Vaalikoneemme on nyt avattu!

Porvoodigiday

Näin porvoolaisesta Patrik Saringosta tuli Telinekeisari ja hän otti somessa haltuun alansa ilmaherruuden

Kas-Telineiden asiakkuusjohtaja Patrik Sarinko suhtautui aluksi epäröiden some-markkinointiin, mutta mieli muuttui nopeasti, kun järjestelmällisyys tuli mukaan.

Juha Perämäki

PORVOO  |  Telinekeisarina tunnettu porvoolainen Patrik Sarinko, 41, on rakentanut itsestään brändin sosiaalisen markkinoinnin avulla ja samalla hankkinut alan isot toimijat haastavalle yritykselleen arvokasta näkyvyyttä, substanssia ja asiakkaita. Se on uutta konservatiivisena ja jäykkäliikkeisenä pidetyllä rakennusalalla ja kertoo, mihin maailma on menossa.

Saringon tekstit hänen pääasialliseksi viestintäkanavakseen valitsemassa LinkedInissä tavoittavat jopa satatuhatta lukijaa. Hän on päässyt niiden avulla Kauppalehden kanteen ja muihin valtakunnallisiin medioihin.

Miten tähän on tultu?

Lähes koko ikänsä Porvoossa asunut Patrik Sarinko aloitti työuransa Porvoon Kilpilahdessa peltiseppäharjoittelijana, josta päätyi kiireapulaisena telinetöihin. Hän eteni työnjohtajaksi, oppi alan ja tuskastui, kun natsat eivät riittäneet saamaan asioita tehdyksi paremmin.

Sarinko irtisanoutui ja perusti Askolaan Arto Soinisen kanssa oman telinealan yrityksen Nordic Scaffoldin. Pääomasijoittajan osakkaakseen saama kaskislainen Kas-Teline halusi ostaa yrityksen kolme vuotta sitten. Nyt Patrik Sarinko on Porvoossakin vaikuttavan Kas-Telineiden asiakkuusjohtaja, osakas ja johtoryhmän jäsen.

Sarinko kertoo, että hänen somen käyttönsä alkoi hieman sohimalla, mutta siihen tuli järjestelmällisyyttä alan osaajia kuuntelemalla. Hän aloitti kommentoimalla muita ja rohkaistui sen jälkeen kirjoittamaan omia ajatuksiaan. Moni kiinnostui ja alkoi kommentoida niitä.

Sarinko vertaa some-prosessia talon rakentamiseen: ensin pitää valita kanava tai kanavat ja tehdä pohjatyö huolella. Se voi ottaa hieman aikaa, muttei pidä turhautua. Saringon mukaan somesta kannattaa luoda rutiini, kalenteroida siihen käytetty aika ja miettiä sopivissa väleissä etukäteen esimerkiksi otsikkotasolla, mitä aikoo sanoa.

Sarinko valitsi hashtagikseen työkavereiden keksimän Telinekeisarin. Sillä ainakin erottuu ja toimialakin käy selväksi, ja sellaisena Sarinko nyt rakennuspiireissä tunnetaan. Hän on antanut telinealalle kasvot ja ottanut ilmatilan haltuunsa.

– Monet rakennusalan yritykset ovat valtavia. Somen avulla oppii tuntemaan ihmiset ja organisaation nopeammin tai ainakin tietämään, kuka tekee mitäkin.

Sarinko on käynyt LinkedInissä yksityiskeskusteluja parin pörssiyhtiön toimitusjohtajan kanssa.

– Jos yrittäisin soittaa heille, tuskin pääsisin edes läpi, tai jos pääsisin ja sanoisin että tässä puhuu Telinekeisari, saisin luultavasti luurin korvaan.

Patrik Sarinko on luonut some-kanavaansa 70-20-10-säännön. 70 prosenttia sisällöstä on yleistä bisnesmaailmaan liittyvää asiaa, 20 prosenttia rakennusalan yleistä asiaa ja 10 prosenttia omaan tai yrityksen konkreettiseen tekemiseen liittyvää asiaa.

– Jos käsittelet vain omia asioitasi, kukaan ei lue. Esimerkiksi myynti koskettaa kaikkia yrityksiä. Sillä saa keskustelua aikaan.

LinkedInissä keskustelu on moniin muihin some-kanaviin verrattuna sivistynyttä ja pahimmillaankin ammattilaisten painia. Patrik Sarinko ei lähde tarkoituksellisesti kiistelemään kenenkään kanssa, mutta uskaltaa kertoa rehellisesti oman perustellun mielipiteensä. Jos keskustelussa vain hymistelee ja yrittää miellyttää kaikkia, kukaan ei huomaa.

– Jos sadasta ihmisestä 50 ei välitä sinusta pätkääkään, mutta 30 on samaa mieltä ja 20 ajattelee, että olet hyvä tyyppi, se riittää pitkälle ja tuo leivän pöytään.

Patrik Sarinko sanoo, ettei lähtenyt alun perin someen myydäkseen jotain, vaan keskustellakseen, tutustuakseen asiakkaisiinsa ja verkostoituakseen myös muiden alojen osaajien kanssa.

– Ne, joiden kanssa on keskusteluista somessa syntynyt hyvä fiilis, osoittautuvat usein kasvokkain tavattaessa vieläkin paremmiksi tyypeiksi.

– Toivon, että sisällöistäni syttyisi joku lamppu, että tätäkin voisi kokeilla ja että syntyisi ajattelemisen aihetta. Kannustan nuoria yrittäjiä aina, kun siihen on mahdollisuus. Se vie vain pienen osan ajastani. Kun annat jotain hyvää, saat sen jotain kautta takaisin.

Patrik Sarinko käyttää puheenvuoron sosiaalisesta myynnistä Uusimaan ja Porvoon kaupungin järjestämässä Digiday-yritystapahtumassa, joka järjestetään torstaina 24.1. kello 12–18.30 Taidetehtaalla. Ilmoittautuminen tapahtumaan osoitteessa uusimaa.fi/digiday. Paikkoja on rajoitetusti. Ohjelma löytyy osoitteesta uusimaa.fi/porvoodigiday.

Paikkoja rajoitetusti. Ilmoittaudu tästä

Lisää aiheesta

Porvoodigiday lähestyy – nopeimmat mahtuvat mukaan. Katso ohjelma ja ilmoittautuminen täältä: 19.12.2018 08.29
Porvoodigiday haastaa kohti uutta – onnistujat kertovat, miten kasvattaa myyntiä ja vahvistaa brändiä digimurroksessa11.12.2018 20.30
Antti Soivio: Iso ja kattava markkinointi nyt myös pienten yritysten ulottuvilla11.12.2018 20.25
Varustelekan valtias Valtteri Lindholm on hyvien puolella – tuore porvoolainen kertoo, millaisen tv-mainoksen MTV hyllytti9.1.2019 18.10

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Porvoodigiday

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat