Mielipide: Porvoon rakennukset ja kehitys

Maailmaa kiertänyt

Olen kauan seurannut Porvoon rakennuskehitystä, vuodesta 1964 kesäisin ja 2013 pysyvästi. Minulla on ollut aikaa kulkea koiran kanssa kaupungilla.

Porvoon ”paraatipaikalta" löytyvät vanhan Etolan naapuritontti, ruma matala aita ja vanhan Hopean/Alkon myymälätilojen likaiset ikkunat ilman mainoksia. Teboilin kylmäasema on tyhjillään, miksei se voinut jatkua entisellään kunnes tiedetään mitä siihen tulee ja kuka maksaa?

Minkä vuoksi näitä kiinteistöjä ei voi lavastaa kunnes tiedetään mitä niihin tulee, ja kiinteistön haltija/omistaja olisi lavasteen maksaja! Ensin puretaan/revitään, sitten yritetään myydä huoneistot jos ei mene kaupaksi niin siihen jää!

Linja-autoasema sta, miksei sitä voi purkaa sisältä myrkyt / romut / roskat kaikki pois, jätetään seinät ja katto sateensuojaksi, vaikka ”sirkukseksi” kunnes tiedetään mitä tehdään ja kuka maksaa. Entä taksi-pysäköinti, sehän olisi sopinut hyvin tulevan vessarakennelman viereen, tuttu paikka avun tarvitsijoille!

Kaupungin päättäjät kerkiää vaihtua monta kertaa ennen kuin näille hankkeille jotain tehdään. Onneksi vanha juna-asema pelastui yksityisin voimin, siinä ajateltiin Porvoon kuvaa turisteille eikä pelkkää ”bisnestä ” samoin on Valtimontalon tilanne.

Monissa Suomen kaupungeissa, joissa olen toiminut, on ensin tehty ”pitävä sopimus” tulevasta hankkeesta ja sen jälkeen vasta revitty ja rakennusvaiheen aikana on hoidettu lavasteet ympärille, mikäli on näkyvä kohde paraatipaikalla tai turistialue. Lavastuksia saa eikä maksa kohtuuttomuuksia!

14.3.2020 kirjoitin, ilahduin, kun ilmoitettiin, että Mannerheiminkadun ympäristö ”kunnostetaan”! Kyllähän ennenkin Porvoon rakennusuusinnat kestivät aika pitkään esim. Nimbuksen ja Seurahuoneen kiinteistöt, mutta niistä kuitenkin oli tietoa ja toivoa. Mutta nyt tuntuu, että kukaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu