Paikallisurheilu

Lucas Gabrielsson tykitti Rokkirallin super-luokassa kakkoseksi

GRT-Racing Teamin Lucas Gabrielsson haki rokkirallista kakkossijan.

Timo Pasanen

Vanha murjotun näköinen Toyota Starlet näyttää nuhruiselta tallissa. Rokkirallia kyseisellä autolla ajava porvoolainen Lucas Gabrielsson on juuri päättänyt kautensa super-luokan hopeasijaan.

– Ulkonäkö pettää vähän, sillä sisuksiltaan auto on aivan muuta. Fordin moottori, Volvon takavetoista akselistoa ja vähän muutakin vaihdettua siinä on. Tehoa löytyy noin 250 hevosvoimaa, joten mielikuva hitaasta kauppakassista saattaa muuttua.

 

Gabrielsson päätti juuri kautensa hopeatilaan Rokkirallin Super-luokan kesäsarjassa. Voittaja Miko Simonen onnistui myös viimeisessä kisassa ja vei kultaa. Rokkirallissa ajettiin superissa myös erikseen talvisarja ja sen voitti porvoolainen Sebastian Holmström. Gabrielsson ei ajanut talvella lainkaan.

– Voitto kesäsarjassa karkasi moottoriongelmiin, niitä meille tuli liikaa. Saimme ongelmat ratkottua, ja tulosta tuli hyvin sen jälkeen. Tavoite oli päästä kolmen joukkoon ja sen sain. Superissa oli tänä vuonna kova kilpailu ja piti ajaa todella tarkasti, jotta pääsi palkinnoille. Hyvä kausi kaikkiaan ja oppi taas lisää ajamisesta.

Kaksi kautta Gabrielsson ajoi Rokkirallin etuvetoisissa (1 talvimestaruus ja 2. koko sarjassa) ja siirtyi sitten superiin.

– Edellisellä kaudella olin 4. ja nyt sijoitus parani. Superissa on jo nyt rallicrossin kalustoa, joten kehitys etenee rokkirallissakin. Olen päättänyt siirtyä ensi kaudeksi rallicrossin SM-sarjaan ja siinä autocrossiin.

Porvoolaisen Starlet käy suoraan autocrossin sarjaan, joten muuttuuko mitään?

– Nyt ajoin 18 kisaa tällä kaudella, niin autocrossissa on kisoja vähemmän. Toki tasokin on kovempi, mutta haluan nähdä missä mennään niissä ympyröissä. Olen voittanut jo autocrossissa olleita autoja, joten luotan kalustooni. Budjettikin pysyy suunnilleen samana kuin rokkirallin kausilla.

 

JL Autoservicen yrittäjänä hän korjaa autoja työkseen ja samaa autojen kanssa pulaamista on myös vapaa-ajalla.

– Oman auton rakentaminen on vapaa-aikaa ja kaupan päälle pääsee kisaamaan. Haluan ajaa nimenomaan kontaktilajissa kilpaa. Samalta lähtöviivalta lähtee monta autoa ja siinä otetaan miehestä mittaa. Kisoissa on rytinää ja tapahtuu koko ajan, siksi ralli ei viehätä minua.

Gabrielsson näkee, että auton rakentaminen on hauskaa ja tuloksen saa heti nähtäväksi.

– Rallicrossissa lähtö on kaikkein tärkein asia. Takarenkaalle on saatava vetopitoa, jotta pääsee viivalta nopeasti kärkeen. Painetta takarenkaalle ja kärkeen, sillä hyvällä lähdöllä voitetaan paljon.

Hän kertoo, että moottoria siirretään taaksepäin ja kaikki turha poistetaan aihiosta.

– Aika askeettinen auto on ja paljon on eri asioita sovitettava yhteen.

 

Hinthaarasta kotoisin oleva Gabrielsson rakentaa autoaan perheen kotitilalla. Autotallin seinän takana on kotikutoinen salibandyhalli.

– Joo sillä puolella sisarpuoli My Kippilä on hionut salibandytaitojaan. My on huippupelaaja, mutta itse en ole siihen lajiin hurahtanut. On ollut vähän eri harrastukset meillä, Lucas naurahtaa.

Seuraavan talven ajanviete on selvillä Gabrielssonilla.

– Koko auto puretaan nyt talven aikana ja osat käydään läpi. Tehoja yritetään saada moottoriin lisää ja syynätään kaikki mahdolliset osat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Lucas Gabrielssonilla raskas Rokkirallin kisa17.7.2018 23.00
Sebastian Holmström nappasi Rokkirallin kaksi talvimestaruutta19.3.2019 21.30
Sebastian Holmström haki kaksi voittoa Rokkirallin Sipoon kisasta5.2.2019 23.00
Rokkirallin etuvetoisia hallitsevat edelleen porvoolaiset kuskit14.10.2017 06.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikallisurheilu

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat