Neljä rouvaa matkustaa

”Työmatkat onnistuvat myös joukkoliikenteellä” kerrotaan Pornaisten Linnunlaulun, uuden asuinalueeen, markkinointilehtisessä. Siten kunta käyttää joukkoliikennettä kunnan markkinointivalttina. Mutta onnistuuko se? Ainakin allekirjoittaneen tapauksessa.

Olen kulkenut bussilla tammikuusta lähtien, arkiaamuisin Pornainen–Porvoo -väliä. Itä-Uudenmaan 30 vuorokauden seutulippu maksaa 78 euroa ja ”peukutan” palvelun puolesta.

Herään joka arkiaamu tuntia aikaisemmin verrattuna siihen, että lähtisin omalla autollani. Olen vapautunut taustapelistä ja edellä ajavista jarruvaloista. Käynnistymisvaikeudet rajoittuvat aamupalapöytään ja liukkaat kelit kenkien pohjaan.

Bussimatka kestää Pornaisista Porvooseen noin puoli tuntia. Se on lähes sama aika, mikä menee matkaan myös omalla autolla, vaikka 30 kilometrin matkalta nousee kyytiin sen verran matkustajia, että Porvoossa myös seisomapaikat ovat täynnä.

Uusi ystäväni Anni, johon olen tutustunut bussia odotellessa, on tyypillinen matkustaja eli opiskelija. Tulevat kokit, rekkakuskit, kosmetologit ja kaupan alan ammattilaiset matkustavat meidän neljän rouvan kanssa. Etupenkissä matkustaa Annin poikaystävän äiti. Minun jälkeeni seuraavaksi bussiin nousee rouva, joka lukee matkan aikana Uusimaan, ja Laukkoskelta kyytiin nousee hymyilevä rouva. Me neljä rouvaa maksamme matkamme itse. Ja jollei tulevia ammattilaisia olisi kyydissä, niin voisiko Pornaisten kunta mainostaa joukkoliikenteen toimivuutta, ainakaan Porvoon suuntaan? Kyseinen vuoro kun ei esimerkiksi palvele sairaanhoitajia, joiden pitäisi olla Porvoon sairaalassa aamuvuorossa tuntia aikaisemmin, kello seitsemältä. Aikaisempaa vuoroa Porvooseen ei mene.

25 vuotta sitten edestakaisia vuoroja Pornaisista Porvooseen meni kymmenen, nyt neljä. Entä kesäaikaan? Yksi Porvooseen, kaksi takaisin. Liikennöitsijä Armas Erik Koskinen totesi maaliskuussa 1987, että kesällä tappiota tulee 100 000 markkaa kuukaudessa pelkästään Porvoon suunnalta, mutta vähäisiäkin asiakkaita on palveltava ”Ei kerrostalon hissiäkään voi sulkea kahdeksi kuukaudeksi”.

Linnunlaulun mainoslehtisen karttakuvan kuvatekstissä kerrotaan: ”Matka Linnunlaulusta Helsinkiin kestää autolla noin 40 minuuttia.” Tähän aikarajaan se onnistuu vain öiseen aikaan. Kunta ei siis oikein luota joukkoliikenteen toimivuuteen.

Miten houkutella lisää matkustajia mukaan, jotta julkinen liikenne palkitsisi liikennöitsijän? Voisiko Pohjolan Liikenne mahdollisesti kampanjoida saadakseen enemmän kanta-asiakkaita? Olisiko kunnalla keinoja kannustaa kuntalaisia käyttämään julkisia, todellisin kannustimin? Pitäisikö kuntalaisen päivittää autoilevaa minä-kuvaansa?

Pornaisten Linnunlauluun muuttaville tiedoksi: asunto-alueen läheisyydessä on pari linja-autopysäkkiä, jotka ovat tavoitettavissa noin kymmenen minuutin aamukävelyllä.

Kirjoittaja on Uusimaan toimittaja.

Written by:

Anu Miettinen

Ota yhteyttä