Puheenaihe

Ammattiliitto kysyi jäseniltään hoivayrityksistä jo 2018 – Karut tulokset: "En suosittele paikkaa kenellekään, aivan karmea"

Ammattiliitto SuPerin tuorein jäsenkysely on karua luettavaa, joka vahvistaa monilla työpaikoilla olevan suuria ongelmia. Kuva ei liity tapaukseen. – 

Päivi Tuovinen / Arkisto

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer teki viime syksynä kyselyn jäsenilleen, jotka työskentelevät Attendolla, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa. Kysely toi esiin merkittävät ongelmat, jotka liittyvät riittämättömään henkilöstömäärään. 

SuPer kävi syksyllä läpi tulokset jäsenten ja työnantajien kanssa ja keskusteli ongelmista myös valvontaviranomaisen kanssa. Ammattiliitto kertoi kyselyn tuloksista lokakuun puolivälissä 2018, siis ennen Esperi Caresta, Attendosta ja muista hoivayhtiöistä noussutta kohua.

Suurin osa vastaajista kertoi, että henkilöstömäärä suhteessa asiakkaiden tarpeisiin ei ole riittävä. Tämä johtaa siihen, että työn laatu ja asiakkaiden perushoito kärsivät merkittävästi. 

Esimerkiksi raportointi, lääkehuolto, hygieniasta huolehtiminen, kuntoutus ja opiskelijoiden ohjaaminen jäävät osin tekemättä liian vähäisen henkilöstömäärän vuoksi. Työntekijät kokevat työturvallisuusriskin kasvavan ja asiakasturvallisuuden kärsivän. Työ on selviytymistä.

Yksikön toiminta, henkilöstömäärä, hoidon laatu ja asiakasturvallisuus eivät monissa tapauksissa vastaa työpaikan omavalvontasuunnitelmaa. 

Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että aamuneljältä herännyt vanhus saa aamiaisensa ja lääkkeensä vasta puolenpäivän aikaan, koska hoitajia ei ole tarpeeksi. 

Kaikki hoitajat eivät ole tietoisia omavalvontasuunnitelman olemassaolosta tai onko sen tehty yhdessä työntekijöiden kanssa. Perehdytyksessä on puutteita.

Työntekijä on sosiaalihuoltolain mukaan velvollinen ilmoittamaan kaikista havaitsemistaan epäkohdista ja niiden uhista työnantajalle. Lain mukaan työnantajan on puututtava välittömästi epäkohtiin ja ilmoitettava niistä edelleen kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle viranhaltijalle.

– Nyt kuitenkin näyttää siltä, ettei henkilöstöä haluta kuunnella ja ongelmia ratkoa, vaan päinvastoin painostetaan vaikenemaan ongelmista. SuPerin jäseniltä tulee myös yhteydenottoja, joissa he kertovat työnantajan ryhtyneen vastatoimiin ilmoituksentekijää kohtaan, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoi lokakuussa 2018.

SuPer käynnisti lokakuussa 2018 Ilmianna haamuhoitaja -kampanjan, joka muistuttaa superilaisia ilmoitusvelvollisuudesta ja oikeudesta ilmoittaa epäkohdista niin, ettei työntekijöihin kohdistu mitään rangaistustoimenpiteitä.

TARKENNUS 29.1. kello 18.05: Juttuun ja otsikkoon lisätty täsmennykset siitä, että kyselyn tulokset julkistettiin jo lokakuussa 2018.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Esperi Caren toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni irtisanoutui – "Kannan vastuuni tästä virheestä"29.1.2019 07.30
Suomeen syntyy uusi hoivapalveluiden jättiyhtiö – kauppahinta 71 000 000 euroa28.1.2019 10.31

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat