Vuoden luomu- tuotteet: olut ja napostelukurkut

Suodattamaton lagerolut ja luomusnack-kurkut ovat vuoden luomutuotteita.

Nokian Panimo

Luomuliitto valitsi vuoden luomutuotteiksi 2011 KKK-Vihanneksen luomusnack-kurkut ja Nokian panimon suodattamattoman lageroluen. Kunniamaininnan sai Makulakun voimakkaan makuinen luomutäytelaku.

– Snack-kurkkujen maku häikäisi raadin. Luomutuotanto vaikuttaa jopa siihen, miltä vihannekset maistuvat. Luomuvihannestuotantoa halutaan Suomessa paljon lisää – kysyntää on, Luomuliiton ja Vuoden Luomutuote raadin puheenjohtaja Jaakko Nuutila toteaa.

– Olemme kehittäneet luomukurkun viljelyä nyt puolisen vuotta ja viimein on viljelymenetelmä hallussa, mikä näkyy myös kurkun hyvässä laadussa ja maussa. Luomuviljely on haastavaa, mutta onnistumiset myös erittäin palkitsevia, kertoo Johanna Kivioja KKK-vihanneksesta.

Nokian Panimon toimitusjohtaja Matti Heikkilä on iloinen, että useilla suomalaisilla tiloilla kasvaa laadukasta luomuohraa oluen raaka-aineeksi, sillä myös luomuohran viljely on taitolaji.

Oluen kehittänyt panimomestari Riitta Sulkama toivoo, että kotimaiset käsityöoluet löytävät uusia ystäviä luomua arvostavien kuluttajien joukossa. Nokian panimon lokakuussa markkinoille tullut luomuolut on toistaiseksi ainoa valtakunnan laajuisesti päivittäistavarakaupoissa myytävä kotimainen luomuolut.

Yhä useampi ostaa luomua

Luomua ostavien aktiivitalouksien osuus on kahdessa vuodessa noussut viidestä prosentista seitsemään prosenttiin kotitalouksista. Nyt aktiivitalouksia on 175 000. Ryhmässä luomun osuus ruokakorista on yli neljä prosenttia. Aktiivikäyttäjissä on paljon nuoria ja aivan pienten lasten vanhempia. Myös säännöllisten käyttäjien osuus on noussut ja heitä on nyt 22 prosenttia kaikista talouksista. Säännöllisiin käyttäjiin lasketaan taloudet, joiden ostoista yli 0,8 prosenttia, mutta alle 4 prosenttia on luomua.Tärkeä tuoteryhmä on luomumaidot ja -maitojuomat, joka edustaa yli 15 prosentin osuutta luomuostojen arvosta. Kaikkiaan maitotaloustuotteiden ostoista kertyy neljännes kotiin ostettujen luomutuotteiden arvosta. Luomumaito kattaa reilun kolme prosenttia juotavien maitojen markkinoista.

Lähde: deski.fi

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä