Paikalliset

Virkamiehet oppaina kaupunkikierroksilla – Hällströmin mukaan rahanpuute näkyy katujen ja puistojen kunnossapidossa

Kari Hällström kertoili Porvoon kuntatekniikan kuulumisista Rinkeli-bussissa maanantaina. Kokeiluluonteinen kyyti houkutteli mukaan kolme kansalaista ja kolme mediatyöläistä.

Samu Karvala

PORVOO | Valtuustoaloitteen innoittama kokeilu yhdistää tällä viikolla Rinkeli-bussin reitin ja kaupunkikehityksen virkamiesten jakaman ajankohtaisen Porvoo-tiedon.

Maanantaiaamun perusteella ilmaiselle kaupunkitietokierrokselle ei löydy kauheasti kysyntää, sillä median edustajat poisluettuina bussin 15 paikasta täyttyi vain kolme.

Ensimmäisen ajelun alustusvastuussa oli kuntatekniikkapäällikkö Kari Hällström.

Porvoon kuntatekniikka painiskelee resurssiongelmien kanssa, joiden seuraukset näkyvät parhaiten kunnossapidossa.

– Rahoituksemme on ollut noin kymmenen vuotta samalla tasolla. Investointibudjettia leikattiin tälle vuodelle yli 10 prosentilla. Pystymme juuri ja juuri hoitamaan uusien kaavakohteiden kunnallistekniikan, mutta kunnossapito kärsii etenkin keskeisten alueiden ulkopuolella, Hällström selvitti.

Kaupunkia aikanaan 40 vuotta palvellut mittausesimies Börje Bärlund arvioi, että kadut ja puistot saataisiin kuntoon, kun molempien hoitamiseen palkattaisiin kymmenen käsiparia lisää. Olisiko kaupungilla tähän varaa, mene ja tiedä, mutta Hällströmin mukaan katurakennuspäällikön ja -insinöörin viratkin ovat olleet puolisen vuotta täyttämättä.

– Jos saadaan hakija haastatteluun asti, niin palkkatarjouksen kohdalla tulee kiitos ei. Ainakin tonni pitäisi saada enemmän, Hällström totesi.

Paljon on saatu vuosien varrella aikaankin. Porvoonjoen itäranta alkaa olla valmis, seuraavaksi katseet kohdistuvat länsirantaan. Jos kaava Aleksanterinkadun sillalta Kokonniemen kärkeen saa lainvoiman, riittää alueessa vuosikausiksi laittamista.

– Tuossa Wileniuksen telakan eteläpuolella on mitattu 30 metriä "jogurttia" ennen kuin vastaan tulee kova pohja. Stabilointi on välttämätön, ennen kuin alueelle voi rakentaa mitään.

Hällströmin mukaan heinäkuinen rankkasade osoitti Vanhan Porvoon sadevesiviemäroinnin ja tulvareittien riittämättömyyden. Ensi vuonna aiotaan aloittaa kiveystyöt, joilla valumavesiä ohjataan haluttuihin suuntiin.

Näsinmäelle vanhan aseman suunnasta nouseva serpentiinitie on saanut vihdoin ja viimein kunnon kaiteet entisten kiskojen sijaan. Tästä Hällström sai kiitosta. Moitteita tuli sen sijaan keskustaristeysten kavennuksista.

Maanantain infokierrokselle osallistuneiden paikalliskokemus oli vahva – Uusimaan toimittaja oli 19 Porvoon-vuodellaan retken märkäkorva.

Tutustu kotikaupunkiisi

Rinkeli-bussi lähtee tällä viikolla joka päivä kaupungintalon edestä kello 9.30 ja ajaa noin kello 11 asti.

Tiistaina 11.9. teemana on maan hankinta ja luovutus, alustajana tonttipäällikkö Maarit Ståhlberg.

Keskiviikko 12.9. kaupunkisuunnittelu, kaupunkisuunnittelupäällikkö Eero Löytönen.

Torstai 13.9. ympäristönsuojelu, ympäristönsuojelupäällikkö Jukka Palmgren.

Perjantai 14.9. kaupunkikehitys, apulaiskaupunginjohtaja Fredrick von Schoultz.

Bussiin mahtuu 15 matkustajaa. Jos tarvitset pyörätuolipaikan, ota yhteys palvelupiste Kompassiin.

Lisää aiheesta

Uuden olohuoneen toteutus voi alkaa – Porvoon kaupunginvaltuusto hyväksyi Länsirannan kulttuurin ja vapaa-ajan kaavan22.8.2018 18.57
Rinkelillä vaikka lintutornille14.8.2018 15.08
Kaivutyö tai tapahtuma tulossa? Porvoon kuntatekniikan kaikki luvat jatkossa Lupapisteestä2.2.2017 09.29
Porvoon katurakennuspäällikkö: "Porvoon sisääntuloväylät retuperällä"16.7.2016 07.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat