Paikalliset

Onnibusin ostaneen Koiviston Auton konsernijohtaja Antti Norrlin: "Hinnoittelua katsellaan rauhassa"

Koiviston Auto -konserni ei suunnittele pikaisia muutoksia kahden yhtiönsä liikennöintiin Porvoon ja Helsingin välillä.

Jyrki Hämäläinen

PORVOO  |  Onnibusin ja Porvoon Liikenteen välisessä kilpailutilanteessa ei ole lähiaikoina tapahtumassa mitään, Onnibusin ostaneen Koiviston Auton konsernijohtaja Antti Norrlin sanoo Uusimaalle. Koiviston Auto omistaa myös Porvoon Liikenteen.

Norrlinin mukaan mahdollisista muutoksista kerrotaan hyvissä ajoin, jos sellaisia tulee.

– Tällaista tilannetta ei ole ollut aikaisemmin. Pitää tarkastella kokonaisuutta, miten pystymme saamaan mahdollisimman paljon matkustajia. Haluamme palvella heitä mahdollisimman hyvin.

Koiviston Auton Onnibus-kaupasta viime viikolla julkaistun tiedotteen mukaan Onnibusin kaukoliikenneverkosto tulee laajenemaan. Antti Norrlinin mukaan ensiksi katsotaan, onko pitkän matkan liikenteessä sellaisia vähäisen kysynnän yhteyksiä, joissa ei tarvita kaksikerrosbusseja, ja toisaalta onko sellaisia yhteyksiä, joissa kapasiteettia tarvitaan lisää ja Onnibusin brändi voisi laajentua.

– Onnibusin liikeidea ja bisnes ovat yli 100 kilometrin pikavuoromatkat. Tämä (Porvoo–Helsinki) on tietysti vähän toisenlainen asia, Norrlin sanoo.

Onnibus ajaa Porvoon kautta Kotkaan F7-vuoroilla sekä Porvoon ja Helsingin väliä F77-vuoroilla. F77 perustettiin syksyllä 2016 nimenomaan nakertamaan Porvoon Liikennettä. Reitin alku- ja lähtöpiste on Kevätkummussa.

Ennen kaikkea Onnibus romahdutti hinnat. Onnirider-sovelluksella kertalippu maksaa 3,50 euroa, kun Porvoon Liikenteen lipun hinta on yhdeksän euroa. Onnibusin kuukausilipun hinta on vain 75 euroa. Tilinpäätöstietojen mukaan Porvoon Liikenne on ollut voitollinen nykyisessä kilpailutilanteessakin.

– Hinnoittelua täytyy rauhassa katsella, Antti Norrlin vastaa lippujen hintaa koskevaan kysymykseen.

Norrlin lupaa, että Porvoon ja Helsingin väli on jatkossakin Suomen vilkkaimmin liikennöity vastaava kahden kaupungin välinen yhteys.

– Liikennetarjonta on todella huima. Katsomme rauhassa, mitä teemme päällekkäisyyksien suhteen. Liikenteen riittävästä tarjonnasta ei tarvitse olla huolissaan. Henkilöauto on ylivertainen kilpailija, ja sitä vastaan taistelemme.

Vilkkaimpina aikoina Porvoon Liikenteen ja Onnibusin linja-autot ajavat lähes peräkanaa. Norrlinin mukaan on mietittävä, millaisella kalustolla vuoroja Helsinkiin ajetaan. Kaksikerrosbussi vetää enemmän matkustajia, mutta perinteinen linja-auto tarjoaa penkillä enemmän tilaa ja mukavuutta.

Matkahuollon sivustoilta tehty haku antaa tulokseksi, että esimerkiksi tämän viikon perjantaina Porvoosta Helsinkiin on 107 lähtöä. Niistä 67 on Porvoon Liikenteen, 17 Onnibusin ja 13 Savonlinjan. Reitit hieman vaihtelevat, mutta matkan alku- ja päätepiste on sama. Lähdöistä 84 kappaletta eli 78 prosenttia on Koiviston Auton bussien vuoroja.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) julkaisi viime perjantaina tiedotteen, jonka mukaan se pitää Koiviston Auton ja Onnibusin välistä yrityskauppaa potentiaalisesti ongelmallisena kuluttajille ja ottaisi kaupan tutkittavakseen, jos sillä olisi siihen toimivalta. KKV ei voi tutkia, miten yrityskauppa vaikuttaa kuluttajahintoihin kaukoliikenteen markkinoilla, väheneekö tarjonta liikaa joillain reittiväleillä tai aiheutuuko kuluttajille kaupasta muuta haittaa.

Kilpailulain mukaan yrityskauppa on ilmoitettava KKV:lle, jos yrityskaupan osapuolten yhteenlaskettu liikevaihto ylittää 350 miljoonaa euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Mitä tapahtuu Porvoon ja Helsingin väliselle F77-linjalle? – Näin vastaa Onnibusin Lauri Helke5.10.2018 14.01
Porvoon Liikenne: Vuorojen suhteen tuskin isoja muutoksia – Työmatkalainen: Onnibus on tonnin halvempi vuodessa4.10.2018 16.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat