Antti Lindtman

Annetaan kuluttajan päättää

Mitkä mahtavat olla suomalaisten mieleenpainuvimmat hetket television ääressä? Ehkäpä jääkiekon maailmanmestaruus tai Suomen euroviisuvoitto.

Useilla meistä on jokin muisto, joka on piirtynyt televisioruudulta mieliin. Se tuskin kuitenkaan liittyy siihen, sattuiko televisiota katsomaan julkiselta vai kaupalliselta kanavalta.

Itse muistan pienenä katsoneeni Ylen kanavalta aamun lastenohjelmat, mutta kun kaupalliselta kanavalla alkoi pyöriä Kippari-Kalle, niin minäkin vaihdoin kanavaa.

Kuluttaja päättää aina itse, mitä kanavaa hän katsoo.

Yleisradion asemasta on käyty viime aikoina kovasti keskustelua. Ylen rahoitus ja tehtävät herättävät intohimoja.

Ylen dilemma on se, että sen pitäisi olla tarpeeksi hyvä, jotta katsojaluvut pystyvät korkealla ja luottamus säilyy. Toisaalta toiset sanovat, että Yle ei saisi kuitenkaan olla liian hyvä, sillä muuten se vie katsojat kaupallisilta kanavilta. Dilemma ei ole helppo.

Kaupallisten kanavien suurin haaste taitaa kuitenkin olla ilmaisten sisältöjen lisääntyminen.

Osan lehdistä saa ilmaiseksi. Käytössä on myös Google ja netti pullollaan ilmaista sisältöä, johon kuka tahansa pääsee käsiksi.

Yle raportoi esimerkiksi meistä poliitikoista riippumattomasti ja kriittisesti. Näin on syytä olla jatkossakin."

Ylen toiminta rahoitetaan verovaroin, koska sillä on julkinen tehtävä monipuolisesta tiedonvälityksestä. Tutkimusten mukaan katsojaluvut ja kansalaisten luottamus Yleen ovat korkealla.

Yle raportoi esimerkiksi meistä poliitikoista riippumattomasti ja kriittisesti. Näin on syytä olla jatkossakin.

Suomalaisten etu on riippumaton tiedonvälitys, joka on yksi suomalaisen demokratian kulmakivistä.

Pidetään Ylestä kiinni. Kansalaiset tarvitsevat tiedonvälitykseen laajaa, kotimaista tiedonvälitystä, johon voi luottaa näinä aikoina, kun mediakenttä sirpaloituu ja median viihteellisyys yleistyy.

Jos kansalaisten luottamus Yleisradiota kohtaan säilyy, on se ansainnut paikkansa suomalaisten sydämissä jatkossakin. Parhaan päätöksen Ylen tarpeellisuudesta tekee kuluttaja itse.

Antti Lindtman

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet