Matti Putkonen

”Lopullinen ratkaisu”

Ministeri Jan Vapaavuori purjehtii hymyssä suin valtioneuvoston juhlahuoneistoon Smolnaan hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan kokoukseen 20. marraskuuta 2012 kello 10.

– Minulla on ratkaisu, joka varmistaa tavoitteemme toteutumisen. Kutsuisin sitä jopa lopulliseksi ratkaisuksi, hihkuu ministeri Vapaavuori.

Ministeri heittää muistion pöydälle. Muistion kannessa on suuret punaiset kirjaimet STX.

– Kun kaadamme tämän kaupan, niin telakat saadaan nurin. Se merkitsee vihdoinkin koko suomalaisen teollisuuden loppua, todistaa ministeri Vapaavuori.

Syvän hiljaisuuden katkaisee ministeri Lauri Ihalainen:

– Millä perusteella me voimme kaataa tämän loistoristeilijän kaupan? Eihän siihen löydy lakipykäliä, johon voisimme vedota. Mitä sanomme niille 23 000 telakan työntekijälle?

– Tietenkin EU. EU:n taakse voimme aina mennä. Kun EU kieltää ja käskee, niin voimme väittää, että yritimme kaikkemme pelastaaksemme telakat, vakuuttaa ministeri Vapaavuori.

– Tilataan nyt samppanjaa, koska olemme tekemässä viimeistä iskua ja toteuttamassa suomalaisen teollisuuden lopullista ratkaisua, vaativat muut TalPotin jäsenet.

Edellä kuvattu tarina on tietenkin fiktiota, vai onko sittenkään? Lopputulema on kuitenkin se, että hallitus teki Suomen historian suurimman teollisuus-, työllisyys- ja talouspoliittisen emämunauksen, kun ei myöntänyt 50 miljoonan käyttöpääomalainaa STX:lle.

Olkoon hallituksen nimi tästedes Karmeiden kompromissien koalitio.”

Koskaan ei tule enää millekään hallitukselle tällaista mahdollisuutta. Yhdellä päätöksellä olisi voitu pelastaa 23 000 teollisuuden työpaikkaa.

Tällainen on käsittämätöntä tohelointia ja tunarointia. On muistettava totuus. Kysymyksessä oli laina eikä tuki. Hätäpäissään hallitusrintama yhdessä ex-ministeri Mauri Pekkarisen kanssa perustelee 50 miljoonan euron lainan epäämistä nyt sillä, etteivät halua riskeerata veronmaksajien rahoja.

Tällä 50 miljoonan euron lainalla olisi saatu 1,8 miljardin euron kaupat sinetöityä ja varmistettua työtä 23 000 ihmiselle vuosiksi eteenpäin. Semmoinen riski se olisi ollut, koska Royal Caribbean oli neuvotellut vain Turun telakan kanssa.

Euro-valuutan tukiprojektiin on laitettu riihikuivia viisisatasia suomalaisten rahaa niin paljon, että sillä olisi saanut hoidettua 1 000 risteilijävippiä.

Kaiken tämän valossa on nykyinen hallitus kastettava uudelleen. Olkoon nimesi tästä eteenpäin ”Karmeiden kompromissien koalitio”.

Matti Putkonen

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet