Absoluuttinen totuus?

Kommentoi 126

”Harvardin aloite yllätys Aholle”, otsikoi Ilta-Sanomat kertoessaan Ahon työpaikan vaihdoksesta Yhdysvaltoihin.

Entinen pääministeri Esko Aho antoi ymmärtää, että hän tapasi aloitteen tekijän Bostonin matkallaan. Ahon mukaan aloitteen teki dekaani John A. Haigh. Dekaani Haigh on taas kertonut, että Aho on jopa yliaktiivisesti tarjonnut itseään Harvardiin. Sillä ei ole suurta merkitystä, saiko Aho aamutoimien aikana näyn peilistä tähän kutsumuspestiin. Absoluuttinen totuus on, että ex-pääministerin lähtölaskenta Nokialta oli jo käynnistynyt. Todennäköisesti puolueveli Jorma Ollilla ojensi taas auttavan kätensä puolueveli Ahon pelastamiseksi.

Mikä on ojentaessa, kun Harvardille osoitetun miljoonashekin todennäköisesti maksaa Shell-konserni. Tämmöinen vahva väite kiertää kaupungilla.

Absoluuttinen totuus on, että Suomen talouden, työllisyyden ja eläkemaksukyvyn turvaamiseksi on meidän hinnalla millä hyvällä pelastettava euro. Samalla pelastetaan myös Kreikka, Espanja sekä niitä rahoittaneet pankit. Se on jokaisen suomalaisen etu. Näin vakuuttavat edelleenkin pääministeri Jyrki Katainen ja valtiovarainministeri Jutta Urpilainen yhteen ääneen. Kataisen ja Urpilaisen absoluuttinen totuus realisoituu nyt jo opettajien palkkojen alentamisina.

Jatkoa seuraa muiden julkisen sektorin työntekijöiden palkkojen alentumisina. Vastuullinen europolitiikka vaatii omat uhrauksensa. Turha kysyä miksi maksajina ovat aina peruskansalaiset. Absoluuttinen totuus on se, minkä keskustan väistyvä puheenjohtaja Mari Kiviniemi loihti lausuessaan: ”Tämä on vain myrkkymalja, joka on juotava.”

Absoluuttinen totuus on ollut, että Kreikka pysyy eurossa. Samaan aikaan ovat myös absoluuttisen totuusmantran hokijat antaneet virkamiehille tehtävän valmistella Kreikan eurosta lähdön peräaaltojen hoidon. Absoluuttinen totuus on kuitenkin, että tätä euron pelastuselämysmatkailun laskua maksetaan vielä pitkään. Laskutusosoite on aina vain sama.

Hyvät lukijat! Kiitos kuuluu Teille saamastani moniulotteisesta palautteesta. Kesäloma on kynnyksellä. Viikonvaihteessa perunat laitetaan Perttulan torpassa maahan. Kreikan uusintavaalien jälkeen katsotaan vaihdetaanko Samoksen matkaa varten drakmoja vai euroja.

Hyvää juhannusta ja lämpöistä kesää kaikille lukijoille! Pidetäänhän, kaikki me miehen köriläät sepalukset kiinni, niin hukkuneiden määrä voidaan minimoida tänä kesänä.

126 kommenttia Kommentoi

Kommentit

9.6.2012 23:22

Julkisuudessa on esiintynyt väitteitä, että Espanjan pankkikriisi hoidettaisiin eri tavalla kuin Irlannin pankkikriisi, jossa eurovaltiot rahoittivat Irlannin valtiota.
Nyt aiottaisiin toimia niin, että euromaitten vakuusrahasto pääomittaisi Espanjan kriisipankkeja, ja myisi pankkiosakkeet pois seuraavan nousukauden aikana.
Toivottavasti noin toimitaan. - Kreikka on esimerkki vääränlaisesta toiminnasta. Siellä euromaitten tukimiljardeja on käytetty ostamaan Kreikan roskalainoja keskieurooppalaisilta pankeilta.

10.6.2012 09:16

Niin tai näin niin pankkeista Espanjassa nostettu ulos yli 100miljardia euroa viime viikkolla ja paljonkohan ennen sitä ja paljonko sen jälkeenkin.Niin kyllä jo maalaisjärki sanoo että 100 miljardin tuki paketti ei riitä,sillä vaan pääse samaan tilantesseen kuin ennen valutta pakoa joka oli erittäin huono.Tämä kaikki on turhaa koska euroa ei voi tällä tavalla pelastaa.Euron valuviat on ensin poistettava ja päästävä samanlaiseen valutta ajatuksen kuin dollari joka on kestävyytensä jo todistanut keskellä kriisiä ja aikasemmista kriiseistä.Se politiikko tai poliittinen ryhmä Suomessa joka antaa siunauksen takaukseen tai rahan antamiseen Espanjalle on vastuuton koska sillä ei saavuteta minkäänlaista hyötyä,paitsi se että Suomi kulkee kohti omaa konkurssia aika vauhdilla.

10.6.2012 10:26

Ehdoton ei Espanjan pankkien tukemiselle. Tarvittava ja taakuun sisältävä laina annettava Espanjan valtiolle ei pankeille. Ilman kattavia takuita ei mitään eikä kenellekään.

10.6.2012 14:59

Mielenkiintoista olisi kohdata ihminen, jonka hallussa on absoluuttinen totuus. Siis joka ei perustaisi kirjoituksiaan kaupungilla kiertävään vahvaan väitteeseen, vaan kirjoittaisi absoluuttisen totuuden. Kertoisi absoluuttisen totuuden siitä, kenelle "Dekaani Haigh on taas kertonut, että Aho on jopa yliaktiivisesti tarjonnut itseään Harvardiin".

Ehkä blogisti voisi kertoa absoluuttisen totuuden myös siitä, miten lähtölaskenta alkaa. Sen Putkonen on oppinut absoluuttisesti ei niin kovin absoluuttisessa elämässään.

10.6.2012 22:48

Kirjoituksesi on mielenkiintoinen, ja kuten itsekin vihjaat mikä on absoluuttinen totuus? Onko sitä? Jokaisella puolueella näkyy olevan oma absoluuttinen totuutensa. Näinhän se on.
Kiitos tervehdyksestäsi, Samos on yksi ihanimpia paikkoja Kreikassa, olen vieraillut siellä usein, koska Samoksen kaupunki ja Pythagorion ovat kovasti historiallisia paikkoja, ja ihmiset siellä ystävällisiä. Käy Samoksen museoissa ja luostareissa et pety.

11.6.2012 08:52

Politiikkoissa ei löydy minkänlaista totuutta.Näin ne mielipiteet voi poiketa itse pidin Pythagorionin huonoimpana paikkana missä olen käynyt enkä mene uudestaan.

11.6.2012 11:23

Niin sekin on kuka mistäkin tykkää. Itse pidän Pythagorionin rauhallisuudesta ja ihmisistä ja varsinkin vanhuksista, jotka ovat kovasti herttaisia.
Ja tutustuin pariin taidemaalariin, sain seurata heidän työskentelyään ja antoivatpa minulle pari maalaustakin.
Pari Helsinkiläistä joihin siellä tutustuin kertoivat käyneensä jo 15 vuoden ajan joka kesä kerran Pythagorionissa, ovat näet jääneet "koukkuun" paikkakunnan rauhaan ja ihmisiin.
Sekin on toiselle toista ja toiselle onni ja ilo. Näin mennään yrittäjä, hyvää lomaa.

11.6.2012 08:59

"Absoluutinen totuus" on Tampereen teekkarien lehdykkä, joka paljasti 1970-luvulla, mistä juomasta saa halvimman kännin.

22.6.2012 15:48

Gambina???????

11.6.2012 09:27

Absoluuttinen totuus on, että kaupungilla kiertävän huhun mukaan yliaktiivisen työmiehen lähtölaskenta persujen puoluetoimistosta on ehkä alkanut....

22.6.2012 08:51

Hieno mies kirjoittaa kolumnin käyttäen lähteenään kadunmiesten huhuja, mutta eihän hyvät tavat vasemmistoänkyröille ole koskaan kuuluneetkaan.

22.6.2012 09:40

Lähden nyt kahdeksi viikoksi Kreikkaan tarkastamaan tilanteen paikan päälle. Käteiskassa on pakko pitää varmuuden vuoksi maksimissaan, kun pankkiautomaattien toimivuudesta ei ole takeita. Sehän on selvää, että kaikissa ravintoloissa ja kaupoissa ovat pankkipääteyhteydet juuri maksuhetkellä poikki, joten pystyisikö herra nyt mitenkään käteisellä ...

22.6.2012 10:17

Kuntavaalit lähestyvät. Mikä on absoluuttinen totuus SDP:n vetäytymisestä Kokoomuksen masinoimasta kuntauudistuksesta. Vaikuttaa samalta vedolta kuin Urpilaiselta eduskuntavaalitenteissä: ei rahaa ilman vakuuksia. Vakuudet Kreikan viimeisimmästä tuesta ovat reaalisesti noin 20%. Ilmankos sopimusta pimitetään. KHO osoittaa aikanaan saako pimittää. Veikkaisin jos KHO päättää sallia pimityksen jatkumisen niin salainen sopimus vuodatetaan muuta kautta julkisuuteen. Mutta takaisin Urpilaisen kantaan kuntauudistuksesta. Hänellä on erinomainen meriitti takinkäännöstä. Miksi takki ei kääntyisi kuntauudistuksessakin kunhan pöly kuntavaaleista on laskeutunut. Kokoomus vie ja SDP vikisee. Kokoomuksen kuntauudistuksen takana ovat isommat kuntayksiköt joihin on helpompi yksityisillä toimijoilla tulla julkisen sektorin tilalle. Ihmettelen sosiaalisektorin intoa äänestää Kokoomusta kun puolueen ideologia on yksityistää kuntakentän palveluita mahdollisimman paljon. Suurin yksityistettävä alue on sosiaalitoimi ja erityisesti sairaanhoito. Miettikää hoitajat onko yksityistäminen teidän toiveenne vai oletteko mieluummin töissä kuntatyönantajalla.

22.6.2012 13:48

Mitä tässä enää ihmetellään kun paskat on housuissa?
Suomalaiset äänestivät itsensä maksamaan "sotakorvauksia" vielä alkamattomasta sodasta ja nyt niitä oikeistolaisten, EU:ta äänestäneiden tyhmyreiden laskuja maksetaan.

Maksetaan rahalla, hiellä ja varmaan vielä verelläkin!

Oikeisto on vastuussa tästä kaikesta, mutta sillehän VASTUU on vierasta muuten kuin kielessä, Kataisen hokemana vaalilauseena.

22.6.2012 14:50

Kun Suomi maksaa suoraa tukea (EVM:n kautta) Espanjan pankeille, maksaa se
vastikkeetta avustusta Espanjan kiinteistökuplan rahoittaneille pelureille. Ehdotan siis että Espanjan pankkeja avustetaan siinä suhteessa missä eri maiden
pankit ovat lainoittaneet Espanjan kiinteistökuplaa. Mutta ei vastikkeetta!

22.6.2012 15:53

Tehtyä ei saa tekemättömäksi.
Hullut suomalaiset äänestivät itsensä ansaan.
Höyrypäitä kun olivat ja provosoitavissa! Manipuloitavissa.

Venäjän pelkohan siinä taustalla vaikutti ja sillä sitä on saatu aikaan monta tuhon tuovaa asiaa ja varmaan vielä näitä muistoja ylläpitävät piirit saavat aikaan uuden sodan.

Täällä nuoriso kaipaa tappelua ja kun sitä ei nyt ole sotien muodossa, ne tappavat toisiaan.
Suomalaiset syyttävät käymistään sodista muita, mutta itse olemme maailman väkivaltaisin kansa!
En todellakaan ymmärrä, mihin perustuvat jotkut tilastot suomalaisista maailman onnellisimpana kansana.
En tunne ketään onnellista suomalaista, en ainuttakaan ja olen aika iäkäs.

EU on tuhoon tuomittu!!
Se systeemi oli keinotekoinen rakennelma ja perustui liike-elämän/suuryritysten voitonmaksimointiin, vapaakauppaan, jolloin ihmisiä saattaa riistää miltei vapaasti.
Pankit ovat varsinaisia verenimijöitä kaikkialla!!
Niitä ei ikinä pitäisi kenenkään ikinä missään rahoittaa.

Itse olen todella katkera siitä, että EU:ta vastustaneena maksan nyt muiden suomalaisten hölmöilystä. Nyt ei kukaan voi vilpittömästi sanoa, että EU:n ja euroon liittyminen oli oikea ja hyvä ratkaisu.
Ne - jotka niin sanovat, valehtelevat tai eivät tajua mistään mitään!!

23.6.2012 13:24

Maailmaa hallitsee 145 pankkia ja rahoituslaitosta. Espanjan pankeille anottu
62 miljardia euroa olisi käsiraha seuraaville kierroksille. Portugali, Irlanti ja
Kreikka jo viittaavat Espanjalle annettaviin löysiin ehtoihin saadakseen apuja.
Italia kyttää jo puskissa. Espanja, Ranska ja Italia halajavat eurobondeja. Meillä
Suomessa leikkauslistoja laaditaan ja ministeriöhin palkataan hommaan uutta innokasta leikkaajaa. Pelureita ja rahanpesijöitä ollaan armahtamassa. Tietokoneet käyvät keskenään pörssikauppaa. Tätä ei saisi verottaa, sanovat
Ruotsi ja britit. Mitä sanoo Jutta ja Jykke; harashoo?

23.6.2012 20:34

Absoluuttinen totuus on, että rahalle ei synny arvoa kuin työtä tekemällä. Ei, vaikka hyvinkin tunnetut suomalaiset poliitikot ovat silmät kirkkaina yrittäneet uskotella johdateltavissa oleville suomalaisille, että "sijoittajien" =pelureiden panostukset ja saalistukset eivät ole keneltäkään muulta pois. Nyt totuus alkaa näkyä jo Euroopan mittakaavassa. Kansa köyhtyy pelureiden kerätessä pöljiltä rahat pois. Miten ihmeessä me äänestäjät emme ymmärrä vaaleissa viheltää peliä poikki?

23.6.2012 22:54

"Kansa köyhtyy pelureiden kerätessä pöljiltä rahat pois. Miten ihmeessä me äänestäjät emme ymmärrä vaaleissa viheltää peliä poikki?"

Koska tarjokkaina oleva viheltäjien porukka on pelkkiä tyhjäpäisiä onttoja kuplia.

25.6.2012 16:46

Kreikassa asuu 10 miljoonaa ihmistä ja EU-tukia jotain 150 miljardia. Suomessa on porukkaa 5 miljoonaa ja siten meidän pitäis saada EU-tukia 75 miljardia. Puhun EU-tuesta, sillä sitähän tämä Kreikan auttaminen on. Lainaa ei koskaan makseta takaisin, vaan lisää pyydetään koko ajan. Jo Presidentti Niinistökin tokaisi, että tälläistä tämä KAPILALISMI on. Lienee turha pyytää, että otetaan EU:ssa joku muu Järjestelmä käyttöön, joka toimis paremmin ja auttais heikompi osasia. Vaan kun ei vaan Rahahuijarit saa mellestää miten vaan.

26.6.2012 10:33

Tänäänhän se tuli se absolutistin totuus TV1:n aamu-uutisissa:"Suomi niuhottaa ja saa aikaan eripuraa euro-alueella." Sanoi erään ulkomaalaisomisteisen pankin (nykyinen
luottokelpoisuus A2, emäpankin luottokelpoisuus Baa1) pääekonomisti. Se on siis niuhottamista, jos yrittää pitää kiinni - edes auttavasti ja jälkijättöisesti - EU:n kasvu- ja
vakaussopimuksesta ja muista EU:n perussopimuksista. Kyseessä on tietysti tämä rahan
ja vakuuksien hulvaton kylväminen valkosipulivyöhykkeelle jolla ei ole aikomustakaan
pitää sitoumuksistaan kiinni. Voi sitä itkua ja parkua mikä seuraisi jos venäläinen osapuoli kohtelisi suomalaisia sopimuskumppaneina niin kuin nämä kreikat ja "iilopit" sekä kylväisi kymmeniä markkinointimeilejä päivittäin tietokoneisimme pyytämättä ja yllättäen kuten amerikkalaislafkat.

29.6.2012 11:48

Hienoa Vasemmistoliitto ja KD kun olette hallituksen apupuolueina viemässä Suomea liittovaltioon sekä rahoittammassa Etelä-eurooppalaisia pankkeja ja samalla ylivarojen elämistä siellä. Myös Italian Mafia kiittää. Isäni oli viisi vuotta rintamalla jotta emme joutuisi liittovaltioon. Nyt Katainen ja Urpilainen naulasivat viime yönä Suomen sisälle liittovaltioon.

29.6.2012 14:41

Miten reagoi Ruotsi? Ei halua olla rahoittamassa ylijäämätaloudellaan muiden yli varojen
menevää velkavetoista kulutusjuhlaa. Voi kun meillä olisi Ruotsin porvarit! Katsokaa huviksenne maailman 1000 rikkaimman listoja. Euroopasta on suhteessa eniten juuri ruotsalaisia. Myös Espanjasta on edustaja viiden kärjessä. Italialaisia on. Jopa Kreikasta neljä. Vain Suomesta yksi ainoa hissi-perillinen noussut listalle. Maksajina haluamme olla kärjessä. Todella megalomaanisen fantastista!

29.6.2012 15:04

Hyvä, että muistutit noista Espanjan, Italian ja Kreikan rikkaista, jotka eivät veroja valtioilleen maksa. Ja luulen, vaan en tiedä, että Kreikan ortodoksinen kirkko ja Vatikaani päihittävät mennen tullen kaikki maalliset miljardöörit ;)

Arvopaperi-lehti 10.12.11: "Ruotsin pääministeri Fredrik Reinfeldt sai perjantaiaamuna Ruotsin valtiopäivien EU-jaokselta luvan osallistua euron pelastusoperaatioon. Käytännössä Ruotsi antaa köyhäinapua valuuttarahasto IMF:lle, jotta se voi tukea hoippuvia kriisimaita ja -pankkeja." Myöhemmin valtiopäivät hyväksyivät osallistumisen.

29.6.2012 14:55

Juu, eipä näy yhtään toista Pohjoismaata rahoittamassa tätä europankkien järjetöntä turhuuksien roviota.

29.6.2012 22:51

Kyllä ne kaikki sitä rahoittavat, paitsi Islanti, mutta eri tavalla kuin Suomi.

22.10.2012 08:45

AINOA TOIVO ON ÄÄNESTÄÄ PERUSSUOMALAISIA, JOTKA AINOANA PUOLUEENA OVAT EDUSKUNNASSA YHTÄMITTAA VASTUSTANEET VAROJEMME JAKAMISTA EU-PANKKIIREILLE.

29.6.2012 15:10

Tämän päivän uutinen: "Yle Uutisten saamien tietojen mukaan Hollanti on Suomen kanssa samoilla linjoilla vakuuskysymyksessä. Vakuusvaatimukset hankaloittavat suunniteltuja nopeita tukitoimia. Hollanti aikoo seurata Suomen esimerkkiä ja hakea vakuuksia omalle osuudelleen Espanjan pankkituesta. Myös muutama muu euromaa vaatinee vakuuksia, Yle kertoo."

30.6.2012 08:34

Arvottomia pankkiosakkeitako vakuudeksi?

30.6.2012 09:16

Suomi maksajana?
Toistaiseksi Eurokriisin maksajina on ollut vain Suomessa sijoittajat.
Valtio on lainannut, taannut lainoja ja saanut korkotuloja maksettuja korkoja enemmän.
Tulevaisuudessa on riskinsä. Jos lainoja ei saada maksettua takain ja ja takuut tulevat maksuun, tulevat ne myös muille Euromaille. Mielestäni sen ongelman ratkaisu yhdessä on helpompaa kuin erikseen. Voisimme kieltäytyä Eurokriisin hoidosta, mutta onko parempi ratkaisu kuin olla mukana vaatimalla vakuudet antamistamme takauksista, taitaa olla.
Jos Euro valuuttana tuhoutuu, niin se sitten tuhoutuu ja elämä jatkuu.
Tuskin näitä lainoja silloin maksaa kukaan kun pankkeja menee nurin ja valtioita maksukyvyttömäksi. Euromaat pitävät kriisikokouksen ja toteavat todellisuuden ja lainat nollataan. Vain IMF jää vaatimaan omiaan.

Todennäköisempää on, että Euromaat jakautuvat etelä- ja pohjoisosaan.
Tämä pankkien suora tukeminen saattaa auttaa esim. Espanjan kasvun tielle.
Pankkien tuki Espanjan valtion taholta ajaisi maan vielä pahempaan velkakierteeseen.
Espanjan 'kuuluisi' tehdä se itse, mutta sen hokeminen ei tilannetta auta.
Siinä tietenkin autetaan samalla Saksan ja Ranskan pankkeja. Se taas auttaa Suomen vientiä ja veronmaksajia.
Toistaiseksi olemme hyötyneet matalammista valtion lainojen koroista, koska etelä maksaa enemmän.
Markkaa jotkut haluavat takaisin. Silloin voisimme antaa valuutan kellua ja vienti vetäisi. Eli voisimme jättää kustannusrakenteemme korjaamatta ja laskea sen sijaan valuutan arvoa tarvittaessa. Ei vaikuta hyvältä.

Miksi Ruotsi pärjää kruunullaan, osasyynä on Euron vakaus ja toisena sen talous on yli kaksi kertaa suurempi kuin Suomen ja se on hyvin hoidettu. Esimerkiksi sahatavaran vientivaluuttana käytettiin Suomessa markka-aikana Ruotsin kruunua.
Jos palaamme markkaan, on edessä joka tapauksessa nämä kuntauudistukset, eläkeiän nostot ja muut vastaavat, joita Euron aikanakin.

Todennäköin totuus ei absoluuttinen

30.6.2012 15:28

Ruotsin pääministeri tiivisti ongelmatiikan hiljattain seuraavasti: "Kysymys eteläisen
Euroopan auttamisessa on siitä että siellä on osaksi ongelmana pankit ja niiden toiminta
sekä läpinäkyvyys, osaksi ongelmana on veronkanto ja korruptio. Ei käy laatuun jatkuvasti sanoa hoitakaa ongelmamme, kun ongelmat pitää ratkaista. Kenen rahoilla tämä tehdään?" Miksi meillä ei ole fredrik reinfeldteja päättäjinä? Islannin maksuohjelma
on jo kaksi vuotta aikataulustaan edellä velkojille ja lasketaan loppuvan 2016.

1.7.2012 10:24

Timoerik on ilmeisesti huomannut sen että Suomi on kaatumassa oman velkataakkansa alle ja pitää fiksuna olla mukana Eurossa koska kohta me ollaan pelastettavien joukkossa ja sehän voi käydä yhtä nopeasti kuin Nokian romahdus.Timoerik ei ilmeisesti usko että me voitaisiin tulla toimeen enään markalla koska meillä on jo liian paljon ongelmia.Onko näin Timoerik?Mutta se pitää huomioda Timoerik että terve talous kyllä pärjää aina ja myös omalla valuuttalla joka ei sido mielettömään ulkopuoliseen turhaan velkaantumiseen niinkuin eurossa oleminen joka jo muistuttaa roskapankkia ilman ulospääsyä.Mielummin oma markka ja oma riski ja päättäntävalta ja ennen kaikkea itsenääsyyttä ja sitähän euro ei enään lupaa.

1.7.2012 12:24

Sun kandeis tutustuu kansantalouden perusasioihin... ihan nii ku aikuisten oikeesti kandeis... tai sit jatkat vaa kirjottelujas, joo:-))))))))

22.10.2012 08:48

Itse kansan- ja liiketaloudessa "erinomaiset tiedot" suorittaneena Persuna sanoisin, että olemme aivan lirissä, jos emme nyt vihdoin ala irrottautua EU-konkurssipankkiireista.

1.7.2012 10:43

Vientivaluuttaa ei Suomi pysty markallaan yleensä käyttämään.
Vakaammat ja suuremmat valuutat ovat turvallisempia ostajien mielestä.
Sitä markkamme ei aikoinaan epävakaana ja pienenä valuuttana ei ollut.
Kyllä me markallakin toimeen tullaan, jos pystymme pitämään kilpailukykymme kunnossa. Toistaiseksi onnistuimme siinä vain devalvoimalla ja silloin palkansaaja oli maksumiehenä. Korkotason vaihtelut ovat pienellä valuutalla suuremmat. Lainat ulkomailta ovat suurempiriskisiä eli korot voivat ollut ajoittain korkeita. Omat rahat eivät riitä suuriin investointeihin ja niitäkin tarvitaan. Toistaiseksi markkamme ei päihitä Euroa.

1.7.2012 11:04

Jos talous on kunnossa niin se kestää korkeampia korkoja koska nyt täytyy muistaa että korot eurossa on matalat vaan sen takia että kaikkien aikojen kriisi on päällä.Minulla ei ole mitään euroa vastaan mutta koska tilanne euron kohdalla on riistäytynyt täysin käsistä niin se ei ole terveen talouden maan etu olla enään siinä mukana ainostaan maksajana ja takaajana kuin halvemmalla pääsisi omalla markalla tai kruunulla mikä on hyvä pohjoismainen valuutta.Eu ja Euro on enään niin sanottusti sosiaalipummeja varten missä vahvat maksaa viulut.

1.7.2012 12:25

Kyllä nyt euromaana nyt kannattaa olla kun velkaannumme kovaa vauhtia, vakuudet mukaanlukien, kun muutaman vuoden kuluttua olemme jo tuettavien joukossa" käsi ojossa"?

1.7.2012 12:28

Sun kandeis tutustuu kansantalouden perusasioihin... ihan nii ku aikuisten oikeesti kandeis... tai sit jatkat vaa kirjottelujas, joo:-))))))))

1.7.2012 13:36

Veikkaan että euro romahtaa ennenkuin nimierkki Yrittäjä oppii kirjoittamaan enää, ilman ännää sanan lopussa. Yritä, edes. Pliis.

1.7.2012 19:11

Enääääää: nimierkki on nimimerkki yritä ees pliis!!

1.7.2012 15:16

Yli 90v. sotaveteraani sai hiljattain entiseltä Postipankilta kirjeen. Korkonne laskee 1.8.
alkaen o,1%:n. Näin siis palkitsee euro koko ikänsä säästänyttä ja maan puolesta sotijaa.
Syynä on tietysti se kun EKP on etelää auttaakseen pumpannut ilmaista rahaa pankeille
satoja miljardeja, niin nyt näitä rahoja on siirretty turvasatamiin jopa Tanskaan josta siis
voidaan määrätä tytärpankki "palkitsemaan" säästäjät miinuskorolle. Taisteli siis
veteraani ja ennen kuolemaansa havaitsee Suomessa kreikkalaisen korruption ja korkojen
vievän lastenlasten perintöeurot haukan persieen...

1.7.2012 18:52

En ees viitti kommentoida... sä oot jo niin pönttö.

2.7.2012 00:38

Tässä (http://yle.fi/uutiset/sipila_espanja_voisi_korjata_kriisinsa_vuodessa_veroja_nostamalla/6200764) on mielenkiintoinen väite:
Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilän mukaan, jos Espanjan veroaste nostettaisiin Suomen veroasteen tasolle, niin Espanjan vuotuinen verotulo olisi n. 100 miljardia euroa nykyistä enemmän. - Niinpä yhden vuoden lisäveroilla Espanja kykenisi pääomittamaan pankit - sen verran kuin Espanjan pankkikriisissä nykytilanteessa tarvitaan eli n. 100 G€.

2.7.2012 06:28

Matematiikka ja politiikka ovat eri asioita.
Espanja leikkaa kulujaan, joka johtaa samalla ainakin aluksi investointien pienemiseen ja työttömyyteen. Kun sitten vielä kiristettäisiin verotusta pahenisi tilanne entisestään. Ihmisiä ne espanjalaisetkin ovat.
Jollakin tavalla pitää saada elinkeinoelämä pyörimään ja pankkien tukeminen parantaa kysynnän parantumista.
Jos raha kierrätetään Espanjan valtion kautta nousee velkaisuus ja korot nousevat entisestään. Lisäksi rahojen tullessa EVM:stä , sen ensisijaisuus takaisinmaksussa tekee muiden sijoittamisen halut olemattomaksi.

2.7.2012 08:17

On se hyvä, että täällä edes joku käsittää edes jotain kansantaloudesta... ja tää ei sit oo vähääkää - aikuisten oikeesti - veetuilua!!!

2.7.2012 22:57

Valtion velkaa voidaan hoitaa kolmella eri keinolla:
- Verojen lisäys
- Valtion toiminnan supistaminen
- Setelimyllyn pyörittäminen

On yläraja sille, kuinka korkea veroaste voi olla. Tämä yläraja tulee vastaan ensin korkean veroasteen maissa.

3.7.2012 08:00

Periaatteessa noin, mutta Suomi ei voi lisätä setelistöään omilla päätöksillään... eli käytössä ovat vain verotus ja menojen leikkaukset... ja toki lainoitustakin voidaan lisätä omilla kansallisilla päätöksillä - se ei ole yhtään tyhmä vaihtoehto nyt = korkotaso on poikkeuksellisen alhainen.

2.7.2012 09:03

On aina välillä palautettava tajuntaan koko EU tarkoitus, se on kapitalistisen markkinatalouden levittäminen kansallisvaltioiden "ainoaksi mahdollisuudeksi" sekä yksilökeskeisen sosiaalipolitiikan "jokainen on oman onnensa seppä" hokeman levittäminen ainoaksi totuudeksi, siis ei mikään rauhantakuu liitto. Kun tähän liitetään tehokkaasti toimivat yrittäjäjärjestöt (rahoineen) onkin soppa valmis, jossa demokratia yhä karkaa kansalaisilta kauemmaksi, suorastaan horisontin taa. Kansanedustajat ja kunnanvaltuutetut leveine virheettömine hampaineen, lupailevat joka vaaleissa yhä suurempia hulppeita parannuksia itselle maksettavaksi, nämäkin lupaukset vain "unohtuvat" kerta toisensa jälkeen.
Putkoselle hyvää lomaa ja toivottavasti omatuntosi voi edes vähän
huonosti kun muistelet miten demarina ollessasi ajoit voimallisesti metallimiehiä rahan voimalla äänestämään EU puolesta.
Metalliliitto käytti muistaakseni 800.000 silloista markkaa demareiden johdolla EU paratiisin puolesta ja suomalaisten metallimiesten vahingoksi.

2.7.2012 11:19

Ihan täyttä roskaa... koko sepustus.

2.7.2012 09:12

Mauno Koivisto sanoi kerran eräälle metallimiehelle: Kysysiks sä jottai?
Ei se maailmaa paranna, jos ainoastaan v****taa.
Kantsii lukea EU-perustamiskirjat ettei kirjoita ihan p***kaa.

2.7.2012 11:23

Voin - jonkun sortin toimijana - vakuuttaa, että avainasiakirjat ovat täysin tuntemattomia n.90% suomalaisista. Maastrichtin sopimuksen soisi tulevan kahlatuksi, se on avainasiakirja... ei niinkään Lissabonin sopimus. M-sopimus kertoo lukutaitoisille yksiselitteisesti mitä tapahtuu kun Suomi liittyy EY:n - nykyisen EU:n - jäseneksi.

2.7.2012 15:59

Tulihan se sieltä.Tunnustus ilman totuuskomissiota. Koska viime huippukokous ylittää
kaikkien EU-sopimusten ja huippukokousten päätökset ollaan jo käytännössä siirtymässä
Eurostoliittoon(siis liittovaltioon). Kyllä ne tekstit ehditään sitten myöhemmin kääntää
eduskunnalle. Nyt riittää toteamus: megalomania riemuvoitto! Ilman mania ollaan kohta
koko kansa, mutta onhan meillä euro - paperirupla.

2.7.2012 19:58

Minä ainakin seuraan kiinnostuneena minkälainen liittovaltio Euroopan maista saadaan luotua.
Monikielistä ja-mielistä liittovaltiota ei ole ennen luotu, joten on vaikea kuvitella minkälainen siitä tulee, jos tulee.
Kaikki outo ja tuntematon tuntuu monia pelottavan, jopa enemmän kuin Ruotsi vai oliko ei enempää kuin Ruotsi..

3.7.2012 09:17

Valitettavasti euro hajoaa ja sitä myöten eu kuivuu kokoon,niin et ehdi hirveän pitkiä aikoja seuramaan liittovaltioita.

3.7.2012 13:36

Oisko sulla joku vuosisata laittaa peliin???:-)))))))))))

3.7.2012 14:29

Tässä vielä vuosisata: 1840 lähtien on USA:ssa ollut no bailout-periaate pankkitukeen.
Myös EU:n perussopimuksessa on nimenomainen kielto. Mitä tekee EU? On ryntäämässä
suinpäin ja ajattelematta now bailout-periaatteeseen miettimättä mihin se johtaa! Aivan;
Kreikka, Portugali,Irlanti, Italia, Kypros jne jne ovat erittäin kiinnostuneita. Entä maksupuoli,ketkä sieltä löytyvät? Kyllä, esim. Suomi, jolla ei pitäisi olla mitään intressiä ei enempää Espanjan kuin Irlanninkaan rahanpesu- ja kiinteistökuplien rahoittamisessa.
Sitten vielä niistä kokeiluista; niitä on lähimenneisyydessä esim. Neuvostoliitto ja Jugoslavia aivan lähimenneisyydessä. Sitten on näitä liittovaltiokokeiluja tehty nykyisen
Saksan maaperällä ja Italiassa useitakin. Briteillä oli mahtava imperiumi. Kauempana historiassa kaikenlaisia maailmanvaltoja. (Onneksi Suur-Suomi ei toteutunut!) Silti olen
sitä mieltä että ainoa järkevä muutos, jonka voimme pikaisesti tehdä, on lähettää Sauli Niinistö maamme edustajana mukaan huippukokouksiin. Joku muu voi avata ne pakolliset maatalousnäyttelyt!

3.7.2012 14:36

Saksan liittovaltio tuntuu toimivan hyvin.
Uusista emme vielä tiedä.
Älä hermostu, kyllä se siitä.

3.7.2012 14:52

Belgia, Itävalta, Saksa ja Sveitsi ovat liittovaltioita. Niissä osavaltioiden ja kantonien hallinto on kaikissa erilaiset, ja kuntiakin osavaltioissa on kuin sieniä sateella. Kieliäkin riittää eri osavaltioissa ja kantoneissa toisin kuin USAn liittovaltiossa.

Hyvin ennakkoluuloisesti suhtaudun Euroopan Liittovaltioon USEen. Liekö tuosta haittaa jos ei hyötyäkään, ja tuskin meikäläisen elinaikana toteutuu.

3.7.2012 15:31

Euroopasta ei liittovaltiota tehdä kovinkaan helposti, jos ollenkaan.
'Asiaihmisen' mainitsemat liittovaltiot ovat kaikki enemmän vähemmän erilaisia eli uusia malleja voidaan tehdä.
Kuten olen kirjoittanut, seuraan mielenkiinnolla sen rakentamista.
Onko liittovaltio hyvä vai paha, riippuu minkälainen siitä tulee.
Tuskin sitä näen ainakaan lähivuosikymmeninä.
Näinä aikoina, kun murheet alkavat kertyä eri maiden yllä, tulee oma suu yhteistä etua lähemmmäksi. Tästä on se hyöty, että nyt tulee esille ne ongelmat, joita liittovaltion teossa todella pitää ratkaista. En usko, että niiden ongelmiin löytyy halukkaita ratkaisijoita. Itämeren ympärysvaltoiden liittovaltion teko olisi monin verroin helpompaa kuin koko EU-alueen vastaava ja sekin on kova haaste.
Jos edes pankit saadaan omaan yhteiseen valvontaan onnistuneeksi, on se jo kunnioitettava saavutus.
Toivon Suomen neuvottelijoita luovuutta ratkaisuissaan. Kaavoihin pitäytyminen ei mielestäni ole eduksi. Toivottavasti teemme oikeita päätöksiä enemmän kuin vääriä.
Uskon, että edustajamme osaavat sanoa myös ei tarvittaessa ja aina voimme poistua kuvioista, jos niin parhaaksi nähdään.

3.7.2012 18:57

Voihan sitä selventää; parin päivän aikana on Englannissa paljastunut useita pankkiskandaaleja ja tänään erosi mm. erään pankin johtajia. Englanti lienee Euroopan
mittakaavassa vähiten korruptoituneita maita. F1-pääsponsorina kunnostautunut espanjalainen pankki (kyllä; se sääsponsori meillä) on pankkituen saajana podiumilla.
Tämä pankki on meillä tunnettu mm. pikalainoistaan. Yhdysvaltain rikkain osavaltio
Kalifornia - eräs maailman rikkaimmista "maista" - on osavaltiona konkurssissa, mutta
liittovaltio sanoo: no bailout! Euroopassa olemme olleet "suurvaltaa tekemässä" myös
Ruotsin vallan aikana - siitä kertoo mm. laulu "Paljon on kärsitty vilua ja nälkää..." (Onneksi ne ajat ovat ohi!). Johtopäätös: jos haluamme niin palavasti tukea pankkeja, tukekaamme nuoria velkakierteeseen ajautuneita perheitä ja nuoria täällä kotimaassa, että he pääsevät elämään kiinni, jos rahaa riittää, käynnistetään uusi valtion asuntopankki, joka pitää huolen siitä että kohtuuhintaisia asuntoja saadaan nuorille, vanhoille ja perheille. Jos sen lisäksi riittää vielä rahaa, laitetaan ne kirjekuoriin ja lähetetään tuonne Euroopan pankkiherroille, vaikka oikeudenkäyntikuluja varten. Muuhun ei Suomen resurssit riitä! Eiköhän tämä markkinoiden hurmio ja turmio jo ole nähty!

3.7.2012 21:17

Käännetään asia näin että mikä on hyvä Eu:ssa tai eurossa.Itse en löydä mitään muuta hyvää kuin halpa korko joka silti on suuren hädän lopputulos.Eu.han piti olla mahdollisuuksia täynnä mutta kuin totuus tuli esiin niin se on vaan direktivejä jotka estää lähes kaikken tekemisen ja nyt siitä on tullut ylivelkaantuneiden maiden tukipakettejen jakaja ja suurin osa Eu maista jonossa apua hakemaan ja Suomi maksaa viimeisillä rahoillaan ja velaksi niin että rikkaimmat saavat elää vieläkin leveämmin.Niin mikä tässä nyt on niin autiaan hyvää että Suomella ei ole muita vaihtoehtoja kuin euro.Ennen se oli Nokia nyt se on mennyttä niin miten sitten kuin euro onmennyttä onko Suomi aina yhden korttin varassa.Yksioikoista on se yksi totuus joka aina on se väärä totuus,pitäisikö meidän ryhdistäytyä ja keksiä enemmän kuin yhden totuuden.No se on varma että Kataisen aivot riitää vaan yhteen asiaan eikä paljon muuhun.

4.7.2012 14:03

Eilen näytti TV2 (Ajankohtainen 2) oikein rautalangasta väännetyn totuuden: Espanjan
valtio on tukenut pankkejaan, Espanjan pankit ovat ostaneet valtionsa joukkovelkakirjoja
ja kun Euroopan Keskuspankki hiljattain on myöntänyt satoja miljardeja euroja eri maiden pankeille, niin Espanjan pankit ovat 6 kuukauden aikana lisänneet Espanjan
valtion liikkeellelaskemien joukkovelkakirjojensa määrää 100 miljardilla eurolla.
Joku voisi sanoa tätä täydelliseksi mielettömyydeksi, mutta kauniisti sanottuna on taidettu keksiä ikiliikkuja. Onhan mm. Pablo Picasso ja Salvador Dali ainakin osittain espanjalaisia niin seuraajatkin ovat aika luovia. Seuraavaksi kai valitaan perustettavan
pankkivalvontaviraston johtoon joku kreikkalainen!

4.7.2012 14:15

Suomi voisi vuorostaan lainata kuten muutkin vaikka noin 30 miljardia väylähankkeisiin. Korko olisi 1 % luokkaa ja takaisinmaksu samaa tahtia kuin muutkin Eurovelalliset. Saataisiin mm. rautatiet kaksoisraiteisiksi ja sähköistetyksi. Valokuituyhteydet koko kansalle ei varmaan olisi pahitteksi.
Voitaisiin tarvittaessa rakentaa rautatietunneli Tallinnaan. Saataisiin rautatieyhteys aina Puolaan saakka. Ja tulisi sitä työllisyyttäkin.
Luulisi kolmen A:n maan saavan lainaa, kun huonommillakin eväillä sitä saa.

4.7.2012 15:14

Kyllä lainaa saisi... nykyisen yli €80mrd lainapottia ei kuitenkaan ole viisasta paisuttaa yhtään enempää kuin on ihan pakko.

4.7.2012 15:39

Talouden kasvun ja hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitoon on käytettävissä monia poliittisia keinoja. Yksi vaihtoehto ei sulje pois toista. Lainan maltillinen ottaminen ei ole huono vaihtoehto yhdessä juustohöylän kanssa. Leikkauksia pitäisi tehdä tasaisesti ja sosiaalisesti oikein kaikista menokohteista.

Toinen ja vielä merkittävämpi asia on 3,5%:n kestävyysvaje, johon työmarkkinajärjestöjen tulisi saada yhteisymmärräys. Eläkeikää on pakko nostaa, jotta julkinen talous on kestävällä pohjalla tulevaisuudessakin. Kaikkia näitä ratkaisuja maltillisesti hakien Suomen talous kestää muiden maiden pankkikriisien hoitoluototuksen (luottoa on annettu ottamalla velkaa) siihen asti, kunnes syvenevä integraatio Euroopassa mahdollistaa ylikansallisen, pankkien valvonnan. Enemmän kuin kansallisten valtioiden budjettikurin tarkkailua, EU ja EMU tarvitsevat välineitä pitää pankkeja järjestyksessä.

Kansallisvaltioita voidaan pelastaa kurimukselta, mutta pankkien tukeminen ja pystyssä pitäminen on jo niiden sosialisointia.

4.7.2012 15:41

Tämä laina-asia on vain kevennys tähän vakuus/takuu asiaoihin.
Jos on pelkoa, että kriisimaiden lainat jää maksamatta, niin meilläkimn olisi maksamatta jättämistä. Jos lainalle ei ole tuottavaa investointikohdetta, niin ei ole mitään järkeä sitä ottaa.

4.7.2012 20:34

Jopa joo ei paljon perustelluja tullut.Lainat maksamatta tai lisää lainaa se oli se euron hyvä puoli.

4.7.2012 20:38

Hölöhölö. €uron ehdottomasti paras anti on se, että Suomen valuuttaa ei enää voi devalvoida. Osaamattomat suomalaiset yritysjohtajat sun muut yrittäjätollot joutuvat maksamaan osaamattomuudestaan ihan itse... aina ennen se maksatettiin veronmaksajilla = lue palkansaajilla.

22.10.2012 08:52

Höpöhöpö, nimenomaan nyt osaamattomien maksajina toimivat EU-kansalaiset.

5.7.2012 07:01

Kun on tarpeeksi negatiivinen perusasenne, niin hyvät ja huonot asiat nähdään negatiivisena. Yrittäjän pitää uskoa edes omaan yritykseensä, muuten nimitys pitää olla luuseri.
Eurosta: Ei Euron loppu ole mikään maailman loppu.
Kumpaakaan ei kannata toivoa.
Olen ollut vuosikymmeniä vientiteollisuuden palveluksessa ja nähnyt pienen valuutan ongelmat. Kaupat tehtiin lähes poikkeuksetta ostajan tai jollakin suurella valuutalla. Dollari oli yleisin valuutta ja sen arvo nousee ja laskee.
Virheet korjattiin devalvaatioilla ja sillä saatiin laskettua palkkoja ja kotimaan raaka-aineiden hintoja. Suurilla palkan- ja raaka-ainehintojen korotuksilla tehtiin sama uudestaan.
Näin tekee Eurokin, mutta nyt myymme ja ostamme etupäässä Euroilla.
Se vaatii myös talousrakenteemme tervehdyttämisen, joka nähdäkseni on hyvä asia.
Sen hyöty nähdään ja siksi nykyistä kriisiä koetetaan ratkoa eikä heitetä kirvestä kaivoon heti ensimmäisen ongelman ilmaannuttua.
Uskon valtionvaranministeriön, Suomen Pankin jne. huomaavan, jos pitää Euro jättää. Tämän he osaavat kertoa maamme hallitukselle ja eduskunnalle.
Eduskunta sen sitten päättää .

5.7.2012 08:34

En usko että Suomi politiikkojen takia jättää euron ajoissa vaan lisäävät vaan koko ajan laskua takauksien takia.Jos euron valuviat olisi pienemmät niin tottakai pitää uskoa ja taistella euron puolesta mutta valitettavasti ongelmat enemmän kuin megasuuret joka vie euroon hajoamiseen kokonaan tai osittain ,sitten viime ajan uutisointi kertoo koko ajan miten epäsopivaa Suomen on olla rahaliittossa koska yksin ja aina poikkiteloin niin paljon että tulee jo huono maine ja uskottavuus ongelmia.Tästäkään ei voi syyttää Suomalaisia olemme vaan väärässä seurassa ja täällä pohjolassa on erilainen ajatustapa kun täällä on pitänyt aina pärjätä yksin ja huom ilman tukea.Uskon että Ruotsi Tanska,Norjakin olisi yhtä poikkiteloin mutta kuin eivät kuulu rahaliittoon ilmeisesti erittäin tietoisena valintana niin eivät joudu turhiin konflikteihin Eu porukkan kanssa ja saavat jatkaa kaikken lisäksi tulevaisuutta ilman takausvastuita ja huon Norja ei edes kuulu Eu.kaan.Ilmeisesti sinun vientityössä euro helpottaa huomattavasti mutta faktat todistaa silti toista,Ruotsissa vientikäyrä kattossa ja meillä kellarissa vaikka se luvattu euro sinun mielestä on hyvä asia,Suomen vienti parempi ennen euroa,Suomella ei edes kohta ole mitään kunnon vientiä ja jopa pelkoa että ei tule koskaan ja ilmeisesti euro suurin syypää kun ei voi devalvoida.Kiina ilmiö ei ole suurin syy koska sen kokee myös Ruotsi ja Tanska jolla menee vienissä paljon paljon paremmin.En usko että Suomi tekee oikeat johtopäätökset ajoissa on kyllä kokoomuksella ja demareilla sellainen valta tässä asiassa ja käyttäytyvät kun kiihko uskovaiset euro uskoon,epäillen että antaisivat viimeisenkin euron asialle vaikka se olisi jo markka.Timoerik et ole realisti vaan kiihkouskovainen euroon etkä usko että sen tarina on loppu .Mutta sehän on sinun oikeus vapaassa maassa tai ainakin toistaiseksi vapaassa maassa koska jos jatketaan niin seuraavaksi menee itsenäisyyskin.Itse en edes usko enään omaan yrittämisenkään koska koko tämä eurojuppakka viennyt kaikki asiakkaat ja kassa on tyhjä jo tässä vaihessa vaikka se oikea lama on vasta alkaamassa.Tulen siirtymään eläkepuolelle piakkoin koska jos ei ole edes näköpiirissäkään asiakkaita niin turha rahoittaa toimintaa omilla rahoilla se nyt vaan olisi tyhmää.Viime lama oli muuten sittenkin helppo tähän nähden missä kaikki meni ihan nollille niin ei käynyt 90 luvun lamassa ja nousua pukkasi jo 1994 ja se oli kova nousu.Mutta valoisa puoli on se että kymmensiä hyviä vuosia takanaan nyt on oikea aika jättää uppova Suomen yrityselämä joka on jonkun toisen ongelma onneksi ei minun.

5.7.2012 15:31

Yrittäjä wrote: "Viime lama oli muuten sittenkin helppo tähän nähden missä kaikki meni ihan nollille niin ei käynyt 90 luvun lamassa ja nousua pukkasi jo 1994 ja se oli kova nousu."

Entinen kauppakumppani NL oli hajonnut ja vienti tyrehtynyt. Uudeksi kauppakumppaniksi tulivat EU-maat 1.1.2995 alkaen. Merkittävimpänä vientimaana Saksa. Suomen kansainvälisestä kaupasta noin 2/3 on unionin sisäistä. Nyt tärkeimmät yksittäiset vientimaat ovat Ruotsi, Saksa ja Venäjä, mutta siis edelleen EU kokonaisuutena on tärkein.

7.7.2012 07:26

Suomi allekirjoitti EEC -vapaakauppasopimuksen 5. lokakuuta 1973 (ks. Wikipedia/EEC-vetoomus ja Wikipedia/Euroopan yhteisö).
Samoihin aikoihin Suomi teki KEVSOS -sopimuksen (ks. Wikipedia/KEVSOS -sopimus) Puolan, Unkarin ja Tshekkoslovakian kanssa. Tämä sopimus alkoi toimia käytännössä tehokkaasti vasta, kun nämä maat luopuivat kommunistisesta talousjärjestelmästä 1990 -luvun alussa.

Aika moni iso suomalainen yhtiö muuttui jo 1980 -luvulla kansainväliseksi yhtiöksi, joilla 1990 -luvun alussa Suomi ja Neuvostoliitto olivat yhä tärkeitä markkinoita, mutta muut maat muodostivat pääosan liikevaihdosta.

7.7.2012 14:59

Totta töriset! Leikkaus Eduskunnan valtiopäiväasiakirjasta UaVM 7/1992 vp: "... vielä vuonna 1990 Neuvostoliiton osuus Suomen viennistä oli 13 prosenttia - 1980-luvun puolivälissä se oli yli 20 prosenttia. Vuoden 1991 aikana Suomen vienti Neuvostoliittoon väheni kuitenkin 65 prosentilla ja tuonti Neuvostoliitosta 27 prosentilla. Suomen vienti Neuvostoliittoon - jonka osuus Suomen viennistä oli 1991 enää 5 prosenttia - laski mainittuna vuonna enemmän kuin minkään muun länsimaan vastaava vienti ja suurin piirtein yhtä paljon kuin eräiden Itä-Euroopan maiden vastaava vienti." Tuo oli aikaa, jolloin maailmalla oli mittava paperin ylituotanto ja siihen kun vielä ymppäsi ulkomaanlainat ja devalvaation oli soppa valmis.

Joku viisas kreikkalainen on sanonut, että kreikkalaiset ovat tähän saakka eläneet onnellisina ja iloisina toisten varoilla. Elettiinköhän me 1980-luvulla onnellisina bilateraalisen kaupan ja venäläisten kustannuksella :)

7.7.2012 15:01

Siis neuvostoliittolaisten kustannuksella. Tuossa valtiopäiväasiakirjassa muuten käytetään nimeä Venäjän federaatio.

7.7.2012 15:05

"Elettiinköhän me 1980-luvulla onnellisina bilateraalisen kaupan ja venäläisten kustannuksella :)"

Ans ku mä vastaan = elettiin... mut se hyödytti koko suomalaista yhteiskuntaa... ja teki sen hyvin moninaisella tavalla.

5.7.2012 10:26

Ei valuutasta kannata kiihkoilla. Jotkut sekoittavat isänmaallisuuden ja valuutan.
Kiihkoisänmaallisuudestakaan ei ole kuin haittaa.
Tätä nykyistä lamahistoria ei vielä ole pelattu loppuun. En osaa ennustaa tuleeko siita pahempi kuin 90-luvulla.

5.7.2012 15:37

Eipä todellakaan markalle voi ympätä mitään inhimillisiä ominaisuuksia. Valuutta on pelkkää metallia ja paperia, jolla on joku vaihtoarvo, muttei mitään isänmaallisia tunteita.

Epäisänmaalliset vero- ja muut rikolliset ovat vieneet markkoja veroparatiiseihin ja vievät nyt euroja, eikä kumpainenkaan valuutta iske isänmaallisesti jarruja pohjaan. Vain ihmiset toteuttavat isänmaallisuuttaan ja epäisänmaallisuuttan teoillaan, ei valuutta eikä rahayksikkö.

5.7.2012 13:56

Merkel tiedotti vielä toissapäivänä:" Keine Leistung ohne Gegenleistung, Konditionalität
und Kontrolle." Eli ei tukea ilman ehdollisia vastasuorituksia ja valvontaa. Eilen oli jo
Montin kanssa toisempi ääni kellossa. Pohjanoteeraus oli kuitenkin (Jo)hannes Swoboda
- tämä Europarlamentin demariryhmän pj joka innostui sättimään Kataista, joka on sentään yrittänyt, mutta ehkä Niinistö olisi ollut mies tässä paikassa, kun isänmaan asia on esillä. Ruotsin Borg (rahaministeri) sanoi jo suoraan Kreikan suoritustilan lähestyvän ja Espanjan surrealistiset rahoituskuviot sen kun kiihtyvät Maailman suurimmassa Eurokasinossa, jossa pankki voittaa kovalla kertoimella - kaikkien aikojen puhallus.
Taitaa olla itse Opus Dei asialla, tietääkö edes Soinin esikunta? Lopuksi lainaan meidän
omaa "generalissimusta" (J. Suomen toim. 3. osa Kuningastie)."Kaikkeen saatanaan
sitä ihminen joutuu" ja "Sosiaalidemokraaattien juntan gansteripolitiikka vaikeuttaa yhteisymmärrystä." Eli on ne ajat olleet ennenkin kovat, mutta niin oli miehetkin...

7.7.2012 19:39

Kun muualta ei seikkaperäistä tutkittua tietoa pankki-ja finanssikusetuksesta EI löydy niin tässä on.
Euroopan keskuspankki päätti viime jouluna jakaa euroalueen yksityispankeille yli tuhat miljardia euroa lainaa yhden prosentin korolla. Tästä paketista saamiaan rahoja espanjalaiset pankit ovat avokätisesti sijoittaneet Espanjan valtion velkakirjoihin, joista saa jopa yli kuuden prosentin tuoton. Nyt Espanja on vippaamassa euromailta noin 100 miljardia, jotta voisi pelastaa nämä samaiset pankit.

”Nerokkaan” suunnitelman mutta on, että mikäli Espanjalle annetaan lainaa pysyvän mekanismin (EVM) kautta, lainojen ehtona on jäsenmaiden ensisijaisuus velkojana. Yksityiset rahoittajat eivät enää uskalla sijoittaa Espanjan valtion velkakirjoihin. Sijoittajat jäävät automaattisesti EVM:n kautta lainanneiden euromaiden taakse, mikäli Espanja ajautuu konkurssiin. Riski sijoittaa Espanjan velkakirjoihin kasvaa ja tämä sulkee Espanjan kokonaan kansainvälisiltä rahoitusmarkkinoilta.

Espanjalla on 735 miljardia velkaa, ja 100 miljardin lisävelka kasvattaa velkasuhdetta 10 prosenttiyksikköä. Tämä lisää entisestään Espanjan velanhoitokustannuksia, joiden pienentämiseksi maa on sitoutunut jo yli 80 miljardin säästöohjelmiin. Ja koska paketti sulkee ovet yksityisiltä markkinoilta, lainaa tulevat tulevaisuudessa antamaan muut euromaat tai EKP.

Yksityistä ongelmavelkaa muutetaan julkiseksi ongelmavelaksi. Konkurssiriski siirretään yksityispankeilta valtioille, toteavat Ronkainen ja Kabata.

Kirjoittajat ovat talouspuolen tutkijoita, niitä joita suomen "eliitti" ei uskalla käyttää nyky kriisissäkään, koska on vain valittu "yhden totuuden tie".

8.7.2012 07:48

Niin se totuus on se että Suomi maksaa viulut ja menettää asemansa hyvinvointivaltiona ja kukaan ei koskaan meitä auta.Kiitoos sixpack olette talousneroja tosin kokoomus ja demarit ihan kauhein.

8.7.2012 07:56

Hyvä, että saimme asiantuntijalta varoituksen etukäteen... voinet täsmentää ajankohdan milloin me Moolokin kitaan joudumme...???

8.7.2012 08:46

Tarkkailijalle, ymmärtänet tämän kaiken paljastuneen, laittomuuksienkin (jollei ole pistetty 30 vuodeksi salaiseksi, kuten suomessa) EU:ssa ja EMU:ssa, olevan mahdottoman kansallisvaltioille ja varsinkin niiden maksaville kansalaisille, jatkaa tätä eliitin "projektia".

On naiivia odottaa tunti tai päivämääriä asialle, joka tule tapahtumaan - väistämättä.

8.7.2012 08:49

No kiva... ootellaan... ans kattoo korjaako kuolo ennen ku "eliitin "projekti"" on ohi:-)))))

8.7.2012 09:40

Eurolla pyrittiin vakaampaan yhteiseen suurempaan valuuttaan ja nyt sen tulevaisuus on uhattuna.
Suomen irtaantuessa Eurosta on oman valuutan uskottavuus avainasemassa.
Uskottavuuttamme parantaa vaihtotaseen ylijäämä.
Sitä meillä ei tällä hetkellä ole.
Todennäköisesti joutuisimme maksamaan ulkomailta hankittavasta pääomasta (lainasta) ylimääräistä pienen valuutan riskikorkoa.
Tällä hetkellä Suomen pitäisi saada kasvua aikaan ja investoiminen on eräs tärkeimmistä keinoista. Tarvitaan siis ulkomaista rahaa.
Kilpailukyvyn parantamiseksi on käytetty devalvaatiota ja tällöin ulkomainen raha olisi vielä kalliimpaa. Devalvaatiosta kärsisi velalliset kotimarkkinayritykset.
Vientiyrityksiä devalvaatio ei kiinnosta kuten ennen. Siirretään sen sijaan toiminta edullisempaan maahan.Investoinnit tehtäisiin kuitenkin sillä kalliimmalla rahalla Suomeen. Tuottavuuden nosto on toimiva vaihtoehto.
Jos Euro jää elämään Suomen siitä poistuessa voisimme hyvällä taloudenpidolla ehkä päästä Ruotsin tilanteeseen. Vakaa Euro pitäisi myös muiden Euromaiden kanssa kauppaa käyvien valuutan vakaampina. Jos Euro hajoaa jää tämä etu pois ja Suomen kannattaisi erota ajoissa. Hajoaako Euro, siinäpä kysymys. Jos Euro ei hajoa, niin ei Suomen kannata siitä erota, vaan jatkaa 'avustamista' vakuuksia vaatimalla ja ellei niitä saa, yrittää jatkaa Eurossa 'avustuksiin' osallistumatta.

8.7.2012 12:16

Timoerik`in uhrimieli eurokapitaliamin pönkittämiseksi rahmaailman eduksi, kansallisvaltioiden kansalaisten kustannuksella, ylittää jo Stubbisminkin rajat.

Esimerkki hänen loputtomasta EU ja EMU uskosta, ilmenee hänen juttunsa viimeisessä lauseessa.

8.7.2012 12:52

Jori Jorspakka, hyvä että ymmärsit

8.7.2012 15:07

Kun tarkastelee Suomen EU- ja EMU-historiaa, niin sieltä paljastuu monia mielenkiintoisia seikkoja, joiden julkisesta esiintuonnista eivät monetkaan vaikutusvaltaiset tahot suuremmin pidä.

Kun mennään vuoden 1994 Suomen EU-kansanäänestykseen, niin silloinhan äänestäjät eivät oikeastaan tajunneet, että samalla oli kysymys rahaliitoa koskevasta äänestyksestä (Maastrichtin vuoden 1992 sopimus koko laajuudessaan).

Koteihin toki lähetettiin Valtioneuvoston tiedote kansanäänestystä koskien mutta se oli osittain valheellinen sen mukaisesti, mitä perustulakivaliokunnan pj Sauli Niinistö oli kertonut virallisten pöytäkirjojen kirjausten mukaisesti sekä eduskunnalle että samalla suomalaisille (mm. kansanäänestyksen koteihin jaettavan tiedotteen kautta). Sauli Niinistö totesi yksikäsitteisen selvästi, että rahaliittoon liittyminen (EMU:n III vaihe, vuonna 1999) ei sisälly liittymissopimukseen, vaan vaatii erillisen lakialoitteen, josta äänestetään aikanaan eduskunnassa.

Myöhemmin sekä Lipponen että Niinistö käänsivät takkinsa ja söivät sanansa. Suomessa ei järjestetty sen kummemmin erillistä kansanäänestyksestä EMU:n III vaiheeseen liittymisestä kuin tuotu eduskunnalle lakialoitettakaan rahaliittoon liittymisestä. Sauli Niinistö totesi jo vuonna 1995 ministerin ominaisuudessa, että rahaliitosta äänestettiin jo EU-liittymislain yhteydessä, vaikka hän oli puhunut täysin päinvastoin vuonnan 1994. Samaa mieltä oli myös perustuslakivaliokunta: EU-liittymislaki äänestys = Maastrichtin sopimus kaikessa laajuudessaan sisältäen eurojärjestelmään siirtymisen (rahaliitto).

Esim. Ruotsissa EMU III-vaiheesta eli rahaliittoon osallistumisesta äänestettiin kansanäänestyksellä jne. Lopputuloksena oli Ruotsissa se, että euro-järjestelmään ei siellä liitytty.

Sekä Pertti Salolainen (vuonna 1995) että Erkki Tuomioja (1996) myönsivät tämän Suomessa tapahtuneen valehtelun. He sanoivat suoraan, että jos kansalle olisi kerrottu tästä rahaliittokytkennästä, koko kansanäänestyksen tulos olisi ollut EU-vastainen.

Näin meitä kansalaisia ja kansanedustajiakin kusetetaan. Kusetus sen kun jatkuu ja jatkuu. Oletteko huomanneet?

Kun vertaa Suomea esim. Ruotsiin, voidaan sanoa rehellisesti, että Suomessa on melkoinen demokratiavaje. Salailu ja valehtelu kuuluu suomalaiseen poliittiseen järjestelmään. Onko tämä oikein? Minun mielestäni ei.

Eihän mm. Katainen, Stubb ja Urpilainen tee kuin sitä samaa moraalisesti korruptoitunutta politiikkaa, jota aikaisemmatkin ovat tehneet.

Meitä suomalaisia pidetään pimennossa, meille valehdellaan ja viedään kuin pässiä narusta.

8.7.2012 16:03

"Meitä suomalaisia pidetään pimennossa, meille valehdellaan ja viedään kuin pässiä narusta."

Sopii pohtia onko vika meissä suomalaisissa, narussa, pässissä... vai peräti viejässä:-))))))))))))

8.7.2012 16:30

Joonas kirjoituksessaan toi täydellisestti esiin eduskuntapuolueiden ja politiikkojen, vastuuttomuuden sekä laittomuuden, joka suomen eliitin toimeksiannolla tehtiin.

8.7.2012 16:38

Vähemmistö räksyttää... enemmistö päättää.

8.7.2012 19:46

Nimenomaan eliitin (suomalainen businesseliitti) johdolla:
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/11705/URN_NBN_fi_jyu-2005209.pdf?sequence=1

Eliitin (= koiran häntä) poliitikkoja (= koira) "heiluttava" vaikutus on poliittisessa järjestelmässä tosiasiallisesti hyvin läpitunkeva. On siis turha etsiä elistismin heiluteltavina olemiseen totuttautuneiden puolueiden valtaan noustessa "asioiden" muuttuvan yhtään mihinkään.

Media on yhtenä pelinappulana tässä yhtälössä ja Suomessa se on jopa eurooppalaisittain äärimmäisen korostunutta. Liikaa "eliitin kannalta epämieluista" ette näe ettekä kuule mediassa siinä määrin, että se alkaisi edesauttamaan mitään todellista demokratiaa.

Ei siis tarvitse ihmetellä, miksi tätä valheen perinnettä kantavat ja valtaan tottuneet puolueet Kokoomus ja SDP loistavat gallupeissa siitä huolimatta, että kansalaisten keskuudessa (osassa kansaa) alkavat EU- ja euro-toimet jo hirvittämään.

Maksajat tälle kaikelle euro-iloittelulle ja sen myötä tulevalle liittovaltiolle (nyt jo kiihtyneessä tahdissa) me jo tiedämme: me kansalaiset.

Niin. Ja pahoinvointiyhteiskunta tuloeroineen senkun vaan voimistuu voimistumistaan.

8.7.2012 17:18

Kiitos kohteliaisuudessta 'eliitti', mutta kyllä sana enemmistö riittää kuvaamaan päättäjiämme.

8.7.2012 20:22

Ja mikä on se vaihtoehto?
Jos siirrytään "uuteen markkaan", niin mitä tapahtuu rahalle, joka on tileillä? Minä en ainakaan halua sen muuttuvan markoiksi koska seuraavana päivänä markka devalvoitaisiin tai devalvoituisi 20-30% ja sinne liukenee sen ostovoima.

Pidän omat rahat joka tapauksena euroina. Vaikka se ei ole niin vahva kuin toivoisi, se on aina vahvempi kuin uusi markka. Teknisesti se on helppoa, talletan ne vain ulkomaille ja käytän kuottokorttia.

Kuinka moni oikeasti vaihtaisi nyt rahansa "uuteen markkaan"? Ei moni eikä kukaan kaikkea. Euro säilyisi edelleen liike-elämän valuuttana koska suuri osa tuotteista ostetaan euroilla. Tässä unohdetaan se tosiasia, että kaikilla meillä on vapaa oikeus valita valuutta, jossa rahojamme säilytämme ja käytämme. En usko, että kukaan haluaa pakkolakia, jonka mukaan suomalaisella yrityksellä tai henkilöllä ei saa olla valuuttaa. Ainoa tapa tehdä se olisi tehdä uudesta markasta valuutta, jota ei vaihdeta. Mihin se johtaa?

Jos tehdään uusi markka, niin se pitäisi silti vakauden ja luotettavuuden takai sitoa kiinteällä kurssilla euroon. Silloin kyse olisi vain kalliista kiukuttelusta.

8.7.2012 20:30

AJJ, niinpä

8.7.2012 22:41

Edellisissä kirjoituksissa kysytään, mikä on vaihtoehto ? Näille edellämainituille EU ja EMU sekä NATO kiimaisille (tämän sotilasliiton pilari EUssa on olennainen osa) vastaukseksi esim. on säilytettävä suomen perustuslaillisuus sopimuksissa eli valtion päätäntävalta, kansanäänestyksien toimittaminen (mm. omasta rahastamme markasta ei koskaan kansalta kysytty, vaikka Ahtisaari näin lupaili) avoimmuus sopimuksisa (nyt on julistettu 30vuodeksi salaiseksi Espanjan soppari) ja demokraattisten oikeuksien kunnioittaminen. Tässä näin aluksi maansa ja kansalaisten sosiaalisten oikeuksien myyneille.

8.7.2012 22:47

Kansanäänestys oliskin ihan paikallaan... aina kun eduskunta jotain jostain päättää niin tuo päätös on alistettava kansan päätettäväksi kansanäänestyksessä.

9.7.2012 07:52

Kansanäänestykseen ei pidä asettaa asioita, joista suuri osa kansaa ei vieläkään 15 vuotta myöhemmin ymmärrä.
vrt. historian toisinajattelija Joro Jorspakka

9.7.2012 08:19

En ollut ehkä "ihan" tosissani:-)))

9.7.2012 08:38

Kansanäänestystä ehdotetaan yleensä, kun enemmistön päätös ei miellytä ja kuvitellaan eduskuntavaalitulos kansan tahdon vastaiseksi !!

9.7.2012 08:37

Valuttan vaihto markkoiksi ei todellakaan olisi suuri katastroofi.Siinä vaan säästyisi lisää tulevat miljaardejen takausmaksut mitä nämä mahdottomat etelän valtiot meinaa jättää maksamatta.Jos olisi vaan kyse olla mukana eurossa niin so what mutta kun siiheen littyy lopputon tukeminen niin se on se katastroofi.Jos euro jostain syystä ei kaatuisi niin se on selvä että Suomen olisi hyvä olla mukana mutta ehto pitäisi olla että ei cenntiäkään tukea tai takausta täältä lähde muille maille enään.Tästä tässä on kyse ei euron metallista tai ulkonäöstä vaan mitä sen pito maksaa meille,se on jotenkin unohtunut tässä juupas eipäs keskustellussa.

9.7.2012 08:40

Taitas olla perempi et sä keskttysit vaa siihe yrittelemisees... munaisit - tod.näk. - ittees vähä vähemmän.

9.7.2012 08:46

Uutta taloustaitoa. Velkojen takaismaksulta voi välttyä valuutan nimeä vaihtamalla. Ilouutinen Suomen asuntovelkaisille ja valtiolle.
Loputon tukeminen ei tule tapahtumaan. Niin tyhmiä tai rikkaita ei Suomen päättäjistä löydy. Luulenpa elokuun eduskuntakeskustelun käyvän vaihtoehdot läpi.

9.7.2012 11:00

"Uutta taloustaitoa. Velkojen takaismaksulta voi välttyä valuutan nimeä vaihtamalla. Ilouutinen Suomen asuntovelkaisille ja valtiolle."

Niinpä... PerSut ja Kepun tyhmimmät lienevät yhä vaan siinä vakaassa uskossa, että kansalaisille voidaan syöttää mitä tahansa sontaa täytenä totena.

9.7.2012 18:15

Koska niin vähän on oikeita ja asiantuntevia kirjoituksia esillä tässä lehdessä, niin ohessa
Yrjö Hakasen kirjoitus 4.7.2012 kommunsti blogissa.

Viime viikon lopulla pidetty EU-johtajien huippukokous kuvaa sitä, miten EU muuttuu yhä epädemokraattisemmaksi ja autoritaarisemmaksi.

Kansalaisilta ei kysytty yhtään mitään, kun valtioiden päämiehet sopivat avoimesta piikistä pankkien tukemiselle ja tiiviimmästä liittovaltiosta. Kuvaavaa on, että osa valtiopäämiehistä ei näytä itsekään tietävän tai ymmärtävän, mitä ovat päättäneet.

Pankkeja ryhdytään tukemaan kaiken demokraattisen kontrollin ulkopuolella olevan Euroopan vakausmekanismin EVM:n kantta. Kyse on Luxemburgiin perustetusta osakeyhtiöstä, jonka johtajille on varmuuden vuoksi säädetty syytesuoja mahdollisista rötöksistä.

Pankkiireille on luotu rahantekokone. Ensin Euroopan keskuspankki antaa pankeille lainaa 1 % korolla. Sitten EVM lainaa markkinoilta eli pankeilta rahaa moninkertaisella korolla ja jakaa sitä kriisipankeille. Tuki menee pankkien riskilainojen pois maksamiseen. Vastuu vakausmekanismin kautta paisuvista veloista jää eurooppalaisille veronmaksajille.

Pankkien valvonnan lisääminen on tietysti tarpeen. Mutta se ei paljon auta, jos koko systeemi perustuu pankkiirien ja suursijoittajien keinotteluun kansojen kustannuksella. Esimerkiksi Kreikka on ollut jo jonkin aikaa EU:n, EKP:n ja IMF:n muodostaman ”Troikan” valvonnassa, mutta lähes kaikki Kreikkaan ohjattu tuki on mennyt pankkipiirien vanhojen velkojen maksamiseen ja keinotteluun. Pankkien valvontaa tärkeämpää huippukokouksen päätöksessä olikin sellaisen rahaston muodostaminen, jonka kautta pankkien ja suursijoittajien keinottelutappiot voidaan siirtää kansalaisten verovaroista maksettavaksi.

Kriisin varjolla ja ilman avointa demokraattista valmistelua hallitusten päämiehet muokkaavat EU:sta tiiviimpää finanssiunionia ja poliittista liittoa.

EU-komissiolle annetaan valta puuttua jäsenmaiden budjetteihin. Tätä valtaa komissio ei tarvitse puuttuakseen joihinkin pieniin yksityiskohtiin vaan ajaakseen läpi julkisten menojen leikkaamista ja julkisen sektorin yksityistämistä, jota demokraattisin keinoin tuskin voitaisiin laajassa mitassa tehdä.

Jyrki Katainen ja muut euromaiden johtajat eivät päätöksillään ”pelastaneet Eurooppaa”. He pelastivat taas kerran suuret pankit, niiden omistajat ja suursijoittajat. Pankeille aluksi väliaikaisen vakausmekanismin ja sitten pysyvän vakausmekanismin kautta ohjattava tuki maksatetaan kansalaisilla leikkaamalla julkisia palveluja ja työntekijöiden oikeuksia. Pankkien sijasta ”sosialisoidaan” pankkien tappioita. Sijoittajavastuun sijasta keinottelijat päästetään kuin koira veräjästä.

Hyväksyessään Eurooppa-neuvoston päätökset Katainen meni pidemmälle kuin eduskunnan suurelle valiokunnalle oli ennalta kerrottu. Mutta taas kerran hallituspuolueet siunasivat EU-johtajien päätökset, joilla ei ole mitään demokraattista legitimiteettiä ja jotka rikkovat osin jopa EU:n perussopimuksia. Päätösten yksityiskohdat jäivät tyypillisen EU-vedätyksen tapaan myöhemmin hiottavaksi, mutta suunta on selvä: avoin piikki pankkituelle ja päätösvallan siirtäminen yhä enemmän kaiken demokratian ulkopuolelle.

Meno kauhistuttaa jo monia poliittisen eliitin jäseniä ja valtavirran taloustieteilijöitä. Velkakriisin syyt eivät ole valtioiden vaan pankkien ja yksityisen sektorin ylivelkaantumisessa. Julkisten menojen leikkaaminen ei ole ratkaisu vaan pahentaa talouden taantumaa. On muutettava tulonjakoa parantamalla palkkoja ja sosiaaliturvaa, kiristämällä pääomaverotusta ja ottamalla käyttöön rahoitusmarkkinavero. Yksityisten pankkien tukemisen sijaan tarvitaan julkista, demokraattisesti hallittua pankkitoimintaa ja finanssimarkkinoiden vallan murtamista. On hylättävä autoritaarinen EU-liittovaltio ja ryhdyttävä rakentamaan perusteiltaan toisenlaista Eurooppaa, jossa ihmiset ovat tärkeämpiä kuin markkinoiden vapaus, jossa turvataan jokaiselle tasavertaiset sosiaaliset ja demokraattiset oikeudet.

9.7.2012 18:34

Hieno klippi... ja täyttä asiaa joka sana. Isänmaan luottopakki "Yrkki" Hakanen tietää mistä puhuu... tai tässä tapauksessa kirjoittaa. Ilman hänen paljastuksiaan eläisimme vieläkin pimeällä keskiajalla kapitalistisessa riistossa kurjistuen päivä päivältä kohti kuolonkankeutta ja kalmaa vailla toivoa paremmasta.
+
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yrj%C3%B6_Hakanen

9.7.2012 20:18

Taas tarkkailija on siemanut vääränlaista nestettä,mene tauolle välillä.

9.7.2012 22:19

Yrittäjällä itsellä nesteet kiehuu ja tässä vielä siihen kiehumiseen lisäaihetta, juuri uutisoitua. Valtionvarain- ministeri Urpelainen radiohaastattelussa kehoittaa EU:n kriisin ratkaisuksi avoinmuutta ?!! Juuri viimme viikolla Espanjasta tehdyt päätökset, julistettiin 30 vuodeksi salaiseksi suomessa.
Kyseessä on jo surullinen osoitus siitä, miten elitti ja siihen sitoutuneet puolueet/puoluejohtajat valehtelevat, valehtelevat ja valehtelevat.

9.7.2012 23:45

Tärkeitten näkökohtien koostamista:
- 'Jori Porspakka Jokela' -nimimerkki kirjoitti 7.7.2012 18:39:
"Euroopan keskuspankki päätti viime jouluna jakaa euroalueen yksityispankeille yli tuhat miljardia euroa lainaa yhden prosentin korolla. Tästä paketista saamiaan rahoja espanjalaiset pankit ovat avokätisesti sijoittaneet Espanjan valtion velkakirjoihin, joista saa jopa yli kuuden prosentin tuoton. Nyt Espanja on vippaamassa euromailta noin 100 miljardia, jotta voisi pelastaa nämä samaiset pankit."

Verrataanpa EKP:n toimintaa euromaitten hätärahastoihin:
- Euroopan rahoituksenvakautusmekanismin (ERVM; engl. European Financial Stabilisation Mechanism, EFSM) kapasiteetti on 440 miljardia euroa. (Ks. Wikipedia/Euroopan rahoituksenvakautusmekanismi)
- Sekä ERVM että ERVV aiotaan heinäkuussa 2012 korvata Euroopan vakausmekanismilla (EVM; engl. European Stability Mechanism, ESM).
- EVM perustuu 80 miljardin euron maksettuun pääomaan ja enintään 620 miljardin euron korotusvaltuuksiin. Sen lainanantokyky on 500 miljardia euroa. (Ks. Wikipedia/Euroopan vakausmekanismi)

Verrataanpa luvattuihin tukipaketteihin (ks. Wikipedia/European sovereign-debt crisis):
- Kreikka: 110 G€ 2010 toukokuun ensimmäisenä päivänä euromailta ja IMF:ltä. 107 G€:n velkamäärän leikkaus kohdistui Kreikan rahoittaneisiin kaupallisiin tahoihin maaliskuussa 2012.
- Irlanti: 67,5 G€ 2010 marraskuun 29. päivänä IMF:ltä ja euromailta sekä UK:lta, Tanskalta ja Ruotsilta.
- Portugali: 78 G€ 2011 toukokuun 16. päivänä IMF:ltä, Euroopan rahoituksenvakausmekanismilta (ERVM) ja Euroopan rahoitusvakausvälineeltä (ERVV) - siis käytännössä euromailta.
- Espanja: Enintään 100 G€ 2012 kesäkuun 9. päivänä.
- Kypros pyysi kesäkuussa 2012 lainaa Euroopan rahoitusvakausvälineeltä (ERVV) tai Euroopan vakausmekanismilta (EVM).

10.7.2012 07:33

Miksei lainat suoraan EKP:ltä.
EKP:tä päättää asioistaan itsenäisesti ja Euromaille ei ole poliittista määräysvaltaa EKP:ssä.
Kysymykseen pystyy vain EKP vastaamaan.

10.7.2012 09:35

Ei kiehu enään,olen tullut siihen lopputulokseen että tehköön politiikkot mitä lystää pääasia että mun kauppa käy oli sitten markka tai euro.Epävarmuus on se oman kauppanteon jarru koska rahasta se ei ole kiinni tässä tilanteessa Suomen kohdalta tuollahan makaa 83miljardia Suomalaisten varoja käyttötileillä odottomassa kulutusta ja vihreätä valoa sen alkaamiseksi.Kun ihminen ei äänestä ja ei kuulu minkälaiseen puoluesseen tai yhditykseen niin se kertoo vahvasta omasta tahdosta ja pärjäämisestä niin tehköön fanatiikkot mitä haluaa ja me bisnessmiehet viemme voittot päältä toisten tekemistä virheistä.Kohta on taas sijoittamisen aika kun hinnat rommaa eurokriisin huonon hoidon takia.

12.7.2012 15:26

Yrittäjä veti tiiviisti yhteen. Tosin tämän saman on jo esittänyt Kokoomuksen nuorten
puheenjohtaja sekä lehtisessään ns. Porin seminaarissa ja Ajankohtaisessa 2:ssa viikko
sitten. Toisin sanoen:yrittäjät, siirtäkää toimintanne Eestiin, jossa on tasavero, työvoimaa, joka ei lakkoile, ei laske ylityötunteja eikä niuhota ay-sopimuksilla eikä
kaipaa eläketurvaa. Tosin kolikon toinen puoli on että sama työvoima on tulossa
aikanaan Suomeen eläkepäiville, jolloin heidän eläkkeensä ei tule nousemaan vaan suomalaisten eläkkeitä lasketaan. Joten nyt kipin kapin ottamaan eläkevakuutus sieltä
varmasta ilmarisesta, joka onkin sijoittanut rahansa taitavasti- Euroopan pankkibisnekseen.

12.7.2012 17:44

...ja taas yksi PerSu-pelle joka ei edes käsitä missä mennään. Tuon tason tohelot, kuin sinä ja tämä "yittäjä", eivät saa ostetuksi Lahden eteläpuolelta edes hapaa viinaa, sekin ostetaan Tallinnan Soccarista:-))) ...että siitä vaan "yrittämään" sinne Paratiisiinne... teidät tosin putsataan jo rannassa ennen kuin olette ehtineet taksia tilata:-)))

12.7.2012 18:02

Älä juo niin paljon tota hapaa viina niin menisi sullakin paremmin.En kuule sijoita cenntiäkään Viroon kyllä ihan muut metkut mielessä.

13.7.2012 00:16

Virossa voitaisiin hoitaa - ainakin Helsingin seudun - sosiaalipalvelut.
Suomessahan on ongelmana, että ei ole varaa palkata riittävästi hoitohenkilökuntaa. Potilasturvallisuus vaarantuu, kun hoitajia ei ole riittävästi paikalla. Vanhukset pidetään rauhallisina lääkityksellä.
Lääkärinaikoja on vaikea saada terveyskeskuksista.
Jne.
Mutta Virossa on palkkataso, asuminen ja elinkustannukset selvästi pienempiä kuin Suomessa. - Viron hintatasolla saataisiin riittävä hoitotaso esim. vanhuksille.
Suomessa jo moni lääkäri ja hoitaja on ulkomaalaistaustainen eikä suomenkielen taitokaan usein ole kovin kummoinen. - Virossa sentään hoitokenkilökunnalla ja potilailla olisi yhteinen kulttuuri.

13.7.2012 09:03

Joo... Virossa voitais hoitaa kaikki hommelit... myydään tää koko maa niille... ja ku ne ei osta ni lahjotetaan... ja ku ne ei ota vastaan ni mennää sinne ja antaudutaan niille... ohan meillä se schengen sopimus:-)))))))))

13.7.2012 05:16

Putkosen alkuperäiseen ablosuuttiseen totuuteen juttuun, jossa hän povaa "Kreikan pysyvän eurossa ja pelastuselämälaskua maksetaan pitkään ja laskutus osoite on sama".
Tähän on tullut nyt nopea ja toivottukin kansalaisten vastaus - ylen mielipide tutkimuksessa.
Tulos tutkimuksella on suomen poliittiselle eliitille ja hallitukselle tyrmäävä. Sen "vastuun kanto"/20 % osatakuineen/salaiseksi julistaminen 30 vuodeksi/ ja edelleen hillitön rahanjako pankeille ko.projektissa, on kaikkea muuta kuin kovasti mainostettua avoinmuutta EU:ssa, toisaalta se kähmintä, salailu, asiakirjojen väärentäminenkin, (tarpeen tullen myös Saksa ja Ranska) kyseenalaistaa vasemmiston mukanaolon, edellämainituissa kapitalismin pelastustalkoissa, jossa
työväestölle on varattu vain maksajan ja kärsijän (työttömyys, köyhyys) osa.

13.7.2012 10:37

Kreikka ei helposti luovu Eurosta, vaan se joutuu nähtävästi eroamaan.
Italia saattaisi hyötyä tai selviäisi vähin vaurioin erotessaan Eurosta.
Euroopan pankit ja Ranska suurimmat maan ulkopuoliset velkojat.
Saksa on vasta kolmantena.
Italia saattaakin olla eroaja numero yksi.
Irlantikin on pääsemässä pahimmasta pankkikriisistään ja voi vertailla ollako vai ei Eurossa.
Espanja yrittää pysyä Eurossa ja saattaa vaatia paljonkin avustamista.
Portugali seuraa Espanjan päätöksiä.
Toistaiseksi Itävallan,Hollannin,Belgian ja Suomen ero ei ole ajankohtainen.
Mikäli eteläeurooppalaiset maat eroavat Eurosta, tulee Euron arvo nousemaan ja tällöin Suomelle tulee paineita lähteä johtuen meille liian vahvasta Eurosta.

Tällä hetkellä ja todennäköisesti vielä ensi vuonnakin hyödymme halvasta Eurosta ja alhaisista koroista.

Saako Suomi nyt Espanjalta vakuuksia tai ei ole se suurin murhe.
Vakuus koskee n. 600 miljoonaa, josta vakuus olisi n. 240 miljoonaa.
Maksimitappiomme olisi joko 600 tai 460 miljoonaa Euroa.
Jatkossa käytettäisiin EVM:ää.
Jos EKP panee setelipainot pyörimään, tilanne voi vielä muuttua
Nyt on oikea aika päättää osallistumisemme tähän .
Seuraavana olisi Italia, jos se haluaa jatkaa Eurossa.

Nämä ovat arvauksiani eri saksalaisten ja englanninkielisten lehtien kirjoitusten pohjalta.
Ei siis vieläkään absoluuttinen totuus.

13.7.2012 10:48

"Jos EKP panee setelipainot pyörimään, tilanne voi vielä muuttua"

Sehän pyörii jo täyttä häkää... EKP setelirahoittaa koko ajan pensaspaloja eri jäsenmaissa... iso tulipalo on vielä syttymättä... ja siihen ei EKP:n sammutuskalusto riitä.

13.7.2012 11:03

Näin se vain on. Valitettavasti Tarkkailija on oikeassa!

13.7.2012 12:07

Korjaan harhaanjohtavaa sanontaani. EKP on jo antanut ainakin 1000 miljardia Euroa.
Tarkoitin, että EKP painaisi reilusti lisää (enemmän kuin 1000 miljardia €), koska inflaatio on alhainen. Se on nähdäkseni viimeinen keino ja auttaa sitten, jos auttaa.

13.7.2012 12:35

Eilen julkaistiin mielipidetiedustelu ja sen mukaan jopa kokoomuksen kannattajista 56%
on menettämässä uskonsa euron tulevaisuuteen. Tänään Financial Times kertoi 14 suuren pankin saamista 22 miljardin dollarin sakoista ns. libor-keinotteluista. Ja sokerina pohjalla ilmoitti Moodys laskevansa Italian luottoluokituksen Baa2:ksi siis askelmaa vaille roskaluottoluokkaan. Sic transit gloria mundi, sanoisi kai Berlusconikin. Vapaavuori jaksaa aina touhuta; nyt ei kuulemma tarvita edes Espanjalta vakuuksia Suomen rahoitusosuudelle? Miten nyt tarkkailijan tornin käy, onko jo tulessa? Baabelin
tornin kävi aikanaan vähän niin kuin euron on nyt käymässä, jopa HS kertoo sivulla A4 nuotit siihen eli "Näin eurosta erotaan käytännössä."

22.10.2012 10:59

Kokoomuksen johdolla sixpack-hallitus on sdp ja vas tuella "lapioinut" verovarojamme
Eu:n pankeille ja veijjareille yli 20 miljardia euroa takuut vastuut ja muiden maiden Eu jäsenmaksut mukaan lukien.
Summa on jo liki puolet valtiomme budjetista (52,4 miljardia euroa), sillä summalla olisi hoidettu sosiaali-ja terv.ministeriön toimialan kustannukaet, sekä 2 kertaa kulttuuri-ja opetustoimen menot.

Ja nyt Tuusulassakin leikataan palveluja ja terv.keskusten toimintaa, varsinki kunnan pohjoispäästä. Valtuustopuolueet ovat sulkemassa kesäajaksi Jokelan ja Kellokosken terveyskeskukset, TAAS !

Tässä tuli taas syy kuntalaisille katsoa tarkkaan, kenelle äänensä antaa. Ei ainakaan leikkauspuolueille.

22.10.2012 11:35

Euro on aina ja ikuisesti ruplaa parempi, devalvaatio markasta puhumattakaan!
Persut räksyttä puskista, mutta ei ollut munaa mennä hallitukseen vaikuttamaan asioihin, täysin yhteistyö kyvytöntä porukkaa!

22.10.2012 15:19

kokoomusta ja demareita molempia harmittaa että persut ei pompi kokoomuksen pillin mukaan kuin puudeli, kokoomusta harmittaa siksi koska ovat tottuneet että keskusta ja demarit pomppivat aina kokoomuksen pillin mukaan ja demareita harmittaa siksi kun on noloa että äänestäjät tajuavat että SDP pomppii täysin kokoomuksen pillin mukaan (välillä olevia imagon nostatus "riitoja" lukuunottamatta) ja siksi äänestäjät siirtyvät äänestämään persuja.

14.2.2014 07:35

jos tarvitset todellista lainan maksaa pois laskujaan saada takaisin meille nyt sähköpostitse kuin johnlutherloanfirm1@outlook.com

terveiset

Osallistu keskusteluun

Emme ota kommentteja vastaan viikonloppuisin. Voit osallistua keskusteluun jättämällä kommenttisi maanantain klo 8.00 ja perjantain klo 16.00 välisenä aikana.