Tervemenoa terve järki

Kommentoi 80

Apulaisoikeuskansleri antoi äskettäin huomautuksen rehtorille, joka uhkasi tupakoinnista kiinnijääneitä oppilaita rangaistuksella. Rangaistus oli koulupäivän jälkeen kirjoitettava tutkielma tupakoinnin haitallisuudesta ja lupaus olla tupakoimatta kouluaikana. Lain ja yhteiskuntajärjestyksen korkea valvoja moitti rehtoria siitä, että tutkielman kirjoittaminen ei kurinpitotoimena perustu lakiin.

Tällaisilla tulkinnoilla viestitetään tehokkaasti kouluikäisille, ettei opettajilla ole oikeutta järjestyksenpitoon. Monet alaikäiset ovat sen opin koulusta jo omaksuneet ja tulkitsevat sen pätevän myös poliisin toimintaan.

Joskus olen itsekin moittinut suomalaisia siitä, että kaikista asioista pitää päättää eduskunnan säätämällä lailla. Tervettä järkeä ei saa käyttää, elleivät kansanedustajat ole sitä erikseen lailla sallineet.

Ei siis pidä ihmetellä, että nyt kiivaillaan siitä, miten lailla turvataan riittävän monta hoitajaa yhtä vanhusta kohden. Olen suunnattomasti ihastunut ajatuksesta, että joku kansanedustaja ja ministeri tietää, että 0,7 hoitajaa yhtä laitoksissa hoidettavaa vanhusta kohden on oikeampi suhde kuin 0,5.

Voisikohan samasta lähteestä löytyä tieto montako avustajaa kotona asuva vanhus tarvitsee? Heitä on nimittäin 90 prosenttia kaikista ikääntyneistä yli 75-vuotiaista. Heidän hoitoaan koskeva laki ja hoitopalveluiden mitoitus tuntuisi vähintään yhtä kiireelliseltä.

Terve järki näyttää kadonneen sekä valtakunnan että kuntapoliitikoilta. Jos lailla ei ole säädetty vanhusten hoidosta, näyttää sekä hoito että hoitamatta jättäminen olevan sallittua. Viranomaisten suosituksilla ei ole mitään merkitystä, ellei niihin liity rangaistuksen pelko.

Ei siis pitäisi ihmetellä sitäkään, että lasten päivähoidosta on säädetty laki, joka sisältää kaikille subjektiivisen oikeuden päivähoitopaikkaan. Yhtä johdonmukaista on, että Suomessa tarvitaan laki hoitotakuusta. Vain pelko oikeudelliseen vastuuseen joutumisesta pakottaa kunnat ja viranomaiset toimimaan niin kuin hyvinvointiyhteiskunnassa on luvattu toimia. Samalla pelko lain rikkomisesta ja väärin toimimisesta estää terveen järjen käytön.

Tällä tolkulla pitäisi lain voimalla mitoittaa myös, miten kaukana lähin ambulanssi, palokunta tai poliisi päivystää, ja missä lähin koulu, posti ja Alko pitää olla. Nekin kuuluvat kuntalaisten perusoikeuksiin. Tai sitten pitäisi pakkosiirtää kuntakeskuksiin myös syrjäseutujen asukkaat, jotka nyt vaikeuttavat hyvinvointiyhteiskunnan palvelutarjonnan tehokasta ja järkiperäistä suunnittelua.

Kun omien perinteisten kuntarajojen muuttumattomuus on tässä kuntauudistuksessa noussut arvoon arvaamattomaan, niin eiköhän peruuteta kuntauudistus. Kun terveydenhoito ja vaativat sosiaalipalvelut, kallis sosiaaliturva ja vanhusten laitoshoito siirretään valtion hoidettavaksi, kunnat voivat jatkaa oman identiteettinsä vaalimista koulutuksen, kulttuurin ja liikunnan parissa.

80 kommenttia Kommentoi

Kommentit

25.8.2012 12:21

Kylläpä oli patakonservatiivin autoritaarikon puheenvuoro.

Koulu on viranomainen, joten koulun rehtorilla ei pidä olla valtaa antaa muita kurinpitotoimia kuin mihin selvä laki antaa valtuudet. Muuten mennään mielivaltaan.
Koulujen rehtoreissa on kaikenlaista väkeä. Ja monilla rehtoreilla on omia ideologioita, joita he haluavat edistää tai haitata toisia. Jos rehtoreilla olisi mkäytettävissään kuitakin valtaoikeuksia (ihan itse keksittyjä) kuin mitkä laki säätelee, niin silloin monet rehtorit käyttelisivät valtaansa omien pyrkimystensä tai oikkujensa toteuttamiseen hyvinkin monenlaisin konstein. Jo terve järki sanoo, että näinhän siinä monta kertaa käy jos lukuisat rehtorit päästettäisin valloilleen käyttelemään itse kehittelemiään simputuskeinoja. Vain patakonservatiivinen autoritaarikko (jolla ei ole kovinkaan paljon tervettä järkeä), sallisi itse kehitellyt simputuskeinot rehtoreille.

28.8.2012 21:32

"Koulu on viranomainen, joten koulun rehtorilla ei pidä olla valtaa antaa muita kurinpitotoimia kuin mihin selvä laki antaa valtuudet. "

Juuri siksi opetusministeri tulee huolehtimaan siitä, että lainsäädäntöä muutetaan. Pullamössöämmien kakaroiden terrori ja mioelivalta on saatava loppumaan... ja se tehdään lakia muuttamalla... kun kodit eivät sitä halua/osaa tehdä.

25.8.2012 12:38

Kuinka poliisi valvoo lain rikkomista tässä tapauksessa?
Niin koulumatkoilla kuin koulun pihallakin alaikäiset polttavat tupakkaa, ainakaan Lohjalla edes koulun pihalla tupakointiin ei rehtorit puutu.
Jos jollain on viitseliäisyyttä puuttua lain rikkomuksiin ja rangaistus on näin lievä, niin ei voi kuin ihmetellä siitä syntynyttä kohua.
Ennen kuka tahansa sai huomauttaa nuoria mutta nyt ylisuojellaan ja tehdään rikosilmoitus jos joku on asiattomasti mennyt jostain rikkeestä tai asiattomuudesta huomauttamaan.
Mitä enemmän näitä puolustajien kommentteja lukee, niin sitä enemmän varmistuu se ettei vika ole pelkästään nuorissa ja heidän käytöksessään vaan kyllä se keltainen neste ja järjen puute on vahvasti siellä omien vanhempien korvien välissä ja kun on (tee)lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia, pitää paikkansa.

Toivon mukaan saataisiin kunnon lakiuudistus kouluille että edes joku pystyisi puuttumaan kun poliisilla ei sellaiseen ole aikaa eikä resursseja ja kotona ei lapsille enää tarjota mitään kasvatusta.

25.8.2012 12:55

Ennen sanottiin, että lain kirjainta tärkeämpää on lain henki. Nyt on toisin päin.

25.8.2012 16:20

Silloin, kun kaikenmoisia paikallisvirkamiehiä (kuten rehtoreita) pitää pitää kurissa niin että eivät pääse ryhtymään mielivaltaisuuksiin, silloin lain kirjainkin on hyvin tärkeä. Nimittäin se virkamiehen sielu on usen sellainen että hän ei usko että hän ei saa käyttää virkavaltaansa haluamiinsa tarkoituksiin, ellei laki sano mitkä ovat hänen valtuutensa (ja siten niiden valtuuksien rajat). Pikkuvirkamiehistä tulee kovin usein eriasteisia pikkuhitlereitä.

Jotkut sellaiset joita pikkuvirkamiehen virka-asema ei ole päässyt pilaamaan, kykenevät vielä noudattamaan lain henkeä ilman että siitä tarvitsee olla kirjainta, mutta valitettavasti pikkuvirkamiehiltä (kuten rehtoreilta) tällaista hengen osaamista ei voi odottaa.

25.8.2012 15:29

Antakoon laki sitten kunnon riittävät eväät rehtorille. Hatunnosto tälle rehtorille.
Ei tämä tätimielisten luoma koululaisten anarkia ole ainakaan nuorison etu. Eikä opettajien saannin kannalta mikään houkutus työssä pysymiseen. Harvinaisen harkitsematon lausunto apulaisoikeusnössöltä.

25.8.2012 15:52

Lisätyn koulumaisen tehtävän suorittaminen antaa kasvavalle lapselle sen vaikutelman että koulu ja koulutehtävät itsessäänkin ovat rangaistus. Niinpä koulutehtäviä muistuttaviakaan asioita ei pidä käyttää rangaistuksina ihan muista tekosista.
Tältä rehtorilta on kasvattajan osaaminen hukassa kun on lähtenyt käyttämään kirjoitulksen kirjoituttamista rangaistuskeinona.

Koulu ja koulutehtävät pitää pitää sillä tavoin normaaleina asioina että lapsi voi tuntea iloakin niistä, että vaikutelma ei ole että ovat rangaistuksia.

18.9.2012 00:52

Voi Olli, Olli...

Eiköhän suurin osa angstisista teineistä pidä lähes kaikkea kouluun liittyvää rangaistuksena, joten rehtorin teettämä lisätyö tuskin on mikään traumaa aiheuttava kokemus.

Tarkoitushan on oppia, että mitä huonommin hoitaa hommansa, sitä enemmän se teettää töitä. Näinhän se pitäisi olla muussakin elämässä, mutta ikävä kyllä on todettava, että pullamössösukupolvi teettää työt mielellään muilla. Eli käsitettä työmoraali ei enää tunneta, eikä myöskään tunneta vastuuta omista tekemisistä millään elämän saralla.

18.9.2012 01:49

Höpsis. Varsin moni teini pitää koulunkäynnistäkin ja viihtyy vähintään kohtuullisesti koulussa.

Joka tapauksessa, koulutehtävien kanssa samankaltaisia ei pidä antaa rangaistuksina.

Jopa teidän angstiset teininne voisivat viihtyä vähän paremmin koulussaan, kun heitä kohdellaan asialliesti ja heitä kuunnellaan aidosti.

Muuten, kuka hyvänsä tämänhetkisten teinien vanhempi on joko itse pullamössösukupolvea tai sitten itse niiden hemmoteltujen suurten ikäluokkien jäsenen tekemä lapsi....

25.8.2012 15:59

Kokemusten mukaan nimenomaan juuri rikollisiksi kasvatetaan sillä että "hakataan" kotona (tai koulussa) aina virheen vuoksi. Rikollisilla ei yleensä ole ollut mitään vapaata kasvatusta vaan ongelmaiset vanhemmat ovat käyttäneet sellaista "vedetään turpaan" -kasvatusmallia. Koska joidenkin hyvin tyhmien mielestä turpaanvetämisellä tehdään kaikista kunnon kansalaisia.

Joskus kauan kauan sitten, kouluissa jotkut opettajat hakkasivat rangaistukseksi viivottimella näpeille. Tällaisista koulun itse keksimistä, mielivaltaisista rangaistuksista on jo päästy useat vuosikymmenet sitten.
Sen sijaan joissakin kodeissa on jatkunut kasvattaminen hakkaamalla lasta rangaistukseksi.

25.8.2012 16:46

Kuka täällä hakkaamisesta on kirjoittanut?
Laki ja järjestyssäännöt sekä niiden noudattaminen.
Jos ei poliisi ehdi valvoa eikä vanhempia kiinnosta, niin hyvä että edes koulu vaivautuu rikkeisiin puuttumaan.
Mielivalta on sitten asia aivan erikseen, tupakan haittoihin ja niistä aineen kirjoittaminen on tosiaan kasvatuksellista, ei hakkaamista tai siihen verrattavissa oleva rangaistus.

25.8.2012 18:05

Olli se antaa oikein oppivuodet meille! Kerropa Olli miten yksikin häirikkö saadaan
koulussa kuriin? Että muut oppilaat ja opettaja voivat toteuttaa sitä, mikä on koulun
tarkoitus. Eli opiskelu. Miten saat omat lapsesi kuriin vai saatko? Nykyajan lapsilla
on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. Kaltaisesi "Kukkahattutädit" pistävät kaiken yh-
teiskunnan syyksi. Mutta: miten hoidat sen, että opiskelurauha säilyy luokassa?

25.8.2012 19:57

Yhdyn Ollin näkemykseen, vaikka olen itse rehtori. Koulu on yksi niitä harvoja instituutioita, joilla on oma rangaistusjärjestelmänsä (armeija on myös sellainen). Suomen on jatkossakin oltava oikeusvaltio.

Kysymys tulee kääntää nurinperin. Miksi arki ja myös koulun arki tuottaa pahaaoloa, joka puretaan vastenmielisillä tavoilla?

26.8.2012 08:40

"Kysymys tulee kääntää nurinperin. Miksi arki ja myös koulun arki tuottaa pahaaoloa, joka puretaan vastenmielisillä tavoilla?"

No miksi?
Olisiko rehtorilla siihen jotain näkemystä ja jopa kenties jotain parannuksia?
Onko mielestäsi nyt tällä hetkellä oikea keino parantaa kuria lisäämällä viihtyvyyttä?
Jos lapsesi kieltäytyy tottelemasta niin keksit jotain mukavaa tekemistä, niin kenties hän sitten joskus alkaa totella?

Lain, järjestyssääntöjen (jotka joka koululla on) ja aikuisten kunnioitus toimi ennen, ehkä jollain tapaa myös jonkinlainen pieni pelko sai suurimman osan käyttäytymään asiallisesti.
Nyt on annettu siimaa niin paljon että ainakin oman kokemuksen mukaan ei ole enää mitään kunnioitusta saatikka sitä pientä pelkoa. Monet opettajat eivät uskalla enää lainkaan puuttua koulurauhan rikkomuksiin saatikka muihin rikkeisiin.
Nuoret kun rikkovat lakia, niin jos poliisilla on aikaa tulla paikalle niin rupattelevat hetken mukavia ja se siitä.
Poliisi kun on monesti ainoa taho joka pystyy asioihin puuttumaan, niin toivoisi sen mukaista käytöstä heiltä että se aiheuttaisi myös sitä kunnioitusta ja pientä pelkoa edes virkavaltaa kohtaan.
Tässäkään ei nyt tarkoiteta pampun käyttöä, vaan auktoriteettia ja sakkoja sen mukaan mitä niitä voidaan jaella. Alkoholit pois alaikäisiltä, eikä toivoteta hyvää illanjatkoa kuten TV:ssä Poliisit sarjassa jossa mopoikäiset ajelivat kahden täyden kaljakassin kanssa ja poliisit vain sanoivat että ajelkaa nyt varovasti ettei pullot rikkoudu jne.
Seuraavana aamuna ne pullot on rikottuna jossain päiväkodin pihalla.
Kyllä poliisi jaksaa sakkorysäpaikoilla vahdata, mutta eivät vaivaudu käymään julkisilla paikoilla katsomassa mitä tuhoa juopuneet alaikäiset saavat aikaan.
No nyt tämä aihe alkaa jo kääntyä toiseen suuntaan joten se siitä, tästä löytyy kyllä kirjoituksia täältä, tosin ei tunnu kovinkaan montaa kiinnostavan. Koiran paskat, parveketupakointi yms. tärkeät asiat kyllä herättävät kiivasta keskustelua...

Niin ja kyllä se koulussa viihtyminen parantuu myös sillä että siellä on kuria ja järjestystä, monet pelkäävät mennä kouluun riehuvien oppilaiden takia, kaikki kun eivät ole samanlaisia.

26.8.2012 10:03

Kyllä on meillä aivan pullossa kasvanut rehtori. Rautalangasta vääntäen; Yhteis-
kunnan toimivuus perustuu tiettyihin pelisääntöihin. Kun niitä noudattaa, kaikki toimii.
Ellei noudata, joku rankaisee tavalla tai toisella. Esimerkkejä: Jos et maksa sähkölaskuasi,
sähkö katkaistaan rangaistukseksi. Jos et maksa muita laskujasi ajallaan, menee viivästys-
korkoa rangaitukseksi. Jos et noudata KELA;n tai työvoimatoimiston määräyksiä, menetät
korvauksen rangaistukseksi. Jos autosi ei mene läpi katsastuksesta, uusintakatsastus on mak-
sullinen rangaistus. Verot pitää maksaa ja veroilmoitus jättää (muiden kuin palkansaajien)
ajallaan, muuten saat rangaistuksena veronkorotuksen. Kyllähän näitä riittää, oliko uutta,
rehtori? Oikeusvaltio Suomi on näistä huolimatta. Jos vanhemmuus on Ollin kaltaista ja
koulun johtaminen rehtori Matti J. Helströmin tapaista, ei ihme että pallo hukassa. Poliisi
ei ehdi joka paikkaan, sillä on tärkeämpääkin tekemistä kuin vahtia jonkun tupakointia.

26.8.2012 13:02

Mielenkiintoisia kommentteja. Yhteiskuntaetujen tai yksityisten palvelujen menettämistä omien laiminlyöntien takia ei kuitenkaan voi rinnastaa esimerkkitapauksen rehtorin käyttämään rangaistusmetodiin. Rehtorin idea ei ollut hullumpi mutta taustalla olevat kysymykset oikeudesta mielivaltaiseen rangaistusten jakamiseen ei ole jättänyt muuta vaihtoehtoa kuin huomautuksen antamisen rehtorille. Toivottavasti tämä kekseliä rehtori löytää toisen tavan valistaa koko koulun oppilaita tupakoinnin haitoista.
Koulu ei velvollinen vahtimaan kuka tupakoi koulun ulkopuolella ja kuka ei, joten kun näette niitä "kamalia tupakoivia" nuoria niin mikä kumma teitä estää sanomasta mukuloille suoraan että tupakointi ei ole heille hyväksi? Asiallisesta kommentista ei seuraa rangaistusta.

26.8.2012 23:18

Voi hyvän tähden. Voisiko joku kertoa ihan oikeasti, mitä pitäisi tehdä, kun oppilaat eivät noudata koulun sääntöjä. Kaikki kykenevät arvostelemaan niitä menettelytapoja, joita joku toinen on toimeenpannut, mutta kukaan ei anna yhtäkään varteenotettavaa vaihtoehtoa. Mistä se kertoo? Rehtorit/opettajat pölhöjä? Vanhemmat pölhöjä? Lapset pölhöjä? Vai onko kellään muistissa, että aina on ollut kouluissa opettajia, joita kunnioitettiin ja niitä, joita ei? Pelko ei ole sama kuin kunnioitus. Kunnioitus on ansaittava.

27.8.2012 06:21

Syy ja seuraus.
Jos ei rehtorin puhuttelut, jälki-istunnot, yhteydenotot kotiin tms.
Koulusta lomaa jos ei muu auta, sitä suoritetaan sitten kesällä tai jäädään luokalle.

Toki aina on ollut niitä opettajia joiden oppilaat tietävät olevan kykenemättömiä ylläpitämään kuria. Heidän suhteen tulisi miettiä miten työssä pystyy jatkamaan, koska mitä enemmän niitä sellaisia kuriin kykenemättömiä opettajia on niin sitä hankalammassa asemassa on myös ne opettajat jotka järjestystä osaavat ylläpitää.

Hyvää opettajaa joka kohtelee kaikkia tasa-arvoisesti, osaa opettaa ja pitää yllä koulurauhaa kait sitten jollain tapaa kunnioitetaan.
Kunnioitus ei ehkä ole tässä kohtaa ihan oikea sana, ei mielestäni kenenkään tarvitse ketään kunnioittaa kunhan riittävästi arvostaa.
Rangaistuksen uhka on tässä se pelote ja jos sellaista ei ole eikä sen lisäksi arvostusta niin lapset käyttäytyvät mielivaltaisesti kuten jonkun mielestä rehtori joka valisti oppilaita tupakan vaaroista oppilaiden rikkoessa lakia.

28.8.2012 21:37

"Voi hyvän tähden. Voisiko joku kertoa ihan oikeasti, mitä pitäisi tehdä, kun oppilaat eivät noudata koulun sääntöjä. "

Noh... minäpä kerron = oppilailta edellytetään noiden koulun sääntöjen noudattamista... ja huolehditaan siitä, että he noudattavat niitä.

27.8.2012 07:18

Sain kerran pentuna, hiukan päälle kymmenkesäisenä, samanlaisen rangaistuksen. Ja ihan ansaitusti. Viesti meni perille.

27.8.2012 11:28

Hyvä Kettunen,

Huomaamme kyllä että olet saanut rangaistuksia ihan ansaitusti ja että olet nauttinut niistä. Mutta et voi yleistää omia kokemuksiasi. Siksi että sinä masokistina tykkäät tulla rangaistuksi. Sillä useimmat ihmiset eivät ole masokisteja, ja he reagoivat eri tavalla tuommoisiin rangaistuksiin kuin sinä.

Tupakointi kymmenkesäisenä on myös aika epätavallista. Siinäkin asiassa näkyy sinun, Kettusen, oma perversiosi enemmän kuin tavallisten kymmenvuotiaiden elämä. Tuntuu siltä että ryhdyit kokeilemaan tupakkaa ihan aikuisten nähden lähinnä siksi että saisit haluamallasi tavalla "piiskaa pyllylle".

Oikeasti yläkouluikäisen tupakointi on paljon hankalampi ja vaikeammin korjattava juttu kuin mitä sinä Kettunen yrität antaa ymmärtää. Sen tietää jokainen joka on joutunut yrittämään saada oma lapsi lopettamaan tupakointi. Ihan vaikka lapsi itsekin jo tajuaa että se on epäterveellistä ja kallista, silti yleensä lapsella tapahtuu uudelleenlankeamisia vaikka kuinka maksaisi lapselle nikotiinipurkka-kuurit ja motivoisi salibandynpelaamiseen ja käyttäisi päihdeterapeutilla jne. Onkin siis ihan naurettavaa että jotkut hirttoköysi-kasvattajat mäkisevät täällä kuinka yksinkertainen kuritemppu muka pitävät lapsen kurissa. Masokistin kanssa ei edes kannata puhua tällaisista asioista, perverssi masokisti yleensä vain tykkää muistella omia nuoruudenaikaisia rangaistusnautintojaan.

Kettunen, sellainen roisto kuin sinä nykyäänkin yhä olet, sinun ei pitäisi vannoa että "viesti meni perille". Mutta mehän tiedämme että sinulle Kettunen ei edes väärä vala ole mikään uusi temppu.

27.8.2012 12:16

Hauska läppä!

27.8.2012 13:00

Shamuli - kymmenvuotiaiden huumeidenkäyttökin on jo yllättävän tavallista... jutteleppa joskus hoitoalan tai virkavallan kanssa - tulet yllättymään !
Ja nykyiset pullamössö lapset jotka ovat kasvatettu kuritta - se kyllä näkyy ! ei ennen vanhaan ollut mitään ongelmia kouluissa kurin kanssa - ei edes tarvinnut kurittaa - kunnioitus vanhempia kohtaan oli täysin eri tasolla ! nykyisellä hyysäämisellä tulokset näkyvät - aikuisille haistatellaan ja pojat tulevat maitojunalla armeijasta kun ei pää kestä... että sillei

27.8.2012 13:04

SHAMULI voisi rauhoittua ja jättää toisten herjaamisen muualle kuin yleisille palstoille - tuon tason kirjoittelu osoittaa kirjoittajasta jotain, jota en kehtaa tänne kirjoittaa :)

27.8.2012 15:53

Palatakseni aiheeseen: terve järki on käsite, jota on vaikea pukea sanoiksi. Se on kuitenkin kaiken vaikuttamisen, inhimillisen toiminnan ja yhteiskuntajärjestyksen taustalla. Koulumaailmassa rehtori on edelleen se henkilö, joka johtaa kouluyhteisöä. Ei pidä nyt pelästyä, jos lakia noin tulkitaan tässä yksittäisessa tapauksessa. Tulee huomata, että rehtori sai huomautuksen menettelytavastaan, mutta se ei tehnyt hänestä huonoa rehtoria, saati hitleriä. Yhteydenotto vanhempiin olisi ehkä toiminut paremmin. Hänen puuttumisensa osoittaa, että hän välittää lapsista ja nuorista. Niin tulisi muidenkin kanssakulkijoiden. Tuossa ei sanottu minkä ikäisistä lapsista oli kyse.

Nykylapset ja -nuoret havaitsevat ympärillään vaaroja ja houkutuksia jo pienestä pitäen. Miten 8-vuotias tyttökin olettaa että tupakka suupielessä on joskus hieman vanhempana coolia? Mistä nämä mallit tulevat, jos kukaan perheestä ei kuitenkaan polta? Onneksi voin kertoa elämästä ja ohjata häntä.

Tervettä järkeä voidaan käyttää myös tulevan vanhuspalvelulain säädöksissä. Hoitajamitoituksella taataan turvallinen, inhimillinen ja osallistava toiminta myös vanhuksille - kullekin jaksamisensa mukaan. Samalla pitäisi järjestää myös omaishoitaja-asiat kuntoon. Kyllä nämä tiedetään, ja on tiedetty jo pitkään! Istu välillä paskassa tai kylmässä pissassa ja syö 10 minuutissa.

28.8.2012 21:07

Aina nämä keskustelut kiertyvät nimimerkkien keskeiseksi naljailuksi, irvailuksi, kiusaamiseksi. Täällä n.s. aikuisten keskutelupalstoilla.

Mitä se meistä aikuisina? Mitä se kertoo meistä lasten vanhempina, opettajina, rehtoreina, kansalaisina? Kuka täällä on aikuinen?

Sama tauti vaivaa koko yhteiskuntaa pyramidin alimmalta tasolta huipulle asti.
Jos maailmassa onkin älykköjä ja kaikenlaisia innovaattoreita, niin missä on ihmisyys?Onko se jäänyt korkeakoulujen ovien väliin?

29.8.2012 09:47

Kirjoittaminen tupakan haitoista on simputuskeino? Hölynpölyä! Joukko lapsia tulee kouluun, kodin evästämänä, vain lorvimaan ja temppuilemaan auktoriteettiä vastaan. Se on ihan unohtunut kertoa, että miksi koulua käydään?

Jos opettaja irvistää takaisin irvistävälle kakaralle, saa opettaja ankarat nuhteet ja merkinnän huonosta käytöksestä! Osa pennuista on myös katsonut turhanpaljon Amerikkalaisia Ö-tason leffoja. Niissä haastetaan oikeuteen puolikkaasta väärästä sanastakin. Ja vanhemmat lepattavat paikalle julmistuneena, kun ope on kehdannut irvistää meidän Jukka-Pekka-Uoleville!

Haloo? Asioista ei keskustella. Luovuutta ei sallita. Yritetään edelleen elää Bresneviläistä nyhjäke-elämää, jossa mitään ei osata tehdä tai hoitaa ilman että lakikirja niin neuvoo.

Ihan seinähulluja ei opettajiksi tai rehtoreiksi kelpuuteta, joten tämmöinen "mielivalta" että esim täysin tyhjänpäiväisen jälki-istunnon sijaan joutuu kirjoittamaan, sallittakoon.

Kai se viimeistään koulussa pitäisi jokaisen oppia, että aina ei voi tehdä sitä mitä "mä haluun"? Jos ekan kerran käsketään armeijassa, niin se on jo liian myöhäistä.

Ja mitä vanhusten hoitoon tulee, niin itse ongelma jätetään puhumatta, kun on niin hienoa hokea 0,7....0,7.... Ongelmaa ei voida muuttaa numeroiksi ja näin sen voi ylimalkaisesti ohittaa. Jos vanhusten hyvä ja inhimillinen hoito, kodissa tai laitoksessa, ylimäärämiljoonia budjettiin vaatii, niin siitä sitten vaan. Yksikään maa ei voi kutsua itseään sivistysvaltioksi, jos heikoimmat jätetään heitteille. Budjettivaje kertoo vain siitä, että budjetti on väärin koottu!

29.8.2012 09:54

"Kai se viimeistään koulussa pitäisi jokaisen oppia, että aina ei voi tehdä sitä mitä "mä haluun"?"

Kasvatusvastuu on kodeilla, ei koululla. Koululla on vastuu opetuksesta ja oppimisesta... eli pullamössöämmät hommiin... lullukkakakaroilta hattu päästä sisällä oltaessa, etenkin ruokapöydässä... jopa silloin kun ruokapöytyä on pihalla... eli ulkona.

17.9.2012 22:37

Luulempa että koulu ei kaipaa kasvatusvastuuta eikä siihen pyrikkään. Kun kotona ei kasvateta niin käytös koulussa on usein sellaista että opetus kärsii muiltakin, niin tavalla tai toisella opettajien on siihen puututtava. Häiriköt kylmästi ulos koulusta kouluttakoon häirikkökakaroiden vanhemmat lapsensa missä lystäävät, jos siitä tuskin piittaavatkaan.

29.8.2012 12:25

Lasten ja nuorten ruokapöytä on hyvin usein ulkona.

Piknikillä käyvät esim. Nummelan Luksian opiskelijat päivittäin Ojakkalantien Valintatalon pihassa.
Jälki on sitten sen näköistä kuin roskiksia ei olisi koskaan keksittykään.

Valtsun piha on joka päivä kuin hävityksen jäljitä, tupakannatsat, räkäklimpit, kääreet, karkkipaperit, purkit ja pullot täyttävät laajan piha-alueen ja roskaaminen ulottuu kauemmaksikin.

Olen kauhuissani katsellut tuota roskaamista kouluvuodesta toiseen.
Nuorilla ei tunnu olevan mitään käsitystä ympäristön siisteydestä.
Heitä ei kiinnosta pätkääkään, kuka roskat siivoaa.
Heitähän ei kiinosta muu kuin OMA ITSE ja se, et MÄ haluun kaikki MULLE heti nyt!!

Enpä haluaisi elää näiden nuorten Suomessa sitten kun he ovat n.s. puikoissa.

29.8.2012 13:18

Kuka ehtis käydä arkisin tuolla paikalla ja pistämässä asiat oikealle tolalle. Tarvitaan aikuista.

29.8.2012 13:25

Mielestäni olisi oikein, että koulun rehtori (hänhän on yksikkönsä johtaja) määräisi opiskelijat siivoamaan kaupan pihasta jälkensä niin usein, että pienipipoisinkin oppisi näkemään, mitä se roskaaminen ja vastuuton käytös todellisuudessa merkitsee.
Näkisivät kerrankin, etteivät ne paperit, natsat ja muut roskat häivy maisemasta ihan omasta toimestaan.

Olen myös ehdottanut, että Valintatalo julistaisi piha-alueensa SAVUTTOMAKSI ja ROSKATTOMAKSI.

31.8.2012 06:54

Eikös tämä ole tässä jo tullut selväksi että rehtori ei vastaa koulun ulkopuolella tapahtuvista asioista vaikka näin haluaisikin.
Poliisi on ainoa mahdollisuus sinne teidän Valtsunne pihaan, tämä sama ongelma on Lohjalla. (Poliisilla ei tosin ole aikaa kun sillä on kuulemma niitä "oikeitakin töitä)
Koulualueelta ei saisi poistua koulupäivän aikana, mutta tätä ei valvota millään lailla.
Koulupäivän aikana tosiaan vastuu on koululla että oppilaat pysyvät siellä eivätkä mene sotkemaan kaupan pihoja ja sieltä tullessaan myös koulun pihat, jonkun nekin on siivottava vai tuliko se yllätyksenä jollekin?

Pelkällä peenjauhannalla ei tätä asiaa saada aisoihin, jonkun pitäisi nyt ihan oikeasti tehdä jotain!
Hyvä kuitenkin että joitain tämäkin asia sentään kiinnostaa ja asiaa tuodaan julkisuuteen.

Suuri järjen köyhyys näillä kakaroilla on se että ostetaan juomatölkkejä ja kun se on juotu, niin astutaan päälle ettei kukaan voi sitä kauppaan palauttaa kun ei itsekään jaksa.
Rahaa tuntuu riittävän, kiitos vanhempien kun antavat lapsilleen eväsrahoja.

29.8.2012 17:26

Kuri pitää olla ja sitä noudatetaan, kun tietää opettajan lainkouran kouraisun, näin oli siihen aikaan kun itse olin koulussa.. Nyt tulee sellainen rikollinen sukupolvi, kun puoskat saa tehdä mitä vaan. Toisten koulunkäynti häiriintyy, kun pitää paapoa näitä kurittomia!!

30.8.2012 21:05

"Toisten koulunkäynti häiriintyy, kun pitää paapoa näitä kurittomia!!"

Tässä juuri on pointti... ja siksi on jo vuosia muodostunut ns. hyviä opinahjoja... ja pullamössöämmien janipetterikakarat käyvät niissä muissa kouluissa.

30.8.2012 16:52

Kun olematta kova voisi olla luja, niin siinä olisi ideaali kasvattaja niin kotona kuin koulussakin.
Tuntuu siltä, että ihmisten kotona kaikki on hukassa. Vanhemmuutta ei ole.
On vain aikuisikään ehtineitä teinejä.

Lastenrattaita työtelevät nuoret äidit puhuvat koko ajan kännykkään, ovat poissa pienensä maailmasta, teinit örveltävät kännissä milloin missäkin vanhempiensa tietämättömissä.
Kukaan ei välitä kun omat bilettämiset ovat maailman tärkeintä!

Milloin yhteiskunnasta tuli murrosikäinen, finninaamainen TEINI??

30.8.2012 21:24

Hetkinen, siis Tarkkailija kannattaa kuria? Vaan missä muodossa, kenen tekemänä?
Olenko nyt ymmärtänyt oikein? Missä nämä kuriopinahjot ovatkin? Ettei vaan jos-
sain teoriassa Utopiatarkkailijassa?

30.8.2012 21:42

Vastaan "hieman" ympäripyöreästi = olen "vanhan liiton mies"... koulu on opin saamista varten... silloin on oltava sellaiset olosuhteet, että on - edes - mahdollisuus oppia.

30.8.2012 21:47

Nuoruudessani isoissa kouluissa, siis myös Vantaalla, jätettiin lähes joka vuosi joku luokalle. Tietoisuus mahdollisuudesta jäädä oikeasti luokalle ja leimautua säälittäväksi epäonnistujaksi toimi viimeisenä peloitteena ja piti käytöstapoja yllä. Nykyään Vantaalla on ilmeisesti säästösyistä kielletty jo vuosikymmenen ajan jättämästä ketään luokalle, mistä kärsii nyt koko koululaitos ja varttuva ikäluokka.

30.8.2012 22:13

Eri ikäryhmissä on omat ongelmansa. Nykyperheiden vanhemmuutta peilataan omiin kokemuksiin ja päivitellään perheiden tapaa kasvattaa pieniä ja isompia lapsia.
Todellisuudessa väestö ikääntyy ja ikääntyneiden määrä kasvaa vuosivuodelta. Onko ongelmat vain siinä, että yhteiskunnalla ei ole varaa hoitaa ikääntyneitä ihmisiä? Ei, kaikki ei ole aina yhteiskunnan syytä.

Valitettavasti alkoholin liikakäyttö on yleistynyt hälyyttävästi ikäihmisten keskuudessa. Myös ikääntyneet naiset ovat ryhtyneet nauttimaan viinejä keski-eurooppalaiseen tyyliin päivittäin, mutta määrät ovatkin suomalaiselle käyttökulttuurille tyypillisiä. Useimmat ikääntyneet ihmiset käyttävät lääkkeitä, myös masennus- ja mielialalääkkeitä, ja nämä yhdistettynä alkoholiin aiheuttavat muutoksia persoonallisuuteen ja siten käytökseen.
Tarkoitus ei ole syyllistää tai osoitella sormella ketään, mutta tämä nykyinen ikääntynyt sukupolvi on kasvattanut nykyajan äidit ja miehet.
Onko omat kurinkäyttömenetelmät olleet niin julmia, että pahanolon tunnetta pitää huljutella alkoholilla. Vai voisiko olla niin, että terveen itsetunnon omaava äiti, joka rakastaa ja asettaa lapsilleen rajat ovat niitä kateellisten haukkumia "pullamössöäitejä" ja lapset "janipettereitä".

Perinteisillä kurinpitomenetelmillä syntyy valitettavasti ikääntyneitä alkoholiongelmaisia. Se on tiedetty aina.

30.8.2012 22:16

Sikiöstä ihminen alkaa. Sikiölle voidaan opettaa kieliä, häntä voidaan helliä ja monin tavoin opettaa jo kohtuun.
Sikiön voi tottakai turmella tupakoimalla, juomalla, väkivallalla, elämällä huonosti.

Ihmislapsi on emojensa tuotos - ei sen enempää, eikä sen vähempää.

30.8.2012 22:38

Lapsi ei ole vanhempiensa peili - niin valitettavasti ajattelevat ne äidit, jotka eivät erota lapsen omaa identiteetiä omastaan. Lapsi on kuin oman minän jatke - se ei salli kykyä löytää omaa minuutta, joka on se kaikista varjeltavin.

Kaikista pisimmälle tässä lapsen identiteetin tuohoamisessa mennään siihen, että sikiötä aletaan muokkaamaan jo kohdussa paikkaamaan niitä ominaisuuksia, joita äidiltä puuttuu. Siis opettamaan jo kohtuun.

Tupakka ja alkoholi ovat vaaraksi sikiölle, mutta onneksi meillä on hyvä neuvolajärjestelmä, jossa inormoidaan vaaroista ja jossa on hyvät testausmenetelmät, jolla pystytään seulomaan alkoholin liikakäyttäjät ja tukemaan heitä.
Sekin tiedetään, että liikaa alkoholia käyttävä vanhus kärsii monista tunnevammoista ja valitettavasti siirtää näitä traumoja tietämättään lapsiin, siis lapsiin, joille ei ole sallittu kehittyä oma identiteetti ja terve itsetunto.

30.8.2012 22:19

muistelkaa omaa nuoruuttanne vaan. Tämä nykynuoriso ajattelee ihan samalla tavalla 30v päästä kuten tekin

30.8.2012 22:41

Muistelen lapsuuttani ja kansakoulua.
Siellä oli johtajaopettajapariskunta, ilmiselvästi valkoisen Suomen edustajia.
Järjestys ja muu propaganda oli sen mukaista.

Pennut olivat myös kastien mukaan luokiteltu. Oli hyvät ja pahat.
Pahat saivat aina syyt niskoilleen kaikista asioista ja keppiä tarvittaessa.
Hyvät saivat hymistelyt.

Sitten yhdeksi lukuvuodeksi kouluumme tuli kirjailija opettajaksi ja silloin minä olin luokan paras!
Muistelen lämmöllä kirjailijaa, joka opetti luokan takaa, poltti siellä piippua villapaidassaan ja ilmeisesti kehitteli koko ajan uutta teostaan.

31.8.2012 09:16

Ei ymmärrä, mitä ne aikuiset opettajat oikein valittavat.
Vanhemmilla ei ole ollut enää pitkään aikaan mitään oikeuksia kasvattaa ja kurittaa lapsiaan. Tasapuolisuuden vuoksi on ihan oikein, että vastaavat oikeudet poistetaan kaikilta aikuisilta tässä yhteiskunnassa tapapuolisesti ja yhdenvertaisesti.

Opettajat ovat aina syyllistämässä vanhempia huonosta kasvatuksesta. Kannatan ehdottomasti sitä, että opettajilla on olemassa täsmälleen samat edellytykset kuin vanhemmillakin on eikä yhtään pisaraa enempää.

Vanhemmat ovat lainedessä vastuussa lapsistaan, eivät opettajat. Tästä syystä vanhemmilla pitäisi olla suurempi oikeus lapsensa kasvattamiseen ja asioiden hoitamiseen kuin kouluilla ja opettajilla. Lisäksi on muistettava, että tässä maailmassa on opettajia ja rehtoreita, jotka kiusaavat oppilaita.
Olemme lukeneet, mitä kaikkea muuta koulussa voi tapahtua.

Ehdoton EI sille, että koulu ratkaisisi ongelmat ”sisäisesti” ilman oppilaiden vanhempia. Vanhemmilla on vastuu ja oikeus olla mukana selvittämässä oppilaan asioita koulussa, tykkäsivät opettajat ja rehtorit siitä tai eivät. Todennäköisesti eivät tykkää, koska silloin on vastassa aikuinen, joka tietää myös oppilaan oikeudet mm. asianmukaiseen opetukseen. Tällöin ei myöskään voi ”harrastaa” mielivaltaa ja subjektiivista rankaisua pärstäkertoimen mukaan, kun vastassa ei ole ”kyykytettävä” oppilas.

Opettajathan ne itse opettavat koulussa näille meidän tulevaisuuden valoille heidän oikeuksiaan jo ekaluokasta saakka (ainakin meidän lapsille opettivat). Luokanopettaja jakaa mm. MLL-mainoslehtiset ja lasten auttavan puhelimen numerot sekä jopa ohjeet siitä, että jos aikuiset / vanhemmat "kiusaa" niin soita tähän numeroon ja sinua autetaan. Todellisessa avuntarpeessa tämä onkin hyvä, mutta jos joku luuli, että lapsemme ovat tyhmiä eivätkä he ymmärrä, että näitä kanavia voi käyttää myös omanedun ajamiseen älykkäästi, niin he erehtyivät.

Lapset "tietävät" jo varsin pienestä pitäen nykyään oikeutensa ja soveliaat valitustahot, jos vanhemmat ovat ”ilkeitä”.
Lapsen sana on AINA aikuisen sanaa painavampi. Tämänkin hyvä yhteiskuntamme on lanseerannut. Kertomusten painoarvot menevät havaintojeni perusteella suurin piirtein näin (tässä ei siis ole vain sana-sanaa vastaan): sosiaalitädit, lapset, opettajat, kaverit ja viimeisenä sekä vähäisimpinä vanhemmat.

Vanhuus (yli 40-vuotiaat), kokemus ja osaaminen ei ole enää mitään.
Vanhuksia ei arvosteta ja heidät suljetaan heti, kun se on mahdollista laitoksiin sekä tulevaisuudessa suunnitellaan heidän itsemääräämisoikeuden poistamistakin.
Mitä nuorempi olet sitä ”arvokkaampi” olet yhteiskunnalle ja nyt sitten niitetään sitä mitä on kylvetty, joten kylväjät, teidän ei tule valittaa.

Mitä lakien säätämiseen tulee niin hyvä, että saadaan lait ja mahdollisimman selkeät lait, niin ei olla enää subjektiivisen mielivallan alla.
Ilman lakeja kansalaisilla ei ole mitään oikeaa keinoa ja edellytyksiä tehdä valituksia ja saada aikaan muutoksia.
Ilman lakeja olemme valtaa pitävän henkilöiden subjektiivisen mielivallan alla ja silloin hyvä-veli-suhteet alkavat kukoistamaan.
Minä olen aina ollut erittäin huono nuolemaan kenenkään ... joten lisää lakeja, kiitos.

Minusta syyllinen on tämä nyky-yhteiskunta (viimeiset 20 vuotta), jossa asiat ovat vääristyneet todella pahasti ja suunta näyttää valitettavasti jatkuvan edelleen.

Pitäisi muistaa, että ihminen on eläin eikä ufo.

31.8.2012 09:19

"Opettajat ovat aina syyllistämässä vanhempia huonosta kasvatuksesta."

Nii ovat... tietysti ovat. Lasdten kasvatusvastuu on vanhemmilla, ei koululla... että hommiin vaan pullamössöämmät niiden janipettereidenne kanssa.

31.8.2012 09:48

Tarkkailija ämmittelee naisia varsin herkästi. Ihmisten luokittelu kukkahattutäteihin tai pullamössöämmiksi tms ei kauheasti asiaa paranna. Taidat itse olla sitä kaljamahaista suolasilakkasukupolvea vai? Vai oliko se etikkaliemisukupolvi? Vai miten olis tämä syntymässään vähälle hapelle jäänyt sukupolvi? Miltä tuntuu? Eikö kivalta?

Miten olisi, jos jättäisit ämmittelyn vähemmälle ja tajuaisit, että ihmiset ovat yksilöitä ja toimivat yksilöinä. Kaikki eivät voi olla niin täydellisiä kasvattajia kuin sinä. Vai siitäkö kiikastaakin, että parhaat kasvatusohjeet tulevat säälittäviltä vanhoilta pojilta, joilla ei ole lapsia ollut eikä tule olemaan?

Mitä "pata kattilaa soimaa" purkaukseen tulee, niin tiedoksi, ettei lapsia tarvitse kurittaa. Ovat ihan älykkäitä taimia, jotka keskustelemalla ja tasaisella arkielämällä kasvavat suoriksi. On iänikuinen totuus, että koti kasvattaa ja koulu opettaa. Harva kuvittelee, että 25-30-lapsen laumaa pystyy yksi aikuinen kasvattamaan. Pohjatyö tehdään kotona, ja hyvin tehdäänkin.

Hyvä me täysjärkisukupolvi, joiden täytyy selvitä sekä lasten kasvatuksesta, työelämästä ja vanhusten huolenpidosta ihan ite! Kouluista löytyy tukea tähän tärkeään työhön vaihtelevasti. On opettajia, jotka tajuavat vanhempien yhteydenpidon tärkeäksi ja sitten niitä, jotka eivät sitä tajua. Heitäkin on niin monenlaisia. Välillä unohtuu myös se, että koulu opettaa. Silloin koti paikkaa tämänkin puutteen.

31.8.2012 11:38

Ethän käy arvostelemaan toisia nimittelemisestä kun itse sitä niin hanakasti harrastat,ethän.
Jos täysjärkisukupolvi kerran hoitaa kaiken ihan itse niin erinomaisen hyvin ja kotona tehdään niiiiin hyvää pohjatyötä ja koulussa hoituu loput niinmitään ongelmia ei pitäisi olla, vai kuinka.

31.8.2012 09:53

Käyn näitä "keskusteluja" omalla tavallani. Sinulla on se tismalleen sama oikeus... kuten yltä voi lukea.

31.8.2012 10:42

"Tarkkailija" - oletkos saanut moneltakin naiselta rukkaset? Minä en.

31.8.2012 10:48

Olen toki... korville on tullut... onneksi on tullut muutakin:-)))

31.8.2012 11:05

Pata kattilaa soimaa työntää ironiaa koko leveydeltä. Yhteiskuntahan meille...
Ne kun... Vanhemmillakin vaan... Jos säännöt eivät selvät vanhemmille, niin POLIISIKO
ne normit laittaa? Ovatko lainsäätäjien ns. "Kukkahattutädit" ulkopuolella elämän?
Rumasti sanoen :"Kakarat ottavat kaikki oikeudet mitä netistä löytävät." Tieto lisää tuskaa.

31.8.2012 11:12

Kumman hiljaa ovat Olli ja rehtori Martti J. Hellström. Koulukiusattuja kenties?
Otan osaa siihen. Vaan yhteiskunta nykyisin toisenlainen. Lainlaatijat menneet
ehkä toiseen äärimmäisyyteen?

31.8.2012 11:30

Osu ja uppos. Häh häh!

31.8.2012 11:52

Koulun ja kodin yhteistyö onnistuu, jos tavoitteena on kirkkaana lapsen paras. Riippumatta siitä, mitä ennakkoluuloja lapsen "tausta" saattaa herättää. Lasta voidaan auttaa eteenpäin, ohjata jne. ilman nöyryytystä, jämäkästi mutta varmasti. Yhteistyössä se onnistuu, ei syyllistämällä tai unohtamalla kokonaan lapsen huoltajat. Aikuisten tulisi kunnioittaa toisiaan 'aikuisina' ja kehittää omaa vuorovaikutustaan. Ja tulee muistaa, että älykkyys tai myöhempi menestyminen ei ole riippuvainen geeneistä, vaan lapsen ympärillä olevasta yhteisöstä ja lapsen identiteetin tukemisesta. Kun lapsi alkaa toimimaan oikein, ollaan jäljillä. Tulee muistaa, ettei sen opettajan kaikkien 25 - 30 oppilaan kohdalla tarvitse puuttua kasvatuskysymyksiin. Mutta ne, jotka apua tarvitsevat, sitä myös aikuisilta saakoon. Huoltaja kun ei aina tiedä, miten oma lapsi ryhmässä toimii tai onko oppimisessa ongelmaa. Säännöt ja lait on hyvä olla olemassa, ne viime kädessä suojaavat yhteisöä ja ja myös sitä heikoimmalla olevaa.

Mitä nykyvanhuksiin tulee, heissäkin on eroja: 30-luvulla syntyneet alle 80-vuotiaat! ovat edelleen mukana sukupolvien ketjussa ja arkielämän kuljetuksissa. He ovat sinnikkäitä sissejä ja terveitä. He kasvattivat lapsensa mm. ilman ilmaista peruskoulua. Heitä myöhempään syntyneiden "vanhusten" aikuiselämä saattaa olla itsekeskeisempää. Nykyäideissä ja -isissäkin on eroja. Suurin osa pystynee jättämään bilettämisen perhellisenä. Nuorten miesten ja naisten alkoholinkulutuksesta olen kuitenkin huolissani: saattaa olla osasyy armeijasta kotiuttamisiin: kunto ei kestä, kun sama meno jatkuu vapailla niin kuin ennenkin.

Kuritus vahingollisessa mielessä on syytä saada loppumaan. Sodasta tulleet miehet hakkasivat lapsiaan, seuraava sukupolvi lapsiaan (ehkä hieman vähemmän, mutta kumminkin), siitä seuraavan tuli tietoisesti muuttaa omia kasvatusmetodejaan. Tukkapöllökään ei ole sallittua. Se ei kuitenkaan tarkoita kasvatusta ilman rajojen asettamista. Myös empatian opettaminen ja lapsen elämässä kaikin tavoin mukana olo tärkeää.

31.8.2012 12:43

" ...Myös empatian opettaminen ja lapsen elämässä kaikin tavoin mukana olo tärkeää."

Sympatiaa eli myötätuntoa voi ehkä opetella jos ei ole pahoja persoonallisuushäiriöitä, mutta empatia eli toisen ihmisen tunteiden ymmärtäminen on kyllä synnyinlahja.

Väkivalta ei kuulu kasvatukseen, lapselle rajat ja vääryyksistä aiheutuvat muut rangaistukset kylläkin.

31.8.2012 12:58

Ehkä jollain tavoin hain tuota tunteiden tunnistamisen asiaa. Jos vanhemmilla ei ole eri syistä johtuen riittävästi aikaa vanhemmuuteen, voi lapsen tunne-elämä häiriintyä. On kysymys kiintymyssuhteesta, jonka kautta lapsi peilaa maailmaa ja itseään.

1.9.2012 11:48

"vanhemmilla ei ole eri syistä johtuen riittävästi aikaa vanhemmuuteen, voi lapsen tunne-elämä häiriintyä" ja taas sitä mennään vanhempia syyllistämään.
Vanhemmat epämääräisenä yleisjoukkona ovat niin kivoja ja helppoja kohteita, että oikein oksettaa. Kyllä on kiva saada valokeilaan vanhemmat, kun pitäisi tarkastella opettajien ja rehtorien toimintaan. Hyvä "harhautusyritys" välittäjältä kuitenkin ;)

Palataas siis oikeaan asiaan eli siihen, että opettajat / rehtorit valittaa ja hakee julkisuuden empatiaa heti, kun niitä hieman ojennetaan. Nyt vaan siivoamaan niitä omia rappusia siellä. Kestäisivät saamansa nuhteet kuin miehet tai miksei naiset konsanaan.

1.9.2012 11:59

Jos joku yrittää harhauttaa ja siirtää vastuuta niin lueppa oma nimimerkkisi.
Ei kait tässä syyllisiä haeta vaan sitä tervettä järkeä.

1.9.2012 11:55

Pitää miettiä ennen kuin tekee temput, että haluaako, jaksoo, pystyykö vanhemmaksi.
Tämä vaatimus koskee sekä siementäjää, että siemennettävää!!

Olen itse syntynyt kerran, jos olisin voinut vaikuttaa asiaan, en olisi sitä tehnyt.
Homma oli vaan hoidettu minulta kysymättä!

2.9.2012 14:23

Tarkoituksenani ei ollut syyllistää ketään. Vanhemmuudessa kuten myös opettajana/rehtorina toimimisessa voi aina parantaa ja ilman hyvää yhteistyötä ja keskustelua ei mitään synnykään. En ole ollut itsekään täydellinen. Työpaineet olivat tärkeämpiä kuin murrosikäisille annettu aika. Tiedän myös lukuisia esimerkkejä siitä miten opettaja ei ole osannut tukea oppilasta (ja vanhempaa), liittyi se sitten kasvattamiseen tai oppimiseen.

Koulu on kuitenkin oppilaan ja koulun henkilökunnan työskentelypaikka ja nykyisin ei työpaikoillakaan saa tupakoida kuin merkityillä paikoilla - jos ollenkaan. Terveyssyistä.

Koroman artikkeli on aika provosoiva. Ehkä tarkoitus oli herättää keskustelua siitä, missä menee kunkin toimivallan ja oikeuksien rajat. Tai missä ne halutaan pitää. Ja onko terveen järjen käyttö vielä sallittua.

2.9.2012 14:45

Itse peräänkuulutan tulevaisuuden yhteiskunnan hyvinvointia ja nähdäkseni siihen voivat vaikuttaa eniten he itse, tulevat sukupolvet.

Heidän olisi hyvä tietää ja oppia, että holtiton elämä ei ole hyväksi kenellekään.
Itsestä, läheisistä, ympäristöstä ja koko maailmasta on jo ihan oman etunsa vuoksi hyvä pitää mahdollisimman hyvää huolta.
Miten tämä on niin vaikeaa?

Kaipa siksi, että ollaan nuoria silloin kun asioita tulisi tajuta.
Hormoonit hyrräävät ja vievät voiton.

On kuitenkin mahdollista onnistua ainakin jossain määrin vaikka yksinhuoltajana, tiukan talouden ja aikapulan paineissa.
Kokemusta on ja siitä olen iloinen!

8.9.2012 10:20

Rehtorin tarkoitus oli varmasti hyvä mutta sitä maalaisjärkeä pitäisi korkean virkamiehen toteuttaa viisaasti. Miksi opastamisesta ja valistamisesta oltiin tehty rangaistuksen luonteinen toimenpide. Kyllä virkamiehen pitää tuntea toimivaltansa.

8.9.2012 10:52

Niin mitäs sitä nyt noin hirmuisia rangaistuksia jakelemaan, kohtuutonta toki!
Eilen tuli TV:stä Seitsemäs taivas jossa kirurgi Christer Lybäck jutusteli karusta menneisyydestään.
Koulussakin sai opettajalta turpiin niin että oli nenä verillä ja huulet halki. Sanoi kylläkin että se vain lisäsi uhmaa.

17.9.2012 16:40

Nämä lainvalvojat valvovat rikollisten ja häiriköiden etuja, eivät normaalien kansalaisten. Rikollisten ja häiriköiden paapominen on mennyt aikoja sitten normaalien kansalaisten oikeusturvan ohitse ja nämä ns. lainvalvojat lietsovat näitä poikkeavia yksilöitä. Minne on kadonnut lainvalvojien arkijärki, jos sitä on edes ollut? Lakiemme valvojat asuvat muureilla ympäröidyissä taloissa, heillä ei ole mitään käsitystä siitä mitä tapahtuu kaduilla. Kuivia kirjojaan he tulkitsevat parhaaksemme. Kansalaisten kannalta he ovat surkeita irvikuvia oikeudesta.

17.9.2012 19:15

Harvinaisen selkokielinen kirjoitus....kyllähän se totta on ,että "maalaisjärjen" käyttö on unohtunut kaikilta näiltä uusliberalistisilta pullamössö,;mulle kaikki ja heti kansalaisilta...tiedetään hyvin tarkkaan oikeudet ja niistä pidetään surta haloota ....mutta velvollisuudet näiltä on unotuneet...".minulla on oikeus muut kantakoot vastuun"....auttaisikohan kurin ja järjestyksen opetus/ ylläpito niihin syrjäytyneiden joukkojen kasvuun...sama pätee rohmukansalaisiin...siis...yritysjohtajiin...teiltähän ne moraali käsitteet on jo unohtuneetkin..

18.9.2012 08:28

Tuolla ylempänä' on sen verran mainio kirjoitus, että se ansaitsee påäästä luettavaksi tännekin... ettei jää unholan yöhön.
=
" Kun kotona ei kasvateta niin käytös koulussa on usein sellaista että opetus kärsii muiltakin, niin tavalla tai toisella opettajien on siihen puututtava. Häiriköt kylmästi ulos koulusta kouluttakoon häirikkökakaroiden vanhemmat lapsensa missä lystäävät, jos siitä tuskin piittaavatkaan.
Nimimerkki Visapaikka "

Erinomaisen viisaita sanoja. Niillä jotka haluavat oppia on oikeus saada sitä. Pullamössöämmät hoitakoot kakaroidensa oppivelvollisuuden niin kuin hyväksi näkevät - koulupakkoahan Suomessa ei ole, oppivelvollisuus on... ja koulukoteja.
+
http://www.valtionkoulukodit.fi/

18.9.2012 09:23

Kuri puuttuu kotoa, koulusta ja yhteiskunnasta, tämä taitaa olla sukupuolineutraalin yhteiskunnan oireita.

Koulun työtä häiritsevät erotetaan koulusta viikoksi, kuukaudeksi ja lopulta siirretään koulukotiin. Myös huonon käytöksen vuoksi voi jättää luokalle. Tässä muutamia keinoja koulujen kurinpalautukseen, tosin meillä on opetusministeri vasemmistosta joten älkää odottako mitään railakkaita toimenpiteitä.

Aikoinaan oli hyvin tehokas konsti häiriköiden hillitsemiseksi kun asianosainen otettiin luokan eteen pitämään esim. 10 min esitelmä miksi hän käyttäytyy kuten käyttäytyy. Voin kertoa, että hyvin harva halusi uusia tätä kokemusta. Tämä lienee mahdotonta nykyajan koulussa, mammat estävät lapsinerojensa tressaamisen.

18.9.2012 09:44

Hyvä, rangaistuksen saanut kertoo siis jälkeenpäin kavereille, ette "ei vinetto, jouduin kirjoittamaan sellaisen pkeleen esseen", ja kiroaa samalla koko laitoksen alimpaan helvettiin. Kavereiden silmissä hän on kova jätkä. Ne koululaiset, jotka eivät tupakoimista yläkouluissa hyväksy.. noh, niiden mielipiteillä ei siinä maailmassa ole muutenkaan juurikaan painoarvoa. Niin kauan, kun jokin asia on teinien mielestä cool, niin kauan sitä tehdään. Yläasteikäisten tupakointi on aikalailla arkipäivää, tosin siihen ei niin suhtauduta. Ei siihen pitäisikään suhtautua, sehän on selvää.
Jossain vaan voisi kokeilla, että mitä tapahtusi, jos koulun alueen ulkopuolelta osoitettaisiin paikka, jossa voisi tupakoida ilman sanktioita.

18.9.2012 11:17

"Jossain vaan voisi kokeilla, että mitä tapahtusi, jos koulun alueen ulkopuolelta osoitettaisiin paikka, jossa voisi tupakoida ilman sanktioita."

Öhömmmmmmmmmmm...nototanoin... Laki toimenpiteistä tupakoinnin vähentämiseksi (693/1976) on Suomen lainsäädännössä oleva laki. Lakia täydentää Asetus toimenpiteistä tupakoinnin vähentämiseksi (225/1973). Vuonna 1995 tupakoinnin alaikärajaksi määrättiin lailla 18 vuotta.

18.9.2012 09:46

Edelliset Tarkkailijan sekä Upseeri43 kirjoitukset asiaa. Vallassa lienee nyt ns.
pehmoisien tekemät kakarat 1960-1970-luvuilta? Jälki senmukaista. Mammat tietysti
aina lapsiaan puolustaneet. Hyvässä ja pahassa.

18.9.2012 09:54

Tupakointiko nyt tässä se ainoa ongelma? Mites nuo vahingonteot, kaljoittelut
koulun alueella, koulukiusaaminen, opiskelua häiritsevä käyttäytyminen luokassa,
opettajalle haistattelu ym? Nämä ainakin liittyvät kouluun, josta nyt kai puhe? Tupakan
ja kaljan myynti alaikäisille sekä niiden käyttö kaava-alueella kaikki tietysti kiellettyä.
Vaan kuka valvoo?

19.9.2012 13:30

RessuKorppi (ja pari muuta nicciä): Melko varmasti maailmassa on löydettävissä pari muutakin ongelmaa - jopa suurempia - kuin koulutupakointi. Mutta tämän keskusteluketjun alkuperäinen aihe taisi kuitenkin olla juurikin tuo mainittu?

19.9.2012 18:59

Kuten Tarkkailija, lainsäädännön mol.oik.kyttääjä mainitsee yllä. Lain mukaan alle
18 vuotiaitten tupakointi on laissa kielletty. Kai missä hyvänsä tässä maassa. Vaan
realistina totean kokemuksesta, että myös Tarkkailija on tätä ikärajaa rikkonut? Nuorena kollina. Itse tunnustan. Vaan aiheeseen. Myös haluan auktoriteetin takaisin opettajille.
Lopulta kai siitä myös kysymys?

19.9.2012 19:41

Ku mä röökailin ni se ei, ei todellakaan, ollut lainvasttasta... ei ees kiellettyä... nii et hommailes sä ny vaa ittelles niitä alikessun jämiä äläkä puutu aikuisten asioihi:-)))

19.9.2012 20:29

Tarkkailija- Urkkis. SIMO-HOVARI kai sinulle jo riittävästi? Aikuisen oikeasti
luovuta. Kiviniemenkadun kyttääjä kai riittää? Onko kuuluisa Kiviniemen Kummitus tuttu? Lehmännahastakin juttua???

25.9.2012 03:07

nii valvonta ja kuri ja säännöt..sehän teineihin toimii...BLAA! oottko ollu peruskoulussa itse? Tupakkaa kokoajan myydään ja oikeen kilpailulla ja sit just nimenomaan lapsille ja teineille..ja niined. tupakka?ei saa polttaa?nii?mitä te teette täällä muuta kun arvostelette kun koulut on homeessa m´tässä maassa.ei se tupakka paljon kiinnosta kun sisällä lapset ja opettajat ei saa ilmaa

25.9.2012 06:20

"nii valvonta ja kuri ja säännöt..sehän teineihin toimii...BLAA!"

Voisitko ongelmaisena nuorena kertoa mikä toimii?
Miten saada esim. järjetön ilkivalta loppumaan?
Tässä tarkoitan lähinnä sitä että pistetään kaikki paikat p*skaksi ja sotketaan, ei välitetä mistään.
Auttaisiko keskustelu siihen vai mikä?
Suomessa kuitenkin on sitä valvontaa, kuria ja sääntöjä kapinoivasta teini-iästä huolimatta.

25.10.2012 22:39

Tekstin teesi tulee hyvin esiin, jossa korostetaan järjenkäyttöä. Itse olen miettinyt samaa asiaa kun tekstin kirjoittanut henkilö. Eihän opettaja tässä mitään pahaa tarkoittanu oppilaille, eikä tehnyt mitään väärää? Ne ketkä tupakoitsivat tekivät väärin eivätkä totelleet koulun sääntöjä, ja siitä luonnollisesti seuraa rangaistus. Tuo on aivan typerää, että kurintoimet eivät vastanneet lakia. Tuohan on paljon rakentavampi ja parempi rangaistus tupakoitsijoille, koska tämän opettajan kirjottaman haittojen pohjalta, he voivat alkaa paremmin miettimään onko tupakoinnissa järkeä vai ei.

Onhan se jo nähty, etteivät normaalit rangaistukset, kuten jälkiistunnot tai vastaavat saa oppilaita lopettamaan tekojaan. Opettaja tässä suhteessa yritti jotain uutta, ja heti se tullaan lyttämään noin kovasti. Apulaisoikeuskansleri voisi itse miettiä, mitä hän tekisi vastaavassa tilanteessa, ja tulisiko se paremmin auttamaan oppilaita. Opettaja halusi vain oppilaitten parasta, joten herätys siellä!

Oma mielipide on se, että vaikka lakikirjassa sanottaisiin, mitä tulisi ihmisten käyttää omaa järkeä, kun sellainen on kerta luotu. Esimerkkinä jos kävelet kotiin kaupungista arkipäivänä liikennevaloissa ja siellä palaa punainen, ihmetykseksi katot vasemmalle ja oikealle, etkä nää yhtään autoa tai ihmistä missään, tällöin voi käyttää järkeä ja mennä varovasti punaisia päin, vaikka laki sen kieltää. Käyttäkää nyt sitä järkeä arjen askareissa hyvät ihmiset!

27.10.2012 13:44

http://areena.yle.fi/tv/1720598

Lohjalaisten nuorten hengailupaikoista.
Tuosta jäi oleellisimmat pois eli koulut ja päiväkodit (joissa jälki sen mukaista), tosin raportti olikin vain keskustasta.

Pitäisikö uusien tulevien kunnallispoliitikoiden keksiä jotain muita paikkoja nuorille kuin Prisma ja Karstun ABC?

Osallistu keskusteluun

Emme ota kommentteja vastaan viikonloppuisin. Voit osallistua keskusteluun jättämällä kommenttisi maanantain klo 8.00 ja perjantain klo 16.00 välisenä aikana.