Mielipide: Vammaisten kuljetuspalvelujen kilpailutuksesta

Tapani Eskola, sosiaali- ja

Vammaisten kuljetuspalvelujen kilpailutuksen valmistelu on ollut pitkä prosessi, joka aloitettiin jo vuonna 2012. Porvoon kaupungista riippumattomista syistä prosessi venyi ja nyt kesällä saatiin vihdoin kilpailutuksen ensimmäinen vaihe päätökseen.

Porvoon kaupunki toteuttaa hankintamenettelyn omasta, ja muiden osallistuvien kuntien puolesta. Porvoon kaupungin lisäksi palvelun tilaajina ovat Askolan, Loviisan ja Sipoon kunnat. Palvelu kattaa lisäksi Lapinjärven kunnan, Loviisan kaupungin järjestämisvastuun mukaisesti.

Kuljetuspalveluiden kilpailutus järjestetään kahdessa osassa niin, että nyt ensimmäiseksi on kilpailutettu ainoastaan ohjauskeskuspalvelut. Tässä 16.6.2020 Porvoon sosiaali- ja terveyslautakunta päätti valita ohjauskeskuspalvelujen tuottajaksi Taksi Helsingin. Muilta osin kuljetuskokonaisuuden valmistelu on vielä kesken.

Nyt päätettyyn ohjauskeskuspalveluun kuuluu vain tilausten vastaanottokeskus sekä kuljetusten ohjaus-, tilausvälitys- ja yhdistelypalvelu.

Varsinaiset kuljetukset kilpailutetaan vasta seuraavassa vaiheessa, tämän vuoden syksyllä Valmistelussa on lisäksi kuntien yhteiset kuljetuspalveluohjeet, jotka eivät kuitenkaan ole osa tätä kilpailutusta.

Porvoon vammaisneuvoston jäsen Matti Lehesniemi kirjoittaa Uusimaassa 24.6. useista kuljetuksiin liittyvistä huolenaiheista. Nämä ovat ymmärrettäviä, koska kyse on monelle vammaiselle tärkeästä palvelusta. Vammaisneuvoston mielipiteitä on kuultu ja mahdollisuuksien mukaan huomioitu nyt kilpailutetussa ensimmäisessä vaiheessa siltä osin kuin aiheet ovat liittyneet ohjauskeskuksen toimintaan.

Vammaisneuvostojen toiveesta muun muassa liian pitkää puhelujen keskimääräistä vastausaikaa lyhennettiin siten että se on nyt 50 sekuntia. Lehesniemen mainitsemat kuljetusten yhdistämiset olivat nyt kilpailutuksessa mukana, mutta toisin kuin Lehesniemi kirjoittaa. Yhdistämisiä lähdetään kyllä kokeilemaan, mutta vain vapaaehtoisuuteen perustuen.

Niiltä osin kuin huolet liittyvät ohjauskeskukseen ja mm. yöaikaiseen tilaamiseen, tässä toivotaan ensisijaisesti saatavuuden varmistamiseksi ennakkotilausta, joka tulisi tehdä 2 h ennen toivottua matkaa (aiemmin 4 h). Muilta osin autojen saatavuus riippuu vielä kilpailuttamattomista kuljetuksista.

Tilanpuutteen vuoksi ei jokaista yksityiskohtaa ole mahdollista käsitellä tällä palstalla erikseen. Yleisesti voi todeta että useimmat Lehesniemen esiin nostamista huolenaiheista ovat aiheellisia, mutta ne eivät liity nyt kilpailutettuun ohjauskeskuksen toimintaan, vaan ne ovat joko syksyllä kilpailutettavien kuljetusten yhteydessä huomioitavia tai ne kuuluvat kuntien toimintaohjeissa määriteltäviin asioihin.

Kuljetusten kilpailutusten ja käytännöt yhtenäistävien ohjeiden valmistelu jatkuu kesälomien jälkeen. Näiden molempien valmistelussa vammaisneuvostot ovat edelleen tiiviisti mukana ja toivomukset huomioidaan niiltä osin kuin tämä kokonaisuus huomioiden ja kilpailutusprosessia vaarantamatta on mahdollista.

Kokonaisuudessaan vuorovaikutus valmistelun eri vaiheessa on ollut laajaa ja siinä on ollut mukana niin palvelun käyttäjiä kuin myös palvelua tuottavia taksiyrittäjiä.

Kilpailutus ja päätökset kuljetuksista päästään toivottavasti tekemään syksyllä ja toiminta aloittamaan vuoden 2021 alusta.

Palvelujen käyttöönotto kokonaisuudessaan suunnitellusti on tärkeää, koska vain sen avulla palvelujen tilaajat (kunnat) pystyvät varmistamaan asiaan kuuluvalla tavalla laadun ja palvelujen käyttäjät tietävät millaista palvelua saavat. Tämä on ollut myös neuvostojen keskeinen toive.

Kokonaisuudessaan tähän pystytään vastaamaan vasta siinä vaiheessa kun molemmat kilpailutukset on tehty ja toimintaohjeet ovat valmistuneet. Siihen asti toivon kärsivällisyyttä sekä hyvää ja aktiivista yhteistyötä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu