Jättimäinen mainoskyltti kansallismaisemaan on varsinainen mätäkuun keksintö

Kirjoittajat eivät voi hyväksyä ratkaisua, joka alistaa kansallismaiseman kaupallisen tuotteistuksen osaksi.

Porvoon kaupunki

Vanhan Porvoon taloyhtiöt ovat saaneet tiedoksi Porvoon kaupungin suunnitelman pystyttää Näsinmäen rantaan jättimäiset 1,5 metriä korkeat kirjaimet ”Porvoo – Borgå”. Tarkoitus ilmeisesti on, että turistit voivat ottaa selfieitä mainoskirjainten edessä.

Olemme asukkaina ja kiinteistön omistajina sitoutuneet vahvasti kansallisen kaupunkipuiston arvoihin. Säilytämme, kunnostamme ja vaalimme parhaan kykymme mukaan jokirannan pihapiiriä ja aittoja – ja osaltamme siten myös arvokasta kansallismaisemaa.

Emme voi hyväksyä tällaista ratkaisua, joka alistaa kansallismaiseman kaupallisen tuotteistuksen osaksi. Suunnitelma leimaa koko Vanhan Porvoon pelkäksi turistirysäksi. Uskomme, että matkailijat mieluummin katselevat ja valokuvaavat aitoa asiaa, eikä jättiläismäistä mainoskylttiä.

Esitetty ratkaisu alistaa myös meidät asukkaat osaksi mainosta.

Mielestämme kaupungin tulisi osaltaan sitoutua kansallisen kaupunkipuiston arvoihin ja kansallismaiseman säilyttämiseen aitona kokonaisuutena. Tähän kaupunkia velvoittaa jo kansallista kaupunkipuistoja koskeva lainsäädäntökin.

Kysymmekin, onko suunnitteluvaiheessa kysytty Ympäristöministeriön / Kansallisen kaupunkipuiston, Museoviraston ja Porvoon museon asiantuntijoiden kantaa?

Kaupungin tulisi tämän esimerkkitapauksen valossa linjata laajemminkin, millä tavoin sovitetaan yhteen arvokas miljöö, matkailun tarpeet ja sitoutuminen kansallisen kaupunkipuiston edellyttämiin toimenpiteisiin. Jos tällainen suunnitelma nyt toteutetaan, mikä on seuraava askel?

Muistuttaisimme Porvoon kaupunkia virtuaaliviestinnän ja mobiiliteknologian mahdollisuuksista. Nykypäivänä olisi paljon järkevämpää luoda esimerkiksi applikaatio, jonka voisi siinä paikan päällä ladata älypuhelimeen ja josta voisi lähettää "terveiset Porvoosta" helposti vaikka kiinaksi. Tällaisen ratkaisun avulla ei tarvitse lähteä tuhoamaan ja banalisoimaan kansallismaisemaa.

Ehdotamme myös, että kaupungin niukkoja resursseja kohdennettaisiin kansallisen kaupunkipuiston tiedotukseen miljööseen sopivilla tiedotustauluilla, joista kaupunkilaiset ja turistit saisivat alueella kulkiessaan tietoa jokilaaksosta ja sen kulttuurihistoriasta.

Jokikadun rantatonttien asukkaiden näkökulmasta suunnitelma on erityisen ikävä. Me asukkaat olemme toki tottuneita turistien kameroihin. Emme myöskään vastusta matkailun markkinointikeinojen kehittämistä. Vanhan Porvoon herkällä alueella keinojen tulisi kuitenkin olla hyvällä maulla ja viisaalla harkinnalla suunniteltuja. Näin ei ole nyt tapahtunut.

Esitetty ratkaisu alistaa myös meidät asukkaat osaksi mainosta. Emme halua mainoskylttiä sen enempää kansallismaisemaan kuin omaan otsaammekaan.

Marikki Hakola
Eero Tamminen
Lauri Rissanen
Liisu Vartija-Rissanen
Maarit Nortamo
Esa Parkatti
Anne Joutsen-Parkatti
Annabella Parkatti
Ota Parkatti

Asunto Oy Jokikatu 10, Porvoo

 

Lukijalta

Tällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.