Pääkirjoitus: Lahti jää kauas Porvoosta

Katajamäen liityntäpysäköintialuetta on 2000-luvun aikana laajennettu pendelöinnin lisääntyessä. Porvoon ja Helsingin välinen työmatkaliikenne on määrällisesti sitä luokkaa, että raideyhteydelle olisi todella tarvetta. Arkisto / Juha Perämäki

Väyläviraston Itärata-selvitys tarjoaa mielenkiintoista tietoa päivittäisestä pendelöinnistä.

Telian toimittaman matkapuhelindatan mukaan Porvoosta tehdään pääkaupunkiseudulle päivittäin yhteensä 8 840 yhdensuuntaista matkaa, joista yksin Helsinkiin 6 518.

Lahdesta, jonka kautta oikorata Itä-Suomeen nykyään kulkee, tehdään vastaavia matkoja raideyhteydestä huolimatta vain 4 000–4 500.

Porvoo on pääkaupunkiseudun lähialueella ainoa merkittävä kaupunki, jonne ei pääse junalla. Kaksi kertaa Porvoota suuremmasta Lahdesta työmatkailu Helsinkiin on siis vain puolet Porvoon määrästä.

Kun raideyhteyttä ei ole, matkustusvaihtoehtoina ovat olleet oma auto tai bussi. Porvoo–Helsinki-bussiyhteyksien määrä väheni ja hinta nousi Koiviston Auton Onnibus-kaupan jälkeen.

Oma auto on porvoolaisille tärkein liikkumismuoto, eivätkä kaikki tietenkään siirtyisi junan käyttäjiksi, mutta valtakunnan päättäjien pitäisi huomioida itäsuunnan tarpeet myös ilmastosyistä. Rata leikkaisi Porvoonväylän kasvavia autojonoja ja painetta.

Uudet radat ovat kalliita ja niistä käydään kova kilpailu pöydissä, joissa Porvoolla on heikko edustus. Jos joku kaupunki raideliikenteen piiriin kannattaisi faktojen perusteella tuoda, se olisi ehdottomasti Porvoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.