Otto Andersson, kolumni: Radan parannuksella vauhtia Loviisan satamalle

Hallitus päätti kesäkuun alussa vuoden 2020 neljännestä lisätalousarvioesityksestä. Tässä yhteydessä hallitus myös päätti elvytystoimenpiteenä rahoituksesta lukuisiin tie- ja rautatiehankkeisiin.

Hallituksen liikennepanostukset ovat erittäin perusteltuja. Suomi on viennistä riippuvainen maa. Työpaikkoja luovat yrityksemme ja elinkeinoelämämme ovat riippuvaisia toimivista liikenneyhteyksistä.

Väyläpaketti sisälsi myös erittäin iloisen ja toivotun uutisen Loviisan seudulle. Loviisa–Lahti- rautatien tehostetulle kunnossapitotyölle myönnettiin 3 miljoonan euron määräraha vuodelle 2020. On ilahduttavaa, että valtion liikennerahoja jaetaan nyt taas myös itäisimmälle Uudellemaalle.

Päätös on erittäin tärkeä Loviisan satamalle. Noin 40 prosenttia sataman ulkomaanliikenteestä kulkee radan kautta.

Rautatien kunnostuksen lisäraha vahvistaa sataman toimintaedellytyksiä ja on sitä kautta merkityksellinen päätös loviisalaisten työpaikkojen kannalta. Se, että valtio nyt priorisoi Loviisa–Lahti- rataa on myös tärkeä tulevaisuuden signaali satamalle. Tämä antaa hyvät edellytykset jatkaa työtä Loviisan sataman väylän syventämisen puolesta. Laivaväylän syventämisen myötä vahvistettaisiin edelleen sataman kilpailukykyä ja voitaisiin kehittää sen toimintoja. Samalla se loisi satamalle uusia mahdollisuuksia esimerkiksi bioenergian ja kiertotalouden saralla.

Positiivinen Loviisa–Lahti-ratapäätös on myös muistutus siitä, että poliittinen edunvalvontatyö vaatii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Politiikassa on harvoin pikavoittoja ja asiat eivät tapahdu itsestään.

Edunvalvontatyö vaatii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä.

Lopuksi, kun kerran rautateistä on puhe, ei voi olla mainitsematta Itäistä Rantarataa. Väylävirasto julkaisi äskettäin selvityksen mahdollisen tulevaisuuden itäisen ratayhteyden eri vaihtoehdoista. Huomionarvoista tässä yhteydessä on, että mitään poliittisia päätöksiä itäisen ratayhteyden linjauksesta ei ole vielä tehty. Nyt onkin syytä jatka aktiivista työtä Helsinki–Porvoo–Loviisa–Kotka-linjauksen puolesta. Tämä ratavaihtoehto hyödyttäisi kaikkein eniten Itä-Uusimaata kokonaisuutena.

Kirjoittaja on Loviisan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja työskentelee RKP:n ministeriryhmän erityisavustajana.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.