18.8.2012 - 07.00

Vaalikuivat vaipat

Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson on lahjoittanut kaikki peilinsä romanialaisten leiriin. Virallinen selitys peilittömyyteen on se, että hän haluaa aloittaa uuden, vähemmän itsekeskeisen elämän. Todellisuudessa ministeri Maria aikoo pitää edes yhden vaalilupauksensa, josta uhosi blogissaan:

– Minä en ainakaan pysty katsomaan itseäni peiliin, jos en tee kaikkeani heidän tilanteensa parantamiseksi. Yksikään vanhus ei saa jäädä syöttämättä tai ilman vaipanvaihtoa liian vähäisen henkilökunnan takia.

Vanhustenkodeissa ja hoitolaitoksissa kiertää adressi, jossa vaaditaan vaaleja pidettäväksi puolivuosittain. Silloin ministereillä ja ehdokkailla on aikaa piipahtaa auttamassa ylikuormitettua henkilökuntaa. Onhan nykyinen tilanne todella hävettävä. Vasta puoli vuotta ennen vaaleja huomataan niiden ihmisten olemassaolo, jotka ovat kovalla työllä ja uhrauksilla hyvinvointimme luoneet.

Peilitön peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson tiesi, että vanhuslain henkilömitoitus on katteeton vaalilupaus. Valtion budjettiin ei ole tulossa sellaisia rakenteellisia lupauksia, että rahat todellisuudessa löytyisivät. Euron tukiprojektisitoumukset syövät loputkin rahoitusmahdollisuudet.

Politiikka on aina valintoja. Veroeurojamme syydetään nyt Suomen kansainvälisen maineen nimissä 3,5 miljardia kehitysapuun, maahanmuuttoon ja ilmastopoliittisten lupausten toteuttamiseen.

Kyllä kysytään aikamoista pokkaa ministereiltämme elvistellä näillä maailmanparantamissijoituksillaan EU:n ja YK:n kokoussalien kristallikruunujen alla samppanjalasit kourassa. Ylpeyden aihetta on vasta sitten, kun turvataan ensin kotimaan hyvinvoinnin rakentajien ihmisarvoinen loppuelämä.

Rahoitusvaihtoehdot ovat olemassa. Lopetetaan älyttömien riskisijoitusten rapauttamien pankkien tukeminen, jota eurotukiprojektin nimissä toteutetaan. Puolitetaan kehitysapu, maahanmuutto ja ilmastopoliittiset rahavirrat ja ohjataan ne oman kansan hyvinvointipalvelujen ja työllisyyden hoitoon, kunnes olemme palanneet takaisin tukevasti talouskasvu-uralle.

Mikäli näin meneteltäisiin, niin peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonkin voisi tulla komerosta peilaamaan itseään salin puolelle.

Matti PutkonenTyömies

Kommentit (52)

Kommentit

Täyttä asiaa Putkonen kirjoittaa. Suomeen on viimeisten viiden vuoden ajan pesiytynyt outo huuma, on annettu EU:lle ja koko maailmalle kuva, että kyllä Suomella on rahkeissa varaa, täältä pesee, paljonks laitetaan?, siis harha, millä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, valtiovelkamme lähenee jo sataa miljardia. Syntyperäisten suomalaisten hadälle ummistetaan silmät, ja näitä, joilla on jokapäiväinen puute peruselintarvikkeista, on miljoona, jotka elävät köyhyydessä. Silti meillä on varaa lähettää miljardi sitoumuksia EU:n rikkaille maille, silti meillä on varaa päästää maahamme 20000 ulkomaalaistaustaista ihmistä entisten lisäksi elätettäväksi. Siksi meillä ei ole HALUA ja varaa auttaa edes oman maan ihmisiä. Ministeri yksi toisensa perään levittelevät käsiään, tiedetään, vaan kun ei ole rahaa. Leikataan ja kiristetään suomipojan-tytön vöitä entisestään. Ummistetaan silmät vaan vanhuksiemme hyvinvoinnin tarpeelle, siis heidän jotka ovat hengellään ja terveydellään taistelleet meille itsenäisen Suomen, siis että puhuttavamme kieli on suomi. Sydämetöntä ja hävytöntä. Arvot ja asennemuutos on tehtävä pikaisesti, kaikenikäisten syntyperäisten suomalaisten hyvinvointi pitää olla ykköstavoite, sitten muut, tämä pitää olla marssijärjestys. Suomen valtionvelka kasvaa, joten olisi paikallaan jäädyttää kehitysmäärärahat muutamaksi vuodeksi kokonaan. Ensinnä koko kehitysmäärärahoille pitää laittaa valvonta. Useat kehitysmaissa työskentelevät ovat tuoneet julki, että rahat eivät tule perille. Eli olemmeko laittaneet 1,2 miljardia lentokoneeseen, sekä pudottaneet 500euron seteleitä, kuin lentolehtisiä Afrikan taivaalla. Hautala on vaatimassa lisää kehitysmäärärahoja, miksi hän ei kuuntele ja järjestä valvontaa, että menevät perille. Suomessa löytyy satoja tuhasia työttömiä, varmasti löytyy fiksuja suomalasia nuoria, jotka lähtevät kohteisiin jakamaan ruokaa, lääkkeitä, rakentamaan kaivoja, näin ne todelliset avuntarvitsijat hyötyvät. Luonnollisesti valvojien palkat vähennetään kehitysmäärärahoista. Kunnallisvaalit ovat tulossa, nyt on meillä mahdollisuus vaikuttaa, annammeko saman pelin jatkua, vai haluammeko, että arvot ja asenteet muuttuvat kantaväentön hyvinvoinnin parantamiseksi. Muutosta tarvitaan ja se on mahdollinen.

Täti Lillukanvarsi (ei varmistettu)

Asiaa kirjoitat täti, mutta mikset voisi aina välillä painaa enteriä kappaleiden jälkeen?

Noin pitkää ja työlästä pötköä ei monikaan jaksa lukea.

Tässä yllä jo sinulle mallia.

raskasta on (ei varmistettu)

Tässä poliittisessa tilanteessa hallituksella ei ole kanttia tyrmätä Gutseninan koko esitystä. Mitään pahaa henkilöstömitoituksissa? Sellaiset on tehtaissa ja päiväkodeissakin.

tutti makiainen (ei varmistettu)

Siinä on se "paha", että se pakottaa vanhukset kodeistaan laitoksiin kun kotihoidon rahat loppuvat... mutta siihenhän demarit tietysti pyrkivätkin... ihmisten laitostamiseen:-(((

Tarkkailija

Et näköjään ymmärrä asioita. Kunnat eivät pakota ketään vanhainkoteihin, koska se on kunnalle paljon kalliimpaa kuin kotihoito. Sitovan henkilöstömitoituksen käyttöönotto ei aiheuta automaattisesti sitä, että kotihoidon rahat loppuvat. Ne loppuvat vain väärän budjetoinnin tai väärän päätöksenteon vuoksi. Ihmisistä se on kiinni.

tutti makiainen (ei varmistettu)

Minkäalan ammattilainen tämä ex-tvtähti on? Mikä on hänen osaamisensa painoarvo?

Taivastelija, jeesustelija.. yms sopisi paremmin titteliksi kuin ministeri.

Köllis (ei varmistettu)

Ja nyt guzenina on syyllinen,hävettää muiden puolueiden puolesta ja osa sdp-täkin on vastaan.yksikin henkilö joka haluaa oikeasti auttaa niin tyrmätään näin julkisuudessa.no toinen vaihtoehto on tietenkin pumpata verorahat kreikkaa,espanjaan,jatkossa italiaan ja portugaliin.se että suomalaisten vanhuksien tilanne entisestään vaikeutuu,niin ei liene ongelma nykypuolueita äänestäneille.
Jos se on kansan tahto niin olkoon.synkät on syksyt ja talvet vanhuksille silloin!

Jannu (ei varmistettu)

Jannu, vai luulet Guzeninan oikeasti haluavan auttaa?
Guzenina on pakotettu tekemään jotakin liksansa eteen (lue puolue pakotti, vaalit tulossa).
Ei se ole ennenkään tuon taivaallista välittänyt laitos- eikä muistakaan potilaista.
Ollessan Espoon sosiaali ja terveyslautakunna puheenjohtaja ei elettäkään tehnyt minkään asian eteen.
Puhua voi aina ja se on, vaan puhetta. Teot jäi tekemättä.
Guzenina (niinkuin useampikin ministeri) ei välitä muusta, kuin omasta liksastaan ja virastaan, että hyvä eläke jo nuorena juoksee!

Ei kivi sydämiä (ei varmistettu)

Keskusteluissa yleensä puhutaan vain rahasta. Mutta mistä todellisuudesssa saataisiin tarvittavat uudet koulutetut, motivoituneet resurssit, kun niitä ei nytkään ole riittävästi. Jos laskelmat pitävät paikkansa, hoitoyksikössä jossa nyt on 20 vanhusta hoitosuhteella 0.5, tarvitaankin ainakin 6 uutta hoitohenkilöä, jotta saavutetaan taso 0.7. Maan laajuisesti kyse on tällöin todella suuresta henkilöstövajeesta ottaen huomioon jo nykyisen resurssipulan. Pelkällä rahalla asiaa ei ratkaista, monet eivät lähtisi raskaaseen vanhusten hoitotyöhön, vaikka siitä maksettaisiin 4000 €/kk.

Kaupunkipoika (ei varmistettu)

Näin linjaavat asiantuntijat... ja nyt en tarkoita Rizaziina-Kuzeziinaa...
=
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonin ja SDP:n vaatimat hoitohenkilökunnan vähimmäismäärät eivät saa kannatusta kaupungeissa.
Yle Uutistet kysyi yhdeksän kaupungin vanhustenhoidosta vastaavalta johtajalta, mitä mieltä he ovat ehdotuksesta. Heistä kahdeksan sanoi vastustavansa hoitajamäärien sinetöimistä lakiin.
+
http://yle.fi/uutiset/kuntien_vanhuspalvelujohtajat_ei_hoitajien_maaria_...

Tarkkailija

YLE kysyi niiltä jotka tähänkin asti ovat olleet vastuussa resurssien riittämättömyydestä. Tunnustaisivatko he vapaaehtoisesti laiminlyöntinsä? Etenkin kun käsittääkseni hyvin monissa kunnissa nuo johtajat edustavat pikemminkin Risikon ja Kataisen puoluetta? Kas, kun YLEn hutkivat tsurnalistit eivät älynneet kysyä oikeilta hoitajilta onko heitä tarpeeksi vai lorvailevatko vain tyhjän panttina kahvihuoneissaan.

Myyryläinen

"Politiikka on aina valintoja. Veroeurojamme syydetään nyt Suomen kansainvälisen maineen nimissä 3,5 miljardia kehitysapuun, maahanmuuttoon ja ilmastopoliittisten lupausten toteuttamiseen."

Vapaakauppa on ollut tehokas kehitysavun väline:
- Euroopasta on lähtenyt tehdastuotantoa, ohjelmistotuotantoa yms. Kiinaan ja muihin Aasian kehittyviin maihin sekä Brasiliaan.
- Tuotekehitystä ja muuta suunnittelua sekä teknologiayhtiöitten pääkonttoreita on siirtynyt Euroopasta Etelä - Koreaan ja Taiwaniin sekä viime vuosina Kiinaan ja Intiaan.
- Ilmeisesti lähivuosina Aasian maat ovat kehittyneet niin pitkälle, että halpatuotanto alkaa siirtyä Aasiasta Afrikkaan.

Kylmän sodan aikana kävi karkeasti ottaen näin:
- Kilpailevat valtablokit (länsimaat ja neuvostoryhmä) rahoittivat ystävällismielisiä hallituksia Afrikassa. Pääosaa tästä rahoituksesta nimitettiin kehitysavuksi.
- Etelä - Korea ja Taiwan sekä myöhemmin Kiina hyödynsivät valtablokkien välistä kilpailua edistämällä vientiä ja omaa talouttansa.
(- Suomikin hyödynsi kylmän sodan kilpailua edistämällä vientiä eli idänkauppaa. Mutta Suomen talouden kehittäminen jäi puutteelliseksi.)

kehitysapua (ei varmistettu)

Ihan oikeestiko joku täälläkin ihmettelee mistä saadaan ihmisiä nopeasti vanhusten työhön. Haloo, suomalaisia on ainakin 300000 työttömänä, Ihalainen on tehnyt hartiavoimin työtä, siis tempputyöllistänyt, että saadaan tilastoja fiksattua, mutta nämä ihmiset ovat mitä suuremissa määrin työttömiä. Siis työvoimaa riittää omasta takaa, eikä tarvita pitkää koulutusta, riittää kun omaa kyvyn olla ihminen ihmiselle,sekä sen kuuluisan terveen suomalaisen talonpoikaisjärjen, kun lähi-avustajia palkataan, heidän palkkaansa pitää löytyä rahaa. Nämä lähi-avustajat toimivat vanhusten ulkoiluttajina, asioilla käynneillä, sekä tärkeää komminikoivat vanhusten kanssa, työpaikat olisivat kodit ja vanhustetalot, näissä paikoissa on huutava pula lähi-avustajista. Rahaa on löydyttävä vanhusten asiat on saatava kuntoon, ja ne saadaan kun arvot ja asenteet laitetaan tärkeysjärjestykseen, maksoi mitä maksoi.

totuus ei pala ... (ei varmistettu)

Tällaiset mukavat vanhukset, joiden kanssa mennään ulos, seurustellaan ja hoidetaan heidän asioitaan, ovat nykyisin suuressa määrin kotihoidossa. Toki siihenkin tulisi saada lisää resursseja . Mutta laitoshoidossa on myös runsaasti vanhuksia, jotka eivät enää kykene kommunikoimaan, heidät täytyy syöttää ja pestä. Usein he tekevät myös kaikki tarpeensa allensa. Nämä ovat vaativia työpaikkoja ja epäilen moniko työttömistä olisi halukas todellisuudessa tekemään tätä työtä.

Kaupunkipoika (ei varmistettu)

Kun mitoitukset ajetaan läpi niin silloin kehitystyö jä tekemättä?Kotihoidon osuuden kuitenkin halutaan kehittyvän , demarit mielellään pistää kaikki laitoksiin kuten lapset aikoinaan päiväkoteihin vaikka vaihhtoehtoja olis olemassa , edullisempiakin ?

Persut! (ei varmistettu)

Kohtahan on lokakuu, kuntavaalit, peruspalveluministeri jälleen on mielestään asiantuntija. Eiköhän olisi hyvä mennä paikan päälle useampaan laitokseen katsomaan todellisuuta saatikka kotihoitoa.

Hyviä lupauksia (ei varmistettu)

Jälleen sohimista "Jytkystä Jymäytys" puolueen perusnikkarilta, kun olette "mukamas" vastustamassa myöskin Eu:ta, tuota kaikkien aikojen kusetusta, niin kuitenkin ette ole vaatimassa siitä eroa, olette vaatimassa varuskuntien säilyttämistä, mutta kuitenkin hyväksytte sen sijasta, asehankintojen kasvattamisen (n. 500 miljoonaa), ette tuomitse suuryrityksille jaettavista 200 miljoonasta tukieurosta, että suuremmin "sohi" sixback- hallitusta kotitalouksien tulojen leikkauksista 830 miljoonaa euroa, mutta nyt vaaditte puolittamaan sitä sun tätä, mutta aina tekin unohdatte puolittaa tai poistaa puoluetuen, sehän on suurinta epädemokraattisuutta ja "seteliselkäistä" politiikkaa, nimenomaan teiltä.

Jannu Jokelasta (ei varmistettu)

Minusta on käsittämätöntä syyttää hoitajamimimien vievän vanhukset laitoksiin. Lisävanhusten sijoittaminen laitoksiinhan saa epäsuhden ja resurssien riittämättömyyden vain kärjistymään ennestääm. Pikemminkin porvarijohtoisissa (m.l. Demulit) kunnissa on vaarana, että vanhuksia potkitaan pois laitoksista jotta nykyisellä henkilöstöllä saadaan hoitaja- ja vanhusluvut täsmäämään.

Toisaalta Putkosen viesti peiliin katsomisesta on työmiehenä esiintyvältä vuosikymmeniä täyspäiväisenä lobbarina ja poliitikkona vallan salamyhkäisillä käytävillä aiemmin ja nyt PerSuleiden takapiruna ttoimivalta, ainakin minun silmissäni, jokseenkin arveluttavaa.

Myyryläinen

Työmies-tittelin kantaminen edellyttää minunkin mielestäni oikeaa, ajankohtaista "työmieheyttä". Tällaisia töitä ovat mm. metsurin, muurarin, kirvesmiehen, raudoittajan, jne. -työt. Jos sattuu joskus kynänpyörityksen lomassa kirveellä saunaklapeja pilkkomaan, ei se tee kynänpyörittäjästä työmiestä. Ei tuollaisen" työmiehen" oleminen "PerSuleiden" joukoissa herätä kuin negatiivisia ajatuksia - lieneekö tarkoituskin? Eikös tuo loikannut demareista Perussuomalaisiin, ellen aivan väärin muista?

Eläkeläinen (ei varmistettu)

Nimerkki myyryläinen, oletko todellakin sitä mieltä sinäkin hyväkäs, että Suomen ja suomalaisten asiat ovat olleet ykkösprioditeetti menneinä viitenä vuonna? herää jo ihmeessä todellisuuteen, mieti edes sekuntti,mitkä puolueet ovat olleet vallassa ja vastaa rehellisesti itsellesi, ja voitko todeta, että suomalaisten asiat on hoidettu hyvin. Sinä puskista huuteleva vieterihuuli et todellakaan voi niin sanoa, suomalaisten hyvivnvointia on ajattu alas rankalla kädellä, ja tämä on vasta alkusoittoa, jos sama peli annetaan jatkua. Ensi vuoden alussa valtio leikkaa kuntien määrärahoja, se tietää kylmää kyytyiä kantaväestölle, onko se sinusta oikein? minusta se on hävytöntä törkeää. Lopetetaan näyttäminen EU:lle ja koko maailmalle, siirretään katse kaikkein tärkeimpään eli eri ikäisten syntyperäisten suomalaisten hyvinvointiin, nimittäin siellä ovat he, joilla on hätä yhteiskunnassamme. Lähi-avustajia lisää vanhusten kotihoitoon, sekä vanhainkoteihin, molemmissa on valtaisa pula avun antajista, jotka ulkoiluttavat käyvät asioilla vanhusten kanssa, SEKÄ ERITTÄIN TÄRKEÄÄ KOMMUNIKOIVAT VANHUKSIEN KANSSA. Suomessa löytyy omasta takaa muutama satatuhatta työtöntä, jotka saadaa nopeasti lähi-avustajaksi kurssitettua. Kaikki on kiinni ainoastaan ja vain HYVÄSTÄ TAHDOSTA, rahaa on, kun laitetaan asiat ja menot tärkeysjärjestykseen.

Vain Lillukanvarsi (ei varmistettu)

Olenkos minä jossakin väittänyt, että suomalaisten asioita, m.l. vanhukset, olisi hoidettu hyvin? Ehkä Vain lillukanvarren kannattaisi lukea viestini uudelleen niin avautuisi mihin siinä kritiikin kärjen kohdistin ja mistä en kirjoittanut yhtikäs mitään.

Kirjoitan omalla nimelläni. Silloin itse nimimerkin takaa puskista huulevaksi vietärihuuleksi nimitteleminen vie väheisenkin uskottavuuden kommentoinnista tai on ainakin sietämättömän kaksinaismoralistista. Ilmeisesti asialla lienee joku toinen PerSuli kannattalemessa Putkosen housuja kun hänet niin monasti on yllätetty ne kintuissa.

Myyryläinen

Jokaisella on ensisijaisesti oikeus asua kodissaan niin kauan kuin kykenee, mutta sairaus, pelkääminen, toimintakyvyn heikkeneminen edellyttää myös laitoshoitoa. Laitoksissa pitää olla riittävästi käsipareja huolehtimassa vanhuksistamme, perusteita on riittämiin ja Maria on oikeilla linjoilla. Putkoselta puuttuu tässä asiassa arkijärki. Kannattaisi joskus kertoa myös se miten asioiden pitää olla, ei vain sitä, miten ei saisi asioita hoitaa tai miten ne eivät saisi olla Vastuullisuutta politiikkaan!

Mirja Suhonen

En löydä Putkosen kirjoituksesta tarkallakaan lukemisella - edes rivien välistä - mainintaa, jossa hän vastustaisi käsiparien lisäämistä vanhusten hoitoon. Sen sijaan Kokoomuksen selkeä linja vaikuttaisi olevan: ei henkilömitoitusta vanhuspalvelulakiin.

Poliitikkojen vastuullisuudesta toitottamisen jokainen voi todeta valtaosin olevan pelkkää sanahelinää. Ei äkkiseltään tule mieleen esimerkkiä, jossa joku poliitikko olisi vapaaehtoisesti tekemisistään ja mokailuistaan vastuuta kantanut.

Eläkeläinen (ei varmistettu)

Se, että vastustaa henkilömitoituksen liittämistä lakiin, ei automaattisesti tarkoita, että vastustetaan käsiparien lisäämistä siellä, missä se on tarpeellista.

Kaupunkipoika (ei varmistettu)

Tuopa kuulosti kovasti poliitikon sanomalta, josta ei ota tolkkua tällainen tavallinen taivaltaja.

Jos hoitajia on tarpeeseen nähden liian vähän, niin selvähän se, että hoidon laatu kärsii. Siinä kohteessa, jossa hoitajia tarvitaan, pitää olla tarpeeksi käsipareja. Onko niitä tällä hetkellä joka paikassa tarpeeksi, kukaties liikaakin vai eikö ole? Vai kohdentuuko käsiparit väärään paikkaan vai mistä Kokoomuksen politiikassa on kyse? Miksi kokoomuspoliitikot eivät puhu riittävän ymmärrettävästi, vai yritetäänkö vastuu siirtää kuulijalle? Vääntäkää vaikka rautalangasta.

Eläkeläinen (ei varmistettu)

Nythän MGR on saanut valaistuksen, että tietty taso olisi hyvä tarpeesta riippumatta. Valitettavasti vain erot eri vanhustenhoitoyksiköiden välillä voivat olla isojakin ja ne saattavat vaihdella nopeasti. Mikään ehdoton määräys hoitajien määrästä ei takaa hyvää hoitoa vanhuksille, asia pitää voida hoitaa muullakin tavalla.

Kaupunkipoika (ei varmistettu)

Ajatellaanpa käänteisesti: ainakaan se, jos hoitajia ei ole riittävästi tarpeeseen nähden, ei takaa hyvää hoidon laatua. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Se, että vanhuksia on hoidontarpeeltaan eri tasoisia, on jokaiselle päivänselvää.
Miten muuten on nykyisin on määritelty laissa "tietty hoidon taso" tai "hyvä hoito"?

Eläkeläinen (ei varmistettu)

"Miten muuten on nykyisin on määritelty laissa "tietty hoidon taso" tai "hyvä hoito"?"

Suunnilleen näin... suomensin:-))) kapulakielestä kiteyttäen:-)))
=
Jokaisella suomalaisella on oikeus saada hyvää terveyden- ja sairaanhoitoa. Potilaan
ihmisarvoa, vakaumusta ja yksityisyyttä on kunnioitettava japalveluja on annettava yhdenvertaisesti = ihmisiä ei aseteta eri asemaan esimerkiksi iän, terveyden, vammaisuuden tai asuinpaikan perusteella.
+
...eli vastauksena kysymykseesi = ei mitenkään.

Tarkkailija

Ei... ei - mahdollisesti - kaipaamiasi asioita voi, eikä missään tapauksessa pidäkään, kirjoittaa lakiin. Asia voidaan hoitaa asetuksilla ja viranomaismääräyksillä... ja niitä sitten noudatetaan... tai ei noudateta + ajetaanhan sitä ylinopeuttakin vaikka se on lailla kielletty:-)))

Tarkkailija

Tarkkailija ei halua laadun kriteereitä lakiin vaan esituksiin. Minusta asia on juuri päin vastoin. Vaatimukset tulee kirjata konkreettisesti lakiin ja asetuksella sitten määrätä miten tavoitteet saavutetaan. Ongelma on vain, miten konkretisoida asioita jotka voidaan haluttaessa tulkita monella eri tavalla.

Myyryläinen

Haluan minä tai en niin lakeja ei säädetä niin... vaikka sinä kuinka haluaisit. Kun et kuitenkaan usko niin ota yhteyttä omaan kansanedustajaasi ja kysy "miksi lakiin ei kirjoiteta yksiselitteisesti laadun kaikkia kriteerejä???" ...kun olet saanut vastauksen niin kerro minullekin:-)))

Tarkkailija

Valitettavasti minulla ei ole omaa kansanedustajaa; ei ole varaa sellaista ostaa niinkuin joillakin rikkaammilla.

Toisaalta tiedän kyllä syyt miksi kaikkia kriteereitä ei voi kirjata. Niitä on karkeasti ottaen kansi: 1) kaikkea ei vain voi yksikäsitteisesti määritellä selkeäksi ja yksitulkintaiseksi tekstiksi ja 2) niistä ei päästä riittävään yksimielisyyteen vaan on tehtävä kompromisseja jotta jotakin edes saadaan aikaiseksi.

Toisaalta nuo eivät tarkoita, etteikö keskeisiä kriteerejä tulisi ja etteikö niihin voitaisi tavoitella konkreettisuutta lakitekstissäkin, ainakin siltä osin mistä saadaan sovittua. Se nimittäin mahdollistaa aivan eri tason mahdollisuudet puuttua kriteereistä lipsusiseen nykymenoon verrattuna. Mutta tietenkin, jos ei halutakaan tavaoitella hyvää hoitoa niin silloinhan on helpointa jatkaa nykyistä löperöä menoa.

Myyryläinen

Pitäisikö puhua hoidon laadun ohessa myös hoitajien laadusta. Lopultahan hoidon laatu on riipuvainen palvelutuottajien laadusta, jota ei yksinomaan voida mitata käsiparien lukumäärällä.

Kaupunkipoika (ei varmistettu)

Totta, sikäli kai hoitajilla on kriteerejä koulutuksen suhteen ja koulutukseen pääsee kai vain soveltuvuustestien kautta.

Hoitajilla taitaa suurempi ongelma olla kuitenkin olla henkilökunnan riittämättömän määrän aiheuttaman työkuorman tuomasta stressistä: Vaikka miten painaa n.s. niska limassa niin kaikkea ei ehdi ja silloin jää etenkin toisen henkilökohtainen huomioonottaminen vähemmälle. Jos pitää valita leppoisan rupattelun ja yöllä pettäneen vaipan jälkien siivoamisen välillä kun molempiin ei ole aikaa niin ...

Myyryläinen

Hoitoalalla joudutaan käyttämään runsaasti epäpäteviä, kouluttamattomia henkilöitä. Tosin osalla sen korvaa pitkä kokemus alalla. Jotenkin sivustaseuranneena minulle on syntynyt vaikutelma, että soveltuvuustestit eivät ole toimineet kaikissa tapauksissa, eikähän niitä epäpätevien kohdalla kai ole tehtykään.

Kaupunkipoika (ei varmistettu)

Tässäkin keskustelussa näytetään syöttävän sitä kokoomuksen pelottelua, että MGR:n ehdotus tarkoittaisi vanhusten kotihoidon rahojen loppumista ja vanhusten pakottamista laitoksiin. Ja että sitähän demarit juuri haluavat. Tässä väitteessä ei ole järjen häivää, vaikka eihän sitä poliittisessa propagandassa tietysti tarvikaan olla.

Ei se niin mene, että jos kotihoidossa kärsitään rahapulasta niin kunnat laittaisivat vanhukset ennenaikaisesti laitoksiin, joissa hoito on moninverroin kalliimpaa. Niin tyhmiä ei Suomen kunnissa sentään olla. Ei edes kepu- ja kokoomusjohtoisissa kunnissa, joita suurin osa Suomen kunnista on.

Eemeli (ei varmistettu)

"Tässäkin keskustelussa näytetään syöttävän sitä kokoomuksen pelottelua, että MGR:n ehdotus tarkoittaisi vanhusten kotihoidon rahojen loppumista"

Palataan tähän... eim. yhden budjettikauden kuluttua... tai vaikkapa 5v. kuluttua.

Tarkkailija

Kuntavaalit tulossa, joten on syytä siirtää äänestäjien huomio pois näistä asioista:
* Yleispoliittinen tilanne:
- Espanjan pankkikriisi ja Kreikan velkakriisi
- Onko järkevää siirtää velkaongelmaisten euromaitten velkoja muille euromaille, jolloin kokonaisvelkataakka itse asiassa kasvaa, koska velkaongelmaiset maat eivät kuitenkaan kykyne maksamaan? Eikö velkakriisi voitaisi ratkaista EKP:n rahoituksella ja inflaatiolla?
* Kuntavaaliteemat:
- Vanhusten hoitomitoitus
- Kuntapalvelujen rahoitus: Valtio vähentää osuuttansa. Kuinka paljon kuntaverotusta voidaan nostaa?
- Onko kuntakoon kasvattamisesta hyötyä vai haittaa kuntalaisille? Suomessa on usein tuloksena pinta-alaltansa isot "lappalaiset" kunnat.
- Jne.

Sen sijaan äänestäjien pitää kiinnittää huomionsa tälläiseen (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288492722704.html):
"Hirvisaari julkaisi Hommaforumissa hiljattain kommentteja, joissa hän vertaa homoseksuaalisuutta kehitysvammaisuuteen. "
Poliisi epäilee, että kyseessä on kiihotus kansanryhmää vastaan.
Niinpä meillä on uusi kirosana: Sinä senkin kehitysvammainen! Ja heti napsahtaa ankara tuomio kunnianloukkauksesta.

Lapsen kehitysvamma voi kohdistua aivotoimintaan, mutta se voi kohdistua mihin tahansa kohtaan kehoa. Kehitysvamma voi olla vakava ja kohdistua vaaralliseen kohtaan, jolloin vauva syntyy kuolleena. Mutta se voi olla myös pikkujuttu:
esim. vasemman jalan pikkuvarpaasta puuttuu kynsi.

Mutta siis kynnen puuttuminen pikkuvarpaasta kehitysvamman takia on Nyky - Suomen ilmapiirissä niin vakava asia, että tälläisen ihmisen rinnastaminen homoseksuaaliseen tai kreikkalaiseen tai latvialaiseen on tai miltei on kiihottamista kansanryhmää vastaan.

vaalit lähestyvät (ei varmistettu)

Riittävä henkilöstömitoitus on tärkeä laadullinen väline hoitotyön toteuttamiseksi. Kuitenkin on niin, että henkilömitoituksen lisäys lakiin ei takaa ammattitaitoisen henkilöstön saamista, mutta se voi pahimmillaan johtaa hoitopaikkojen epätarkoituksenmukaiseen henkilöstörakenteeseen. Siksi kaikki lakiin liitettävät määreet on tarkastettava monesta näkökulmasta ja pohdittava mitä ne käytännössä tarkoittavat, tai voivat tarkoittaa. Olisiko asetus henkilöstön määrästä ja tarkoituksenmukaisuudesta sittenkin riittävä?

Suomessa on tehty monia lakeja, joiden vaikutukset ovat hyvästä tarkoituksestaan huolimatta osoittautuneet täysin kelvottomiksi, kuten vankien kirjesalaisuus ja sakkojen muuntorangaistuksen poisto. Molemmat ovat lisänneet merkittävästi rikollisuutta.

Voiko minkään lain odottaa onnistuvan tarkoitetulla tavalla, jos siihen ei ole osoitettu resursseja käytännön tasolle ja laki sisältää vaikutuksia, joita ei ole ymmärretty tai haluttu edes nostaa keskusteluun?

Mikki Nieminen Ps

"Suomessa on tehty monia lakeja, joiden vaikutukset ovat hyvästä tarkoituksestaan huolimatta osoittautuneet täysin kelvottomiksi"

Juuri ja tismalleen noin... ja tässä 0,7-laissa tulee käymään samoin... ehkä jopa kurjemmin kun kotihoitoa supistetaan... mutta demarit saavat mitä tilaavat... hehän taitavatkin olla suomalaisen sisäpolitiikan sjundeååååååååååååålaisia:-)))

Tarkkailija

Asiasta kuin asiasta näytetään saavan aikaan kärhämä ennen vaaleja. Minusta
ministeri, joka ajaa henkilöstömitoitusta lakiin on täysin oikeassa. Oli sitten
entinen missi tai videojockey tai ei. Kustannukset arvioidaan olevan 146 miljoonaa vuodessa. Kokoomuksen ministeri arvioi kustannukset 240 miljoonaksi. Nämä ovat pikkurahoja siihen mitä on jo Kreikalle ja Espanjalle
sitouduttu maksamaan. Tavja Halonenkin sai aikaiseksi Suomen liittymisen
ns. Ottawan sopimukseen (kielsi maamiinat), joka tuli maksamaan meille tuplasti enemmän.

ASIA ASIANA (ei varmistettu)

Jos asiaa katsotaan rahan näkökulmasta, niin summa ei olisi suuri, ottaahan Suomi velkaa vuosittain yli 6 miljardia. Mutta periaatteellinen kysymys onkin, miten myös kotihoidon rahoitus ja resurssit saadaan turvattua. Sen varassa on vanhuksista yhä suurempi osa tulevaisuudessa. Yksinomaan rahan lisääminen tuskin on ratkaisu tähän tilanteeseen.

Kaupunkipoika (ei varmistettu)

Asia asiana, ei se takaa hyvää hoitoa laitoksissa, vaikka olisi henkilömitoitus kuinka suuri tahansa. Olisi enemmän akvaariossa aikaansa viettäviä kahvittelijoita.
Hoitolaitoksiin laitettava puolueettomat valvojat jotka valvoisivat, että työt tulee tehtyä oikein ja tunnollisesti potilaan parasta ajatellen.
Sairaalle ja vanhukselle annettava aikaa. Se hosuminen ja kiire laitoksissa on useimmiten sitä, että ettei jaksesta syventyä potilaisiin ja ei oikeasti välitetä hoidettavista. Toiseen ihmiseen lähentyminen, ja puhuminenkin, kun on suomalaiselle, niin kovin vaikeata.
Ja se on hölmöläisten hommaa, kun toisesta päästä leikataan ja toiseen päähän jatketaan.
Kotihoito on kuitenkin paras hoitomuoto ja sitä tulee kaikin voimin tukea ja edistää!
Kotona hoitavan jaksamiseen, auttamiseen ja tukemiseen panostettava enemmän.
Suomalaisten tulisikin jo oppia, että omaiset voidan kunnollisen tuen ja avun turvin hoitaa kotona.

Ei kivi sydämiä (ei varmistettu)

"Hoitolaitoksiin laitettava puolueettomat valvojat jotka valvoisivat, että työt tulee tehtyä oikein ja tunnollisesti potilaan parasta ajatellen."

Joo... ilman ja muuta... kyllä "Gestapo/KGB" tyyppistä valvontaa tarvitaan aivan ehdottomasti. Hommaan voidaan palkata ne onnettomimmat hoitsut jotka eivät työpaikalla tee muuta kuin juoruavat, juovat kahvia ja solvaavat esimiehiään... ja tietysti vapaalla olevia työkavereitaan.

Tarkkailija

Sivut

Osallistu keskusteluun

Matti Putkonen

Kirjoittaja on eläkkeellä oleva ex-viestintäpäällikkö.