Paikalliset

"Ei se mitään ota jos ei annakaan" – Näin Porvoon kärkipoliitikot ajattelevat Kuninkaanportin hypermarketeista

Jos Helsingin hallinto-oikeus kumoaa Länsirannalle kaavaillun uuden K-citymarketin (havainnekuvassa) mahdollistaman asemakaavan, Kuninkaanportti voi taas nousta vakavasti esille vaihtoehtona.

ARRAK ARKKITEHDIT

PORVOO  |  Porvoon ykkösketjun poliitikoilta löytyy tukea Kuninkaanportin kaupan suuryksiköille, jotka ovat olleet viimeisten parin vuosikymmenen aikana vuoroin myötä- ja vastatuulessa.

Myötätuuli syntyi, kun Porvoon kaupunginvaltuusto päätti vuosituhannen alussa ryhtyä ajamaan marketeja moottoritien varteen. Tuuli kääntyi vastaiseksi, kun ympäristöministeriö ilmoitti, että se ei niitä sinne salli. Nyt maankäyttö- ja rakennuslaki on jälleen muuttunut ja kaupan rakentamisen sääntelyä on kilpailun vapauttamisen nimissä purettu.

Asia on ajankohtainen, koska Uudenmaan liitto laatii Itä-Uudellemaalle uutta vaihemaakuntakaavaa, jossa ratkaistaan myös kaupan sijoittumiseen liittyvät kysymykset tänä vuonna. Uudenmaan liitto on lyönyt lukkoon kaupan alustavat suunnitteluperiaatteet, muttei suostu ottamaan toistaiseksi kantaa, mahtuisivatko Kuninkaanportin hypermarketit periaateraamien sisään (UM 7.3.2018).

Porvoon kaupungin päättäjien on suhteellisen pian linjattava, otetaanko hypermarketit taas agendalle. Uusimaan haastattelemien poliitikkojen mukaan asia on hankala, suorastaan pirullinen, koska uudesta lainsäädännöstä ei ole tulkintoja, kaupan trendit ovat muutostilassa ja Keskolla ja S-ryhmällä on Porvoossa muita hankkeita, joiden takia ne eivät välttämättä ole edes enää kiinnostuneita Kuninkaanportista.

Toisaalta lain tarkoittama kaupan suuryksikkö voi olla muutakin kuin perinteinen Prisma tai K-Citymarket, esimerkiksi tehtaanmyymälätyyppinen erikoiskauppakeskittymä. Kaavan aikajänne on vuodessa 2050, joten maailma ehtii muuttua moneen kertaan, ennen kuin sinne on päästy.

Porvoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jaakko Jalonen (sd.) oli 90-luvulla ja tämän vuosituhannen alussa yksi innokkaimmista Kuninkaanportin hypermarketien kannattajista.

Nyt Jalonen punnitsee kantaansa pitkään.

Ei se mitään ota jos ei annakaan.

– Kyllä niitä minusta kannattaa sinne ajaa. Maakuntakaavahan on luonteeltaan mahdollistava. Ei se mitään ota jos ei annakaan.

Viime vaaleissa paluun politiikkaan tehnyt kaupunginhallituksen varapuheenjohtajana vaikuttava Johan Söderberg (r.) oli silloisena kaupunginhallituksen puheenjohtajana keskeisiä taustahahmoja, kun Porvoon kaupunki vuonna 2004 muutti kantansa myönteiseksi Kuninkaanportin hypermarketeihin.

– Hypermarketit ovat monisyinen juttu. Ilman muuta niitä pitää ryhtyä tavoittelemaan, jos se nykyisen lainsäädännön mukaan suinkin on mahdollista. Kuninkaanportti kaipaa jotain uutta ja vetovoimaista. Kaikki mikä kasvattaa sen potentiaalia, on tavoittelemisen arvoista ja sopii minulle.

Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja ja kaupunginhallituksen jäsen Markku Välimäki ei ota asiaan toistaiseksi suoraan kantaa. Hänen mukaansa kyse on Porvoolle vakavasta paikasta. Kannan määrittelemiseksi Porvoon pitäisi kokoomuksen mielestä päivittää aikaisemmat kaupan neliöiden tarvetta koskevat selvityksensä.

– Aika kyllästetylle tilanne tuntuu. Mutta erikoiskaupan asema ei ole Porvoossa mitenkään erinomainen.

Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Tuuli Hirvilammi sanoo, että Kuninkaanportti jakaa vihreitä enemmän kuin Länsirannan K-citymarket, mutta puolue ei lähtökohtaisesti halua keskustan ulkopuolelle suuria ruokakauppoja, joissa asioidaan autoilla.

– Mutta kannamme myös huolta siitä, että Kuninkaanportti näivettyy ja se on jäänyt keskeneräiseksi. Kuninkaanportissa voisi olla joku pienempi ruokakauppa. Kulutus siirtyy enemmän palvelusten ja elämysten suuntaan. Sinne voisi syntyä senkaltaista toimintaa.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat