. Neste on kauan suosinut palkollisten jälkikasvua samoin moni lehtitalo. Mutta
sitten kun puhutaan vero-euroilla rahoitetuista tominnoista, olisi syytä olla huolellinen.
Jotta ei totuus unohtuisi, kysyi toimittaja Timo Harakka ohjelmassaan 29.12.11 Pirkko
Ruohonen-Lerneriltä:"Miehesi irtisanottiin Porvoon kaupungin palveluksesta?" Ja
kyseessä oli Porvoon poliittinen kulttuuri. Pirkko myönsi näin tapahtuneen. Tässä
keskustelussa käyttävät eräät irtisanomisessa mukana olleet puheenvuoroja joita
jopa maallikko voisi pitää harvinaisen farisealaisina. Mainittakoon että käsittääkseni
Pirkko ja Alf ovat erinomainen esimerkki elävästä kaksikielisyydestä, joka ei siis
kuitenkaan eräille ole hovikelpoista.

21.9.2012 13:59

Onko P.R-L:n mies irtisanottu Porvoon kaupungin palveluksesta? No se sitten selittäisikin oikeastaan kaiken. Ilmankos Porvoo ja etenkin kaupungin johtavissa viroissa toimivat ovat hänen jatkuvan kritiikkinsä kohteina:)

21.9.2012 14:10

kyllä ne kritiikit on ihan aiheesta tulleet - onneksi edes joku viitsii tuoda niitä paivänvaloon eikä kaikkea vain painella Porvoon tyyliin villaisella...
Hyvä Pirkko !

21.9.2012 15:55

Jepp, jepp. Ja parasta kaikesta on että kaupunginhallituksen troikka
vaikkapa BBG - erotukseksi brittien BBC:stä, vaiensi kaiken tyyliin 100 %.
Mentiin jopa niin pitkälle että ruotsinkielisessä uutislähetyksessä ylistettiin
irtisanomisia "ainoana vaihtoehtona" ja "hyväksi irtisanotuille". Tämäkin
lienee eräänlaista nepotismia, käänteistä sellaista, mutta onko se Porvoon
imagolle viisasta - sihteerisopparin lisäksi, sitä sopii mainoseuroilla silotella.
Tosin luottamus=maine on mahdollista menettää nopeasti, vaan takaisin sen hankkii vasta aika.

9.10.2012 09:44

näkyy olevan muutamilla elämäntehtävänä kaivaa kaikki mahdollinen persuista - kukahan tekisi saman muista puolueista - luurankoja tulisi esiin ihan kunnolla :)
hankkikaa elämä

Osallistu keskusteluun

Emme ota kommentteja vastaan viikonloppuisin. Voit osallistua keskusteluun jättämällä kommenttisi maanantain klo 8.00 ja perjantain klo 16.00 välisenä aikana.