Paikalliset

Askola: Itäinen ratayhteys pitää näkyä maakuntakaavassa

Askolan kunnanhallituksen mukaan itäinen ratalinjaus molempine vaihtoehtoineen pitää löytyä maakuntakaavasta. Kuvituskuva.

Riitta Ketola

Askolan kunta pitää kolmen erillisen seudun vaihekaavan laatimista turhana Uusimaa-kaavaan 2050.

Erillisistä seutujen vaihekaavoista tulee luopua ja yhdistää ne yhdeksi kaavaksi, toteaa Askolan kunnanhallitus lausunnossaan. Sen on luonnostellut kunnanjohtaja Jouni Martikainen.

Kunnanhallitus toteaa Askolan nivoutuvan metropolialueeseen, mistä syystä maankäytön ja liikkumisen ratkaisut Helsingin seudulla vaikuttavat myös Askolan kehitykseen ja asukkaiden arkeen.

Kunta moittii maakuntakaavan toteuttamisohjelman edelleenkin painottuvan voimakkaasti länteen ja pohjoiseen Helsinki-Tampere ja Helsinki-Turku kehityskäytävien suuntaan.

– Itäinen kehityskäytävä jää vaatimattomaan asemaan muihin suuntiin nähden. Tämä ei edusta Uudenmaan aluerakenteen tasapainoista kehittämistä. Erityisesti tie- ja rataverkon kehittämisessä heijastuu edelleen ajatus siitä, että idän suunta on reservialuetta kehityksen painottuessa Keski- ja Länsi-Uudellemaalle.

Askolan kunta toivoo, että maakuntaa kehitettäisiin tasapuolisesti myös liikenneverkon osalta.

– Rakennesuunnitelmassa tulee idän suunnan joukkoliikenteen ja maankäytön kehityskäytävä osoittaa vähintäänkin toisen vaiheen hankkeena Porvooseen saakka ja ratkaisun tulisi myös näkyä voimakkaammin maakuntakaavakartalla kehittämismerkinnöissä.

Itäiset raideyhteydet ovat merkittäviä koko itäisen Suomen kannalta. Maakuntakaavan tulee Askolan kunnan mukaan mahdollistaa tulevaisuuden ratayhteydet eikä sulkea pois kehittämismahdollisuuksia.

Askola pitää hyvänä ratkaisuna sitä, että maakuntakaava mahdollistaa tässä vaiheessa molemmat itäratavaihtoehdot, sekä Kotkan että Kouvolan kautta.

– Kaavaselostus ja kaavan toteuttamisohjelmaa tulee tarkentaa itäradan ratkaisujen osalta.

Kaavaehdotuksessa on osoitettu itäiselle Uudellemaalle kaavaluonnosta enemmän seudullisesti merkittäviä tieosuuksia, mutta ei vielä riittävästi.

Askola katsoo, että seudullisesti merkittävinä teinä tulee osoittaa vielä Porvoo – Myrskylä maantie. Lisäksi kaavassa tulisi tunnistaa vahvemmin tieverkoston merkitys itäisen Uudenmaan keskeisenä kasvutekijänä lähivuosikymmeninä.

Askolan kunta huomauttaa maakuntakaavaehdotuksen myös toistavan jo lainsäädännössä kuten maankäyttö- ja rakennuslaissa olevia määräyksiä, mistä päällekkäisyydestä pitäisi päästä.

– Niin sanotuilla valkoisilla alueilla ei tule olla alueiden kehittämistä haittavia määräyksiä tai rajoitteita. Muun muassa luonto-, elämys- ja kulttuuriympäristömatkailulle tulee antaa mahdollisuus kehittyä. Toisaalta metsäbioenergian kehittämistä ei pidä rajoittaa.

Harmittavia ovat myös kaavaehdotuksen lukuisat puutteet.

– Metsäbioenergiaterminaali-merkintä on jäänyt pois valtatie 55 länsipuolelta Askolan pohjoisosasta Mäntsälän rajan eteläpuolelta. Asiasta on informoitu kahteen otteeseen Uudenmaan liittoon.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Itäratayhtiö pian perusteilla – Hanketta hidastaa se, ettei linjauksesta ole tehty päätöstä4.2.2019 14.45
Rantarata Porvoon kautta itään maksaisi 2,8 miljardia – Väyläviraston selvityksessä juna ajaisi Loviisan ja Kotkan ohi pysähtymättä16.4.2019 17.45
Päätös itäradasta siirtyy seuraavalle kaudelle – "Nyt on tosissaan selvitettävä hankeyhtiön perustamisen edellytykset linjaukselle Porvoo–Loviisa–Kotka"21.3.2019 11.54
Ministeriön odotettu selvitys: Itärata Porvoon kautta ei olisi kokonaistaloudellisesti kannattava – junalla pääsisi Porvoosta Helsinkiin 33 minuutissa5.4.2019 10.04
Konsulttiselvitys puoltaa Porvoon kautta kulkevaa itärataa – nykyjunissa ei ole matkustajia, koska ne ovat liian hitaita4.4.2019 15.49
Itärata jää kaupungin toivoksi – "Rata tuottaisi Porvoolle etuja, jotka eivät näy kustannusanalyysissä"26.2.2019 17.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat