Mielipidekirjoitus: Mikä on potilaslähtöisyyttä?

Kirjoittajan mukaan teoria ja todellisuus kulkevat Porvoossa kaukana toisistaan. Outi Paappanen

Sari Glad, Porvoo

Kiitos laajasta selostuksestanne, koskien terveyskeskustoimintaa Porvoossa otsikolla Potilaslähtöisyys on ykkösasia (Uusimaa 13.7. / Eskola). Joskus näyttää siltä, että teoria ja todellisuus kulkevat kaukana toisistaan.

Toivottavasti ette ole joutunut samoihin tilanteisiin kiire- ja kiireettömillä vastaanotolla asioidessanne kuin minä: neljä ja puoli tuntia kävelyä vastaanoton täydellä käytävällä vasta leikatulla polvella, odottelua ensin numerolapulla hoitajalle ja sen jälkeen ilman numeroa lääkärille.

Toisella kertaa luukulla lääkäriaikaa varatessani hoitaja ei sitä antanut. ”Menette fysioterapeutille”, koska lääkärikään ei kuulemma voi tietää, mikä jalassa oli! Menin yksityiselle ja sen jälkeen yksityiseen magneettikuvaukseen. Jalassa todettiin jännerepeämä ja -litistymä ja terveyskeskuksessa virheasentoon kipsattu jalkaterä.

Kiireettömälle vastaanotolle muissa asioissa pääsin kolmen kuukauden päästä.

Nämä muutamat kokemukseni eivät ole ainutkertaisia. Näitä tarinoita riittää varmasti muidenkin kertomiksi. Eipä näiden esimerkkien valossa ainakaan potilaslähtöisyys näytä olevan ykkösasia.

Pitkät odotteluajat ja jonot kiire- ja kiireettömällä vastaanotolla eivät johdu lääkäreistä, eikä muusta henkilökunnasta vaan systeemistä.

Tilanne on valitettavasti raskasta myös hoitohenkilökunnalle. He joutuvat kuulemaan suoraa palautetta ja silti tekemään, mitä määrätty on - ja yrittävät tehdä parhaansa. Kiitos siitä heille.

Omalääkäriaiheesta on ollut viime aikoina paljon keskustelua lehtien palstoilla ja myös lääkärit ovat ottaneet kantaa omalääkäritoiminnan puolesta.

Kun mainitsin, ettei lääkäreistä ole pulaa varsinkaan työterveydessä ja sairaaloissa, totesin samalla, että terveyskeskuslääkäreistä on, ja siitähän tässä puhumme.

Mitä tarkoittaa päätelmänne, ettei omalääkäritoiminta vastaa nykyajan tarpeita? Keiden tarpeita?

Koska se jos mikä oli potilaslähtöistä toimintaa. Sitä paitsi jatkuvan hoitosuhteen on todettu edistävän myös tautien ennalta ehkäisyä ja tuovan kaupungille säästöjäkin.

Omatiimi näyttää olevan toimiva malli, mutta sehän koskee vain osaa potilaista. Minä puhuin siitä suuresta joukosta, jota se ei koske, ja jotka joutuvat jonottelemaan vuoroaan kohtuuttomasti.

Mallia terveyskeskuksen puolelle on otettu hammashoitolasta. Siellä se toimiikin hyvin. Mutta toimiiko sama malli alakerrassa, onhan hammashoito aivan eri asia kuin laaja-alainen sairaanhoito?

Suurempana ongelmana pidätte kiireettömän vastaanoton pitkiä jonoja. Mistä ne johtuvat? Mistä johtuu se, ettei lääkäreitä saada riittävästi terveyskeskuksiin, mutta yksityisille vastaanotoille kyllä? Voisiko syynä olla huono johtaminen, tyytymättömyys työtapoihin tai kesken jäävä työ, se, ettei ketään saa hoitaa loppuun saakka? Vaativasta lääkärin työstä on tullut liukuhihnatyötä. Kukapa raskaan ja kalliin koulutuksen ja suurten odotusten jälkeen sellaiseen tyytyisikään?

Nimimerkki Johtajuus hukassa kiteytti asian osuvasti: ”Työvoima hakee kiinnostavia työpaikkoja. Onko mikään terveysasema nykyisin sellainen, moderni, kehittyvä, tehokas ja hyvin hoidettu? Paikka, jossa voi työssään kehittyä ja tuntea tyydytystä?”

Vastaus on selvä, vai mitä? Mutta voiko tälle asialle mitään tehdä – ei ainakaan byrokratiaa kasvattamalla. Tässäpä Sosiaali- ja terveyslautakunnalle mietittävää.

Pääkaupunkiseudulla lääkäripulaa terveyskeskuksissa ratkaistaan nyt mm. ostamalla palveluja yksityiseltä puolelta samalla hinnalla kuin kustannukset julkisellakin puolella ovat. Voisiko tätä mallia selvittää myös Porvoossa ja saada jonkinlaista ratkaisua pitkiin jonoihin?

Monet mallit näyttävät ehkä hyviltä paperilla, mutta on syytä muistaa, että vasta ne, joille ne on tarkoitettu: arjessa toimivat ihmiset, tässä tapauksessa lääkärit, hoitajat ja potilaat, testaavat ja osoittavat niiden toimivuuden ja kelpoisuuden. Siksi päättäjienkin pitäisi – esimiehistä puhumattakaan - heitä kuunnella ja hankkia päätöksen tekoa varten omiakin kokemuksia. Se olisi todellista potilaslähtöisyyttä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut