Pia Sääski

Onko netti hallussa?

Tiedätkö, äiti, että on yksi lasten peli, jossa eläin ottaa valokuvia pelaajasta? kysyi 9-vuotias kuopukseni ruokapöydässä.

– En. Mikä sen pelin nimi on ja mistä olet sen löytänyt?

– En muista nimeä. Koulussa oli vaan puhe opettajan kanssa, että sinne ei kannata mennä. Kun pelaa sitä tulee pelin aikana ilmoitus, että nyt otan kuvan. Se toimii kuulemma älypuhelimissa.

Tämän kirjoituksen deadlineen mennessä en ole ehtinyt selvittää, mistä pelistä on kyse. Mikäli tosiaankin on niin, että on keksitty tällainen keino hankkia lapsista kuvia ilman, että lapsi voi itse sen estää tai kuvan ottaminen on edellytys pelin jatkumiselle, on kyseessä jo todella härski toiminta.

Enää ei valitettavasti auta, kiitos älypuhelinten ja tablettien, vaikka kuinka asuisit maaseudulla ja laitat lapsesi pieneen kyläkouluun. Toki täällä luonnonhelmassakin saattaa löytyä kaikenlaista, mutta harvemmin lapsen luulisi edelleen täällä kylän raitilla kävellessään kohtaavan poikkeavaa käytöstä, kuten päihteiden väärinkäyttöä, taskuvarkaita tai itsensäpaljastajia kuin kaupungeissa.

Toki netistä saa lasten maailmaan paljon hyvääkin. Löytyisi jo monta erilaista sovellusta, joista voisi olla hyötyä vaikkapa kielten opiskelussa, mutta niihin on suhtauduttava varsinkin opettajana kriittisesti. Yksistään sen vuoksi, että siellä saattaa olla kaikenlaista lasten ahdistelijaa seassa.

Mitä nuoremmasta oppilaasta on kyse, sitä varovaisempi on oltava, sillä opettajana olet vastuussa käyttämästäsi opetusmateriaalista eikä lapsilla ole välttämättä keinoja laittoman toiminnan tunnistamiseen ja siihen reagoimiseen. Sen vuoksi uuden sovelluksen salat tulisi olla hallussa ennen kuin käyttää sitä oppitunneilla. Mutta onko opettajilla siihen tarvittavaa osaamista tai koulutusta?

Oppikirjojen oppimisympäristöt ovat kustantajien vastuulla, mutta kaikki muu on edelleen yksittäisen opettajan velvollisuus selvittää. Siinä olisikin yksi hyvä vinkki jollekin kirjan kustantajalle luoda ja tarjota aineisiin, kuten kielten opiskeluun, oma linkkisivusto aihepiireineen ja sovelluksineen, jotka olisi testattu asiantuntijan avulla.

Huolestuttavaa kehitystä on, jos oppitunneilla käytetään oppilaiden omia laitteita opetukseen. Nimittäin samalla kun juuri valmisteilla olevassa opetussuunnitelmassa hienoja tavoitteita laaditaan netin käyttöön ja sen kriittiseen tarkasteluun, ei muisteta, millaisia resursseja on kouluissa toteuttaa visioita. Peruskoulutuksen tulee olla jatkossakin maksutonta ja yhdenvertaista, sen vuoksi ei oppitunneilla tulisi käyttää lapsien omia vempaimia. Kaikilla perheillä ei ole varaa uusiin tai edes käytettyihin laitteisiin ja niihin vaadittaviin nettiyhteyksiin.

Yhteisiä linjauksia ja pelisääntöjä tarvitaan, sillä melkein jokaisella tunnilla on nykyään oppilaita, jotka kysyvät, saako käyttää omaa puhelinta sanojen löytämiseen, lauseiden kääntämiseen tai muiden tietojen hankkimiseen. Onko tulevaisuudessa netin kautta tiedon etsiminen suurimmaksi osaksi hallussa vain niillä koululaisilla, joiden kodeissa on varaa uusimpiin hienoihin laitteisiin?

PIA SÄÄSKI

Kirjoittaja on askolalainen opettaja ja kunnanvaltuutettu (vas.)

Pia Sääski

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet