Toimitukselta

Pääkirjoitus: Monta mutkaa vielä edessä

Mäntsälästä tuli edellinen kokonaan uusi junapaikkakunta, kun Kerava-Lahti-oikorata avattiin 2006.

Arkisto/Kaisa Kaanela

– Jos uusi raideyhteys syntyisi, meille tulisi kiire suunnitella uusia kaupunginosia, kommentoi Porvoon kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula Itärata-seminaarissa (UM 13.2.).

Porvoon kytkeytyminen maan henkilöjunaverkkoon on varmasti suurimpia kaupungin tulevaan kasvuun vaikuttavia tekijöitä.

Siinä on vielä hengästyttävä määrä mutkia edessä. Turun radan ja pääradan hankkeet ovat itärataa selvästi edellä, eikä valtion kirstusta olla valmiita lupailemaan minnekään liikoja.

Itäradan haasteena on myös kova jäsentenvälinen kiista uudesta linjauksesta – ensin on ratkaistava kääntyykö rata Koskenkylästä pohjoiseen vai jatkaako Rantaratana itään.

Ympäristöministeri Krista Mikkonen (vihr.) liputtaa Porvoo–Kouvola-linjauksen puolesta. Porvoota rata ei kierrä, jos uusi osuus rakennetaan.

 

Juha Sipilän (kesk.) hallitus puhui rahan niukkuudesta kuin yrityksen johtoporras. Nykyinen demarivetoinen hallitus on sen sijaan halunnut pitää ovet auki monille kansalaisten tärkeinä pitämille isoille investoinneille, mutta välttänyt aikatauluttamasta niitä.

Suomen syrjäseudut tyhjenevät parhaillaan ja kansa pakkautuu radanvarsiin ja keskuksiin. Suuri murros vaatii rohkeita toimenpiteitä, nyt pitäisi uskaltaa satsata rataverkkoon.

 

 

Toimitukselta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet