Paikalliset

Hallituksen paperi: 98-oktaaninen poistumassa "melko pian" – Öljyala rauhoittelee

98 E5 -bensan osuus myynnistä on edelleen yli 30 prosenttia. Se voisi autokannan puolesta olla suurempikin, mutta osa autoilijoista välttelee edelleen E10-bensaa.

ARKISTO / ILPO KEKKI

PORVOO  |  Hallitus on hyväksynyt Suomen kansallisen ohjelman liikenteen vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluverkoksi. Asiakirjassa lukee, että "nykyisin ns. suojalaatuna jaettava 98 E5 -moottoribensiini jää tuotevalikoimasta pois melko pian, jolloin se osaltaan vapauttaa varastointi- ja jakelukapasiteettia esimerkiksi korkeaseoksisille liikennepolttoaineille".

Nykyisin voimassa oleva asetus edellyttää, että enintään viisi tilavuusprosenttia etanolia sisältävää bensiiniä on saatavilla ainakin vuoden 2018 loppuun asti maantieteellisesti riittävän kattavasti.

98 E5 on jakeluasemilla toinen peruslaatu, jonka osuus myynnistä on noin 32 prosenttia. Toinen peruslaatu on 95 E10, jonka Suomi otti ensimmäisenä EU:ssa käyttöön kohun saattelemana vuonna 2011. Sen osuus myynnistä on hiljalleen kivunnut 68 prosenttiin.

Öljy- ja biopolttoaineala ry:n varatoimitusjohtaja Pekka Huttula rauhoittelee 98-oktaanista bensiiniä käyttäviä.

– Kuluttajien ei pidä olla huolissaan. 98 E5:tä tulee olemaan saatavilla kysyntäpohjaisesti niin kauan kuin sitä tarvitaan. Jos näyttää siltä, että suojalaatua tarvitaan, valtioneuvoston asetuksen tavoiteaikaa jatketaan, Huttula vakuuttaa.

Bensiinin soveltuvuus autoon määräytyy oktaaniluvun ja etanolipitoisuuden mukaan: auton oktaanivaatimuksen pitää täyttyä, eikä etanolipitoisuus saa ylittää autonvalmistajan määrittämää soveltuvuusrajaa.

– Jos peilataan autokantaan, 95 E10 -bensiinin markkinaosuus voisi olla jo lähes 80 prosenttia, mutta on yhä kuluttajia, jotka eivät luota siihen, Pekka Huttula sanoo.

98 E 5:tä tankataan lähinnä iäkkäisiin autoihin. Sen kysyntä kasvaa jonkin verran aina kesäisin, koska sitä käytetään myös erilaisissa korkeapuristeisissa pienmoottoreissa.

Hallitus haluaa markkinoille mahdollisimman pian erilaisia korkeina seoksina biokomponentteja sisältäviä liikennepolttoaineita, jotta Suomessa päästäisiin kansallisiin ja EU:n kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin.

Tällaisia nyt yleisessä myynnissä olevia polttoaineita ovat korkeaseosetanoli RE85, jota myydään noin sadalla Suomen noin 1 900 jakeluasemasta, sekä Nesteen valmistama ja omassa jakeluverkossaan Pro Diesel- ja My Diesel -nimillä myymät vetykäsitellyt dieselpolttoaineet. My Diesel on 100-prosenttisesti uusiutuvaa.

Pekka Huttula arvioi, että 20–30 prosenttia etanolia sisältävä E20/E30-bensiini tulee markkinoille aikaisintaan 2020-luvulla.

– Eurooppalainen standardointi etenee hitaasti. Nyt on käynnissä sen esivalmistelu, ja testausta varten haetaan referenssipolttoaineita. Valmistelu perustuu kolmikantaiseen yhteistyöhön, jossa ovat mukana auto- ja öljyteollisuus sekä Euroopan komissio lainsäätäjänä.

Öljy- ja biopolttoaineala ry oli useissa kohtaa eri mieltä liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkon loppuraportin sisällöstä ja jätti eriävän mielipiteen.

Pekka Huttulan mielestä siinä menivät sekaisin EU:n jakeluverkkodirektiivin kansalliseen lainsäädäntöön liittyvät velvoitteet sekä Suomen hallituksen omien kansallisten energia- ja ilmastotavoitteiden edistäminen.

Juha Sipilän hallitusohjelman mukaan tuontiöljyn käyttö Suomessa tulisi puolittaa vuoteen 2030 mennessä, ja liikenteen uusiutuvien polttoaineiden osuus tulisi samassa ajassa nostaa 40 prosenttiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat