Rahan Perässä

Seteliselkärankainen ministeri Hautala

Finnairin toimitusjohtajan kyseenalainen asuntokauppa työeläkeyhtiö Ilmarisen kanssa painettiin villaisella, vaikka oikeusoppineiden mukaan kyse saattoi olla lahjonnasta. Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) vaati ensin eduskunnassa ponnekkaasti kaupan perusteellista selvitystä ja Finnairin hallituksen puheenjohtajan eroa. Hautalan mieli muuttui, kun Vehviläinen ja hallituksen puheenjohtaja, Ilmarisen toimitusjohtaja Harri Sailas olivat selvittäneet ministerille Finnairin meneillään olevia fuusioneuvotteluja. Jos Hautala olisi jatkanut vaatimuksiaan Vehviläistä ja Sailasta kohtaan, Finnairin mahdollisuudet liittoutua uuden kumppanin kanssa olisivat olleet uhattuina. Hautala myi omat periaatteensa, jotta valtio voisi myydä suuren osan tappiollisen Finnairin osakkeista.

Finnair on käynyt yhteistyöneuvotteluja useiden eurooppalaisten lentoyhtiöiden kanssa Suomen ja Keski-Euroopan välisen liikenteen hoidosta. Nykyisen suunnitelman tarkoituksena on pelastaa Finnair muodostamalla uusi yhteisyritys, joka omistaisi osan nykyisestä Finnairista. Tämä edellyttäisi sitä, että valtio luopuisi osake-enemmistöstään Finnairissa. Kaupassa Finnair tai Suomen valtio saisivat vastineeksi toisen lentoyhtiön osakkeita.

Valtion omistajaohjauksesta vastaavan ministerin Heidi Hautalan mukaan Finnairin tilanne on liiketaloudellisesti niin kriittinen, että järjestelyihin on pakko ryhtyä.

Finnairin myyntiherkässä vaiheessa

Neuvottelut ovat edenneet siihen vaiheeseen, että järjestelyissä avustavat investointipankit esittivät epäilynsä koko hankkeen kaatumisesta tai viivästymisestä, mikäli Hautala vaatii toimitusjohtaja Mika Vehviläisen tai hallituksen puheenjohtajan Harri Sailaksen eroa. Neuvotteluissa on jo suunniteltu myös uuden yhtiön hallintoa ja ylintä johtoa.

Jo pelkät julkiset epäilyt tai mediakeskustelu voivat vahingoittaa herkkiä neuvotteluja. Asiasta on annettu tilanneselvitys myös pääministeri Jyrki Kataiselle (kok.). Keskusteluissa on ollut mukana myös elinkeinoministeri Jyri Häkämies (kok.).

Hautala pantiinpakkorakoon

Hautala joutuikin selittämään uudella tavalla lausuntojaan Vehviläisestä ja Sailaksesta Ylen aamu-tv:ssa. Hänet pakotettiin ottamaan syyt omille niskoilleen. Hautala selitti tulkinneensa Vehviläisen ja Ilmarisen välisiä asuntokauppoja liian tiukasti. Vankkumattomana moraalinvartijana ja sananvapauden puolustajana profiloitunut Hautala taipui Finnairin surkean taloustilanteen edessä, käänsi takkinsa, söi sanansa ja menetti ison osan poliittisesta uskottavuudestaan erityisesti vihreiden keskuudessa. Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö (vihr.) on joutunut selittämään asiaa eduskuntaryhmälleen.

Hautala ja vihreät eivät uskaltaneet ottaa niskoilleen Finnairin fuusioneuvottelujen kariutumista.

Södermanin mielestäkyse on korruptiosta

Eduskunnan ja Euroopan unionin oikeusasiamiehenä toiminut Jacob Söderman  pitää Vehviläisen ja Ilmarisen toimintaa lahjontana.

- Mikäli julkisuudessa olleet tiedot Finnairin ja Ilmarisen toiminnasta pitävät paikkansa, kyse on korruptiosta. Se saattaa olla hyvän hallintotavan vastaista ja pahimmassa tapauksessa jopa lainvastaista. Tämä on yhteiskunnan kannalta toimintaa, jota valtioneuvoston ei pitäisi hyväksyä. Toisen yhtiön peruspääoma (Finnairin) on saatu verorahoista ja toisen yhtiön eläkemaksut (Ilmarisen) kerätään veroluonteisesti, totesi Söderman Suomen Kuvalehden haastattelussa. Hautalan eduskunnassa esittämät vaatimukset Vehviläiselle ja Sailakselle perustuivat samaan periaatearvioon.

Rahan Perässä

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet