Mielipide: Sillanmäki – kummitusmäki, liian jyrkkä puukaasuautolle

Kirjoittajan tarinan mukaan Sillanmäestä selvittiin aikanaan kun puukaasutinauto ajettiin pakkivaihteella mäki ylös. Outi Paappanen

Veikko Poutanen

Perjantain 24. pv numerossa Uusimaan toimittaja kirjoittaa mielenkiintoisia tarinoita Suomen jyrkimmästä kadusta. Iltojen taas hämärtyessä voi jutun mukaan tuollapäin kaupunkia ”vielä tänäkin päivänä kuulla kummituskärryn kolinan”.

Aiheeseen liittyen haluan kertoa tarinan joka ei ole vain tarina vaan ”ihan tosi” ajalta, jolloin ajettiin puukaasuautoilla, ts. sodan ajoilta. Kertomus on kymiläiseltä konepajan omistajalta Allan Talviolta. Hänen oli tehtävä matka Karhulasta Hämeenlinnaan ja ilmeisestikin Viipurintietä on ajettu puukaasuautolla Porvooseen ja edelleen Vanhaa Hämeenlinnantietä eteenpäin.

Paluumatkalla Sillanmäki olikin vaativa haaste puukaasutin-autolle. Mäestä selvittiin ylös kun auto käännettiin toisin päin ja ajettiin pakkivaihteella mäki ylös. Tekniikkaa tuntevalle tuo onkin ymmärrettävä ratkaisu. Suurin vaihdelaatikon välityssuhde löytyy ja on tarpeen olla peruutusvaihteella koska peruutettaessa auto ei saa kulkea liian nopeaan.

Itse olen ”sellainen seniori”, että olen eläessäni kerran saanut olla pilkkeiden ja häkäpytyn voimalla kulkevan kuorma-auton kyydissä kun maalaistalon liiteriin oli tuotu jotain tavaraa.

Pääsin paluumatkalla kyytiin isolle tielle asti. Ennen kuin auto lähti pihasta nousi kuski lavalle ja täytti häkäpyttyyn säkistä pilkkeitä. Pilkkeiden piti olla kuivia ja koivupuusta, ettei syntyisi kaasuttajaa tukkivaa tervaa.

Matkalla takaisin isolle tielle oli vastassa muutaman metrin korkuinen mäki. Kuski otti mäen alla moottoriin kierroksia minkä koneesta irti sai ja nipin napin vauhti riitti mäen päälle asti.

Puukaasuttimella varustettu moottori kehittää pienemmän vääntömomentin kuin bensiinimoottori ymmärrettävästä syystä. Auton sylintereissä tekee työtä joko häkä-kaasu/happiseos tai bensiinihöyry/happiseos. Bensiinipulan aikana häkäpyttyvarustus sijoitettiin henkilöautojen taakse asennetuille ulokkeille.

Eräs Turusta Porvooseen jalostamorakennus-tehtäviin muuttanut suunnittelija kertoi ihmeellisestä autosta, jollainen oli Turussa käytössä tupakkatehtailija Rettigillä.

Autossa oli taakse asennettu häkäpytty niin kuin yksityisautoissa pitikin olla. Ylämäessä Aurajoen rantaa ylös mukulaisella kadulla häkäpytty oli kuitenkin pudonnut kadulle. Mutta auto jatkoi menoaan eikä edes kuljettaja huomannut haaveria.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.