Paikallisurheilu

Jarmo Grönman kiihdytti SM-pronssille – porvoolaistiimin Ford Mustang on luokassaan maailman nopein

Jarmo Grönmanin tuulennopea Ford Mustang Cobra Jet hyökkää eteenpäin takatassujen varassa.

JARMO MARKKANEN/V8 MAGAZINE

Porvoolainen Jarmo Grönman ajoi SM-pronssille kiihdytysautojen Stock/Super ryhmässä Factory Stock C -luokan manuaalivaihteisella Ford Mustang Cobra Jetillä. SM-pisteitä oli jaossa kuudessa osakilpailussa. Lisäksi Grönman kisaili kolmessa EM-osakilpailussa.

– Taso on Suomessa ja Pohjoismaissa kivikova. Häviöt lasketaan sekunnin sadas- tai tuhannesosissa. Siksi minkä tahansa väriseen mitaliin voi olla todella tyytyväinen. Etenkin, kun saimme kauden kahdesta ensimmäisestä SM-osakilpailusta minimipisteet auton teknisten ongelmien vuoksi, Grönman kertoo.

Hänellä on kiihdytysautoilusta kaksi Suomen mestaruutta vuosilta 1992 ja 1993. Sitten tuli 18 vuoden tauko, mutta Grönman palasi radoille vuonna 2014.

 

Kauden jatkuessa auto saatiin kulkemaan enemmän kuin hyvin. Parhaimmillaan Jarmo Grönman kiihdytti varttimailin 8,90 sekunnissa 249,5 km/t:n loppunopeudella.

– Auto on luokassaan tämän planeetan nopein. Se on herättänyt huomiota myös USA:ssa. Hienointa on, että auto on rakennettu kokonaan Suomessa. Saimme tehtaan Ford Motorsport -osastolta paljon kaikenlaista apua.

Factory Stock ryhmä on vahvassa nosteessa USA:ssa. Kolme isoa autonvalmistajaa eli Ford, GM ja Chevrolet käyvät siinä samanlaista hevosvoimakilpailua kuin 60-luvulla.

Autot lähtevät tehtaalta pelkkinä koreina suurille kilpa-autojen rakentamiseen erikoistuneille yrityksille. Auton voi tilata tehdasosin erilaisilla teknisillä ratkaisuilla varustettuna joko eriasteisina aihiona tai täysin valmiina.

Grönman Motorsportin Mustang tuli Suomeen katuautona. Korityöt, alustan ja turvakehikon rakensi kellokoskelainen Tami Brander Race Cars. Grönmanin tiimin Pasi Mikkonen, Jere Lilja ja Rainer Silander kasasivat auton.

 

Vähintään 850 hv:n tehoinen Mustang vastaa viritysasteeltaan lähes Pro Stock -luokan kilpureita, mutta moottorin tilavuus on hieman pienempi.

– Autossa on paljon potentiaalia, ja olen varma, että se kulkee vielä kovempaa. Nyt voimme ottaa seuraavat askelet eteenpäin, Jarmo Grönman toteaa.

Kun Jarmo Grönman ajaa auton lähtöviivalle, kytkin on pohjassa ja ykkösvaihde kytketty sisään. Kytkin nostettaessa kierrosrajoittaja kytkeytyy pois ja auto hyökkää eteenpäin. 0,8 sekuntia lähdön jälkeen syttyy vaihtovalo kakkosvaihteelle ja siitä 0,9 sekunnin kuluttua kolmosvaihteelle. Kaikki vaihdot tapahtuvat vertikaalisesti ilman kytkintä kaasun ollessa pohjassa.

– Auto työntää koko ajan eikä puudu ollenkaan. Maaliviivalla viitosvaihteella moottori pyörii aivan kierrosrajoittajan tuntumassa, Grönman valottaa.

– Jos auto toimii, kaikki ratkeaa lähdön onnistumisessa. Toista mahdollisuutta ei saa.

Tekniikka

Moottori: vapaasti hengittävä, tilavuus 429 kuutiotuumaa eli noin 7 litraa, teho vähintään 850 hv, puristussuhde 15,5:1.

Vaihteisto: G-Force 5-vaihteinen manuaali.

Taka-akseli: Ford 9” Four-linkillä.

Suorituskyky: 0-100 km/t n. 2,3 s, 0–200 km/t n. 5,7 s.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikallisurheilu

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat