Paikallisurheilu

E-urheilun maailmanmestari Joona Sotala sai oman tukikohdan Pornaisista

Maailmanmestari Sotala on aina asunut Pornaisissa.

Palkitseminen tapahtui Serralin nimeä kantavan golftapahtuman yhteydessä.

Jesse Helminen

Lauantaina uusi ja vanha löivät kättä yhteen Kotojärven Golfin pihalla Pornaisissa. Suomessa jo perinteeksi muodostunut kuntien tapa palkita urheilussa menestyneitä asukkaitaan tonttipaikalla otti nyt historiallisen askeleen eteenpäin, kun kunnanjohtaja Hannu Haukkasalo ojensi Starcraft II -pelin maailmanmestarille ja e-urheilija Joona ”Serral” Sotalalle oman ”tukikohdan” tunnustuksena menestyksestään e-urheilun parissa.

Kuntatutkimuksen mukaan Pornainen on Uudenmaan kunnista vähiten tunnettu, mutta nyt kunta otti ainakin promootiossa rohkeasti uuden askeleen.

– Marraskuussa kun Joona voitti maailmanmestaruuden, niin minulle alkoi ilmestyä sähköpostiin viestejä joissa kyseltiin, että kuinka kunta aikoo palkita menestyneen urheilijansa. Olin täysin tietämätön koko lajista, ja että onko se edes urheilua, ihmetteli Haukkasalo viime syksyisiä yhteydenottoja.

Keskusteltuaan Sotalan perheen kanssa, päätti kunta sitten luovuttaa perinteiden mukaisesti maailmanmestarille tontin.

– Seurasin Assemblyn pelejä sekä perjantaina ja lauantaina, ja on pakko sanoa, että en ymmärtänyt sieltä ihan kaikkea, mutta sen ymmärsin, että pelissä rakennetaan tukikohtaa, joten me Pornaisilla annamme nyt Joonalle oman tukikohdan, veisteli kunnanjohtaja palkitsemistilaisuudessa antamassaan puheessa.

Palkitsemistilaisuuden yhteydessä pelattiin myös Joona Sotalan pelin sisällä käyttämän nimimerkin mukaisesti Serral Open -niminen Golfturnaus, johon myös golfia harrastava maailmanmestari osallistui, joten hyvän golfkentän läheisyys ei ainakaan lisää nuorukaisen muuttohaluja. Koko ikänsä Pornaisissa asunut Sotala ei ole lainkaan kaupungissa asuvaa tyyppiä ja luonnon läheisyydessä hyvien Internet-yhteyksien alueella on hyvä keskittyä harjoittelemiseen. Internet yhteydet ovatkin toinen Pornaisten valttikortti. Kunnanjohtaja Haukkasalo mainitseekin, että 96% kunnan talouksista kuuluu nopean laajakaistan piiriin.

Mutta mitä on hallitsevalla maailmanmestarilla mielessä? Onko pienen kunnan rauha nyt järkkynyt, kun palkitsemistilaisuudessa Sotalan perässä olivat paikallislehden lisäksi dokumenttiryhmät YLE:ltä ja oman organisaation, ENCE eSportsin mediaryhmä. Pornaisten menestynein pelaaja ei kuitenkaan huomiosta häiriinny:

– Ei tässä nyt niin hirveästi ole ollut hälyä. Silloin viime vuoden lopussa oli paljon kiinnostuneita, kun voitin sen maailmanmestaruuden.

Pelaamisen ja harjoittelemisen lisäksi Pornaisten Starcraft mestari on ehtinyt myös olemaan mukana projektissa, jossa harrastajaohjelmoijat ovat rakentaneet tekoälyn ohjaamia botteja pelaamaan mestaria vastaan. Roboteista ei ole kuitenkaan ollut vastusta hallitsevalle maailmanmestarille, vaikka Sotala arveleekin, että hän ehkä saattoi pelata Internetissä Googlen kehittelemä AlphaStar-tekoälyä vastaan.

– Taisin vielä sanoa, että tämä oli huonoin vastustaja jota vastaan olen vähän aikaan pelannut, Sotala naurahtaa.

Roboteista ei siis ole Sotalalle vastusta, mutta kuinka on tulevien turnauksien laita? Helsingin Assembly-turnauksessa noutaja tuli korealaista Statsia vastaan, ovatko korealaiset taas ottamassa etumatkaa muuhun maailmaan?

– No ei oikeastaan. Heillä on vain nyt viime aikoina ollut hyvä tulosputki, mutta viiden kartan sarjassa voitto voi kääntyä pienillä virheillä kumpaan tahansa suuntaan, analysoi Sotala.

Itsevarmuus loistaa Sotalasta muutenkin haastattelun edetessä. Pahimmista haastajista kysyttäessä Sotala mainitsee Assemblyillä hänet päihittäneen Kim ”Stats” Dae Yeobin ja maanmiehensä Cho ”Maru” Seong Jun.

Maailmankiertue jatkuu vielä syyskuussa Kanadan Montrealissa ja loppusyksystä on edessä MM-turnaus Yhdysvaltojen Anaheimissa.

Esports

Elektroninen urheilu (eng. esports) on tietotekniikkaa hyödyntävää kilpaurheilua.

Tavallisimmat eSports-pelit ovat tietokoneella tai konsolilla toimivia viihdepelejä, jotka jakautuvat useampaan alalajiin.

Digitaalinen pelaaminen juontaa juurensa 1950-luvulle, kun jo olemassa olevia pelejä, kuten shakki, ruvettiin digitalisoimaan.

Pelaajien suorituksista alettiin 1980-luvun alussa pitää sijoituslistoja.

Nintendo järjesti NES-pelikonsolillaan omien peliensä maailmanmestaruuskisat Yhdysvalloissa vuonna 1990.

Suomen elektronisen urheilun liitto (SEUL ry) toimii kilpapeliurheilun keskusjärjestönä. http://seul.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Pornaislainen 20-vuotias Joona Sotala voitti GSL vs. the World -turnauksen ja nappasi 23 000 palkintorahat8.8.2018 02.00
Mediatalo Keskisuomalainen lähtee mukaan e-urheilubisnekseen5.4.2019 21.05
E-urheilija tienaa raakaa rahaa – "Harjoitusmäärät yhtä kovia kuin perinteisessä urheilussa"19.8.2017 09.40

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikallisurheilu

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat