Keskustelu

Näsinmäen hautausmaan unohduksen ruoho

Osku Velho: Umpimähkään

Mennyt on toivo ja mennyt on tarmo,
auta ei voima, eikä auta armo.
Yössä ma harhaan ja silmäni suljen,
auta ei katsoa, kunnekka kuljen.

Eespäin, eespäin vallassa kauhun,
korvissa kuulen ma kohtalon pauhun.
Mennyt laavana jälkeeni valuu,
mahdoton, mahdoton takaisin on paluu.

Auta ei tuumia, auta ei seistä,
aikaa valita ei elämän teistä.
Eespäin, eespäin särkyvin sieluin,
taikka jään uhriksi tulisten nieluin.

Mieleni tylsyy, jo turtavi jalkaa,
riutunut varsi jo vaappua alkaa.
Kohtalon kourista pääse en pakoon,
vuorten en alle, en kallion rakoon. – –

Yössä mä harhaan ja silmäni suljen,
auta ei katsoa kunnekka kuljen.

(Lähde: Velho, Osku 1922: ”Umpimähkään”: O. Velhon elämäntyön pirstaleita. Werner Söderström Osakeyhtiö, Porvoo.)

Porvoon Näsinmäen hautausmaalla on jo vuosia ollut täysin unohdettuna Osku Velhon hauta. Olisiko nyt aika kunnostaa se? Osku Velho oli oman aikansa vaikuttava tulisielu. Hän oli Johannes Linnankosken avioton poika, nuori runoilija, idealisti, jääkärien värvääjä. Virallisesti hän oli Henrik Vilanderin poika. Siitä kertoo Porvoon Yhteiskoulun ja yhteislyseon matrikkeli 1895–1945 (212, WSOY 1945):
• Vilander, Osku Jussi (myöh. Velho) Synt. 2.II.1995 Porvoon pitäjässä. Vanhemmat työmies Henrik Vilander ja vaimonsa Serafia. Tuli kouluun vuonna 1906. Oli luokilla I–VIII. Ylioppilas 1914. – Aloitti rikkain toivein yliopisto-opintonsa, palvellen myös runottaria mutta liityttyään itsenäisyysliikkeeseen sai osakseen varhaisen kuoleman Porvoossa 7.X.1917.

Suomen Mieli 2/2011 paljastaa salaisuuden, mikä ei suinkaan ollut mikään salaisuus – itse olen tiennyt sen aina porvoolaisen äitini kertomana:
• Kirjailija Linnankoskella ja Serafia Wilanderilla oli yhteinen lapsi. Pojan nimi oli Osku Velho. Kuolinilmoituksen mukaan Porvoon suojeluskunnan kanslianhoitajana toiminut Velho poti vainoharhoja. Hän luuli vastaantulijoita vainoajikseen ja pakeni jokeen, johon hukkui lokakuussa 1917. Kuollessaan Velho oli 22-vuotias.
Toinen porvoolainen kertoi minulle, että kun Osku Velho löydettiin Porvoonjoesta, hänen niskassaan oli laukauksen jäljet.

Osku Velhon hauta pitäisi kunnostaa! Samaan hautaan on haudattu myös hänen sisarensa Dagmar Velho.

Karinski

Karinski

Luetuimmat

Uusimmat