Puheenaihe

Syyssateet alkavat – varo vetistä vaaraa tunnelissa!

Kuiva tienpinta muuttuu tällä viikolla hyvinkin kosteaksi, kun syyssateita alkaa tulla toden teolla. Vesiliirtoa on syytä varoa.

Juha Salonen / Arkisto

Syksyn sateet alkavat Uudellamaalla toden teolla viimeistään keskiviikkona, jolloin Ilmatieteen laitoksen arvion mukaan vuorokauden aikana sataa keskimäärin kymmenkunta millimetriä.

– Mitään huippurunsasta sademäärää ei ole luvassa, mutta Uudenmaan alueella on tulossa paikallisia sadekuuroja, jolloin vettä saattaa tulla lyhyessäkin ajassa melkoisesti, kertoo päivystävä meteorologi Ilona Lang Ilmatieteen laitokselta.

Langin mukaan syyskuun keskimääräinen sademäärä on noin 60 millimetriä kuukaudessa. Säätyypin muutokseen kuuluvat myös voimakkaat tuulet, joita esiintyy etenkin viikon puolivälissä.

Runsaasta vedentulosta saattaa toki olla muutakin haittaa kuin kastuminen työmatkalla. 

Rankkasateen täyttämä tie altistaa autoilijan vaaralliselle vesiliirrolle. Kun renkaan pintakuvio ei ehdi poistaa kaikkea vettä renkaan ja tien välistä, alle muodostuu vesipatja. 

Erityisen hankala runsas vesimäärä tiellä on esimerkiksi alikulkutunneleissa, jotka ovat ympäristöä alempana. Tunneliin voi siksi kertyä paksukin vesimäärä.

Vesiliirtoon joutuessa renkaiden pito häviää ja ohjaustuntuma katoaa, eikä ajoneuvo ole enää kuljettajan hallinnassa.

– Jos joudut vesiliirtoon, nosta jalka kaasupolkimelta ja paina kytkin alas. Älä paina jarrua äläkä käännä rattia voimakkaasti. Kun vauhti hiljenee, pito palautuu joskus äkistikin, ja tällöin renkaiden tulisi osoittaa menosuuntaan eikä vastaantulijoiden kaistalle, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri neuvoo.

Vesiliirtoon joutumisen riskiä voi onneksi vähentää helposti jo ennen ratin taakse asettumista. Ensimmäinen keino on tarkistaa säännöllisesti renkaiden kulumispinnat ja pitää auton alla aina hyväkuntoisia renkaita.

Tämä tulee muistaa varsinkin syksyllä, sillä usein renkaiden urasyvyydet on viimeksi tarkastettu keväällä alle laitettaessa.

Mitä kuluneempi rengas on, sitä huonommat ovat sen vedenpoisto-ominaisuudet, sillä mökkitiellä kesän aikana matalaksi kuluneiden urien tilavuus ei enää riitä veden varastointiin syksyn sateilla.

– Kesärenkaiden urasyvyys saa lain mukaan olla vähintään 1,6 milliä, mutta kannattaa muistaa, että jo neljässä millissä niiden vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät huomattavasti, Morri arvioi.

Tuoreissa testeissä kulunut rengas ajautui vesiliirtoon jo 75 kilometrin tuntivauhdissa. Sen sijaan testin parhaalla uudella renkaalla vesiliirto yllätti vasta yli 88 kilometrin tuntinopeudessa.

Urasyvyyksien lisäksi kannattaa tarkkailla renkaiden ilmanpaineita. Liian matalat ilmanpaineet altistavat vesiliirrolle. Rengaspaineiden tarkistus ja mahdollinen ilman lisääminen ovat tärkeitä, ja ilmaisia, turvatoimenpiteitä, jotka kannattaa tehdä ennen reissuun lähtöä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat