8.3.2012 - 09.58

Paniikki iski Finnairin johtoon

Finnair on esimerkki yhtiöstä, joka joutuu syöksykierteeseen yhtiön johdon menettäessä otteensa. Syksyllä 2009 Finnairin silloinen toimitusjohtaja Jukka Hienonen ilmoitti eroavansa. Hänen mittansa täyttyi, kun lentoyhtiön tulos romahti ja henkilöstöryhmät evät suostuneet neuvottelemaan uudelleen palkkasopimuksia. Samalla yhtiön koko muu johto oli valmis eroamaan. Taloon ei olisi jäänyt edes tiedottajia. Näissä olosuhteissa Finnairiin palkattiin uusi toimitusjohtaja, joka sai kaiken haluamansa kuten myyntiapua kotinsa myymiselle Finnairin hallituksen puheenjohtajan johtamalle työeläkeyhtiö Ilmariselle. Valtionyhtiöiden ohjauksesta vastaavan ministeri Heidi Hautalan (vihr.) pitäisi käynnistää perusteellinen selvitys, mitä muita erikoissopimuksia paniikkiyhtiö Finnairissa on tehty.

Elokuussa 2009 Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen toteutti jo aikaisemmin esittämänsä uhkauksen ja erosi. Silloinen hallituksen puheenjohtaja Cristoffer Taxell oli pystynyt pidättelemään Hienosen lähtöä jo ainakin vuoden verran.

Kun Jukka Hienonen palkattiin Finnairin johtoon tavaratalo Stockmannilta, hänelle luvattiin vapaat kädet yhtiön johtamisessa. Finnairin hallitus lupasi kirjallisesti, etteivät poliitikot puutu operatiiviseen johtamiseen eikä politiikka muutenkaan vaikuta liiketaloudellisiin päätöksiin. Tämä oli Hienosen ehto Finnairiin tulolle. Hienonen tiesi tulevansa yritykseen, joka oli vasta muuttumassa ilmailuvirastosta liiketoiminnan suuntaan.

Hienonen ryhtyi kovin ottein perkaamaan halpalentoyhtiöiden puristuksessa kamppailevaa yhtiötä. Hän vaati erityisesti lentäjiä kohtuullistamaan palkkojaan, jotka nousivat erilaisten lisien seurauksena joka vuosi. Finnair joutui korottamaan omien johtajiensa palkkoja, jotta lentäjien palkat eivät olisi ylittäneet ylimmän johdon palkkoja.

Hienonen koki tulleensa petetyksi

Hienonen ei saanut toimia yritysjohtajan tavalla Finnairissa ja taistella kovin ottein ammattiliittoja vastaan. Hän törmäsi niin poliitikkoihin kuin Finnairin hallituksenkin näkemyksiin.

Eronsa yhteydessä Hienonen kertoi Finnairin johtajistolle lähtönsä perusteet, mikä synnytti paniikin ja käynnisti lähtöhalut koko johtoryhmässä. Yhtiön ylin johto ja keskijohto piti useita paniikkikokouksia, joiden ainoa teemana oli yrityksestä lähteminen. Tämä oli Finnairin hallitukselle ja sen puheenjohtajalle Taxellille shokki. Hallitus suoraan sanoen lahjoi muut avainhenkilöt jäämään taloon lupaamalla noin vuoden palkkaa vastaavan bonuksen noin puolentoista vuoden sitoutumisesta yhtiön palvelukseen helmikuuhun 2011 saakka. Tämän ajan hallitus arvioi kuluvan "yhtiön stabiloimiseen" ja korvaavien johtohenkilöiden palkkaamiseen.

Kun määräaika umpeutui yhtiöstä lähti suuri määrä johtoryhmän jäseniä ja joukko muita avainhenkilöitä.

Avokätinen paniikkiyhtiö

Finnairin poikkeukselliset palkkiot jätettiin kertomatta vuosikertomuksessa, vaikka tiedot olisi pitänyt julkistaa. Eriloisbonusten keskikoko oli 150.000 euroa ja niiden yhteisarvo 2,7 miljoonaa euroa.

Samalla tavalla sivuutettiin nykyisen toimitusjohtajan Mika Vehviläisen asuntoetu ja asuntokauppa työeläkeyhtiö Ilmarisen kanssa.

Vehviläisen asuntokaupan järjestelijänä oli Taxell, joka otti yhteyttä Ilmarisen toimitusjohtajaan Harri Sailakseen, joka oli tuolloin jo Finnairin hallituksen jäsen.

Suomen valtio omistaa Finnairista yli 50 prosenttia ja sen valvonta kuuluu ministeri Heidi Hautalalle. Kun Hautala sai tietää Vehviläisen asuntokaupasta, hän vaati vastuuseen niin Vehviläistä kuin Sailastakin. Kun Hautalalle selvitettiin Finnairissa tehdyt erityisjärjestelyt johdon pitämiseksi talossa ja lisäksi kerrottiin herkässä vaiheessa olevista Finnairin ja toisen lentoyhtiön yhteistyöneuvotteluista, Hautala sulki suunsa.

Ratkaisevana tekijänä olivat investointipankit, jotka auttavat Finnairia uuden ulkomaisen yhteistyökumppanin löytämisessä. Herkässä neuvotteluvaiheessa ei haluta vaihtaa sen enempää toimitusjohtajaa kuin hallituksen puheenjohtajaakaan. Painavimpana syynä oli, että uutta toimitusjohtajaa ei löydettäisi eikä uutta hallituksen puheenjohtajaa kovinkaan helposti. Syöksykierteessä oleva lentoyhtiö ei ole houkutteleva työpaikka.

Olisi kuitenkin perusteltua ja välttämätöntä selvittää, mitä muita julkistamattomia järjestelyjä ja erikoissopimuksia Finnairissa on tehty? Finnair on pörssiyhtiö, jonka pitää raportoida johdon palkoista, palkkioista ja bonuksista. Lisäksi on selvitettävä, mitä muita mahdollisia erikoisjärjestelyjä yhtiössä on tehty johdon sitouttamiseksi. Myös veronmaksajilla on oikeus tietää, miten heidän omaisuuttaan hoidetaan.

Kommentit (34)

Kommentit

Kyllä kaikki oli niputettu tohon mitään ei tarvii lisätä paitsi se että myykää se kannattamaton yhtiö sellaiselle joka osaa homman paremmin.

yrittäjä (ei varmistettu)

ne on nuo konsernit kun rahaa pumpataan kansan taskusta veroina konsernin pärjäävyyteen vero varoina,ja ahneus iskee osinko salkkuineen yhtiöiden johtajissa,eli vero varat eivät menekkään yhtiön kannattavuuteen vaan osinko salkkujen kannattavuuteen,
joka ei ole verotuksen ja budjetin tarve kirjoittaa varoja yhtiön osinko salkkuja elättääkseen.
paljastuukin talous rikollisuutta veron maksajien kustannuksella.
budjetti varijen käyttöä osinkojen jaon tyydytykseen.

toope (ei varmistettu)

Hienonen vaati palkkojen alentamista niille jotka tekee töitä Finairilla,, mutta palkkoja korotetaan niille jotka palkaa nauttivat ja saavat aikaan huonoa tulosta..

Anzzi (ei varmistettu)

Eikös nuo temput tapahtuneet kokoomusministeri Jyri Häkämiehen aikana?

Outo kirjoitus Pietilältä muutenkin: ei kertaakaan räveksi presidentti Tarja Halosta silmille!

asiaihminen (ei varmistettu)

Eikös "syyllinen" olekaan Urpilainen, niin kuin tavallisesti Pietilän kirjoituksissa.

Olisikohan auttanut säästöneuvotteluja, jos Hienonen ja muu johto olisivat itse ilmoittaneet alentavansa palkkaansa vaikkapa 5 %, eivätkä olisi päinvastoin salassa nostaneet erilaisia "sitouttamispalkkioitaan"? Sama koskee Vehviläistä.

Markku Vaniala (ei varmistettu)

Televisiossa asian tunteva henkilö kertoi, ettei ministeri asiasta mitään tiennyt, koska sitä ei hänelle tarvinnut kertoa. Se että omistaa osakkeita ei takaa sitä, että on oikeus tai mahdollisuus saada kaikkea tarvitsemaansa tietoa.
Tarja Halosen tekemät runsaat ulkomaanmatkat, joilla hän etsí tukijoita tulevalle YK:n viralleen ja Suomen jäsenyydelle turvanevostossa, antoivat Finnairille taloudellista tukea. Eri asia on hiilijalanjälki tai se, mitä teemme tuppisuuna kuuntelemassa Venäjän vetoja, joilla kaikki inhimillinen toiminta esim Syyriassa on tehty mahdottomaksi.

Siipiveikko (ei varmistettu)

Mielenkiintoista kuultavaa, ettei Ministerille ole tarvinnut kertoa edes. Kai sellainen säästää stressiltäkin sitten, kun luulisi saavan riittävästi taloudellisesta alas-ajosta, mikä taatusti vähentää Finnairin, ym. tuloja.

S.H (ei varmistettu)

lisää vaan veroja ja siirtäen osinko salkkuihin yhtiön tilin kautta,
jokuhan niihinkin jonkun lain keksii jotta sisäpiiri rikollisia pääsee veräjästä karkuun vapaalta vastaamaan huutelemaan jostain kelo honka mökistään.
ja valtiolla menee huonommin mitä tyhjemmältä osinko salkut näyttävät

toope kontulasta (ei varmistettu)

Valtioistaminen muotia jää verovaroja siirtämällä valtion laitokseksi tai myymällä yhtiö jotta siitä tulee verovaroja.pelkällä osinkojen jaolla ei jää kuin riitaa kenen nippu on isonpi.

toope kontulasta (ei varmistettu)

Jos 110 neliön asunnon markkinavuokra Helsingin Kruunuhaassa on 2700€, verotusarvo nyt 1400€, niin työntekijä maksaa siitä (50%:n verolla) 700€. Verotusarvo pitäisi olla 5400€ eli noin 7,7 kertainen nykyiseen, koska 5400€ palkasta 50%:n verolla jää käteen 2700€, joka markkina vuokra. Miksi demarit tukee tätä 2000€/kk eli 24000€/v tukea työsuhdeasunnon saajalle? Mikä tässä on oikeudenmukaista?

Työsuhdeasunnon... (ei varmistettu)

Talon organisaatiorakenne on edelleen melkoisen kustannustehoton. Suorittavaa työtä tekevien määrää on pyritty pienentämään ja erilaisten managerien ja väliportaan johtajien lukumäärä on pysynyt samana tai ollut jopa nousujohteinen. Monilla osastonjohtajille on edelleen omat sihteerinsä ja esimiesten työnkuvat kovin epäselvät. Talon viestintä yskii, vaikka töissä on kaiken kaikkiaan 16+1 tiedottajaa. Sisäiset hyväveli-verkostot kierrättävät samoja ihmisiä eri positioilla. Hyvänä esimerkkinä pöyristyttävistä nimitysjärjestelyistä on nykyisen matkustamopalveluosaston johtaja R.Vuorelma, joka nimitettiin osaston johtoon viime syksynä ilman avointa tai edes talon sisäistä hakua. Huomionarvoista asiassa on se, että Riitta on johtoryhmän jäsenen, operatiivisestä toiminnasta vastaavan Ville Ihon puoliso. Nimityksen yhteydessä aikaisempi osastonjohtaja Kati Lehesmaa siirrettiin yhtiön sisällä uusiin tehtäviin. Tälläiset suorat nimitykset ilman avointa hakua ovat vastoin Finnairin sisäisen Henkilöstöasian käsikirjan ohjeistusta - eli yhteiseksi sovitut pelisäännöt eivät olekaan samat kaikille. Lisäksi aiemmin kyseiselle positiolle valittavalta henkilöltä on edellytetty vähintään alempaa korkeakoulututkintoa.

Ei voi kun ihmetellä (ei varmistettu)

Ei Ville Iho ole ainoa johtoryhmän jäsen, jonka vaimo on kohonnut konsernissa aika korkealle. Mitenkään kantaa ottamatta henkilöiden pätevyyteen, tällaiset ristiinkytkennät aiheuttavat väistämättä pientä epävarmuutta muissa kollegoissa. Kaikissa suuryrityksissä näitä ei välttämättä suvaittaisi.

ihmettee myös (ei varmistettu)

Tutulta kuulostaa! Meilläkin on ollut konsulttien kurssitettavina kaikki pikkupässit ja nyt ne määkii kursseilla kuulemaansa evankeliumia meille duunareille. Todellisuus on kuitenkin se, että se on vain sananhelinää, kun reaalielämässä annetaan kenkää, jos on kriittinen tai muuten "arvokas" talolle. On aivan sama, mitä vastaat henkilöstön tyytyväisyyskyselyyn, sillä henkilöstöpomo on suoraan sanonut, ettei tee niillä mitään. Näin siis nykymaailmassa. Pomoille maksetaan vielä lisää, mitä vähemmäksi saavat väkensä, joka väkertää niska limassa pienenevillä palkoilla aina siihen asti, kunnes pimahtavat pörnöttiin tms. kulkutautiin.
Muutos on tultava, ennen kuin kansamme surkastuu ja sairastuu.

Muutosta tultav... (ei varmistettu)

Finnairin alamaki lahti siita liikkeelle kun Hienonen tuli taloon. Muistan hanen pullistelleen ensimmaisissa yhtion sisaisissa kokouksissa etta ei ole tullut saunomaan kiuasta kylmaksi. Meinasi tosin polttaa koko saunan. Sai osastot ja ihmiset liittoutumaan toisiaan vastaan ja johti ammattitaidottomasti ja mielivaltaisesti. Suila oli patruuna ja hanta nyt Finnair tarvitsisi enemman kuin koskaan.

ex-ay (ei varmistettu)

Ei Hienosta tarvinnut pidätellä lähtemään. Kaverihan jäi tyhjän pantiksi puoleksi vuodeksi vain chillailemaan mestoille että sai mukaansa täyden eläkkeen yhtiöstä. Yhtiö oli tuolloin puoli vuotta ilman tj:n seuraajaa.

Mansikkala (ei varmistettu)

Siellä Turkkusessa saattais kiinnostaa myös, että paljonko Taxell pumppasi Finnairin rahaa Turun kulttuurikaupunkihankkeeseen.

Sitä rahaa yhtilöstä löytyi, vaikka talous oli kuralla ja säästää piti. Niin ja Finnair oli jo lopettanut lennotkin Turkuun. Oli siis sponsori (Taxellin sanelupolitiikalla), vaikka lennot hoiti Finncomm.

Taxellin taudit (ei varmistettu)

Eiköhän tämä kaikki kerro mitä valtionyhtiö tarkoittaa,veronmaksajien rahojen väärinkäyttöä siitähän valtion yhtiöissä on kysymys.Ei muutakun myntiin heille jotka osaa ja se on yksityinen omistaja.

yrittäjä (ei varmistettu)

Mites yksityinen omistaja osaisi paremmin? Jos katsoo esimerkiksi pörssiyhtiöitämme, niin aivan sama hyvä veli -järjestelmä niissäkin rulaa. Pojat päättävät ristiin toistensa etuudet.

H2O (ei varmistettu)

Mitähän vielä tulee julki....
Ensin Vehviläisen asuntoasia, sitten uuden pääkonttorin rakentaminen.
Ei yllättäisi jos lentokoneiden uudelleen maalaus (joka muuten maksaa satoja miljoonia euroja) tai "virkapuku uudistus" (lienee n.140milj.euron kustannus), olisi jotenkin myös herrojen sukulaisten tai kavereiden omistamien yhtiöiden kautta järjestetty......

mika s. (ei varmistettu)

Sillä on nyt vaan pirun iso ero että tehdäänkö bisness omilla rahoilla tai veronmaksajien rahoilla.Etuja tulee aina olemaan johdolla mutta niitä kuluu yrityksen maksaa omista tuloksista eikä niinkuin valtion yhtöissä tyehdään että suoraan vero kassasta kun firma ei edes tuota tulosta niinkuin finnair joka on vaan pitkää miinusta.

yrittäjä (ei varmistettu)

Pörssiyhtiöissä omistus on tavallisesti varsin hajaantunut, joten kenelläkään yhtiön omistajista ei ole käytännössä määräysvaltaa yhtiön johtoon. - Jos valtio luopuisi Finnairin osakkeista, todennäköisesti sen omistus olisi niin hajaantunut, että yhtiön johtaja voisi rauhassa suhmuroida - vielä helpommin kuin nykyisessä valtioenemmistöisessä Finnairissa.

Enron oli ääriesimerkki siitä, että yhtiön ylin johto toimi osakkeenomistajien edun vastaisesti.

suhmurointia (ei varmistettu)

Minusta olisi tärkeätä tutkia myös toimitusjohtaja Suilan alkuunpanemia konekauppoja,kauppoja,jotka johtivat siihen,että Finnairilla on tällähetkellä pitkänmatkan laivastossa täysin siihen sopimattomia koneita.Yksikään kaukoidän yhtiöistä ei lennä Air Bus-kalustolla reittejä,jotka ovat liian pitkiä ko konetyypille vaan niihin reitteihin käytetään niihin suunniteltuja koneita,eli Boeing 777 ja 747 koneita.
Onko maksettu jopa voitelurahoja,jotta ko. koneita saataisiin myytyä?Tällähetkellä Air Bus 340 valmistus on lopetettu,koska kone ei pärjää B 777:lle ja Finnairilla on juuri näitä 340:ä ja vielä ostettu omaksi,ja niitä ei varmasti kukaan enää osta yhtiöltä.
Kuuluuko tämäkin bonusjärjestelmään??

B757-200

Hallituksen ex-pj. Taxell oli mukamas "pakkoraossa" järjestelyissä. Kavalaa moraalikatoa johdolta, hallitukselta ja varsinkin silloiselta pj:ltä.

En usko, että ainakaan kaikki bonuksia saaneet olisivat lähteneet pois Finnairista. Sitä paitsi sehän olisi ollut hyvää apuharvennusta.

Nääs: eräs finnairilainen kertoi pari vuotta sitten (säästöneuvottelujen aikaan), että johdolla ja erilaisilla tiedottajilla oli oikein kilpailua päästä lausumaan jotakin, esim. säästöohjelmasta tai salkkuhässäkästä (tekemällä siis itsensä tärkeäksi), olemalla julkisuudessa vaikkapa telkkarissa.

Markku Vaniala (ei varmistettu)

Kyllä kysymys on laajempi kuin vain se omistaako valtio vai ei. Kysymys on koko yrityselämän moraalikadosta. Kirkuvimpana esimerkkinä finanssikriisi, jonka syvyyden voi katsoa aiheutuneen pankkiirien palkkiojärjestelmistä. Bonusjärjestelmien piirissä olevat keskittyivät maksimoimaan palkkioitaan maksimiriskillä. Lopputuloksen tiedämmekin. Voitot olivat yksityisiä, tappiot sosialisoitiin ja niitä maksamme me kaikki :(

H2O (ei varmistettu)

Muistan vielä sen ajan, kun valtion yhtiöillekin tuli nk. bonus-järjestelmä. Silloin perusteluna oli, että sitoutetaan kyvykäs johto antamalla osakkeita tms hyvää. Haistoihan sen erkkikin, että bonukset olivat pelkkä tekosyy antaa lisää niille, joilla jo oli. Toisaalta suorittavassa portaassa kävi kato.
Mutta bonukset jatkavatkin vain Neuvostoliiton perinteitä, nyt Eurostoliiton puitteissa. Ollaan tekevinään tulosta, jotta voidaan ulosmitata katteettomia etuja omiin taskuihin. Tällaista performanssitaidetta tehdään meidän kustannuksellamme, ilman, että mielipidettämme kysytään. DDR:n kannattajissa on varmasti varauksetonta tukea epärehelliselle systeemille, kunhan se oma Trabant tulee joskus omaan taskuun, kuin Manulle illallinen, tai Tarjalle kissanpäivät, tai Ahnesaarelle palkkiorahat.

Persujen Jytky,... (ei varmistettu)

Suomessa ei ole finanssikriisiä missä yksityiset yritykset maksattaisi mitään veronmaksajilla niin voisi kohdistaa vihansa niihin maihin missä on sotkettu asiat tosissaan.Mutta valtion yhtiössä Finnairissa on kyllä vaikka mikä kriisi mitä maksatetaan Suomalisille veronmaksajille.

yrittäjä (ei varmistettu)

Finnair pitää myydä, jottei siihen enää tarvitse lapata veronmaksajien rahoja henkilöstön ylisuuriin etuihin.

Kuka johtaja suostuisi Finnairiin töihin irtisanomaan, tekemään tappiota ja joutumaan median ja kansalaisten haukkumaksi, kun voi mennä vaikka Angry Birdsillä menestyvään Rovioon palkkaamaan lisää työntekijöitä, tekemään voittoja ja jakelemaan bonuksia alaisille?

Jos Roviolla johtaja saa miljoonan vuodessa, miksi hän suostuisi Finnairiin tekemään ikäviä päätöksiä, vaikka siitä luvattaisiin kolme miljoonaa? Ehkä joku suostuu, mutta ei ainakaan samaan hintaan - ellei Finnairiin sitten palkata niin surkeaa johtajaa, että hän ei kelpaa menestyviin firmoihin, mikä olisi paljon typerämpää kuin parin ylimääräisen miljoonan maksaminen.

duunari (ei varmistettu)

Finnair on hyvin pitkälti itse syyllinen huonoon tilanteeseensa - tästä ei päästä mihinkään. Kaikkia lentoyhtiöitä on koetelleet samat asiat, polttoaineen hinta, Islannin tuhka ym mutta ei välttämättä samalla tavalla.

Salaa maksetut bonukset olivat tämän sopan viimeinen mätäomena - samaan aikaan henkilökunta on lomautettuna, tekee säästösopimuksia ym kustannuksia laskevia asioita - tämä ei voi hyväksyä

Jos sitoittaminen tai joku muu vaatii maksamaan ylimääräisiä bonuksia pitää niistä kertoa avoimesti. Tämä salailu ei auta asian ymmärtämistä millään tavalla. Yritys jonka börssikurssi laskee 80% viiden vuoden aikana maksaa bonuksia johtajilleen on todella väärin johdettu ja valvottu.

Olen vihainen ja ällistynyt Finnairin tekoihin ja selityksiin. Jos on mahdollista valita - valitsen minkä tahansa muu lentoyhtiön kuin Finnairin.

Anonymi (ei varmistettu)

Finnair on logistiikkayhtiö, jonka alana on lentoliikenne.

Logistiikkaan kuuluu kuljetukset ja varastointi. Varastojen pitää sijaita sopivissa paikoissa kuljetusten suhteen. Varastojen pitää olla tarkoituksenmukaisia, että lastia on helppo käsitellä eikä lasti pilaannu. Varastojen rakentaminen ja huolto ei saa olla kallista. - Varastot eivät ole prameilua varten (vrt. Guggenheim -taidemuseo).

Logistiikkayhtiön toimitusjohtajana pitäisi logistiikkatyyppinen ihminen, jolle on luontevaa - ja mielellään harrastus - pohtia, miten kuljetukset sujuisivat vähällä vaivalla ja halvalla, ja miten varastointi sujuisi eikä varastot olisi kalliita.

Fiinnairin toimitusjohtajana on ollut vuodesta 2010 Mika Vehviläinen (ks. Wikipedia/Mika Vehviläinen).
- Vehviläinen myi 270 neliön jugendasunnnon Ilmariselle (vakuutusyhtiö).
- Vehviläinen toimi Nokia -yhtiössä vuodesta 1991. Ennen Finnairia hän toimi Nokia Siemens Networksin operatiivisena johtajana (COO). Hänellä on vahva kokemus myynnistä ja markkinoinnista suurasiakkaitten (teleoperaattorit) edustajille.
(http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201...):
"Mika Vehviläinen maksoiHelsingin Bulevardilla olevasta 273 neliön huoneistosta 1,15 miljoonaa euroa. Kaupat tehtiin vuonna 2005. Hän myi asunnon vuosi sitten eläkeyhtiö Ilmariselle 1,8 miljoonalla. Voittoa kertyi siis 650 000 euroa. "

Ehkä suurasiakkaitten edustajien kanssa neuvottelevalle on eduksi omistaa käyntikorttityyppinen asunto hienostoalueella.
Mutta logistiikatyypin koti sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien varrella ja on kohtuuhintainen.

Finnairilla on miljoonia ihmisiä asiakkaina, matkustajina. - Toimitusjohtajan pitää tuntea ja ymmärtää asiakkaitten massakäsittely, massamarkkinointi jne.

logistiikkayhti... (ei varmistettu)

Vehviläinen on ainut joka on onnistunut saamaan Finnairin kannattamaan ja nyt suunta on oikea.Se mitä Finnairin vanhat politrukkit vuodattaa on ihan heidän omaa propagandaa entisinä suojatyöpaikkan tekjöinä.Vehviläinen muistetaan miehenä joka pelassti Finnairin täysi tuholta histoorian kirjoissa.Suomalaisilla tuntuu olevan vaikeata ymmärtää että yrityksen täytyy kanattaa ja tuoda rahaa omistajilleen.Kiitoos Vehviläinen miehen työstä.

yrittäjä (ei varmistettu)

Finnair on normaali valtiollinen suuryhtiö tässä maassa.On unohdettu miksi kyseisenlainen yhtiö on aikanaan perustettu ja mitä varten ihmiset käyvät siellä töissä.
Tilalle on rakentunut isomahaisten laiskojen"organisaatiodemareiden"rakentama organisaatiopöhölaitos jossa näiden politrukkien kaikki aika menee politikointiin ja hiekkalaatikkoleikkeihin ja työntekijöiden henkiseen potkimiseen.Johtopaikoilla olevat johtajat taas keskittyvät sosiaalidemokratiapolitiikan(perusvasemmistolaista henkistä myrkytystä henkilöstöjohtamisessa) ohessa kuppaamaan ja junailemaan itselleen suoraan tai mutkien kautta veronmaksajien rahoja omiin liiveihin.Vielä kaupan päälle sisäpiiriin kuuluvat jengiläiset putsaavat konsulttiyhtiöiden nimissä oman keräyksensä jäljelle jääneisiin varoihin.

Toisinajattelija (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun

Rahan Perässä

A-P.Pietilä on Suomen Lehtiyhtymän kaupunkilehtiryhmän johtaja, pääkaupunkiseudun suurten kaupunkilehtien sekä Turkulaisen vastaava päätoimittaja ja pitkäaikainen taloustoimittaja. Hän on seurannut rahoitusmarkkinoita kolmekymmentä vuotta, kirjoittanut pari tuhatta lehtijuttua ja kymmenkunta kirjaa. Hän sai valtion tiedonjulkistamispalkinnon 2009. Rahan perässä -blogissa seurataan rahavirtoja, talouden liikkeitä ja ennen kaikkea kenen taskuissa rahat ovat.