Kaj Bärlund

Uusi Pariisi

Matkailu on maailman nopeimmin kasvava elinkeino. Kasvu tulee jatkumaan, jopa kiihtymään, lähivuosikymmeninä.

Minne tämä matkailijavyöry suuntautuu?

Jo nyt monet suositut matkailukohteet ovat tukehtumaisillaan matkailijoiden määrän alle.

Eräs tunnetuimmista on Italian Venetsia, jonne saapuu vuosittain matkailijoita kymmeniä kertoja asukasmäärään nähden.

Kävimme vaimoni kanssa juuri Pariisissa, jossa matkailijaryntäys rupeaa näkymään entistä kouriintuntuvammin.

Pariisiin saapuu vuosittain kaksikertainen määrä matkailijoita Suomen väkilukuun nähden, mutta silmiinpistävää viime käyntiimme nähden on aasialaisten nuorehkojen matkailijoiden määrän nousu.

Eräässä suuressa perinteisessä tavaratalossa, Lafayettessä, luksusliikkeiden edessä kiemurteli pitkiä jonoja varakkaan näköisiä aasialaisia turisteja.

Lähes vallankumouksellista oli, että yleisökuulutuksissa ei kuulunut ranskan kieltä lainkaan, vaan leveää, lähes teksas-murteista englantia.

Raha ratkaisee, ylpeät ranskalaisetkin taipuvat.

Valitettavasti vaikuttaa siltä, että ranskalainen keittiökin osittain antaa periksi kysynnälle, joka ei välttämättä edellytä kulinaarisia nautintoja.

Monessa ravintolassa, jossa vielä muutamia vuosia sitten sai erinomaista kotiruokaa, laatu on tasapaksuuntunut.

Tietysti Pariisissa on edelleen runsaasti huippuravintoloita, mutta silmämääräisesti arvioiden kehityksen suunta on hieman huolestuttava.

Miten uudet turistiaallot mahtavat näkyä täällä sangen kaukaisessa Pohjolassa? Verkkoja heitetään veteen eri puolilla saaliin toivossa.

On kuitenkin todennäköistä, että uusmatkailijat ensisijaisesti ovat kiinnostuneita perinteisistä kohteista.

Suomellakin toki tulee olemaan mahdollisuutensa, muttei kannata nuolaista enemmän kuin tipahtaa.

On toki komeaa seurata esimerkiksi Kotkan kunnianhimoisia ajatuksia, mutten laittaisi heti kättelyssä killinkejäni sellaisiin megahankkeisiin.

Porvoolla on kuitenkin nyt etsikkoaikansa. Pitää räätälöidä sellaista kokonaispakettia, joka kilpailee omilla vahvuuksillaan.

Meistä ei tule shoppailijoiden Mekkaa, mutta yhdistämällä kulttuuria, luontoa ja pienimuotoista käsityötä ja kahvila/ravintolatarjontaa voimme olla mukana kehityksessä, joka tulee olemaan erittäin jännittävä.

Kaj Bärlund

Kirjoittaja on ministeri.

Kaj Bärlund

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet