Posti lyhensi säilytysaikaa, paketit seilaavat nyt edestakaisin – "Tuli täytenä yllätyksenä meille"

Posti lyhensi pakettien säilytysajan seitsemään vuorokauteen lokakuun alussa.

Arkisto/Teemu Vestovuo

Postin päätös lyhentää pakettien säilytysaikaa kahdesta viikosta viikkoon on aiheuttanut hankaluuksia osalle yrittäjistä.

– Säilytysajan lyhennys tuli yrittäjille täysin yllätyksenä, harmittelee Kai Asplund ilmailualan kirjoja myyvästä helsinkiläisestä Aviation Shopista.

Yrittäjä on joutunut lähettämään asiakkaille uudestaan postin hänelle palauttamia paketteja – ja maksamaan lähetyskulut omasta pussistaan.

– Kehitys on ikävää. Postin palvelut suomalaisille yrittäjille ovat pikemminkin heikkenemässä kuin laajenemassa, toteaa myös Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin.

Pakettien säilytysaika Postin palvelupisteissä lyheni puoleen lokakuun alussa.

Lisäharmia on tuonut se, että esitäytetyt pakettikortit eivät ole olleet ajan tasalla.

– Tilasin lokakuussa Postilta kotimaan pakettiosoitekortteja ison määrän. Niissä oli edelleen säilytysajaksi painettu 14 vuorokautta, kertoo Asplund.

Vanhentuneita esitäytettyjä pakettikortteja on edelleen käytössä myös joissakin Postin palvelupisteissä.

– Emme ehtineet saada kaikkea esipainettua materiaalia ajoissa, myöntää Postin pakettipalveluiden tuotehallinnasta ja -kehityksestä vastaava Kati Nevalainen.

Syy tähän oli se, että pakettikorttien muovitaskujen toimitusaika oli ennakoitua pidempi. Muovitasku-ilmoituksia käytetään vielä osassa paketteja.

– Olemme antaneet ohjeen, että Postin työntekijät tekevät vanhoihin pakettikortteihin muutokset palvelupisteessä käsin kirjoittamalla.

Nevalainen arvioi, että uudet pakettikortit tulevat kaikkiin palvelupisteisiin viimeistään ensi viikon kuluessa.

Sähköpostilla, tekstiviestillä tai kirjeenä tulleissa saapumisilmoituksissa säilytysajaksi on merkitty seitsemän vuorokautta.

Nevalainen pahoittelee sitä, että tieto pakettien säilytysajan muutoksesta ei ole saavuttanut kaikkia asiakkaita.

– Kaikille sopimusasiakkaille lähetettiin asiasta elokuun lopulla sähköpostia. Muutoksesta on kerrottu myös mediatiedotteessa.

Posti lyhensi pakettien säilyttämisaikaa, koska halusi yhtenäistää käytäntöjään. Pakettiautomaateissa säilytysaika on ollut tähänkin asti seitsemän vuorokautta.

– 90 prosenttia asiakkaistamme nouti jo ennen muutosta paketin viiden vuorokauden kuluessa, kertoo Nevalainen.

– Pakettien lähetysvolyymit ovat kasvaneet voimakkaasti. Tarkoitus on välttää palvelupisteiden ruuhkautumista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Käyttäjän arja-riikka.nikkila@media.fi kuva

Arja-Riikka Nikkilä

Kommentit (8)

Kommentit

Juuri eilen kävin postissa hakemassa pakettia, jonka noudon olin onneksi saanut siirrettyä, kun en tiennyt koko toimesta. Siellä työntekijä sanoi, että surkea päätös, aiheuttaa pelkästään ongelmia kaikille tahoille. Postit ovat nykyään niin harvassa, että monella käynti tapahtuu kerran viikossa, etenkin vanhuksilla ja vammaisilla muutos aiheuttaa kohtuuttomia hankaluuksia. Pelkästään sairastuminen voi johtaa siihen, että paketti jääkin noutamatta, tai täytyy ottaa lähettäjään yhteyttä. Moniko lähettäjä on edes tavoitettavissa, tai valmis jatkamaan säilytysaikaa?

Teppo Vanamo

Aika heikko tuo Postin ajattelutapa asiakkaan kannalta. Postin tulisi keskittyä postinjakeluun ja sen parantamiseen. Postin ajattelu on tavallaan nurinkurista, käpertyvät ja heikentävät palvelua ja armotonta valittamista ja selittelyä.

Kuten muut kirjoittivat niin tuo 7 vuorokauden lyhennys ei ollenkaan ole pikkujuttu monelle asiakkaalle.

Lisäksi, on vaikka kuinka paljon tapauksia, joissa vastaanottaja ei tiedä koko paketista kun saapumisesta ilmoitetaan vain yhden (1) kerran vaikkapa tekstiviestillä. Pahimmillaan edes alkuperäinen lähettäjä ei tiedä paketin palautumisesta. Heikkoa.

bellamoma

Nimenomaan kun yksinasuva henkilö sairastuu, eikä pääse hakemaan pakettia! Joutuu vaikka sairaalaan, eikä jaksa lukea tekstareita. Nyt pitääkin katsoa, jos tilaa jotain, ettei sen noutopaikka ole Posti vaan joku muu.

sigrun

Korvessa se Postin palvelupistekin on jonkin kaupan yhteydessä kymmenienkin kilometrien päässä. Edelleenkään ei edes postia jaeta enää 5 päivänä ja kohta sekin vähenee, niin voi vain ihmetellä miten Posti kehtaa väheksyä syrjäkylien asukkaita vielä lisää. Siellä ei kulje edes linha-autoakaan kun koulupäivinä jostain jos kuljee. Ei kaikilla kännykkäkään käytössä edes ja mitäpä se hyödyttää tietää, että paketti on saapunut jonnekin sinne kauas kirkonkylän kauppaan. Todella tympeää touhua! Maksuja on kehdattu nostaa törkeästi. Siksi mummot ja papat eivät enää saa korttejakaan tai kirjeitä. Korpeen saatiin ennen vanhaan vielä postiakin. Viedäänpä sekin heiltä pois. Aika hirveää elämän kurjistamista.

Maatiaisakka

Ei ole paljon vaikutusta minun pakettikuljetuksiin. Olen jo muutamaan verkkomyynti pisteeseen joutunut ilmoittanut että ostotapahtumani keskeytyi koska heillä ei ole muuta vaihtoehtoa tavaran toimitukseen kuin posti.
Käytän matkahuolton lähipaketti palvelua tai eri rahtiyhtiöitä perille kuljetettuna. Postin kotiinkuljetus tarkoittaa vain noutolapun kuljetusta postilaatikkoon. Eli minun tapauksessa postin palveparannusten jälkeen haen pakettini toisesta kunnasta. Verrattuna rahtiyhtiöön joka tuo paketin pihaan kuorma-autolla... samaan hintaan
Posti yritti paketti palveluiden kaappausta itämeren ympärillä ja floppasi pahasti. Lopputulos on että pakettipalvelut hoitaa tulevaisuudessa itämeren toiselta puolen tuleva pakettiiyritys.

Junthi