Samu Karvala

Punainen, keltainen ja vihreä

Muistatteko vielä takavuosien sitkeät puheet Porvoon keskustan liikennevalojen ns. punaisesta aallosta?

Aikana, jolloin ei ollut vielä Aleksanterinkadun siltaa, autoilijat olivat vakuuttuneita siitä, että Mannerheiminkadun valot on tahallaan ohjelmoitu sellaisiksi, että jono seisoo jokaisessa risteyksessä. Käytin itsekin taksikuskien suosimaa valotonta reittiä Tarmolasta keskustaan.

Nykyään Porvoon keskustaristeykset tukkeutuvat ajoneuvoista vain hetkittäin kuskien malttamattomuuden vuoksi 8:n ja 16:n aikaan. Keskustassa on äärimmäisen vaivatonta liikkua autolla ja pysäköintipaikkoja löytyy aina. Syynä on tietenkin se, että "maalaiset" käyttävät Näsin tai Tarmolan kauppakeskuksia, eikä ruutukaavakeskustaan ole saatu lisää asukkaita kuin kourallinen.

Valot toimivat autoilijoiden ehdoilla.

Aleksanterinkadun ja Mannerheiminkadun liikennevalot toimivat autoilijoiden ehdoilla. Näiden valtaväylien (auto)liikenteen sujuvuus oli tärkein peruste hylätä aloite Aleksanterinkadun nopeusrajoituksen alentamisesta.

Porvoossa on aivan turhaa puhua kävelykeskustasta niin kauan kuin jalankulkijat ja pyöräilijät ovat paarian asemassa. Kuljen itse päivittäin Mannerheiminkadun ja Linnankoskenkadun risteyksestä, enkä tajua liikennevalo-ohjauksen logiikkaa siinä.

Jalankulkijoiden on AINA painettava painonappia saadakseen itselleen vihreän valon. Autoille sen sijaan punainen, keltainen ja vihreä vaihtuvat automaattisesti. Tajuaisin kuvion, jos autovalot olisivat vihreällä niin kauan kuin joku jalankulkija tulee risteykseen tai päinvastoin.

Porvoolainen hätäkeskusasiantuntija Ari Alanen ihmetteli (UM 25.8.), miten on mahdollista, että keskustan liikennevaloissa on päiväkausia kestäviä ongelmia juuri kun ekaluokkalaisten kouluvuosi alkaa. Tähän ei kaupungilta ole vieläkään saatu vastausta.

Liikenneturvallisuus on juhlapuhetasolla tärkeintä, mutta käytännön tasolla siitä yhä tingitään. Punaisen, keltaisen ja vihreän valon toimiva yhdistelmä on kaupunkiliikenteessä ylivoimainen ja siksi myös lain edellyttämä turvallisuusratkaisu.

Samu Karvala

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet