Paikalliset

Uplift-yrityskilpailun suosio ylitti kaikki odotukset – tässä ovat kummankin sarjan finalistit

Uplift-yrityskilpailun finalistit (vas.): Riccardo Carranza, Annika Saarinen, Peter Waltonen, Toni Seppänen, Niko Mannonen, Mika Seppänen, Jenni Timoska, Laura Pulkkinen ja Can Nurgün.

Jyrki Hämäläinen

PORVOO  |  Porvoossa huhtikuussa julkistetun ja 11. lokakuuta huipentuvan Uplift-yrityskilpailun finalistit on valittu ja julkistettu.

Sarjoja on kaksi: toinen jo olemassa oleville yrityksille ja toinen hyvän liikeidean varassa yrittäjiksi aikoville. Hakemuksia tuli yhteensä 45. Määrä ylitti kaikki odotukset, ja finalistien valinta oli tuomaristolle todella haastellinen tehtävä, kilpailun moottorit Petter Larsen ja Riikka Karjula kertovat. He lupaavat jo kilpailulle jatkoa ensi vuonna.

– Silloin vielä isommin. Nyt kaikki tietävät jo, mistä Upliftissä on kysymys, yrityspalveluja tuottavan Cospacen toimitusjohtaja Petter Larsen sanoo.

Ideat vaihtelivat laidasta laitaan. Larsenin mukaan erilaiset palvelut ja digitaaliset applikaatiot olivat laajasti edustettuina.

Kummankin sarjan voittaja saa reilusti yli 20 000 euron arvoiset palkinnot, josta 2 500 euroa on käyttörahaa ja loppu erilaisia palveluja työpisteestä alkaen.

– Tavallaan avaimet käteen yrittäjäelämään. Kilpailussa tarjolla ollut sparraus tuntui olleen merkittävä syy, miksi hakijat halusivat lähteä mukaan, Petter Larsen kertoo.

Voittajia arvioidessaan tuomaristo pohtii toiminnan elinkelpoisuutta ja kasvupotentiaalia, erottautumista ja ainutlaatuisuutta sekä tiimiä ja sen myyntitaitoja.

Liikeideasarjassa finaaliin pääsivät nämä kolme hakijaa:

It-applikaatio on loviisalaisen it-alan opettajan ja yrittäjän Peter Waltosen liikeidea applikaatiopohjaisista nopeasti toimitettavista it-palveluista.

Klikkaus on filippiiniläistaustaisen Ricardo Carranzan idea riippumattomille ja itsenäisille elokuvantekijöille tarjottavasta striimauspalvelusta.

Toppen on Haaga-Helian opiskelijoiden Annika Saarisen, Niko Mannosen ja Can Nurgünin idea Kokonmäen huipulle sijoitettavasta liikuteltavasta lasikonttiin sijoitettavasta popup-ravintolasta.

Yrityssarjassa finaaliin pääsivät nämä kolme hakijaa:

Graafiska on porvoolaisen Jenni Timoskan yritys, joka aloitti graafisesta suunnittelusta, mutta nimeään myöten "mustan huumorin nettikauppa" myy nyt esimerkiksi postikortteja, kangaskasseja ja mukeja tuhannen toimituksen kuukausitahtia. Yritys työllistää yrittäjän lisäksi kaksi muuta työntekijää.

Insplan on porvoolaisten veljesten Mika ja Tomi Seppäsen energiainfrapalveluja tuottava yritys, jolla on 32 työntekijää ja viisi toimipistettä Suomessa. Vuonna 2015 perustettu yritys on erikoistunut sähkö-, tietoliikenne- ja valaistusverkkojen elinkaaren hallintaan.

Smaku on porvoolaisille jo hyvinkin tuttu valtavaan suosioon yltänyt ruokatapahtuma, joka järjestettiin elokuussa kolmannen kerran. Pelkästään Taidetehtaan päätapahtumassa myytiin yli 10 000 annosta. Smaku on alunperin matkailuhanke Triangelin käynnistämä ja rahoittama tapahtuma. Tästä vuodesta alkaen sen tuotti Laura Pulkkisen toiminimiyritys. Nyt Smaku on tarkoitus yhtiöittää.

– Asioita pitää nyt miettiä isommin ja ottaa seuraava askel, Pulkkinen sanoo.

Edit klo 14.10: Täsmennetty Smakun historiaa: alun perin Triangelin järjestämä tapahtuma.

Finaali 11.10

Uplift-yrityskilpailun finaali järjestetään 11.10. kulttuuritalo Grandissa klo 17 alkaen.

Tilaisuudessa palkitaan kummankin sarjan voittajat. Finalisteilla on neljä minuuttia aikaa esitellä itsensä, jonka jälkeen on tuomariston lyhyt puheenvuoro.

Puhujuna ovat pelialan guru Peter Westerbacka sekä it- ja bisnesammattilainen Sampo Pihl.

Tilaisuudessa Porvoon kaupunki jakaa yrityspalkinnon, joka ei suoraan liity Uplift-kilpailuun.

Yleisö koostuu pitkälti kutsuvieraista, mutta ensi viikolla tulee myyntiin rajoitettu määrä lippuja 15 euron hintaan ainakin Grandissa.

Tilaisuus päättyy klo 20, mutta sen jälkeen on luvassa jatkot.

Lisätietoa: cospace.fi

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat