16.8.2012 - 08.25

Raakaa rahapeliä vanhusten hoidolla

Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson (sdp.) on kehittänyt sairaiden mummojen ja vaarien laitoshoidosta poliittisen rahapelin. Hän vaatii vanhushoitoon joka viikko eri asioita sen mukaan, millä hän pääsee parhaiten julkisuuteen ja voi nuoleskella äänestäjiä. Ministeri-Maria on sekoillut jo useita kertoja aikaisemmin ja demariryhmä siirsi osaamattoman poliitikon pois kuntauudistuksen valmistelusta. Ministerin suuret lupaukset ovat kallista ja moraalitonta peliä avuttomien ikäihmisten hoidolla. Vanhuspalvelujen asiantuntijat eivät tiedä, mitä ministerin esittämät hoitajamäärien lisäykset merkitsisivät käytännössä. Paranisiko hoito, jos jokaista laitoksessa olevaa kymmentä vanhusta kohden olisi seitsemän hoitajaa? Vai pitäisikö jokaisella olla oma hoitaja? Kuinka paljon laitoshoidon vahvistaminen heikentäisi kotihoidossa olevien palveluja? Jääkö laitokseen meneminen ainoaksi mahdollisuudeksi saada hoitoa? Mutta kun kukaan ei halua laitokseen.

Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson  (sdp.) esitti vielä keväällä, ettei vanhusten laitoshoitoon tarvita sitovia hoitajamitoituksia.

Hän perusteli kantansa asiantuntijoiden lausunnoilla. Kuntavaalien lähestyessä ministerin luona ovat vierailleet lähi- ja perushoitajia edustavan ammattiliitto Superin asiamiehet.

Superista on esitetty, että jokaista laitoksessa hoidettavaa vanhusta kohden pitäisi olla yksi hoitaja. Se merkitsisi tuhansien uusien hoitajavakanssien perustamista.

Uudet hoitajat tulisivat ulkomailta

Sitä mukaan kuin ikäihmisten määrä kasvaa, hoitajia tarvittaisiin tuhansia lisää joka vuosi. Heitä olisi tuotava Virosta, Venäjältä, Filippiineiltä ja Somaliasta, sillä Suomesta loppuu alan työvoima.

Työvoiman laajamittainen maahantuonti on ollut asia, jota SAK-laiset demarit ovat määrätietoisesti vastustaneet mm. kuljetus- ja rakennusaloilla. Miksi tilanne on toinen terveydenhuollossa?

Tällä hetkellä hoitajamitoitus on viisi hoitajaa kymmentä hoidettavaa kohden eli jokainen hoitaja hoitaa kahta vanhusta. Ministeri-Marian esittämä mitoitus on seitsemän hoitajaa kymmentä hoidettavaa kohden eli jokaisella hoitajalla olisi puolitoista vanhusta vastuullaan.

Riitaa on myös rahasta

Henkilökunnan kasvattamisen kustannuksista vallitsee erimielisyyttä. Hallituksen tuoreessa budjettiesityksessä vanhusten laitoshoitoon esitetään lisää 23 miljoonaa euroa ja Guzenina-Richardson haluaa sen päälle vielä 36,5 miljoonaa euroa eli yhteensä lähes 60 miljoonaa euroa.

Kokoomusta edustava sosiaaliministeri Paula Risikon  laskelmien  mukaan summa olisi todellisuudessa 73 miljoonaa euroa.

Molemmat ovat samaa mieltä siitä, että hoitajamäärien kasvu ja rahantarve vauhdittuvat, kun vanhusten määrä lisääntyy joka vuosi. Kummallakaan ei ole selvää vastausta siihen, miten hoidon laatu kehittyy.

Nyt pelataan omaisten tunteilla

Vanhuspalvelulain hoitajamitoitukset vaikuttavat hoidon laatuun. Julkisuudessa olleet tiedot märissä vaipoissa makaavista vanhuksista ja koko yön ilman hoitoa olleet vanhukset ovat herättäneet omaisten tunteet.

Kukaan ei halua sairaan äitinsä tai isänsä kärsivän laitoshoidossa. Mutta mikä on riittävä ja oikea mitoitus, jotta hoidon taso todellisuudessa nousee? Asiantuntijoiden mukaan se riippuu hoidettavien kunnosta ja laitoksessa olevien hoidokkien määrästä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ikäihmisten palveluista vastaava johtaja Harriet Finne-Soveri ei ymmärrä Guzenina-Richardsonin puheita. Hänen mielestään ministeri heittelee omasta hatustaan lukuja  tarvittavien hoitajien määristä.

Ministerin mielestä Finne-Soveri ei tunne riittävästi oman alansa asioita. Ministerin poliittinen peli  on kuitenkin helppoa, sillä omaisten tunteet ovat myös poliittinen voima, jonka ministeri haluaa muuttaa äänisaaliiksi Uudenmaan vaalipiirissä syksyn kuntavaaleissa.

Kokoomus hoitaa Tehyä ja demarit Superia

Guzenina-Richardson on ottanut vaalivankkureidensa vierittäjiksi perushoitajien ammattiliiton Superin. Kokoomus on menestynyt aikaisemmissa vaaleissa lupaamalla terveyden- ja sairaanhoitajien Tehylle  parempia palkkoja ja uusia työpaikkoja.

Guzenina-Richardsonin linjaus ei kuitenkaan kohdistu syntyperäisten suomalaisten eduksi, kun hoitohenkilökunta tulee jatkossa ulkomailta. Näin ollen tämän vaalitempun ja budjettipelin hedelmät eivät ole yhtä arvokkaita kuin kokoomuksen toimet Tehyn kanssa.

Ministeri on ajautunut ulkokehälle

Guzenina-Richardson on päättämättömyytensä ja ailahtelevaisuutensa seurauksena jälleen kerran ajautunut riitaan asiantuntijoiden kanssa. Demarit panivat hänet syrjään viime keväänä kuntauudistuksen valmistelusta , koska ministeri ei hallinnut kuntien sosiaali- ja terveystoimen laajaa kokonaisuutta. Ministeriä arvosteltiin erityisesti siitä, ettei hän perehtynyt asioihin, hänen johtamistyylinsä oli kaoottinen ja ministeriön työilmapiiri tulehtunut.

Tämä vetää vertoja kulttuuriministeri Tanja Karpelalle, joka aikoinaan sekoili omissa toimissaan. Muilla kuin poliittisilla avuilla eduskuntaan nousseiden poliitikkojen menestys on ollut erityisen heikkoa untuvikkoministerinä.

Guzenina-Richardson ja Karpela liittyvät siihen suureen eurooppalaisten poliitikkojen joukkoon, jotka eivät perehdy asioihin, eivät hallitse hallinnonalaansa ja liehuvat päätöksissään oman poliittisen etunsa vuoksi. Vastaavat poliitikot ovat ajaneet Kreikan, Espanjan ja Italian taloudelliseen kaaokseen, jota muut euromaat joutuvat pelastamaan veronmaksajiensa kukkaroilla.

Kommentit

Kommentit

Olisipas Pietilä muistanut tuohon kasata vielä meikkejään ja garderoobejaan esitelleen kokoomuksen viestintäministeri Suvi Lindénin edesottamuksineen, niin homma olisi tullut kaikille selväksi.

Odotellaan me muut kokonaisvaltaista vanhuspalvelulain esitystä ja keskustellaan siitä sitten. Joka tapauksessa itse tykönäni toivon, että hoitajamitoitus lakiin tulee ja että määrät vahvistetaan hoidettavien hoitoisuus silmällä pitäen. Meillä on laitoksissakin hyvin eri kuntoisia ja erilaista hoitoa tarvitsevia vanhuksia.

Ja tuo Pietilän hokema, ettei kukaan laitokseen halua. Jösses, meillä on niin huonokuntoisia vanhuksia, että he toden totta haluavat hyvää ja tasokasta laitoshoitoa ihan itse. Ja sitten on niitä, jotka tarvitsevat hyvää ja tasokasta laitoshoitoa, vaikka eivät enää itse ymmärrä sitä haluta.

Törkeää on se, että osa laitoksissa olevista vanhuksista haluaisi käyttää vessaa, mutta henkilökunta ei ehdi auttamaan vessaan. Tai esimerkiksi kuolemaa odottavan Parkinsonin tautia sairastavan vanhuksen nieleminen käy niin hitaasti, että hän kärsii aidosti nälästä ja aliravitsemuksesta, kun kukaan ei ehdi syöttämään. Kaikilla kun ei ole omaisia tässä yksinäisten yhteiskunnassa.

Ehkä tässä populistisessa vöyhötyksessä olisi tasapainottavaa joskus tuoda esille tilastot siitä, mikä on ihmispolon keskimääräinen laitosjakson pituus elämänkaarensa loppupäässä. Laitosten ovet käyvät tiuhaan, tullaan ambulanssilla ja viedään ruumisautolla. Harva vanhus "asuu" laitoksessa.

Outoa muuten on se, että kun kokoomus ja Pietilä ovat nyt ottaneet sydämenasiakseen laitoshoidon mollaamisen, niin he eivät missään käänteessä moiti kuntia omaishoidon alibudjetoinnista eivätkä puhu omaishoitajista, jotka hoitavat kodeissaan laitoshoidon tasoisia lähimmäisiään. Outoa todellakin!

asiaihminen (ei varmistettu)

On tuolla Guzenina-Richardsonin harjoittamalla politiikalla nimikin: miellyttämispolitiikka. Sitä harjoittavat ns. "mainostoimistopoliitikot", joiden tärkein tehtävä ei ole tehdä vastuullisia, kauaskantavia päätöksiä vaan varmistaa oma valinta myös seuraavissa vaaleissa. Yhteistä "mainostoimistopoliitikoille" on myös se, että heillä ei yleensä ole juurikaan ammatillista osaamistaustaa tai merkittävää koulutusta.

He tunnistavat ehkä oman osaamattomuutensa ja tässä mielessä gallupit ovat heille se ainoa oljenkorsi, johon perustuen politiikkaa oma kannattavaa tehdä. Oletetun enemmistön kannan mukainen toiminta on mahdollisesti tae uudelleenvalinnalle.

Mainostoimistopoliitikolle tärkeintä on kiiltokuvamainen olemus. He lupaavat paljon, mutta jättävät likaisettyöt muille. Kattamattoman lupauksen hinta voi olla mitä vaan, sillä eihän heidän vastuunsa ulotu kuin "jeesusteluun". Tästä Guzenina-Richardson on oiva esimerkki, vanhuspalvelulaki saa maksaa "mitä vaan", koska G-R ei ota vastuuta hallituksen kokonaisbudjetista. Säästettäköön "jostakin muusta".

Toki eduskunnassa on mainostoimistopoliitikkoja muitakin mm. ADHD-blogisti, perässähiihtäjä ja "blondi".

Eräs vaikutusvaltainen ex-kansanedustaja kuvaili kansan kannalta hyödyllisintä kansanedustajaa "hiljaiseksi puurtajaksi", joka tekee paljon ammattitaitoista työtä, mutta harvoin revittelee saavutuksistaan lehtienpalstoilla. Tässä samassa haastattelussa tölväistiin mainostoimistopoliitikkoja, joille jo karkkipaperin nostaminen kadulta maalaillaan merkittäväksi ympäristöteoksi, josta on syytä tiedottaa mediassa.

Tyjhät tynnyrit eniten kolisee, politiikassakin.

Köllis (ei varmistettu)

Olet enemmän kuin oikeassa... mutta niin tyhmä suomalainen äänestäjä ei kuitenkaan ole, että se ihan mitä tahansa nielaisisi. Esimerkeiksi kelvatkoot Rizaniina-Guznezonohvin lisäksi Tanja V-K-S-K, Marja Tiura, Suvi Lindén... miten mieleen tulikin vain hölmöjä akkoja:-)))

Tarkkailija

Selvästi kokoomuslaisen kirjoittamaa mustamaalausta. Kunnon porvarilla kun on kyllä itsellä varaa hoidattaa vanhuksensa tai joku perheenjäsenistä jää suvun vanhuksia hoitamaan.

Kokoomuslaisille on varmasti kauhistus hoitajamäärien lisääminen, koska sehän parantaisi huonommassa taloudellisessa asemassa olevien vanhusten elämän laatua viimeisten vuosien osalta ja saattaisi lisätä jopa matalapalkkaisten hoitajienkin työssä viihtyvyyttä. Ja koska ainoastaan yritysten kannattavuus on kokommuslaisen sydämen asia, niin sehän vasta hirveää heistä olisi, jos henkilökunnan lisäys vähentäisi vielä yksityisten laitosten kannattavuutta!

Terveyden- ja vanhustenhoitoon, eikä lastensuojeluun olisi ikinä pitänyt laskea rahan perässä toimivia voittoa tavoittelevia yrityksiä. Kyllä ihmisten hoito olisi pitänyt aina pitää inhimillisten arvojen mukaisesti. Kaksi perättäistä oikeistohallitusta romuttivat entisen, todellisen hyvinvoinnin Suomesta vanhuspalvelujenkin osalta, se vasta varsinaista sekoilua oli ja oman maan kansalaisten kustannuksella vieläpä. Nyt kun demarit yrittävät pirstaleista raapia kasaan, mitä tehtävissä on, niin varmasti oikeistopuolueita närästää.

Ulkomaille kyllä ollaan valmiita viskomaan rahaa paljon suurempia määriä, kuin nyt vanhushuollon henkilökuntalisäyksiin omassa maassa tarvittaisiin, vaikka edelleenkin on hyvin epävarmaa, miten euron käy. Vedotaan vaikka uhkaamassa olevaan lamaan, mutta miksi kokoomus ei korjannut virheitään silloinkaan kun välillä oli jo parempi taloustilanne?

Attendo Medone -ketjunkin mielettömät voitot virtaavat ulkomaille, se ei maksa edes suurista voitoistaan veroja Suomeen kuin pienen prosentin. Niin että kyllä kokoomuksen sekoilujen takia Suomi on silläkin tavalla muuta Eurooppa tukenut taloudellisesti jo ihan riittävästi ja tukee edelleen.

Kokoomuslaisille ei ole mitään väliä laitoksissa viruvilla suomalaisvanhuksilla, koska hehän ovat yleensä varallisuudeltaan vähän heikompaa kansanosaa. Lapsista, vanhuksista ja mt-potilaista viis, kunhan kokoomuksella ja heidän hyvä-veli- ja sisko-ketjuillaan asiat ovat järjestyksessä ja varallisuutta virtaa muutenkin hyvin toimeentulevalle kansanosalle entisestään lisää.

Inhimillisyyden... (ei varmistettu)

Ollessani laitoksessa hoitajana niin kyllä se oli liukuhihnatyötä ja yksi hoitaja hoisi vähintään 5-6 asukasta aamuisin sekä iltaisin. Kaikki täysin autettavia huonokuntoisia ja osa dementoituneita. Pesut, suihku tai sauna, vatsan toimitukset, vaipan vaihdot, rasvaukset, pukemiset, siirtämiset vessaan, suihkutuoliin ja pyörätuoliin sekä syöttämiset ja juottamiset.. Aamuvuoron kun aloitti klo 7-8 niin just ja just kerkes kaikki saada ruokapöydän ääreen klo 12. Kaikki painavia siirrettäviä ja eri lailla sairaita. Kun tuon aamu-urakan sai valmiiksi niin sitten syötettiin ja juotettiin ja sitten taas siirrettiin jotkut päivälevolle ja loput telkkarin ääreen. Hoitajakin ehti ehkä syömään jossain välissä. Mistään virikkeistä ei voinut uneksiakkaan vanhusten kanssa aikapulan vuoksi. Itse olin jokaisen vuoron jälkeen täysin rättiväsynyt fyysisen rasituksen vuoksi. Hiki on kuulkaas virrannut ja paljon. Luonteeltani olen melkoinen perfektionisti ja olisin halunnut antaa aikaani vanhuksille muutenkin kuin vain vaipan vaihdon yhteydessä mutta se oli mahdotonta ainakin minulle koska aina piti kiirehtiä seuraavan asukkaan luokse. Olen myös nähnyt kuinka omaishoitajat nääntyvät hoidettavansa kanssa kotona koska on paljon laitoskuntoisia henkilöitä kotona. Kaupungin kotihoito saattaa käydä jotain tekemässä näiden luona mutta päävastuu on omaishoitajalla. Usein näitä kaikista huonokuntoisimpia hoitaa yksityinen hoivapalvelu kun kaupungin resurssit eivät riitä.
Kaiken kaikkiaan on karmaisevaa kuulla kommentteja ihmisiltä ja poliitikoilta, jotka eivät sitä arkea laitoksissa ja kodeissa näe, minkälaista hoidon pitäisi olla ja kuinka monta hoitajaa pitäisi olla kutakin hoidettavaa kohti. Niitä pitäisi olla niin monta, että hoidettavat saavat hyvää ja asianmukaista hoitoa ja myös niin ettei hoidettavien tarvitse tuntea olevansa ainoastaan suuri taakka sekä yhteiskunnalle, että hoitajille. Nyt on juuri niin.

Asioita läheltä... (ei varmistettu)

Asioita läheltä katsellutta piti kiittelemän jo 16.8, mutta kiireessä unohtui. Kiitos nyt, selkeä ja työntekijän näökulmasta asiaa valaiseva kirjoitus!

asiaihminen (ei varmistettu)

Luukisin, että "parhaat tietäjät" ovat ne, joilla ei ole mitään kontaktia vanhusten laitoshoitoon.. Ei tarvitse olla edes perfektionisti vaan empaattinen, vanhusta kunnioittava henkilö, joka varmasti kärsii siitä, ettei ole yhtään aikaa pysähtyä vanhuksen luokse. Siitä tulee varmasti myös kehä, että vanhukset voivat huonommin, tarvitsevat entistä enemmän hoivaa jne. kun heitä ei ole aikaa kuunnella. Pelkkään kysymykseen "mitä sinulle tänään kuuluu?" pitäisi ollaa aikaa myös kuulla vastauksesksi muu kuin "hyvää" tai pelkkä pään nyökkäys. Vanhukset ovat vähään tyytyväisiä! He ovat sen ikäpolven ihmisiä, jotka eivät ole tottuneet ns. palveluun ja eivät halua vaivata henkilökuntaa. Niin ainakin oman äitini ja hänen vaihtuvien vierustovereidensa käytöstä analysoin. Hoitajien mielestä hän oli "kiltti", koska ei koskaan vaatinut mitään! Ehkä tuo kiltiksi sanominen ei ollut sitä ihan ammatillista suhtautumista, mutta kiireessä on helpompaa kun vanhukset ovat tyytyväisiä ja hiljaa. - Toivottavasti noissa mitoituksissa otetaan huomioon myös ne muut työt, jotka eivät ole ihan suoraan vanhusten kanssa toimimista. Jo riittävällä avustavalla henkilökunnalla, joilta ei vaadita koulutusta, voitaisiin moni työ hoitaa ja hoitajat keskittyisivät suoraan vanhuksiin. Lasten päivähoidosta on karsittu lähes kaikki avustava henkilökunta, kun siitä ei laissa ole määräyksiä. Se on käytännössä vähentänyt henkilökuntaa, joka vaikuttaa suoraan lapsiin. Pelkillä luvuilla ei saada mitoitusta oikeaksi, vaan pitää myös määritellä eri tehtävät ja erilaiset tarpeet. On paljon sellaista työtä lasten ja vanhusten hoitolaitoksissa, joihin voitaisiin palkata esim. työllistettyjä ja maahanmuuttajiakin, joilla usein on jo kulttuuriperintönä vanhusten arvostaminen.

äitiä ikävä (ei varmistettu)

Kokkarit eivät halua lisätä vanhusten hoitajia, koska yksityiset vanhusten hoitolat joutuisivat palkkaamaan lisää työläisiä ja se olisi poissa voitosta. Siten kokkarit hoitavat vanhuksiamme! Toivottavasti kokkari muijakin joutuu laitokseen makaamaan märässä vaipassa ja janoissaan sekä nälissään. Jopa lehmille taataaan oikeus ulkoilmaan, mutta ei vanhuksille. Sekö on nulikka Kataisen ja ruman kokkari naisen visio?

Pappa (ei varmistettu)

Aivan! Heille useimmiten tärkeintä vain se "kylmä raha" itse olen toiminut hoitajana kunnallisissa sekä yksityisissä sektoreilla ja eroa on kuin kirnu piimällä ja kuohuviinillä. IHMISET´täytyisi olla tärkeimpiä joita autamme ja hoidamme mutta kokkarit opettavat:"nopeammin,tehokkaammin,seuraava..." KAIPAAN inhimillisyyttä eikä raha saa olla tärkein seikka edes liian pienessä palkka kuitissamme joka sekin ilmoitetaan nykyisin s-postilla koska se on trendikästä. KYLLÄ MINÄ NIIN MIELENI PAHOITIN kun vanhus ja yleensä sosiaali&hoito ala ovat tiputettu vähiten tärkeimmäksi asiaksi yhteiskunnassa!!!!!!!!!!

LÄHIHOITAJATAR (ei varmistettu)

VETELEHTIMINEN ei ainakann minun työpaikoissani ole mahdollista...pikemminkin juokseminen.

LÄHIHOITAJATAR (ei varmistettu)

Hyvä ja asiantunteva kirjoitus ”Asiaihmiseltä”.

Pietilä, jälleen kerran, mollaa demariministeriä ja hänen ”lakiehdotustaan”, vaikkei lakiesitystä vielä ole virallisesti esitetty ja käsitelty eduskunnassa. Yksi asia (tosin keskeinen) on irrotettu kokonaisuudesta, ja vain siitä keskustellaan.

Pietilä: edellinen ministeri(t) ei saanut edes lakiesitystä asiasta aikaiseksi.

Peruspalveluministeri MGR oli keväällä itse lakiin tulevan mitoitusten kannalla, mutta ns. asiantuntijatyöryhmä, joka jätti hänelle mietintönsä, ei päässyt yhteisymmärrykseen hoitajien määrästä, ja jätti mitoituksen ministerin ratkaistavaksi; joko lailla tai asetuksella.

Totta kait on kyse rahasta, mutta myös inhimillisyydestä.

Voi olla, että aluksi olisi pulaa hoitajista, heitä joudutaan kouluttamaan ja tuomaan ulkoilta lisää. Mutta tämä on sitä paljon puhuttua rakennemuutosta, Pietilä. Koeta ymmärtää, että hoidettavien määrä kasvaa lähivuosina progressiivisesti.

Pietilä on näköjään tässä asiassa kokoomuslainen; mollaa minkä ennättää ns. laitoshoitoa ja peitellysti hoitajiakin. Suomessa laitoshoito on keskimääräisesti hyvällä tasolla – ainakin vielä.

Pietilä: itsekin olet tai lähiomaisesi on joskus hoidon tarpeessa, luulisin.

Sekin on totta, että monet haluavat asua kotona mahdollisimman pitkään. Mutta laitospaikkojakin ja niihin osaavia hoitajia tarvitaan enenevästi. Siteeraan erästä pitkäaikaista demarivaikuttajaa ja hän itsekin koki laitoshoitoa: ”Kotihoito on liian usein laillistettua heitteillejättöä.”

Ja sekin on totta, minkä ”Asiaihminen” mainitsee, että hoidettavia on eri kunnossa olevia ja erilaista hoitoa ja apua tarvitsevia. Ja toiset haluavat aikaisemmin hoitoon tai -kotiin kuin toiset.

Muistisairauksien ennustetaan lisääntyvän. On siten niitäkin, jotka eivät edes osaa pyytää apua tai hoitopaikkaa. Ja kasvatus ja ”periaate” on sellainen, että yritetään sinnitellä mahdollisimman pitkään itse.

Eikä enää eletä feodaaliyhteiskunnassa. Lähiomaiset saattavat olla kaukanakin.

Omaishoitajat tekevät ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi sitä työtä, mikä maksaisi yhteiskunnalle moninkertaisesti.

Tullaan kokemaan ikävästi ja enenevästi niitäkin valitettavia tapauksia, että löydetään vanhus kotoa, ja siirretään suoraan ruumisautoon.

Markku Vaniala (ei varmistettu)

Rauhallisesti, Pietu, rauhallisesti. Katainen ja Urpilainen ratkaisevat tämän kiistan tyylikkäästi budjettiriihessä. Malttia toivon muiltakin sauhuajilta.

Asia ei ole lainkaan niin, että 30 000 vanhustenhoidon työntekijää ei saa mitään aikaan vaan hoidokit viruvat päiväkausia ulosteissaan. Hoito on pääsääntöisesti hyvää mutta vain tuohtuneiden omaisten harvat mutta äänekkäät valitukset nousevat julkisuuteen.

Valtaosa vanhuksista asuu kotonaan ja on tyytyväisiä elämäänsä, varsinkin jos lapset ja lapsenlapset käyvät riittävän usein katsomassa. Se on muuten erinomaista vanhushoitoa.

pojanpoika (ei varmistettu)

Pietilä panrjaa

Pietilä ei ole köyhä eikä kipeä nimitellessään kahta ministeriä, joista kumpikaan ei ole kokoomuksesta. Pietilän halventavaa asennoitumista kuvaa hänen sananvalintansa, kuten ”riita, nuoleskelu, heittelee omasta hatustaan, poliittinen peli, vaalitemppu, sekoilu, erityisen heikko untuvikkominis-teri, ei perehdy, ei hallitse, liehuu päätöksissään” jne.

Pietilä on kyselevinään ihan vakavasti: ”Kuinka paljon laitoshoidon vahvistaminen heikentäisi kotihoidossa olevien palveluja? Jääkö laitokseen meneminen ainoaksi mahdollisuudeksi saada hoitoa? Mutta kun kukaan ei halua laitokseen.”

Miksi Pietilän aatesisko Paula Risikko sitten pelkää, että henkilömitoituksen myötä ”vanhustenhoidon painopiste siirtyisi laitoshoitoon” (MTV 3 Tekstiuutiset 15.8.). En ole Pietilän nimittelemä mummo enkä vaari en myöskään sairas. Olen hyvin koulutettu ja perusterve suomalainen nainen – 68 v. Eliniän ennusteeni lupaa vielä kymmeniä aktiivivuosia. Vantaalla on aikaa rakentaa tolkullinen vanhushoidon järjestelmä, eikä meillä siis ole mitään hätää.

Keskusteluketju Pietilästä eteenpäin on täyttä asiaa. Olen varsin tarkkaan samaa mieltä.

Maria Virtanen

Edellisen selitystä: panrjaa on "uudissana", joka syntyi vaihtaessani panettelua parjaamiseen. Kirjoitusvirheestä välittämättä - Pietilä on epäasiallinen. mot

Maria Virtanen

Olen samaa mieltä kommenteista ministerien ammattitaidosta. Siihen nähden
esitys on parempi. Tärkeää hoidossa on oikea mitoitus oikeassa paikassa
oikeaan aikaan. Pitää olla tarpeeksi käsiä. Mielellään omalla kielellä. Suomessa monet haluavat palvelun suomeksi/ruotsiksi.Kultturitausta on ikä-ihmisten hoidossa hyvä hallita. Tavat ja tottumukset. Saunaankin olisi hyvä päästä jos on voimia. Voi olla ulkomaaneläville vaikea ymmärtää, vaikka muuten ovat päteviä. Käytettyjä asiantuntijoita vähän ihmettelen. Ehkä kannattaisi jo vihdoin kuunnella työntekijöitä niin mitoituksesta kuin muustakin hoidosta. Ei ne lääkärit ja tohtorit kaikki ole kutsumustyössä, usein päinvastoin. Jopa ministerit voivat olla aidosti kiinnostuneita tehtävistään. Tärkeää olisi saada laitoksen ja kodin yhteistyö jouhevaksi ja luonnolliseksi. Ulkoistettua palvelua nähneenä en voi suositella. Nuorille tilaisuus harjaantua "työssä oppimalla"
milloin ei luvut ole vahvin puoli. Saadaan nuoret töihin ja mummoille hoitoa.

PAREMPI HOITO (ei varmistettu)

Blogikirjoituksessa uhkailtiin Suomea lääkäri- ja hoitajapulalla. - Ratkaisuksi tarjottiin ulkomaista työvoimaa.
¤ Mutta voitaisiin toimia toisinpäin: potilaat ulkomaille.
Virohan on Suomen etelänaapuri, jossa on toimiva yhteiskunta. Ja Tallinna on lähellä Helsingin seutua.

Viron käytöstä olisi etuina:
¤ Elinkustannukset Virossa ovat pienempiä kuin Suomessa. - Hoitohenkilökunta saisi pienemmällä palkalla saman ostovoiman kuin Suomessa. Samalla rahalla saataisiin enemmän hoitohenkilökuntaa, eikä tarvitisi riidellä esim. vanhushoidon hoitajien määrästä.
¤ Virolaisen hoitohenkilökunnan taustat olisi helppo tarkistaa.
- Kaukomailta kotoisin olevien taustoja on hankala tarkistaa Suomesta käsin. Väärentäjiltä saa passeja, puhtaita rikosrekisteritietoja, erilaisia koulutustodistuksia jne.
- Lisäksi monessa maassa on oppilaitosten sisällä korruptiota: Voidaan ostaa tenttisuorituksia, harjoitustöitten merkintöjä, parempia arvosanoja jne.
- Suomen vahvuutena ei ole ollut taustojen tarkistus: On ollut valelääkäreitä. Tappajahoitajia on jäänyt kiinni. Kaiken lisäksi tappajahoitajat ovat olleet alkuasukkaita, eivätkä ulkomaalaisia, joitten taustoja olisi ollut hankala tarkistaa.
¤ Virolainen kulttuuri on lähellä suomalaista. Suomalaisen kulttuurin sisäinen hajonta on isompi kuin ero virolaiseen kulttuuriin.

naapurimaan hyö... (ei varmistettu)

Työvoiman maahantuonti ei kuitenkaan todellisuudessa ole tämän päivän pakko, mikäli Työ- ja elinkeinoministeriön viimeisimpään työllisyyskatsaukseen on uskominen. Siinä ammattiryhmittäin tarkasteltuna työttömyys on noussut edelliseen kesäkuuhun verrattuna vuojen ajanjaksolla kolmanneksi eniten terveydenhuolto- ja sosiaalialan työssä. Siinä menee työvoimaa ajan kanssa hukkaan, kun sensijaan sitä voisi täsmäkouluttaa, vaan kun tässä maassa työvoimakoulutukset ovat kaikkea muuta kuin tarpeeseen kouluttamista. Alalle ei taida kuitenkaan kovin olla tunkua, mikä johtunee melkoisella varmuudella siitä, kun työt pitäisi tehdä alimitoitetulla henkilöstöllä. Voitaneen sekin ääneen sanoa, että Suomen työvoimapula on nimenomaan halpatyövoimapula, vaikka sellaisen työvoiman tuonti ei lisää millään tavoin itse suomalaisten hyvinvointia. Ei se ole ilmaista kotimaisen työvoimareservinkään ylläpitäminen, vaan milläköhän taholla on suurimmat taskut, mihin haluavat tuottoa, voittoa vanhustenkin kustannuksella.

Anne Lempinen

Pietilä ihan oikeassa vanhushoitoa koskevassa kirjoituksessa, peruspalveluministeri sanoo tänään sitä ja huomenna tuota, ei mitään oikeita perusteluja. Miten kauan näitä HÖPÖ HÖPÖ juttuja tulee kuulla ja vielä uskoa niihin. Äänten kalastelua syksyä varten.

Tarkempaa laskuoppia (ei varmistettu)

Kyllä mitoituksen kirjaaminen lakiin saattaa pysäyttää kehitystyön siihen paikkaan ?Kahivihuoneissa palaveria pitäviä -/istuvia aikaansa tappavia "pukaloitaan pyorittäviä" hoitajia on jo nyt riittävästi!

Persut! (ei varmistettu)

Persut, kyllä olet oikeassa, siellä kahvihuoneessa ja "akvaariossa" viihdytään hyvin ja, kun sattuu paikalle niin siellä on hauskaa sekä viihdytään hyvin, vaikka kellot soisivat kulkurin valssia, niin persuksiaan ei penkiltä nosteta!
Tässä olisikin puolueellenne hyvä paikka!
Laittakaa asiat kuntoon laitoksissa ja käykää tarkistamassa asiat säännöllisesti edeltä ilmoittamatta.
Näin olen itse vaatinut ja viranhaltija on mennyt yllätyksenä tarkistuskäynneille ja ilmoittanut, että olen ollut oikeassa ja asia täytyy ottaa selvitettäväksi sekä tehdä parannukset ja muutokset.
Sairaaloilla ja sairaalahenkilöstöllä on liian paljon sisäistä valtaa olla tekemättä parannuksia ja valituksilla pyyhkivät........! Sen tähden esim. juuri persuilla olisikin tässä näytön paikka!

Ei kivi sydämiä (ei varmistettu)

Persut, vielä jatkan. Sanot hoitajia olevan riittävästi tällä hetkellä.
Ei pidä paikkaansa, tässä asiassa olet kyllä aivan väärässä tai et ole tietoinen hoitohenkilökuntamäärästä ja hoidettavien määrästä.
Hoitohenkilökuntaa lisättävä ehdottomasti ja miespuolisia hoitajia saatava lisää raskaampien töiden tekemiseen.
Asenne sellaiseksi, että miehet hakeutuisivat paremmin hoitajiksi. Porkkanaa katsos porkkanaa, niin saadaan henkilöstöä joka tekee töitä.
Äläkä sahaa oksaa jolla itse istut.

Ei kivi sydämiä (ei varmistettu)

Moni ei taida kunnolla edes muistaa, että meillä Suomessa on vanhuksemme, kuin ainoastaan vaalien lähestyessä.

No vieraita odotettavissa kaikella todennäköisyydellä monenkin vanhuksen luokse, eikä ihan sukulaisia, kun kuntavaalit lähestyvät. Hymyä ja ymmärrystä riittää kaikille mummoille ja papoille, joilta voi vielä saada jotain, sen niin tärkeän äänen, mistä on hyöty saajalle, joskaan ei niin antajalle.

Mitäpä jos nyt jo ennen sitä vaalien lähestymishetkeä kaikki ääntenkalastuksen merkeissä vanhuksia lähestyä aikovat menisivät itseensä, katsoisivat peiliin ja siinä samalla voisi aidosti miettiä, onko asiat vanhuksilla hyvin, olisiko jotain tehtävissä, miten vanhuksia voisi ja pitäisi hoitaa ja hoivata paremmin. Eipä olisi niin läpinäkyvää se äänten kerjuu ja onhan useimmissa vanhustentaloissa, hoitokodeissa ja laitoksissa kerjääminen jopa kielletty.

Oikeita tekoja tarvittaisiin, mutta kummallisesti kiinnostus vanhusten hyvinvoinnista on aaltoliikkeen omaista, vaalien tahtiin.
Mikään ei estä yhtäaikaisesti järkiperäisen henkilömitoituksen kanssa kehittämästä omaishoitoa, mutta siinäkin kannattaisi muistaa se, että ei toinen vanhus välttämättä jaksa hoitaa toista vanhusta, aina ei ole omaisia ollenkaan, tai ovat kaukana. Omaishoidon tukemiseen tulisi löytää rahaa ja sitä mitoitettaessa kannattaisi laskea, kuinka suuri säästö kohtuullisellakin korvauksella yhteiskunnalle koituisi. Moni saattaisi mielellään toimia omaishoitajana, mikäli se olisi taloudellisesti mahdollista ja vapaata mitoitettu riittävästi.

Eipä taida vanhusten inhimillisen elämisen mahdollistamiseksi olla käytetty ollenkaan niin paljon suunnitteluun aikaa, kuin on kulunut miettiessä, miten jokaiselta apua tarvitsevalta vanhukselta saataisiin viimeisetkin roposet kerättyä ylihinnoitetuilla palveluilla erinäisissä palvelutaloissa ja tietenkin lääkefirmoille vanhukset ovat varsin tuottava väestönosa. Liikaa hoidetaan lääkkeillä, eikä hyvällä hoivalla, kun se ei tuota samalla tavoin kuin lääke”hoito”, millä moni hoidetaan tolkuttomaksi ja huomaamattomasti rajan taakse. Taisivatpa vaan vanhukset olla pirteämpiä ja omatoimisempia vielä niinä aikoina, kun rauhoittavia, eikä mielialalääkkeitä käytetty nykyisissä määrin.

Niin, minkälaiset vanhuusvuodet me itsellemme kehtaamme toivoa, jos tässä nyt vaan katsellaan läpi sormien nykyistä tilannetta. Taitaa ikääntyneiden itsemurhatilastot kasvaa entisestään, lienee todennäköistä, eikä nykyiset vaalikeskustelut juurikaan lohduta, etenkään kun taas vaalien jälkeen tulee hiljaisuus.

Anne Lempinen

Anne.... Vaalien alla täytyy kansalaisten olla yhtä aktiivisia ja takoa, kun rauta on kuuma.
Miksi emme olisi viisi askelta edellä aina, kun vaalit ovat tulossa?
Itse vammaistaistelussa olenkin juuri ennen vaaleja laittanut sellaisen "pommituksen" päälle, joka puolueelle ja sillä lailla saanut asiat tietoisuuteen ja hoitoon jopa uusia lakeja aikaan.
Jos kansa on hiljaa tai nurisee vain nurkissansa ei mitään parannusta tapahdu, mutta on mentävä mukaan tilaisuuksiin ja aina oltava äänessä tilaisuuden tullen sekä valittava politiikko mieluimmin useampi kuuntelemaan ja puolelleen asian taakse.
Kaikki uudistukset ja hyvä vie aikansa, mutta sitkeydellä ja suomalaisella sisulla asiat saadaan lopulta parannettua ellei peräti hyvään kuntoon. Ja sitä toivon nytkin, kaikki kynnelle kykenevät barrikaadeille vanhuksia ja vammaisia puolustamaan!!

Ei kivi sydämiä (ei varmistettu)

" Vaalien alla täytyy kansalaisten olla yhtä aktiivisia ja takoa, kun rauta on kuuma." Niinpä niin, mutta ei ainoastaan vaalien alla, vaan kyllä sitä takomista riittää muinakin aikoina. Kansalaisille nämä asiat ovat tärkeitä kaiken aikaa, mutta monelle poliitikolle vain äänet ovat tärkeitä.

Anne Lempinen

Anne L.... Niin riittää minä jos kuka sen tiedän, kun yli 20 vuotta olen taistellut vammaisten ja vanhusten oikeuksien puolesta.
Aikoinaan minusta tehtiin valehtelija, ettei tuommoista voi olla. Kun päättäjien vanhempia alkoi joutua hoitolaitoksiin, niin johan alettiin itse ottaa yhteyksiä ja puhua asiasta julkisesti.
Nyt ei kenellekään enää tulisi mieleenkään sanoa, että valehtelisin vanhusten- ja vammaisten huonosta hoidosta ja kohtelusta.
Kylmä tosiasia on se, että "rauta on nyt juuri kuuma ja taottavissa".

Ei kivi sydämiä (ei varmistettu)

Nimimerkille EI KIVI SYDÄMIÄ. Itse teen kokoajan samaa, mitä sinä kerroit tehneesi. Tuntuu ettei tuolla lautakunnissa saa mitään asioita menemään läpi, eikä eteen päin. Olen sitten auttanut yksittäisiä vanhuksia, ja vammaisia viemään asioita jopa hallinto-oikeuteen asti. Näin olemme saaneet oikeudenmukaisia päätöksiä heille. Useissa tapauksissa kaupunki on joutunut korvaamaan alkujaan kielteiset päätökset. Ihmettelen kyllä, että paljonko kaupungille tulee maksamaan nämä hallinto-oikeuden kautta kierrätetyt asiat. Siellä tuntuu kokoomus, ja demarit keskenään sopivan asioista, miten äänestetään.

Ihmetystä kerrakseen (ei varmistettu)

Ihmetystä kerrakseen, Kyllä se aikaa viekin ja joka halvatun päätös on vietävä (aikoinaan aluejaostoon) ja sitten hallinto-oikeuteen ja sitten korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja oltava hyvä asianajaja, sitä se on. Sossutädeiltä ei saa kun ei,ei ja ei, sen tähden kaikki kiertääkin oikeudesta oikeuteen ja se kestää.
Työtä se on teettänyt ja teettää vieläkin, enkä tässä ala kerrata kaikkea mitä sitä on tullut koettua ja tehtyä, mutta kovaa työtä, sisua ja jaksamista se on vaatinut.

Jos puolueiden nimiä mainitaan niin pahin "riitapukari" oli meillä ainakin RKP, joka ei halunnut mitään hoidon tukemista ja apua ihmisille ellei ollut ruotsinkielistä väestöä.
Oikein piti henkilön tulla aluejaoston kokoukseenkin vastustamaan meidän asiaa ja kun ei mahtanut mitään vaati pöytäkirjaan merkinnän, että hän vastustaa, vaikka ei ollut koskaan meitä edes tavannut, eikä nähnyt, niin vastustaa piti!

Ei kivi sydämiä (ei varmistettu)

Pietilän jutut ovat puhdasta poliitiikkaa - ja ei ole vaikeata arvat kenen hyväksi tehtyä politiikkaa. Täysin asiastonta "tiedonvälitystä" ei kiitos - hieman itsekritiikkiä kun valitaan mitä julkaistaan. Kokoomus on töppäilyt vuosikaudet ko asian kanssa ja nyt kun esitetään, että pitää olla vähimmäismäärä hoitajia hoidettavia kohti - se halutaan torpata heti, miksi? No siksi, että vanhustenhoito on bisnestä josta pitää saada mahdollisimman hyvä tuotto. Kunnalliset vanhustenhoitoyksiköt eivät vastusta asiaa - yksityiset sitäkin kovemmin - tulee kuluja - voitot pienenevät.

Pietilän jutut ovat Pietilän juttuja - niiden merkitys meikäläiselle ovat tasan nolla.

Ei kiitos (ei varmistettu)

Jos - siis jos - vanhuspalvelulain hoitajamääristä säädetään lailla niin tuosta määrästä tulee laitoksissa maksimi, ei minimi. Se johtaa väistämättä vanhusten kotihoidon supistumiseen kunnissa ja siitä tietysti seuraa vanhusten siirtoja kotoaan laitoksiin. Silloin ainakin Sdp on saanut tahtonsa läpi.

Tarkkailija

Tarkkailija, siksi täytyykin minimimäärä laittaa tarpeeksi suureksi, ettei taas päästä kikkailemaan vajaalla hoitohenkilöstöllä.
En usko tuohon vanhusten kodista laitokeen siirtämiseen, kun koko ajan on suuntaus vammaisten ja vanhusten kotona asumisen pidentämiseen. Ainakin kokoomuksessa tavoite on kotona pärjäämisen ja riittävän avun puolustaminen. Se on hyvä niin!
Meidän täytyykin mennä eteenpäin vanhus- ja vammais asioissa, että jokainen voi asua ja elää kotonansa riittävien tukien ja avun turvin. Koti on kuitenkin jokaiselle koti!

Ei kivi sydämiä (ei varmistettu)

Demarien linjaus johtaa maksimiin, ei minimiin... ja vähät rahat vähenevät ennen muuta kotihoidosta.

Tarkkailija

Tarkkailija, tuo pelko rahojen vähenemisestä kotihodon tukemisessa on kyllä aiheellinen.
Näin ei saa käydä ja tuo oli hyvä huomio, täytyy ottaa esille ja viedä päättäjien tietoisuuteen tämä puoli asioista.
Ei missään nimessä saa hyväksyä sitä, että toisesta päästä peittoa leikaataan ja jatketaan sitä toiseen päähän.
Tuonkin nyt omassa kunnassani tätä asiaa erittäin ponnekkaasti esille meidän edustajillemme ja päättäjillemme!
Tehkää kansalaiset samoin omissa kunnissanne ja joukolla, sillä joukossa on voimaa!

Ei kivi sydämiä (ei varmistettu)

Nyt haetaan minimitasoa - ei maksimia. Ehdotettua minimiä ei tällä hetkelläkään täytetä likimainkaan kaikissa hoitopaikoissa - ja he toki vastustavat ajatusta. Olen ehdottomasti minimi arvon kannalla - jokainen hoitolaitos voi laittaa paremmaksi - kukaan ei huonommaksi.

Mikä tästä tekee niin vaikean ymmärtää? Ilmeisesti ehdottaja on väärä - pitäsi olla eri puolueesta, kokoomus on nysvännyt tämän(kin) asian kanssa vuosia saamatta edes lakiestitystä aikaiseksi - nyt olisi mahdollista saada jotain oikeasti aikaiseksi - sellaista joka todellakin velvoittaa ja asettaa minimirajan.

Ei kiitos (ei varmistettu)

"Nyt haetaan minimitasoa - ei maksimia."

Etkö sä ihan aikuisten oikeesti kässää et minimi - lailla säädettynä - on automaattisesti myös maksimi... kun on kyse kunnallisesta "palvelusta".

Tarkkailija

Käsitän oikein hyvin. Miksi minimi olisi maksimi ? Miksi kunnallinen "vähentäisi" henkilöitä, kun ei ole mistä vähentää. Suurimalla osalla ei ole edes vaadittua 0.7 henkilöä - ei ole vaikea käsittää kun oikein yrittää.

Ei kiitos (ei varmistettu)

Et sitten edes yrittänyt, koska asia on varsin yksinkertainen. Minimin ja maksimin erottaa toisistaan siitä, että toinen määrittää ala ja toinen ylätason. Nyt ollaan määrittämässä alatasoa - kattoa ei ole. Valitettavasti osa ei halua edes alatasoa, vaan aivan tasotonkin meno kelpaa - kunhan se on riittävän tuottavaa. ;-)

Ei kiitos (ei varmistettu)

Tässä säikeessä on "opetettu" kädestä pitäen mitä min/max tarkoittaa kunnallisessa päätöksenteossa. Kun päätös on tehty ja tuloksia aikanaan tutkaillaan niin älä sitten itke ja marise, että eihän siinä näin pitänyt käydä... koska niin siinä kay = minimistä tulee maksimi... ja ennen kaikkea kotihoitoa ajetaan alas.

Tarkkailija

Kotihoidon tuki ei liity laitoshoidon tason määrittämiseen millään tavalla - vain kiero keksii yhdistää nämä. Kotihoidontukea ja laatua pitää myös tarkastella - omana juttunaan, ei sotkea sitä tähän asiaan.

Enkä todellakaan voi ymmärtää mikä vitsi on vastustaa tilanteen paranemista - jos joku voisi tämän vielä selventää. Moni laitos on miehitetty alle 0.7 tasoon, eivätkä he todellakaan vapaaehtoisesti lisää resursseja - varsinkaan ne yksityiset voittoa tuottavat yritykset jotka tarjoavat paljon palveluja julkiselle sektorille, halvalla tuotettuja palveluja ja kallilla kunnille myytyjä palveluja. Ilmeisesti tärkeintä on se, että hommaa ei säädellä vaan villinlännen meininki saa jatkua ja vanhukset ovat tässä sopassa vain rikkoja rokassa.

Ei kiitos (ei varmistettu)

kuka se kirjoittimaan "kaikkea kotihoitoa ajetaan alas" eli menen nukkumaan...

Tässä pelissä ei näytä olevan kuin häviäjiä - vanhukset. Jokainen katsoo omaa etuaan ja siinä sivussa unohtuvat kaikki muut. Pitäisi varmaankin puhua kotipalveluista ja sen tukemisesta. Silti en sotkisi näitä asioita keskenään. Ensin pitää saada laitoshoidon taso ja työntekijöiden resurssit kuntoon 0.7 on vähän, mutta sen on perempi kuin nykyinen tilanne. Jostain pitää aloittaa jotta jotain tapahtuu...

Tarkkailijalle - en näe vaivaa kommentoida juttujasi - niissä ei ole mitään kommentoitavaa. Tämä tästä ja lisää jostain muusta.

Ei kiitos (ei varmistettu)

Henkilökuntamäärä ei ole ainoa merkittavä tekijä puhuttaessa hyvästä hoidon laadusta. Työvoimapula on ollut niin suuri, että vanhuksia pääsee laitoksiin hoitamaan melkein kuka hyvänsä, esim. sosionomiopiskelijoita ja lähihoitajaopiskelut keskeyttäneitä toimii lähihoitajan paikalla. On hyviä hoitajia, mutta myös niitä, jotka menevät työssään siitä, missä aita on matalin. Tosin niin on varmasti joka työssä, mutta kun ihmisestä on kysymys ja vanhuksesta, joka ansaitsisi arvostavaa kohtelua, todellisuus on toinen.
Joku aikaisempi kirjoitti todellisuudesta esim. aamuvuorossa. Se on täysin totta useimmissa paikoissa. Mikä sitten olisi ratkaisu.

sairaanhoitaja (ei varmistettu)

Vaalit lähestyvät ja äänten kalastus alkaa. Mitä mahtaa miettiä demareiden nykyisestä linjasta Osku Pajamäki, joka pitää vanhuksia rasitteena. Olen myös kuullut erään korkean virkamiehen suusta lausuman "Kannattaa panosta nuoriin - aika hoitaa vanhukset". Ja eiväthän ne ehkä ole enää edes hengissä seuraavien vaalien aikaan.
Helsingin sanomat on aloittanut uuden linjan korvaamalla vuorineuvoksien syntymäpäivähaastattelut ja negrologit nuorien nousevien kykyjen laajoilla esittelyillä. Antti Lindman esitteli mielipiteitään myös televisiossa vanhustenhoidosta. Onko meillä siinä tuleva peruspalveluministeri?

Vanhus (ei varmistettu)

"Antti Lindman esitteli mielipiteitään myös televisiossa vanhustenhoidosta. Onko meillä siinä tuleva peruspalveluministeri?"

Voi hyvin ollakin... ainakin hän on hyvin tyypillinen pers´aukisen Vantaan sosiaalitanttapoliitikko... kun kaikki on itse ryssitty - Sdp on ollut Vantaan valtapuolue kymmeniä vuosia - niin muita vaaditaan maksumiehiksi.

Tarkkailija

Vaalit lähestyy,taas laitetaan vanhusten asiat kuntoon.

Entäs vaalien jälkeen.Mitään ei tapahdu,
kunnes taas 4,jän vuoden kuluttua samat katteettomat lupaukset.

Joopa-joo. (ei varmistettu)

Törkeää sixback- hallituksen kuntavaali ”täkyilyä”. Puuttumatta Pietilän vuodatuksiin ja ihmettelyihin, on periaatteetonta, että kyseiset hallituspuolueet, jotka ovat keskenänsä saaneet aikaan ”myrskyn vesilasissa” kuntavaali huomiota varten, unohtaen aiemmin tekemättömyytensä vanhusväestön huonon hoidon suhteen totaalisesti jo liki vuosikymmenen ajan.

Ja ovat edesauttaneet leikkauksillaan kunnilta n. 5 miljardia euroa vuosittain (Lipposen 1 hallituksesta alkaen 1995) tämänkin henkilöstö- ja hoidonpuutteen, jota vanhusväestö nyt
kärsii. Hallituksen leikkaukset kunnilta tänäkin vuonna liki 700 miljoonaa euroa (Tuusulan kunnalta n. 5-7 miljoonaa euroa) ja nämä toimet joita ministeri nyt ”aikoo tehdä” tulevat koskemaan aikaisintaan vuotta 2015.

Väitän vuosikymmenten kokemuksella, että kyseessä on kokoomuksen ja demareiden kuuluisa ”ketunhäntä kainalossa” operaatio tulevia kuntavaaleja varten !

Siis ei pelkkä ”lillukanvarsi”

Jori Porspakka,... (ei varmistettu)

Jori: mistä sinä - ja muut kommunistit - ottaisit rahat???... "sosialisoimalla" ja "verottamalla" ei kelpaa vastaukseksi.

Tarkkailija

Vanhuspalvelulaki näyttää jäävän ministerikisailun jalkoihin ja muun nokittelun jalkoihin. Varsinaiseen asiaan – lakiehdotukseen – voit tutustua mm. Vanhus- ja lähimmäispalvelun liiton kotisivuilla. Klikkaa www.valli.fi ja voit lukea VALTAA VANHUUS -kampanjasta. Sieltä löytyy valtakunnallinen ”Miten turvataan hyvä vanhuus Suomessa” -kyselytutkimus tuloksineen. Raportissa esitellään ns. ikälakiluonnos; rakkaalla lapsellahan on monta nimeä.

Asiallista syksyä – lähestyvistä vaaleista huolimatta

t. Maria Virtanen

Maria Virtanen

Sivut

Osallistu keskusteluun

Rahan Perässä

A-P.Pietilä on Suomen Lehtiyhtymän kaupunkilehtiryhmän johtaja, pääkaupunkiseudun suurten kaupunkilehtien sekä Turkulaisen vastaava päätoimittaja ja pitkäaikainen taloustoimittaja. Hän on seurannut rahoitusmarkkinoita kolmekymmentä vuotta, kirjoittanut pari tuhatta lehtijuttua ja kymmenkunta kirjaa. Hän sai valtion tiedonjulkistamispalkinnon 2009. Rahan perässä -blogissa seurataan rahavirtoja, talouden liikkeitä ja ennen kaikkea kenen taskuissa rahat ovat.