Paikalliset

Aleksanterinkatu kolmekaistaiseksi? Liikenneopettaja: "Selkeyttäisi, mahdollinen ja järkevä"

Voisiko Aleksanterinkatu olla kolmekaistainen kuten siltakin on? Liikenneopettaja vastaa.

Tapani Seppänen

Voisiko Aleksanterinkatu olla välillä Jokikatu–Runeberginkatu kolmikaistainen kuten Aleksanterinkadun silta?

– Se olisi mahdollista ja järkevää. Liikenteen sujuvuutta lisäisi, että Aleksanterinkadun sillalta itään voisi jatkaa suoraan kahdelta kaistalta mäkeä ylös nykyisen vain vasemmanpuoleisen suoraan menevän kaistan sijaan. Jo nyt on mahdollistettu kolmella kaistalla ajo Aleksanterinkadulla Runeberginkadun ja Piispankadun välillä, joten ehdottamasi muutos olisi liikennejärjestelyjä selkeyttävä.

Itse asiassa liikenteen sujuvuuden kannalta voisi jo Aleksanterinkaarelta, S-Marketin suunnalta tultaessa, kääntyä kaksi kaistaa Läntiselle Aleksanterinkadulle. Onhan nytkin mahdollistettu Lidlin suunnasta tultaessa kääntyä Aleksanterinkaarelta vasemmalle Läntiselle Aleksaterinkadulle kahdelta kaistalta.

Olisi järkevää, että vasemmanpuoleinen kaista Aleksanterinkaarella johtaisi liikennettä nykyisen vain suoraan menevän lisäksi oikealle. Nyt, kun vain oikeanpuoleiselta kaistalta on sallittua kääntyä oikealle, on kyseinen kaista monesti ruuhkautunut. Läntiselle Aleksanterinkadulle kääntymisen jälkeen lähes kaikki autoilijat vaihtavat välittömästi vasemmanpuoleiselle kaistalle jatkaakseen matkaa suoraan yli sillan Aleksanterinkadulle.

Esimerkki nykytilanteesta: Autoilija, joka ajaa Tolkkisten tietä kohti keskustaa aikeenaan ajaa Aleksanterinkadun sillan yli, kääntyy S-Marketin kulmalta oikealle ja päätyy Aleksanterinkaarella vasemmanpuoleiselle kaistalle. Päästäkseen kääntymään Taidetehtaan kohdalla oikealle Läntiselle Aleksanterinkadulle, hän joutuu vaihtamaan kaistaa ennen risteystä. Risteyksen jälkeen autoilija vaihtaa takaisin vasemmanpuoleiselle kaistalle, jotta pääsee jatkamaan matkaansa suoraan Aleksaterinkatua pitkin sillan ylityksen jälkeen.

Mainituilla ehdotuksilla olisi sujuvuuden lisäksi liikenneturvallisuutta lisäävä vaikutus. Ne vähentäisivät tarvetta ajokaistan vaihtamiseen, mikä on aina riski liikenteessä.

Liikenneopettajat Helen Högström ja Miko Högström Porvoon Autokoulusta vastaavat palstalla lukijoiden kysymyksiin. Lähetä omasi: [email protected].

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Miten merkin mukaan pitäisi pyöräillä tai kävellä? Liikenneopettaja vastaa6.5.2017 12.15
Saako tässä risteyksessä ajaa Tarmolassa suoraan vai ei? Liikenneopettaja vastaa22.4.2017 12.10
Liikenneopettaja vastaa: saako bussin P-paikalle Porvoon uimahallin lähellä pysäköidä?18.3.2017 12.15
Tällä saa pysäköidä jopa kieltoalueelle – entä riittääkö mopokortti kelkkailuun? Liikenneopettaja vastaa19.2.2017 06.10
Kenen pitäisi väistää tässä? Entä mitä tarkoittaa autokoulujen uusi kymppimalli? LIikenneopettaja vastaa4.12.2016 09.35
Ei kolmiota, saako Oikokujalta tulla Kaivokatua ajavan eteen? – Liikenneopettaja neuvoo19.11.2016 12.10
Kuka Askolassa ajaa tässä ensin ja kuka väistää? Liikenneopettaja neuvoo4.2.2017 12.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat