Paikalliset

Uniikki unelma – Jokirannan porvoolaisvalmisteinen mysteeripaatti on ainoa laatuaan Suomessa

-Ylipäätään jos jotain teen, haluan, että se on näköistäni. Pidän minkä tahansa suunnittelemisesta ja toteuttamisesta, rajojen venyttämisestä ja ehkä jopa perinteiden kyseenalaistamisesta, Collin kuvailee.

Juha Perämäki

Batman-vene, James Bond -vene, … Porvoolaisten katseita on viime viikot kääntänyt Jokirannassa kävelysillan vieressä parkissa ollut musta moottorivene. Uusimaa päätti ottaa selvää paatin taustoista.

Kyseessä ei ole mikä tahansa keskihyttivene, vaan porvoolaista mittatilaustyötä oleva alumiinirunkoinen vene. Veneen on valmistanut porvoolainen Brizo Yachts Oy Ab. Yhtiö on tehnyt ns. hupiveneitä tähän mennessä kahdeksan, joista aikaisemmat ovat menneet ulkomaille. Rakennuttaja on Brizo Yachtsin toimitusjohtaja Johnny Stoor. Veneen valmistuminen kesti noin 1,5 vuotta.

Porvoolaisen monialayrittäjä Roni Collinin vene on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja Porvoossa, mistä mies on eniten ylpeä.

– Harvinaista on se, että tämä on ensimmäinen (Brizo Yachtsin tekemä), joka on jäänyt Suomeen ja Porvooseen. Tämä on siitä uniikki, että olen ollut mukana alusta asti suunnittelusta lähtien. Se on minulle se makein juttu. Tämä on täysin toiveiden mukaan toteutettu, esimerkiksi veneen malli, materiaalit ja rungon korkeus, Collin kuvailee.

– Ylipäätään jos jotain teen, haluan, että se on näköistäni. Pidän minkä tahansa suunnittelemisesta ja toteuttamisesta, rajojen venyttämisestä ja ehkä jopa perinteiden kyseenalaistamisesta, mies jatkaa.

Vene on 40 jalkaa eli 12 metriä pitkä. Suurin leveys on 3,5 metriä ja syväys 0,8 metriä. Collinille yksi ehdoton toive oli veneen väri.

Veneen pinta on maalattu ja päälle on laitettu läpinäkyvä autojen kiveniskuteippi, jossa on likaa hylkivä ominaisuus. Tällöin lepuuttajat eivät naarmuta venettä sivuttain rantautumisessa.

– Uniikki juttu on myös, että vene on todella korkea sivupinta-alaltaan, mutta hytti on suhteessa matala, vaikka kattokorkeus onkin täysi.

Jahti kulkee kahdella 370-hevosvoimaisella Mercury v8 Diesel -moottorilla. Huippunopeus on 40 solmua ja vene ottaa hyvin aaltoja.

– Se on paljon tämän kokoiselle veneelle.

Vene pursuaa lukuisia harkittuja yksityiskohtia. Sisätiloissa on tehty käytännöllisiä ratkaisuja. Seinään on upotettu jääkaappi, säilytystilaa, liesi ja vesipiste, jonka saa esiin nappia painamalla. Keulassa on nukkumatila kahdelle sekä wc ja suihku. Takana on vielä kokonaan erillinen hytti kahdella nukkumapaikalla. Sisustuksessa on suosittu hiilikuitua ja alcantaraa.

Ohjaamossa on isonäyttöinen navigointilaite ja tuolit kahdelle. Tuoleissa on ilmajousitus ja niitä voi säätää oman pituutensa mukaan. Myös veneen hallintalaitteet ovat viimeisintä teknologiaa. Joystick-systeemi takaa veneen 360-asteisen liikkumiseen paikallaan. Keulapotkuria ei veneessä tarvita. Automaattitrimmi-systeemi osaa lukea tilannetta ja pitää aluksen vakaana ilman, että kuljettajan tarvitsee trimmata.

Takaosaan ulos on tulossa vielä pöytäryhmä. Vene on rekisteröity 12 hengelle.

Collin on erityisen kiitollinen yhteistyöstä muidenkin yritysten kanssa. Mikrokulma ja Bowers & Wilkins -kaiutinten Suomen päässä työskentelevä porvoolainen maahantuoja ovat olleet mukana veneprojektissa.

– Lähituotantoa, mies naurahtaa.

Vene on kerännyt positiivista huomiota ja sen porvoolaisvalmisteisuudesta on yllätytty.

Collin on kolme viikkoa vanhalla aluksellaan ehtinyt taittaa jo 212 merimailia eli noin 392 kilometriä. Tarkoitus on myös kesäloman alkajaisiksi lähteä veneilemään Suomen saaristoon sekä Tallinnaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat