Heikki VestmanKirjoittaja on sipoolainen kansanedustaja (kok).

Mielipide: Hyvien toiveiden tynnyri, jonka pohja ei kestä

SDP:n, keskustan, vihreiden, vasemmiston ja RKP:n hallitusohjelma on julkaistu.

Olen lukenut ohjelman läpi huolella. Pidän monia tavoitteita hyvin, mutta olen huolissani lupausten rahoittamisesta.

Punavihreä koalitio esittää yli 1,2 miljardin euron pysyviä menolisäyksiä. Niiden rahoitus nojaa työllisyyden nousuun 75 prosenttiin, joka vaikuttaa toiveajattelulta. Uskottavia työllisyyden keinoja nimittäin ei esitetä. Niiden löytäminen on ulkoistettu työmarkkinajärjestöille ilman tulosvastuuta. Hallitusohjelma on kuin hyvien toiveiden tynnyri, jonka pohja ei kestä. Törsätä ei yksinkertaisesti voi enempää kuin tienaa.

Muistutan myös, ettei suomalaisten kukkaroa kirpaisevan 700 miljoonan euron haitta- ja kulutusverojen kiristysten vastineeksi anneta välttämättömiä kevennyksiä työn verotukseen.

Ahkeria suomalaisia tämä ohjelma ei palkitse. Palkasta pitäisi saada aidosti enemmän käteen ja siten kannustaa työntekoon. Suomalaisten tärkeät palvelut rahoitetaan kestävästi vain työn ja yrittämisen kautta.

Ohjelmassa on työllisyyden kannalta suorastaan haitallisia asioita, kuten kotitalousvähennyksen leikkaaminen.

Kotitalousvähennys paitsi lisää palvelualoille työpaikkoja myös auttaa ruuhkavuosia eläviä perheitä sekä eläkeläisiä. Sen leikkaaminen on järjetöntä kateuspolitiikkaa.

Uusmaalaisille autostaan riippuvaisille työssä käyville annetaan kunnolla raippaa ruuhkamaksun muodossa.

Cityvihreät saivat tahtonsa läpi: ruuhkamaksulaki ja tuntuva polttoaineveronkorotus edustavat autoiluvastaisuutta. Todellisuuskriittiset punavihreät eivät tunnu välittävän uusmaalaisten arjesta, jossa auto on välttämätön. Ruuhkamaksu ei edes kohdistu liikenteen päästöihin, vaan käytännössä työn tekoon. Ruuhkamaksu on uusi ahkeruuden haittavero – jopa yli 1 000 euroa vuodessa, kuten HSL on esittänyt. Miten keskusta ja RKP hyväksyivät tämän järjettömyyden?

Minusta vaikuttavampia keinoja vähentää liikenteen päästöjä olisi poistaa autovero siten, että autokanta uudistuu, sekä tukea liityntäpysäköintiä.

Annan tunnustusta hallituspuolueille lisärahoituksesta tieverkolle, josta on jo viime kaudella parlamentaarisesti sovittu, sekä isojen raideliikenneinvestointien edistämisestä.

Konkretia tosin puuttuu valitettavasti raideliikennehankkeista. Itäisen raideyhteyden suunnittelukirjaukseen voi tässä vaiheessa olla tyytyväinen.

Lisärahoitus peruskouluun, ammatilliseen koulutukseen ja korkeakouluihin tulisi aidosti tarpeeseen. Hienoa, että hallituskoalitio lupaa edistää aidosti joustavaa koulunaloitusta, jolloin jokainen lapsi pääsee etenemään omaa tahtia alkuluokat. Toivottavasti raha riittää myös uusiin opettajiin. Ohjelmassa luvattu toisen asteen maksuttomuus eli lukiokirjojen kustantaminen myös hyväosaisille syö nimittäin talouden liikkumavaraa.

Heikki Vestman

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet