Paikalliset

Ylen uutismoka: "Autotehdas Loviisaan" – ensimmäisen Suomi-Saabin valmistumisesta 50 vuotta

Kuvassa oleva museoitu Saab 96 vuodelta 1969 on ns. virallinen ensimmäinen Suomessa valmistettu auto, vaikka se oli 14:s. Presidentti Urho Kekkonen sai sen, sillä ajettiin maakuntakierros ja sitten Kekkonen luovutti sen museolle. Rekisteritunnus on EKA-96.

Teppo Komulainen

Marraskuun 13. päivänä tuli kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun ensimmäinen Suomessa kokoonpantu Saab-henkilöauto rullasi ulos Uudenkaupungin autotehtaan liukuhihnalta.

Runsasta vuotta aikaisemmin olivat Loviisassa suut loksahtaneet auki, kun Yleisradio kertoi perjantaina 23.8.1968 illalla television pääuutisissaan, että Saab-Valmetin autotehdas sijoitetaan Loviisaan. Uutisissa haastateltiin myös Loviisan kaupunginjohtajaa, joka oli luonnollisesti hämillään, koska ei ollut kuullut asiasta mitään.

Tapaus vaatii hieman taustoittamista.

 

Autotehdashankkeen lähtölaukauksen ampui Rafael Paasion (sd.) johtama hallitus keväällä 1966. Se määräsi valtionyhtiö Valmetin tutkimaan mahdollisuuksia perustaa Suomeen henkilöautoja valmistava yritys.

Erinäisten vaiheiden jälkeen päädyttiin siihen, että Valmet ja Saab julkistivat toukokuussa 1968 esisopimuksen autojen valmistuksen aloittamisesta. Tehdaspaikkakunnasta ei puhuttu mitään.

Noin puolet Suomen kunnista ilmoittautui ehdolle. Ratkaisevaksi nousi hallituksen asettama ehto, että tehtaan tuli sijaita kehitysalueella.

 

Loviisa oli siis liikkeellä, ja joidenkin väitteiden mukaan myös Porvoo. Porvoon kaupungin tai maalaiskunnan aktiivisuudesta ei löydy mainintoja Uusimaan arkistoista. Loviisaa pidettiin jopa vahvana vaihtoehtona, mistä Yleisradion erehdyskin kertoo.

Loviisassa elettiin vuonna 1968 jonkinasteisen ahdistuksen aikaa, koska suomalaisten neuvottelut neuvostoliittolaisten kanssa uuden ydinvoimalan rakentamiseksi Loviisaan eivät edenneet.

Uusimaa kertoi 1.8.1968, että Loviisan kaupunki jätti autotehtaasta heinäkuun lopussa kirjelmän pääministeri Mauno Koivistolle sekä kauppa- ja teollisuusministeri Väinö Leskiselle.

Kirjelmässä viitattiin huomattaviin investointeihin, jotka Loviisa oli tehnyt omasta kassastaan ilman valtion tukea ydinvoimalan rakentamiseen liittyvään infrastruktuuriin. Kirjelmän mukaan tilannetta voitaisiin helpottaa sijoittamalla autotehdas Loviisaan. Muistiossa sanottiin, että Loviisa täyttäisi autotehtaan sijoituspaikkana kaikki liiketaloudelliset vaatimukset.

 

Saab-Valmetin hallitus päätti 23.8.1968, että autotehdas sijoitetaan Uuteenkaupunkiin.

Uusimaa uutisoi asiasta lyhyesti seuraavana päivänä, ja kommentoi asiaa vielä pääkirjoituksessaan 27.8.1968: ”Itäuusmaalaisten toiveena oli, että Loviisan mukaantulo kilpailuun atomivoimalahankkeen jälleen rauettua olisi vaikuttanut suunnitelmaan autotehtaan paikasta. Ilmeisesti kuitenkin länsirannikkoa on pidetty sopivampana hyvien yhteyksien vuoksi Ruotsiin. Ne ovat tärkeitä, koska kyseessä on ruotsalaisten Saab-autojen valmistus Suomessa.”

 

Uudenkaupungin autotehdas on työntekijämäärässä laskettuna nykyisin Suomen suurin yksittäinen tuotantolaitos.

 

Artikkelissa on käytetty lähteinä Tekniikka & Talous -lehden artikkelia Uudenkaupungin autotehtaan historiasta ja Uusimaan arkistoa.

Edit 17.11.klo 18.55: Korjattu alkuperäisessä artikkelissa ollut väärä tieto, että sijoituspaikasta olisi päättänyt maan hallitus.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Varkaat iskivät Espoon arvoalueilla: BMW-autoista viety ratteja ja ajotietokoneita15.11.2019 11.22
Pikkujoulukausi alkaa: korkki kiinni, autoilija! – Näin poliisi puhalluttaa teiden varsilla jo huomenna14.11.2019 18.15
Tiedätkö mistä Suomen suosituin henkilöauto saa nimensä? Moottori-lehti tietää13.11.2019 18.50
Perheen kauhunhetket: Varas vei auton ja 3 lasta Hesburgerin pihasta – miehen pysäyttänyttä isää epäillään nyt rikoksesta11.11.2019 13.57

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat